Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Placering av sub?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 July 2008 - 13:44

doftgranen
  • doftgranen
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
var skall jag placera subben för bäst effekt??
en del säger att bästa placeringen är framme brevid tv:n, medan en del menar att brevid/under/bakom soffan skulle vara bäst! vad säger DU??
tacksam för svar!!

Postad 30 July 2008 - 17:43

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
ställ subben där du tänkt sitta och sedan lyssna i olika hörn, för står den i ett hörn ger den kraftfullast basljud, då väggarna hjälper till att förstärka det.

typ någe sånnt :unsure: lycka till

mvh

Postad 31 July 2008 - 22:26

Unregistered3e7545bd
  • Unregistered3e7545bd
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Nu har jag inte mycket erfarenhet, men ska du lyssna på mycket musik så tycker jag det låter mycket bättre om subben får stå fritt, t.ex jämte TV:n. Ska du däremot titta mest på film och dylikt så är närmre soffan att rekommendera, du ju får ju per automatik lite skakningar i soffan på köpet ju närmre den står (explosioner och sånt är ju fräckt om dom känns i soffan)

Det är vad jag har märkt i alla fall, men när det gäller bas så är det sjukt inviduellt hur den låter i olika rum. Så bästa tipset är att prova sig fram.

Postad 31 July 2008 - 22:44

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Ingen på detta forum kan veta var din sub skall stå för att den skall låta bäst, helt enkelt för att det beror på din planlösning och ditt rums utformning. Tipset du fick ovan är dock ett bra tips. Placera subben på din lyssningsplats, kryp sedan runt på HELA golvet och lyssna var du tycker att basen låter bäst - placera subben där om du tycker att den gör sig bra där för ögat (jag hade t.ex. inte valt att placera den mitt på golvet även om det låt bäst där).

Ofta gör sig subben mycket riktigt bäst i ett hörn men det behöver inte vara så. Ibland kan den bli bumlig och okontrollerad pga stående ljudvågor. Prova dig fram, det är det ända sättet att få svar på din fråga.

Postad 31 July 2008 - 23:12

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Jag vill nog gå emot strömmen en smula (och kanske lite med..) Detta förutsätter att det är högtalarna som visas i ditt galleri.

Dina frontar är ju inte så stora, och jag gissar att dom litar till att subben tar över nånstans mellan 200-100Hz och nedåt. Ställer du subben i ett hörn eller asymetriskt kommer du få lida av att all bas och nedre mellanreg. kommer från det hållet. Anta här att subben skulle stå i högra hörnet.

T.ex.
Du hör en dialog mellan en kvinna och en man. Mannen står till vänster och kvinnan till höger och ljudet är mixat på det sättet.
Kvinnan låter precis som hon ska till höger i ljudbilden.
Mansrösten delas upp i de lite högre frekvenserna till vänster samt de lägre till höger, ungefär där subben står. Nu vill inte jag påstå att en man pratar ner till 200Hz (eller?), men filmljud kan ju vara lite annaorlunda än verkligheten.

Annars kan du ta ett skottdrama som exempel. Smällen från vänster, men det undertryckande "dånet" från den plats där subben står.. osv osv..

Nä, ställ subben i så nära mitten du kan och offra lite effekt och ljudtryck till förmån för en mer korrekt ljudbild tycker jag. Skulle du gärna vilja ha lite mer tryck så kanske du kompletterar med en sub till? Naturligtvis kan du kräma lite mer ur den befintliga genom att ställa den i hörnet, men det är inte alls säkert att du får en bättre upplevelse totalt! Lyssna och flytta runt lite, när du börjar komma nära ett bra ljud kan du ta lite mindre steg, men kom ihåg att lägga märke till det jag nämnt här.

Postad 31 July 2008 - 23:42

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Jag vill nog gå emot strömmen en smula (och kanske lite med..) Detta förutsätter att det är högtalarna som visas i ditt galleri.

Dina frontar är ju inte så stora, och jag gissar att dom litar till att subben tar över nånstans mellan 200-100Hz och nedåt. Ställer du subben i ett hörn eller asymetriskt kommer du få lida av att all bas och nedre mellanreg. kommer från det hållet. Anta här att subben skulle stå i högra hörnet.

T.ex.
Du hör en dialog mellan en kvinna och en man. Mannen står till vänster och kvinnan till höger och ljudet är mixat på det sättet.
Kvinnan låter precis som hon ska till höger i ljudbilden.
Mansrösten delas upp i de lite högre frekvenserna till vänster samt de lägre till höger, ungefär där subben står. Nu vill inte jag påstå att en man pratar ner till 200Hz (eller?), men filmljud kan ju vara lite annaorlunda än verkligheten.

Annars kan du ta ett skottdrama som exempel. Smällen från vänster, men det undertryckande "dånet" från den plats där subben står.. osv osv..

Nä, ställ subben i så nära mitten du kan och offra lite effekt och ljudtryck till förmån för en mer korrekt ljudbild tycker jag. Skulle du gärna vilja ha lite mer tryck så kanske du kompletterar med en sub till? Naturligtvis kan du kräma lite mer ur den befintliga genom att ställa den i hörnet, men det är inte alls säkert att du får en bättre upplevelse totalt! Lyssna och flytta runt lite, när du börjar komma nära ett bra ljud kan du ta lite mindre steg, men kom ihåg att lägga märke till det jag nämnt här.

Det ligger mycket i det Björn beskriver. Dina högtalare går dock ned till 100 Hz (centern ner till 150 Hz) så det är ett gränsfall. Man brukar ange att ljud över 80 Hz kan riktningsbestämmas och basen skall inte höras var den kommer från (om man inte använder subwoofers i stereo - kräver dock minst 2 st.). Prova dig fram, hör du var subben står så bör du kanske ställa den så centrerat du kan. Om inte, följ tipset som jag skrev om ovan.

Postad 01 August 2008 - 08:24

doftgranen
  • doftgranen
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack så mycket för alla tips!!! ska hem och testa i helgen!!! Tack

Postad 02 August 2008 - 12:08

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Det ligger en ganska intressant föreläsning/infovideo om just det här med subplacering på hembiosidan, jag såg att den åg på startsidan för nån vecka sen. Det var en snutt från THX och det var väldigt intressant att se, devisade bland annat simuleringar för hur basvågorna rör sig i rummet och hur de påverkas av olika föremål som finns och stör. Kolla runt lite ska du se om du hittar den, för den var mycket givande. Annars funkar det ju alltid att pröva sig fram som redan nämnt.

Postad 02 August 2008 - 12:37

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
här kommer länken till den där videon jag skrev om tidigare..

https://www.minhembio.com/nyheter/1591

Lycka till

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.