Sony KDL-40U4000 prisvärd?
120 svar till detta ämne
Postad 02 August 2008 - 20:18
ajrop52
-
ajrop52
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Vad tycker ni om den? väldigt ny med Bravia Engine 2 den har inte Bildförbättringen: Live Colour Creation, x.v.Colour och USB ingången finns heller ej. SONY KDL-40U4000 http://www.sony.se/p...-tv/kdl-40u4000KDL-40U4000 jämförelse med KDL-40W4000: http://www.sony.se/p...els=KDL-40U4000
Redigerat av ajrop52, 18 August 2008 - 23:29.
Postad 03 August 2008 - 15:58
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Samma som KDL-40V4000. Bara kosmetiska skillnader.
Designen känns dock tveksam... hoppas den ser bättre ut IRL. Plast eller metall?
Postad 05 August 2008 - 11:14
wanner
-
wanner
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Postad 11 August 2008 - 00:53
wanner
-
wanner
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Köpte 40U4000 för några dagar sedan.
Än så länge så lever den upp till alla förväntningar.
Är mycket nöjd med mitt köp.
Postad 11 August 2008 - 10:44
jope76
-
jope76
-
Rookie
-
8 inlägg
wanner, skrev ett par frågor till dig på avforums, men jag tar det här också, på svenska.
Vad tycker du om designen? Är den sig lik från bilderna, eller är den över förväntan?
Har du några problem med surrande/brummande ljud från panelen om du sänker backlight/kontrast/ljusstyrka?
Är den jämntjock (11cm)? Upplever du den som "tjock"/stor?
Har du möjlighet att slänga upp bilder så är jag evigt tacksam!
Postad 13 August 2008 - 13:03
wanner
-
wanner
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Designen är enligt mig helt ok. Det är inte världens snyggaste, designen för högtalarna känns väldigt tveksam. Det är udda att dom sjunker in i själva tvn. Men jag tycker i det stora hela att den är stilren. Den känns inte plastig (har läst folk klaga på det om gamla U-modeller). Jag har inte upplevt några problem med surrande/brummande ljud. Jag testade precis att sänka backlight/contrast/brightness och jag hör ingenting. Om man lyssnar nära bakom tvn så hör man ett svagt surrande, men ingenting framför tvn, inget problem imo. Den är jämntjock hela vägen (11cm). Jag tycker inte den känns tjock/stor, men jag är nog inte så kräsen på den punkten samt att jag inte har den uppsatt på väggen. Min tidigare tv var en 28" tjocktv, så i jämförelse känns denna betydligt smidigare. Men det går säkerligen att hitta tunnare tvs än den här. Jag har testat: Vanlig tv via digitala marknätet, Blueray @ 24p Playstation 3 spel samt att streama lite olika format från datorn -> ps3. Tycker allt har fungerat bra. Vanlig SD blir så bra som man kan hoppas på. Märker inte av något judder då jag spelar upp blueray@24p och har inte upplevt någon input lag då jag spelar ps3. Har dock inte testat att koppla datorn -> tv ännu, input lag visar sig väl mest då man ska styra tex musen. Det stämmer inte riktigt att de enda skillnaderna mellan U4000 och V4000 och S4000 är kosmetiska. Om man läser i manualen ( http://pdf.crse.com/.../3298969312.pdf ) så ser man att U4000 och S4000 saknar Digital Optisk Ut. Och foten på U4000 går inte att rotera. Digital optisk ut är inget jag saknar, men ibland hade det vart smidigt att kunna vrida foten för att justera vinkeln. Än så länge är jag väldigt nöjd. Om det är några fler frågor så ska jag försöka svara på dom så gott jag kan. Ska ta lite bilder såfort jag fått tag på en kamera.
Redigerat av wanner, 13 August 2008 - 13:10.
Postad 13 August 2008 - 16:41
Timme
-
Timme
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
ojojoj
Alltså inte mycket skillnad alls mellan denna och W4000
Då är det ju ett givet köp!
Postad 13 August 2008 - 17:03
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Designen är enligt mig helt ok. Det är inte världens snyggaste, designen för högtalarna känns väldigt tveksam. Det är udda att dom sjunker in i själva tvn. Men jag tycker i det stora hela att den är stilren. Den känns inte plastig (har läst folk klaga på det om gamla U-modeller).
Jag har inte upplevt några problem med surrande/brummande ljud. Jag testade precis att sänka backlight/contrast/brightness och jag hör ingenting. Om man lyssnar nära bakom tvn så hör man ett svagt surrande, men ingenting framför tvn, inget problem imo.
Den är jämntjock hela vägen (11cm). Jag tycker inte den känns tjock/stor, men jag är nog inte så kräsen på den punkten samt att jag inte har den uppsatt på väggen. Min tidigare tv var en 28" tjocktv, så i jämförelse känns denna betydligt smidigare. Men det går säkerligen att hitta tunnare tvs än den här.
Jag har testat: Vanlig tv via digitala marknätet, Blueray @ 24p Playstation 3 spel samt att streama lite olika format från datorn -> ps3.
Tycker allt har fungerat bra. Vanlig SD blir så bra som man kan hoppas på. Märker inte av något judder då jag spelar upp blueray@24p och har inte upplevt någon input lag då jag spelar ps3. Har dock inte testat att koppla datorn -> tv ännu, input lag visar sig väl mest då man ska styra tex musen.
Det stämmer inte riktigt att de enda skillnaderna mellan U4000 och V4000 och S4000 är kosmetiska. Om man läser i manualen ( http://pdf.crse.com/.../3298969312.pdf ) så ser man att U4000 och S4000 saknar Digital Optisk Ut. Och foten på U4000 går inte att rotera. Digital optisk ut är inget jag saknar, men ibland hade det vart smidigt att kunna vrida foten för att justera vinkeln.
Än så länge är jag väldigt nöjd.
Om det är några fler frågor så ska jag försöka svara på dom så gott jag kan.
Ska ta lite bilder såfort jag fått tag på en kamera.
Tack för ett intressant inlägg. Kanske borde skaffa en U istället för W. Du får gärna berätta mer om hur mycket input lag du lyckas hitta efter att du kopplat den till en dator. Fast det finns väl ingenting som hindrar att denna skulle vara lika snabb som W-modellen, eller?
Postad 13 August 2008 - 18:22
wanner
-
wanner
-
Amatör
-
-
75 inlägg
ojojoj
Alltså inte mycket skillnad alls mellan denna och W4000
Då är det ju ett givet köp!
Notera att V4000 och W4000 inte är samma modell. Mellan V/S/U 4000 skiljer i princip ingenting, förutom det jag nämde ovan. W4000 har lite mer godis som de andra inte har, "The V4000 looses WCG-CCFL backlight(Live Colour Creation),10bit panel,xv colour,USB picture frame vs the W4000" (från avforums). Hur mycket bättre detta gör W4000 kan jag inte svara på. Jag vet inte riktigt vad som orsakar input lag, men det är väl när tvn ska behandla bilden. W4000 och S/U/V 4000 har alla bravia engine 2 så det låter väl rimligt att de skulle ha liknande input lag? Kan läsa om det för W4000 och V3000 på http://www.hdtvtest.co.uk/reviews.phpJag gissar att V/U/S 4000 ligger närmare W4000 än V3000 men jag vet inte. Lär inte vara sämre än V3000 iaf, W4000 är som dom säger "on par with a CRT (as good as it gets)", och V3000 sägs vara lika bra som Samsung F96 serien med game mode aktiverat, så det får väl anses vara helt ok.
Redigerat av wanner, 16 August 2008 - 00:47.
Postad 13 August 2008 - 18:39
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Notera att V4000 och W4000 inte är samma modell.
Mellan V/S/U 4000 skiljer i princip ingenting, förutom det jag nämde ovan. W4000 har lite mer godis som de andra inte har, "The V4000 looses WCG-CCFL backlight(Live Colour Creation),10bit panel,xv colour,USB picture frame vs the W4000" (från avforums). Hur mycket bättre detta gör W4000 kan jag inte svara på.
Jag vet inte riktigt vad som orsakar input lag, men det är väl när tvn ska behandla bilden. W4000 och S/U/V 4000 har alla bravia engine 2 så det låter väl rimligt att de skulle ha liknande input lag?
Kan läsa om det för W4000 och V3000 på http://www.hdtvtest.co.uk/reviews.php Jag gissar att V/U/S 4000 ligger närmare W4000 än V3000 men jag vet inte. Lär inte vara sämre än V3000 iaf, W4000 är som dom säger "on par with a CRT (as good as it gets)", och V3000 är lika bra som Samsung 5,6 serien med game mode aktiverat, så det får väl anses vara helt ok.
Jag anser att samsung 5 och 6 serien har en helt oacceptabel input delay även med game mode aktiverat. Åtminstone om man kör Wii. W4000 däremot är riktigt bra. Har även testar en sony i 3000-serien. Inget vidare där heller; typ som de nya samsungarna.
Postad 14 August 2008 - 00:33
wanner
-
wanner
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Jag anser att samsung 5 och 6 serien har en helt oacceptabel input delay även med game mode aktiverat. Åtminstone om man kör Wii. W4000 däremot är riktigt bra. Har även testar en sony i 3000-serien. Inget vidare där heller; typ som de nya samsungarna.
Kan tänka mig det är känsligt när man spelar wii. Jag har inte märkt av någon lag övh på min U4000 då jag spelar ps3, . Men om den är lika bra som W4000 vet jag inte. Men man kan ju tycka att alla med bravia engine 2 borde vara rätt lika. En annan sak, jag skrev tidigare att "Om man lyssnar nära bakom tvn så hör man ett svagt surrande", tänkte bara tillägga att såvitt jag kan höra så låter den ingenting övh då man sätter tvn i standby. Och det lilla surrande som är när den är påslagen är som sagt bara om man lyssnar nära bakom tvn.
Postad 14 August 2008 - 10:00
wanner
-
wanner
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Här är några bilder, rätt usla men bättre än inget, http://wannerskog.com/40U4000/
Postad 14 August 2008 - 12:45
daky
-
daky
-
Rookie
-
6 inlägg
1000-tack för bilderna! Skönt att den inte ser så plastig ut som jag trodde, nu blir det till att åka och köpa mig ett exemplar. Har varit sugen på denna sedan den kom ut men det har varit svårt att hitta bra info om modellen.
Redigerat av daky, 14 August 2008 - 12:46.
Postad 14 August 2008 - 16:33
wanner
-
wanner
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Hoppas du blir nöjd,
Skriv gärna lite om vad du tycker när du köpt den.
Postad 15 August 2008 - 08:20
daky
-
daky
-
Rookie
-
6 inlägg
Köpte mig en KDL-40U4000 igår på NetonNet. Än så länge är jag väldigt nöjd. Den ser inte alls plastig ut och jag gillar designen skarpt, hör heller inte något brummande ljud från baksidan.
Har inte hunnit testa den så mycket men vanlig digital tv via connax modul (Com Hem) flyter på riktigt bra och Blu Ray i 1080p/24 från PS3an var bländande bra. Har bara min 2 år gamla HD-ready LG LCD 32a att jämföra med men hittills tycker jag att för 9999:- fick jag massor prestanda för pengarna.
Postad 15 August 2008 - 09:28
wanner
-
wanner
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Roligt att du är nöjd, Är du säker på att du inte hör någonting när du lyssnar bakom/över tvn? Jag hör ett väldigt svagt surrande om jag lyssnar vid lufthålen, Det måste vara väldigt tyst i rummet i övrigt för att jag ska höra det. Känns rätt naturligt och inte som något problem. Det står även på http://www.hdtvtest....000/Conclusion/ ang W4000 "Mild low-pitched electronic hum from back of TV (not a problem at normal sitting distance and TV volume)" (visserligen inte samma modell men de känns rätt lika).
Redigerat av wanner, 15 August 2008 - 09:33.
Postad 15 August 2008 - 09:45
toube83
-
toube83
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Alla ni som "snöat" in på W/U serien. Jag fattar verkligen inte hur man kan köpa en tv som inte har 100HZ?, Alla ni som är nöjda, har ni tittat på en DVD-film, eller en sportsändning?
Postad 15 August 2008 - 09:52
wanner
-
wanner
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Alla ni som "snöat" in på W/U serien. Jag fattar verkligen inte hur man kan köpa en tv som inte har 100HZ?, Alla ni som är nöjda, har ni tittat på en DVD-film, eller en sportsändning?
Har tittat lite på OS och lite fotboll, det är inte perfekt men duger (av det jag sett). Varför skulle inte en DVD-film fungera? Har inte sett någon DVD-film men jag har sett på Blueray, och dvdrippar och det fungerar hur bra som hellst. Det är givetvis en fråga om pengar, jag har inte råd med prisökningen som det innebär att köpa en 100hz tv. en utav de billigare 100hz är väl Samsung A656 och den verkar ha sina problem den med. Men om 100Hz är väldigt viktigt för dig så ska du självklart inte köpa något från W/U serien.
Postad 15 August 2008 - 10:48
Timme
-
Timme
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Notera att V4000 och W4000 inte är samma modell.
Mellan V/S/U 4000 skiljer i princip ingenting, förutom det jag nämde ovan. W4000 har lite mer godis som de andra inte har, "The V4000 looses WCG-CCFL backlight(Live Colour Creation),10bit panel,xv colour,USB picture frame vs the W4000" (från avforums). Hur mycket bättre detta gör W4000 kan jag inte svara på.
Jag vet inte riktigt vad som orsakar input lag, men det är väl när tvn ska behandla bilden. W4000 och S/U/V 4000 har alla bravia engine 2 så det låter väl rimligt att de skulle ha liknande input lag?
Kan läsa om det för W4000 och V3000 på http://www.hdtvtest.co.uk/reviews.php Jag gissar att V/U/S 4000 ligger närmare W4000 än V3000 men jag vet inte. Lär inte vara sämre än V3000 iaf, W4000 är som dom säger "on par with a CRT (as good as it gets)", och V3000 är lika bra som Samsung 5,6 serien med game mode aktiverat, så det får väl anses vara helt ok.
Ah nu är jag med. U400 blir perfekt för mig. Mumma säger jag  Här är några bilder, rätt usla men bättre än inget, http://wannerskog.com/40U4000/
Riktigt snygg faktiskt
Postad 15 August 2008 - 15:53
Timme
-
Timme
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Köpte 40U4000 för några dagar sedan. Än så länge så lever den upp till alla förväntningar.
Är mycket nöjd med mitt köp.
Köpte du den från netonnet?
Postad 15 August 2008 - 19:06
wanner
-
wanner
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Köpte du den från netonnet?
ja
Postad 15 August 2008 - 19:33
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Wanner, har du testat att koppla tv:n till datorn än; kännt på input lagen och sånt?
Eller förresten ännu bättre: Skulle du kunna plugga in en usb-mus i ps3:an, öppna webrowsern och testa så istället?
Börjar verkligen överväga den här istället för px80!
Redigerat av mannealm, 15 August 2008 - 19:34.
Postad 15 August 2008 - 20:46
wanner
-
wanner
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Wanner, har du testat att koppla tv:n till datorn än; kännt på input lagen och sånt?
Eller förresten ännu bättre: Skulle du kunna plugga in en usb-mus i ps3:an, öppna webrowsern och testa så istället?
Börjar verkligen överväga den här istället för px80!
Har testat att koppla en usb-mus till ps3an och dra runt lite i webbrowsern. Jag har testat att köra tv-out på en samsung A558 och U4000 är definitivt snabbare än det, men jag skulle nog inte påstå att den är lika snabb som en crt. När jag drar runt snabbt så känns det ibland som att muspekaren flyter runt lite, Så jag skulle gissa att det är lite input lag, eller så inbillar jag mig, det är svårt att säga. Jag har aldrig tidigare testat webläsaren på ps3an så vet inte riktigt hur muspekaren där beter sig. För mig är den eventuella input lag som finns på U4000 inget problem över huvudtaget, men jag ser bara på film och spelar ps3. På http://www.hdtvtest.co.uk/ så säger dom ju att W4000 är 30ms snabbare än Samsung F96, och att V3000 är lika snabb som F96 i game mode, jag har inte testat någon utav dessa tvs så jag gissar bara, men U4000 borde ju rimligtvis vara likvärdig med dessa. Det finns iallafall inget game mode på U4000 vilket ju måste innebära att Sony inte tycker att det är något problem iallafall  Det känns väldigt individuellt vad man anser är acceptabelt så jag vågar inte lova dig något. Om du har haft möjligheten att testa på andra tvs och tycker de är ok, men utav andra anledningar hellre vill köpa en U4000 så kan du ju alltid köpa den och testa, det är ju inte värre än att du får byta (även om det innebär lite extra jobb). Ledsen att jag inte kan vara till mer hjälp på den här punkten.
Redigerat av wanner, 15 August 2008 - 21:36.
Postad 15 August 2008 - 21:36
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Har testat att koppla en usb-mus till ps3an och dra runt lite i webbrowsern. Jag har testat att köra tv-out på en samsung A558 och U4000 är definitivt snabbare än det, men jag skulle nog inte påstå att den är lika snabb som en crt.
När jag drar runt snabbt så känns det ibland som att muspekaren flyter runt lite, Så jag skulle gissa att det är lite input lag, eller så inbillar jag mig, det är svårt att säga. För mig är den eventuella input lag som finns på U4000 inget problem över huvudtaget. Men jag kopplar inte datorn till tvn, och jag har inget wii (det är väl de som är mest känsliga).
På http://www.hdtvtest.co.uk/ så säger dom ju att W4000 är 30ms snabbare än Samsung F96, och att V3000 är lika snabb som F96 i game mode, jag har inte testat någon utav dessa tvs så jag gissar bara, men U4000 borde ju rimligtvis vara likvärdig med dessa. Det finns iallafall inget game mode på U4000 vilket ju måste innebära att Sony inte tycker att det är något problem iallafall 
Det känns väldigt individuellt vad man anser är acceptabelt så jag vågar inte lova dig något.
Om du har haft möjligheten att testa på andra tvs och tycker de är ok, men utav andra anledningar hellre vill köpa en U4000 så kan du ju alltid köpa den och testa, det är ju inte värre än att du får byta (även om det innebär lite extra jobb).
Ledsen att jag inte kan vara till mer hjälp på den här punkten.
Jag tackar! Det låter som det är ganska likvärdigt med w4000, som jag testat. Och det borde den ju vara. Tycker det är acceptabelt. Någon av samsungs nya apparater skulle jag dock aldrig köpa, eftersom input lagen på dem landar långt, långt över min toleransnivå. Det är faktiskt en oerhörd skillnad mellan samsung och sony, som jag uppfattar det. Ungefär lika stor skillnad som mellan en panna som heter px och en som heter pz, den senare är förskräcklig (eller, åtmintone i samsungklass...).
Redigerat av mannealm, 15 August 2008 - 21:37.
Postad 15 August 2008 - 22:46
wanner
-
wanner
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Som sagt, det värsta som kan hända är ju att du får byta om du inte är nöjd. Eftersom affärerna inte låter en testa det man vill så har man inte mycket val (U4000 är ju extra svårt eftersom den knappt säljs någonstans)  .
Postad 18 August 2008 - 11:05
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Som sagt, det värsta som kan hända är ju att du får byta om du inte är nöjd. Eftersom affärerna inte låter en testa det man vill så har man inte mycket val (U4000 är ju extra svårt eftersom den knappt säljs någonstans) .
Jo. Sett att elgiganten har den nu iofs. Förresten, är det samma sorts lite halvblanka panel som på W4000?
Postad 18 August 2008 - 14:09
sammons
-
sammons
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Elgiganten idag med ett väldigt bra pris...
Frågan är,U400 för 8999:- till W4000 för 12990:-, vad exakt är så sjukt mkt bättre med W så att det är rimligt med nästan 50% högre pris?
Optisk out?
Jag ska se mkt fotboll och en del dvd-filmer, har Comhem med vanlig digitalbox, ingen HD än - ska väl vänta med det tills de har många fler kanaler - för om jag ska kunna se HD måste jag väl byta box misstänker jag? ...rätt kass på sånt här
Postad 18 August 2008 - 21:58
Fräddä
-
Fräddä
-
Användare
-
-
157 inlägg
Nu har jag testat TV:n under kvällen, endast med Tele2 digital-TV (extern box), och här kommer mina första intryck:
- Backlight bleed: Hittar ingenting, inte ens i hörnen (dock kan det ju uppstå efter några månader)
- Buzzning: Minimalt om man sätter örat mot baksidan (oberoende ljusstyrka), ingenting framifrån
- Clouding: Inte upptäckt något än så länge, ska testa mer imorgon med HTPC/PS3
- Bildkvalitet SDTV: Över förväntan för att vara Full-HD men inte i plasma-klass. I jämförelse med W4000, ser ingen skillnad. I jämförelse med A656, något sämre. Viss smearing är synlig, tyvärr vanligt hos Sony
- Meny-systemet: Lätt att använda, dock inte lika snyggt som W4000
- Svärtan: Över förväntan, går att få en riktig mörk bild med fina nyanser (för att vara SDTV). Plasma-klass? Naturligtvis inte, men inte långt ifrån billigare plasmor (vissa LG,Samsung)
- Färgerna: Naturliga (som vanligt från Sony), ingen färg dominerar
- Fjärrkontrollen: Ypperlig. Snabb och lätt att förstå
Någonting som imponerar stort på mig är värmeutvecklingen som är riktigt låg, baksidan blir knappt varm och jag har inte känt några lukter från elektroniken.
Till SDTV, som jag minst kommer att använda TV:n till, är jag inget annat än mycket nöjd. Imorgon kommer jag att testa den med HTPC/PS3, mina primära användingsområden, och då kommer min slutgiltiga dom om TV:n....
Reservation: observera att jag inte är någon TV-expert, men inte heller helt novis, så därför ska ni testa själva och inte gå efter mina omdömen vid ev. köp =)
Postad 18 August 2008 - 22:03
wanner
-
wanner
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Nu har jag testat TV:n under kvällen, endast med Tele2 digital-TV (extern box), och här kommer mina första intryck:
- Backlight bleed: Hittar ingenting, inte ens i hörnen (dock kan det ju uppstå efter några månader) - Buzzning: Minimalt om man sätter örat mot baksidan (oberoende ljusstyrka), ingenting framifrån - Clouding: Inte upptäckt något än så länge, ska testa mer imorgon med HTPC/PS3 - Bildkvalitet SDTV: Över förväntan för att vara Full-HD men inte i plasma-klass. I jämförelse med W4000, ser ingen skillnad. I jämförelse med A656, något sämre. Viss smearing är synlig, tyvärr vanligt hos Sony - Meny-systemet: Lätt att använda, dock inte lika snyggt som W4000 - Svärtan: Över förväntan, går att få en riktig mörk bild med fina nyanser (för att vara SDTV). Plasma-klass? Naturligtvis inte, men inte långt ifrån billigare plasmor (vissa LG,Samsung) - Färgerna: Naturliga (som vanligt från Sony), ingen färg dominerar - Fjärrkontrollen: Ypperlig. Snabb och lätt att förstå
Någonting som imponerar stort på mig är värmeutvecklingen som är riktigt låg, baksidan blir knappt varm och jag har inte känt några lukter från elektroniken.
Till SDTV, som jag minst kommer att använda TV:n till, är jag inget annat än mycket nöjd. Imorgon kommer jag att testa den med HTPC/PS3, mina primära användingsområden, och då kommer min slutgiltiga dom om TV:n....
Reservation: observera att jag inte är någon TV-expert, men inte heller helt novis, så därför ska ni testa själva och inte gå efter mina omdömen vid ev. köp =)
Måste bara tillägga att menysystemet må vara enkelt att förstå, men är det inte lite irriterande långsamt?
Postad 18 August 2008 - 22:06
Fräddä
-
Fräddä
-
Användare
-
-
157 inlägg
Jag upplever det inte långsamt, måste bero på att jag är van långsamma menysystem!? =)
Postad 18 August 2008 - 22:07
wanner
-
wanner
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Jag upplever det inte långsamt, måste bero på att jag är van långsamma menysystem!? =)
Antagligen
Postad 18 August 2008 - 23:01
Alarma
-
Alarma
-
Användare
-
-
150 inlägg
Vore intressant att höra fler uttalanden om 24p. Verkar ju vara en rätt så hygglig tv det här
Postad 18 August 2008 - 23:13
wanner
-
wanner
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Vore intressant att höra fler uttalanden om 24p. Verkar ju vara en rätt så hygglig tv det här 
Har testat Pirates Of the Carribean @ 24p på ps3. Tyckte det flöt på väldigt bra. Men har bara testat några minuter och bara en film. Det bästa du kan göra är nog att gå till en affär och be dom köra en film @24p så du kan få se själv och bilda dig en egen uppfattning... :/
Redigerat av wanner, 18 August 2008 - 23:16.
Postad 19 August 2008 - 07:57
Alarma
-
Alarma
-
Användare
-
-
150 inlägg
Har testat Pirates Of the Carribean @ 24p på ps3. Tyckte det flöt på väldigt bra. Men har bara testat några minuter och bara en film.
Det bästa du kan göra är nog att gå till en affär och be dom köra en film @24p så du kan få se själv och bilda dig en egen uppfattning... :/
Jovisst problemet är ju bara att få butiker har den inne, och jag antar att dom på elgiganten knappt vet vad 24p handlar om...
Postad 19 August 2008 - 09:46
980406
-
980406
-
Rookie
-
4 inlägg
Elgiganten idag med ett väldigt bra pris... Frågan är,U400 för 8999:- till W4000 för 12990:-, vad exakt är så sjukt mkt bättre med W så att det är rimligt med nästan 50% högre pris?
Optisk out?
W4000 har iaf inbyggd HD-mottagare, vilket jag tror att U verkar sakna (rätta mig om jag har fel?).
Redigerat av 980406, 19 August 2008 - 09:47.
Postad 19 August 2008 - 09:58
Fräddä
-
Fräddä
-
Användare
-
-
157 inlägg
U har endast "vanlig" digitalmottagare, sedan saknar den även digital utgång.
Postad 19 August 2008 - 10:45
Fräddä
-
Fräddä
-
Användare
-
-
157 inlägg
Här kommer mina intryck efter att ha testat TV:n med HTPC:n:
- Inga döda pixlar
- Clouding/ojämn bakgrundsbelysning: Hittar ingenting, bifogar en bild där bakgrundsbelysningen är på maximalt och där skärmsläckaren är på i Windows (kanske man ska ha någon annan bild för att få fram ev. clouding). Tyvärr ingen höjdarkamera, blänket till höger kommer från golvet.
CIMG0361.JPG 523.63K
3 Antal nerladdningar
- Pixelmappat via HTPC: Ja, 1:1 1080p i 60 hz (fler alternativ finns att välja, bl.a. 24 hz). Se till att "alla bildpunkter" är aktiverad i menyn
- Input lag: Jag upplever den som låg, dock svårt att mäta. Musen reagerar direkt när man rör på den, känns minst lika snabb (eller slö) som en Samsung 2232B skärm. Bättre mätmetod och referens är nog att föredra
- Buzz-ljud: När jag hade helt vit bakgrundsbelysningen gav TV:n ifrån sig ett högfrekvent ljud, knappt hörbart i tyst rum ca 2 m från TV:n. Har inte upptäckt ljudet under film, spel eller vanligt TV-tittande. Däremot mycket lågt jämfört med vissa plasmor
Summa summarum:
TV:n lever upp till alla mina krav och jag tycker 8.990 kr är ett helt OK pris. Svärtan, som jag förstod skulle vara bra med S-PVA panelen, är högt över min förväntan och ger ett härligt djup i bilden. Det skulle vara kul att testa den i hemmamiljö mot W4000 och A656 för att se hur stor skillnaden är, självklart något sämre men kanske inte så långt efter. Sedan kan man diskutera om W4000 och A656 är värda ca 3.500 kr mer om man inte är i behov av designen och finesserna dessa två erbjuder.
Redigerat av Fräddä, 19 August 2008 - 10:48.
Postad 19 August 2008 - 16:45
wanner
-
wanner
-
Amatör
-
-
75 inlägg
- Input lag: Jag upplever den som låg, dock svårt att mäta. Musen reagerar direkt när man rör på den, känns minst lika snabb (eller slö) som en Samsung 2232B skärm. Bättre mätmetod och referens är nog att föredra
Håller med, kopplade precis tvn till datorn via dvi - hdmi och precis som Fräddä så upplever jag ingen lag, känns som att musen reagerar direkt, om det finns input lag så är den låg och det är inget som stör mig iallafall.
Postad 20 August 2008 - 06:46
andwi_2000
-
andwi_2000
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag var på Elgiganten igår och tittade på 40U4000. Till min stora förvåning och besvikelse kunde man se tydligt hur bilden liksom shiftade fram och tillbaks i horisontell ledd. Det syntes väldigt tydligt om man öppnade en meny (menytexten stod helt still medan TV-sändningen skakade i sidled). TV:n var inkopplad via komponentingång liksom alla andra apparater runt omkring och jag kunde inte se detta fenomen på nån annan TV. Personalen fipplade runt i menyerna en bra stund men lyckades vare sig få bort skakningarna eller förklara det.
Har nån av er som köpt TV:n märkt av detta?
Postad 20 August 2008 - 08:36
Fräddä
-
Fräddä
-
Användare
-
-
157 inlägg
Hur menar du med att bilden shiftade fram och tillbaka? Menar du att bilden hackar? Ska i så fall studera mitt exemplar mer noggrant.
Det enda jag kan anmärka på TV-sändningar är att bilden smetas ut något vilket är ett vanligt Sony-fenomen. Sedan har jag inte sett någon Full-HD som har bra TV-bild...
Postad 20 August 2008 - 08:42
andwi_2000
-
andwi_2000
-
Rookie
-
2 inlägg
Hur menar du med att bilden shiftade fram och tillbaka? Menar du att bilden hackar? Ska i så fall studera mitt exemplar mer noggrant.
Det enda jag kan anmärka på TV-sändningar är att bilden smetas ut något vilket är ett vanligt Sony-fenomen. Sedan har jag inte sett någon Full-HD som har bra TV-bild...
Bilden hackade inte utan den flyttade sig helt enkelt fram och tillbaks i sidled. Det syntes väldigt tydligt när man tog upp en meny i och med att menyerna stod helt still medan tv-bilden rörde sig fram och tillbaks bakom menytexten. Bortsett från detta tyckte jag att bilden var väldigt bra. Det borde ha varit nåt fel på butiksexemplaret, även om personalen menade att TV:n helt enkelt var sån (och givetvis försökte dom sälja på mig en äldre modell till högre pris istället).
Postad 20 August 2008 - 08:56
Fräddä
-
Fräddä
-
Användare
-
-
157 inlägg
Nu har jag studerat TV-bilden med menysystemet påslaget, jag ser inga shiftningar eller andra konstigheter. Bilden ser ut som vanligt.
Där jag köpte TV:n stod en Hitachi Full-HD bredvid som säljaren rekommenderade istället. De visade OS i HD på den och OS med vanlig antenn på Sonyn, vilken tror ni gav bäst bild... Fula försäljningsknep, många som inte kan någonting om TV-apparater lär ju köpa Hitachin som säkert inte är dum, men som jag inte skulle betala 1.000 kr mer för.
Redigerat av Fräddä, 20 August 2008 - 08:56.
Postad 20 August 2008 - 13:48
wanner
-
wanner
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Nu har jag studerat TV-bilden med menysystemet påslaget, jag ser inga shiftningar eller andra konstigheter. Bilden ser ut som vanligt.
Jag upptäcker heller inget. Jag har kopplat digitalbox via scart.
Postad 21 August 2008 - 20:16
DonGrif
-
DonGrif
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej där.
Beställde igår en 40U4000 efter en del velande. Har inte fått hem den än men jag tänkte höra med er om ni som har en kan tipsa om vilka inställningar för färg, kontrast och sånt som är bra att köra med. Om man behöver pilla en del för att få in bra bild menar jag...
Postad 21 August 2008 - 20:21
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Stäng av brusreduseringen!
Postad 21 August 2008 - 20:23
martinw30
-
martinw30
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Var klart intresserad av denna men efter att ha sett 40W4000 så vet i katten om det inte är värt 3500 kronor mer. W versionen tyckte jag hade mer tryck i färgerna. Jag pillade på U versionen i typ 30 minuter men tyckte tyvärr färgen var lite blaskig och färglös. Men i övrigt så är det imponerade med full hd för det priset och tyckte den såg bra ut i övrigt. Har inte avfärdad den än dock. Skall väl påpekas att trots att det skiljer något så kanske det inte är något man kommer att störa sig på i sin hemmiljö.
Prisvärd.
Postad 22 August 2008 - 08:05
Fräddä
-
Fräddä
-
Användare
-
-
157 inlägg
Ja, W4000 har klart bättre tryck i färgerna, speciellt när man står i en butik och testar. Jag tyckte också U4000 såg blek ut i jämförelse med andra märken (med TV-signal), men efter att ha testat den i hemmamiljö så upplever jag inte det längre. Färgerna är neutrala, inga rödstick i ansikten på människor och gräs ser naturligt grönt ut. Vissa föredrar lite starkare färger men jag är inte en av dem, vill helst att bilden ska se ut som i verkligheten...
Man får laborera mycket med inställningarna för att få bra bild. Movie-läget fungerar bra i filmer och HD-material, men inte i spel och TV-sändningar. Vid TV-tittande har jag har dragit ned kontrasten ganska ordentligt, samt satt bakgrundsljuset på 4 (och självklart stängt av brusreduceringen). Har testat både Tele2 digital-tv samt Boxer med en Dilog-box, det skilde ganska ordentligt bildmässigt mellan dem båda så jag fick göra om kalibreringen med Dilog-boxen.
Jag skulle också gärna ha köpt W4000 (tack vare 10-bitars panelen, snyggare design), men är man ekonom så är man lite snål (eller ekonomisk som jag föredrar att kalla det)
För pengarna är det en mycket bra TV, speciellt med HD-material och TV-spel, men man kan självkart få bättre bild om man lägger ut mer pengar.
Redigerat av Fräddä, 22 August 2008 - 08:48.
Postad 22 August 2008 - 11:24
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Äntligen ett test på tv:n! http://www.hdtvtest....20080822127.htmVisserligen på v4000. Men det var väl exakt samma?
Postad 22 August 2008 - 12:29
DonGrif
-
DonGrif
-
Rookie
-
4 inlägg
Nästan, lite kosmetiska skillnader samt att U4000 inte har nån optisk utgång för ljud.
Postad 22 August 2008 - 14:53
Fräddä
-
Fräddä
-
Användare
-
-
157 inlägg
Äntligen ett test på tv:n!
http://www.hdtvtest....20080822127.htm
Och där fick vi svar på att input lag knappt existerar, vilket jag tycker stämmer. Svärtan har jag varit imponerad av hela tiden, 0.05cd/m2 är ju inte långt ifrån vissa plasma-apparater. Testaren anser också att färgerna är neutrala, kanske därför den ser lite blek ut i en butik jämfört med andra märken.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|