Varför Apple Ipod
19 svar till detta ämne
Postad 14 July 2008 - 15:34
Unregistered548a0a1d
-
Unregistered548a0a1d
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Varför är apple ipod så mycket större än alla andra ,beror det på kvalite eller marknadsföring ?
Är Itunes ett argument ? eller kan även andra tillverkares mp3:or använda detta.
Är radiodelen till en ipod av bra kvalite ?
Jag är själv ute efter en Mp3:a som framförallt skall vara bra på ljuduppspelning (helst radiodel också)
Har tittat på spelare från Iaudio 7 ,sony och Iriver clix2 ,någon som har feedback om dessa ?
Postad 14 July 2008 - 15:51
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4239 inlägg
smart marknadsföring gör att dom är större.
har ipod ens radio? vill minnas att dom alltid saknat det. har visserligen inte använt flickvännens ipod till mer än jämföra ljudmässigt, så det kanske dom har?
Postad 14 July 2008 - 16:04
Unregistered7da62804
-
Unregistered7da62804
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
iPod är så pass stora pga apples smarta marknadsföring, och för att dom gör riktigt bra kvalitetsprodukter där de har tänkt på användarvänlighet. Som t ex synkningen med iTunes. Jag kan inte säga att de har bäst ljud på marknaden, men ljudet är mycket bra! Och hörlurarna är väl som alla "följa med" lurar, inte lika bra som spelaren klarar av. Men de levererar ett bra men ganska basfattigt ljud. Ett tips är att köpa nya, t ex AKG K 518 DJ. Personligen har jag en iPod nano 4gb 2gen (mamma använder den just nu) och en iPod Touch 8gb (som jag skulle kunna tänka mig att sälja eftersom att) jag har även köpt en iPhone 3g i fredags! Grymt nöjd med alla 3. EDIT: det finns ingen inbyggd radio men man kan köpa ett tillbehör så att man får radio.
Redigerat av Unregistered7da62804, 14 July 2008 - 16:05.
Postad 14 July 2008 - 17:19
Unregistered548a0a1d
-
Unregistered548a0a1d
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Någon på forumet som har tillbehör radio ?
Postad 14 July 2008 - 23:30
QAM
-
QAM
-
Forumräv
-
-
755 inlägg
iPod är så pass stora pga apples smarta marknadsföring, och för att dom gör riktigt bra kvalitetsprodukter där de har tänkt på användarvänlighet. Som t ex synkningen med iTunes.
Kvalitet, jag vet inte, de har fått riktigt duktigt med kritik för batterier med dålig hållbarhet som inte går att byta.. iTunes är dynga i mina ögon, en spelare ska dyka upp som en USB-disk utan att någon mjukvara måste installeras, annars är något fatalt fel. De jag har tittat på har inte haft en riktig Equalizer, utan en massa förinställda leksaker som "pop, disco, rock" etc. En equalizer är till för att kompensera för frekvensgångsfel hos lurar och öron, och ska absolut inte behöva ställas in efter musiktyp! Nä snygg design, marknadsföring och en massa Applefanatiker är det som jag sätter bakom iPods framgång. Men iPod är snart död, mobilen har man ju alltid med sig...
Postad 14 July 2008 - 23:52
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
iTunes är dynga i mina ögon, en spelare ska dyka upp som en USB-disk utan att någon mjukvara måste installeras, annars är något fatalt fel.
Håller med, itunes är ett riktigt otyg, har försökt bli vän med det ett antal gånger men det går inte. Har till och med ett par ipods som samlar damm (presenter) Jag vill precis som du säger bara att det ska poppa upp, sen drar jag över det som jag vill ha på den. Ingen sync hit och dit och massa knas som ställer till det.
Postad 15 July 2008 - 03:51
Unregistered7da62804
-
Unregistered7da62804
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Jag vill precis som du säger bara att det ska poppa upp, sen drar jag över det som jag vill ha på den. Ingen sync hit och dit och massa knas som ställer till det.
Jag vet också att det finns personer som inte vill att program sköter saker åt en, utan vill mixtra själva med alla möjliga olika inställningar. Man kan göra detta med en ipod också, det är bara att kryssa i "hantera musik manuellt" så kan man dra in och ut filer hur man vill, och den kommer inte automatiskt synka nästa gång, utan hanteras mer som extern disk. Personligen tycker jag inte om detta alternativ utan gillar när datorn sköter musikhanteringen åt dig. Och för dom som har så pass mycket musik att det inte får plats kan dom ju alltid använda sig av spellistor som synkas till ipoden. Jag har också hört om dålig hållbarhet på batterierna, och har en klasskamrat som har en gammal iPod Mini som batteriet räcker i ungefär 2timmar på. Men den har ju som sagt några år på nacken.. Min äldsta iPod som är en nano från 2006 har en batteritid vid musiklyssning runt 12timmar, det är grymt lång tid för en 2år gammal ipod.
Postad 15 July 2008 - 07:35
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Jag vet att det finns lite custom firmwares och så, finns det någon som HELT tar bort itunes ur ekvationen?
Postad 15 July 2008 - 10:31
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
Nä snygg design, marknadsföring och en massa Applefanatiker är det som jag sätter bakom iPods framgång. Men iPod är snart död, mobilen har man ju alltid med sig...
Right, iPhonen, menar du  ? Folk köar ju i dagar för att få en undermålig telefon med snyggt gränssnitt, obegripligt. Apple visar att allt går att sälja med mördande reklam.
Postad 15 July 2008 - 10:54
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2854 inlägg
Right, iPhonen, menar du ? Folk köar ju i dagar för att få en undermålig telefon med snyggt gränssnitt, obegripligt.
Apple visar att allt går att sälja med mördande reklam.
Det är inte så att de gör en produkt som folk vill ha? Stirra dig inte bara blind på specifikationer, presentationen är minst lika viktig. Sedan att det finns massa galna Apple-fanatiska anhängare kan ju dock vara irriterande. De flesta iPodarna, om inte alla, går att köras helt utan iTunes.
Postad 15 July 2008 - 11:51
Unregistered7da62804
-
Unregistered7da62804
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Right, iPhonen, menar du ? Folk köar ju i dagar för att få en undermålig telefon med snyggt gränssnitt, obegripligt.
Apple visar att allt går att sälja med mördande reklam.
Ne det jag menar hur dom introduceradde den i början.. hur smart är det inte att använda sig av vita hörlurar så att alla som ser ett par vita lurar vet att det är en ipod. Den bästa reklamen är ju från folk man känner och sånna man tycker är coola. http://thepiratebay...._Leander_Kahney (OBS denna är officielt släppt på fildelningsmarknaden) Men visst är det strålande reklam när folk köar i timmar för en produkt. jag stog bara i 55minuter och blev nummer 17 i eskilstuna. (skönt att inte bo i en för stor stad  )
Redigerat av Unregistered7da62804, 15 July 2008 - 11:53.
Postad 15 July 2008 - 19:20
o_mats
-
o_mats
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Det kanske är så enkelt att folk helt enkelt gillar iPodens klick-hjul och iTunes samt de tillbehör som finns till?
Postad 16 July 2008 - 19:29
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Själv så diggar jag apples grejer bara för dom är så cleen finish,borstad metall,inte krimskrams bara stilig plast och loggan.
så ska det va.Det är så att min morsa tillomed börjar digga Apples datorer.
Postad 16 July 2008 - 22:05
Unregistered1533
-
Unregistered1533
-
Användare
-
-
149 inlägg
Hej
Jag har haft min ipod nano 8Gb i 8 månader den har funkat bra med tanke på att jag haft den på jobbet där det yr aluminium damm för att inte tala om alla törnar, några repor har ipoden dock.
I höstas var iTunes 7.4 den aktuella, nu är det 7.7 som gäller.
två gånger har jag låtit ipoden firmware uppdateras, den sista nu under semestern. den ändrade ipoden så den inte kan använda 7.4 som funkar under WinXP sp1
Om jag skall ansluta ipodden nu måste jag ha iTunes 7.6 som lägst och de funkar bara med WinXP sp2 (på PC)
Jag kan inte få bort "Firmware uppgraderingen" utan nyare itunes och måste ha sp2 för en nyare itunes
VAD GÖRA? och varför Apple?
Postad 16 July 2008 - 22:08
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2854 inlägg
Hej
Jag har haft min ipod nano 8Gb i 8 månader den har funkat bra med tanke på att jag haft den på jobbet där det yr aluminium damm för att inte tala om alla törnar, några repor har ipoden dock.
I höstas var iTunes 7.4 den aktuella, nu är det 7.7 som gäller. två gånger har jag låtit ipoden firmware uppdateras, den sista nu under semestern. den ändrade ipoden så den inte kan använda 7.4 som funkar under WinXP sp1
Om jag skall ansluta ipodden nu måste jag ha iTunes 7.6 som lägst och de funkar bara med WinXP sp2 (på PC)
Jag kan inte få bort "Firmware uppgraderingen" utan nyare itunes och måste ha sp2 för en nyare itunes
VAD GÖRA? och varför Apple?
Nu är ju detta helt fel tråd för sådana frågor, men varför inte bara uppgradera Windows? Låter ju farligt att köra kvar på sp1. Men som sagt, detta är fel tråd.
Postad 17 July 2008 - 01:34
Unregistered3968b7ce
-
Unregistered3968b7ce
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Att Apple säljer bara PGA reklam är ju lite orättvist.
Apple har generellt sätt bra produkter! Det är inte reklamen som gör det, det är produkten.
De flesta vet att Apple levererar det vi vill ha.
Att iPoden slagit igenom så stort som den har gjort är knappast reklamens förtjänst. Sååå lyckad pryl så de finns inte. Alla vill ha en iPod (nej jag vet, inte alla).
Sen har ju media hypat iPhone något så fruktansvärt, jag har en (inte 3g), den är helt OK. Otroligt snygg, välgjord, sjuktbra menysystem m.m. Men efter att ha haft den sen förra året så är den inte så speciell längre, man tröttnar ganska snabbt, det var kul att ha en, men nu finns den i sverige, med gps och 3g och inget av dessa 2 saker tilltalar mig då jag varken internetar (mer än wifi) eller mms'ar, har heller inga problem med att läsa gps'ar som finns i bilar. Och nu är det nästan lite ute att ha telefonen..
Sen finns det hur mycket tillbehöver som helst till Ipod/nano/touch/iphone/o va allt nu heter, det tilltalar nog väldigt många. Idag kan man tillochmed beställa en bil som är förberedd för ipod.
Postad 17 July 2008 - 10:11
Unregistered40880
-
Unregistered40880
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Kan hålla med om att det kanske finns media/musikspelare på marknaden som kan mer och/eller ger mer valuta för pengarna, men om jag skulle lista de saker som i varje fall får mig att alltid snegla på Apples saker så är de följande:
1. Känsla. Vare sig det är marknadsföring, design, presentation, paketering eller en kombination av alla dessa med flera. Så kan verkligen Apple det där med att förmedla en känsla av "vill ha".
2. Tredjeparts stödet. Oöverträffat. Börjar till och med dyka upp "High-End" lösningar som greppar mp4 och WAV helt digitalt från iPoden (Wadia iTransport mfl.)
3. Utrymmet. Då pratar jag "Classic" modellen. 80 och 160 gigarna är ju faktiskt riktigt prisvärda sett till lagringsplats.
Redigerat av Unregistered40880, 17 July 2008 - 10:12.
Postad 17 July 2008 - 13:05
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Har haft både iPod nano och Mac mini, båda sålda nu.. kom inte överens med iTunes och OSX riktigt. Kör nu en Clix2 som kommer upp som extern enhet, har radio, bra meny system, 8gb minne. Den enda negativa med den är att den inte tar FLAC, annars är jag helnöjd.
Postad 17 July 2008 - 15:50
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4239 inlägg
Har haft både iPod nano och Mac mini, båda sålda nu.. kom inte överens med iTunes och OSX riktigt. Kör nu en Clix2 som kommer upp som extern enhet, har radio, bra meny system, 8gb minne. Den enda negativa med den är att den inte tar FLAC, annars är jag helnöjd.
då ska du spana åt iriver e100, e150 eller e200. 100 är släppt, men sägs inte ha speciellt bra ljud. e150 och e200 sägs råda bot på detta, samt ta bort den onödiga högtalaren. kommer själv ha stor koll på dessa  . pantazare, att det är bara pga reklam är kanske fel, men det är till stor del pga marknadsföring. fast iförsig, det kanske inte räknas som marknadsföring när det syns överallt? typ massa tvprogram som har haft med ipod och så?
Postad 19 July 2008 - 09:11
Unregistered1061
-
Unregistered1061
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
Ipoden har massor av extra tillbehör från olika tillverkare. Finns det något extra tillbehör till de andra märkena?
Visst finns det produkter som har bättre ljud. Någon har bättre menysystem. En annan är smidigare att använda vid musiköverföring. Men ingen har alla dessa punkter i samma spelare. Ipoden är inte bäst på allt, men håller hög standard på samtliga punkter.
Att så många använder Ipoden som bärbarspelare beror inte på att den är dålig. Utan att den är riktigt bra och prisvärd. Övriga märken har en bra bit kvar innan dom kan konkurrera med Ipoden. De får nog hitta på en ny och snyggare design än att bara kopiera Ipoden.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|