Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung LE40A656 /XEE och COMHEM

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 August 2008 - 10:50

mberg74
  • mberg74
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
För ca fyra veckor sedan köpte jag en Samsung LE40A656/XEE på Mediamarkt i Göteborg. Till den köpte jag även en CA-Modul för att kunna utnyttja den inbyggda dekorden. När jag installerat allt och tittat på comhems utbud fick jag upp "Kodad Signal" samtidigt som bilden försvann på skärmen. Detta hände slumpartat ungefär varje kvart i ca 10 secunder.

Efter kontakt med Comhem så fick jag bara råd om att byta antensladd, dvs ingen större hjälp. De hänvisade mig istället till Samsung. Väl hos Samsung så rekommenderar de att byta ut CA-Modul till ett annat märke. Jag bytte då till DILOG. Problemen med "Kodad signal" försvann efter bytet.

Men det finns några problem som jag har svårt att lösa. Om jag startar digitaltv guiden från fjärrkontrollen, kan den oftast inte visas om man har ställt in Kanal 1 eller TV 2. På övriga kanaler funkar det bra. Inne i guiden funkar inte heller prview fönstret utan den söker hela tiden. Men det är ett mindre problem.

CA-Modul som inte fungerade kommer från BARCOM och var också avsedd för COMHEM 495kr:
Postad bild

Denna CA-MODUL från DILOG funkar mycket bra 595kr.
Postad bild

Finns det någon som har löst problematiken med digitaltv- guidens svårigheter under kanal 1 och TV 2 samt även preview fönstret?

Postad 07 August 2008 - 15:33

mberg74
  • mberg74
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Idag fick jag detta svaret från SAMSUNG:
---
Det är en uppdatering på gång som sedan kommer att sändas ut genom
comhems kabelnät, den kan lösa de sista problemen som du har.

Vi får se vad som händer....

Postad 08 August 2008 - 08:41

Geger
  • Geger
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
vi får leva med dem här problemen ett tag till

har fått följande svar

"Tack för ert email till Samsung Electronics Nordic.

Angående CA-Modulerna så vet vi inte exakt vilken som kommer att
fungera. Det kan variera lite grann.
Men om några veckor kommer det skickas ut en ny mjukvara som har
framställts för detta problem, och den kommer att skickas ut via ka
belnätet som alla som har comhem kommer att få den."

Postad 10 August 2008 - 22:28

m71an28i
  • m71an28i
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Något som jag blir irriterad på är att när man använder sig av den inbyggda digitalboxen så visas det inte vilket program det är när man zappar.... Är det inte det som är halva grejen med digital-tv. Då slipper man använda sig av EPG:n. För övrigt så har jag samma problem som ovan.

//Andreas

Redigerat av m71an28i, 10 August 2008 - 22:29.

Postad 11 August 2008 - 20:23

tilldavid
  • tilldavid
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Detta problemet upplever jag med! Köpte en 40" a656 XXE med en dilog ca modul. Riktigt irriterande är det. Verkar ju inte som att ett specifikt märke av ca modulen fungerar då många upplever problem med olika märke.
Skickade en fråga om detta till samsung för 3 veckor sedan har ännu inte fått svar.. Dåligt samsung!
Har även jag comhem.
Men då låter det som att det är bäst att vänta på uppdateringen då innan man köper en annan ca modul än dilog?
/D

Postad 25 August 2008 - 14:42

mberg74
  • mberg74
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Nu har COMHEM svarat med ytterligare information som de vill att man ska utföra
Ett sätt som COMHEM flitigt utnyttjar är att fråga sådant som de redan har fått svar på av kunden vid tidigare tillfälle. För varje gång COMHEM fill ha mer information, så får man vänta drygt en vecka på svar igen.
Jag kan lätt säga att COMHEM har en otroligt dålig kuntjänst. Tom försäkringskassan är bättre om man nu har varit inne på att ta utt pappaledighet...

Utförde alla steg men det fick inte EPGn att fungera bättre, Så jäkla buggit och ostabilt. Men kanal 62 The Voice fungerar iktigt bra. Så förmodligen har COMHEM gjort något med den signalen och nu söker informaton om status hos kunderna...

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Angående EPGn,
1. Fungerar kanalplats 62 ( the voice ) bra ?
2. Om ja, stå på kanalplats 62 i 30 sekunder.
3. Fungerar EPGn bättre nu?
4. Om inte, gör tv strömlös i 30 sek.
5. Om fel kvarstår. Gör en fabriksåterställning av tvn.

Kontrollera uppgifter:
Frekvens:3620000
Modulering:64QAM
Symbolhastighet:6875
Nätverks-ID:41002

Kvarstår problem, kontrollera signalstatus för kanalen,
återkom med svar på Bitfelsnivå och signalstyrka.

Postad 25 August 2008 - 16:09

BaldoClair
  • BaldoClair
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
exakt samma hos mig.. har oxå dilog
har inte brytt mig om att ringa varken Samsung eller Comhem (har inte tillräckligt med tålamod) :blink:
men man kan undra vilken ca-modul dom tänkt sig man ska använda... eller ingen från varken Coomhem eller Samsung har kanske provat ??

Postad 26 August 2008 - 08:28

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0

För ca fyra veckor sedan köpte jag en Samsung LE40A656/XEE på Mediamarkt i Göteborg. Till den köpte jag även en CA-Modul för att kunna utnyttja den inbyggda dekorden. När jag installerat allt och tittat på comhems utbud fick jag upp "Kodad Signal" samtidigt som bilden försvann på skärmen. Detta hände slumpartat ungefär varje kvart i ca 10 secunder.

Efter kontakt med Comhem så fick jag bara råd om att byta antensladd, dvs ingen större hjälp. De hänvisade mig istället till Samsung. Väl hos Samsung så rekommenderar de att byta ut CA-Modul till ett annat märke. Jag bytte då till DILOG. Problemen med "Kodad signal" försvann efter bytet.

Men det finns några problem som jag har svårt att lösa. Om jag startar digitaltv guiden från fjärrkontrollen, kan den oftast inte visas om man har ställt in Kanal 1 eller TV 2. På övriga kanaler funkar det bra. Inne i guiden funkar inte heller prview fönstret utan den söker hela tiden. Men det är ett mindre problem.

CA-Modul som inte fungerade kommer från BARCOM och var också avsedd för COMHEM 495kr:
Postad bild

Denna CA-MODUL från DILOG funkar mycket bra 595kr.
Postad bild

Finns det någon som har löst problematiken med digitaltv- guidens svårigheter under kanal 1 och TV 2 samt även preview fönstret?

Kan det vara antensladden i alla fal för det är ingen vanligt sladd.den som jag fick har en stor"grunka"på kabel och enligt ComHem så måste man använda den,sen kan man förlänga om manvill i vilket ände som helst

Postad 27 August 2008 - 08:30

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Nu har COMHEM svarat med ytterligare information som de vill att man ska utföra
Ett sätt som COMHEM flitigt utnyttjar är att fråga sådant som de redan har fått svar på av kunden vid tidigare tillfälle. För varje gång COMHEM fill ha mer information, så får man vänta drygt en vecka på svar igen.
Jag kan lätt säga att COMHEM har en otroligt dålig kuntjänst. Tom försäkringskassan är bättre om man nu har varit inne på att ta utt pappaledighet...

Utförde alla steg men det fick inte EPGn att fungera bättre, Så jäkla buggit och ostabilt. Men kanal 62 The Voice fungerar iktigt bra. Så förmodligen har COMHEM gjort något med den signalen och nu söker informaton om status hos kunderna...

Angående EPGn,
1. Fungerar kanalplats 62 ( the voice ) bra ?
2. Om ja, stå på kanalplats 62 i 30 sekunder.
3. Fungerar EPGn bättre nu?
4. Om inte, gör tv strömlös i 30 sek.
5. Om fel kvarstår. Gör en fabriksåterställning av tvn.

Kontrollera uppgifter:
Frekvens:3620000
Modulering:64QAM
Symbolhastighet:6875
Nätverks-ID:41002

Kvarstår problem, kontrollera signalstatus för kanalen,
återkom med svar på Bitfelsnivå och signalstyrka.

Båda EPG-problemet och "kodad signal" som dyker upp från och till är mjukvarurellaterade fel på Samsungs tvapparater. Ta kontakt med deras tekniska support så ska de ombesörja att tv'n uppgraderas. Inte hört att comhem kommer lägga ut den i sitt nät nämligen.

Postad 27 August 2008 - 12:19

mberg74
  • mberg74
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Fick igår ett nytt mail från Com Hem där de berättade att Samsung har ny mjukvara till TVn och att kontakt således ska tas med dem. När jag åter igen ringde till Samsung har de nu ändrat sig och medger att det handlar om en garantireparation på ca två veckor.

Comhem:
SVAR 2008-08-26 11:30

Ursäkta att svaret på ditt mejl dröjt längre än normalt.
Samsung har tagit fram en ny mjukvara för detta fel. Denna mjukvara kommer inte att skickas ut till din TV. Du får själv kontakta Samsung på 0771 400200.
Mjukvaran har benämningen T-NHBTEDEUC-1002.

Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice

Kan det vara antensladden i alla fal för det är ingen vanligt sladd.den som jag fick har en stor"grunka"på kabel och enligt ComHem så måste man använda den,sen kan man förlänga om manvill i vilket ände som helst

Nja jag har redan den modellen du beskriver, och bara 3 meter. Den finaste jag kunde hitta. :)

Postad 27 August 2008 - 15:54

mberg74
  • mberg74
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Idag ringde jag till Samsung och berättade vad Com Hem sagt i sitt mail. De sade då att det stämde att de skulle uppgradera mjukvaran. Mitt ärende registrerades på garantivilkoren och nu i eftermiddags så ringde en kille mig från deras verkstad i Göteborg, och de kommer då hem och uppgraderar TVn hemma hos mig.

Mer info om resultatet kommer...

Postad 31 August 2008 - 11:24

Alexander-
  • Alexander-
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
pcmabe
Väntar med spänning på resultatet, hur har det gått?

Postad 02 September 2008 - 16:14

Geger
  • Geger
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Idag ringde jag till Samsung och berättade vad Com Hem sagt i sitt mail. De sade då att det stämde att de skulle uppgradera mjukvaran. Mitt ärende registrerades på garantivilkoren och nu i eftermiddags så ringde en kille mig från deras verkstad i Göteborg, och de kommer då hem och uppgraderar TVn hemma hos mig.

Det samma här jag får en tekniker som kommer till mig på fredag, jag får väl berätta hur det gick :)

Postad 02 September 2008 - 16:23

TommyTurbo
  • TommyTurbo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Fick hem min A6565 för 3 timmar sedan och upplever redan båda felen som beskrivs i den här tråden. Dvs. EPGn fungerar dåligt och "Kodad Signal".
Har en CA-modul från DILOG.
Tack vare informationen i den här tråden blev jag inte överraskad utan ringde direkt till Samsungs kundtjänst (känns som lyx att slippa ComHems kundtjänst...).
Jag blev lite konfunderad (men inte oroad) när kundtjänsten inte kände till problemen ComHem-Samsung. Man loggade mina problem och efter en timme (snabbt jobbat!) ringer Samsungs support.
När jag beskriver mina problem igen, så får jag beskedet att det är bara felet med "Kodad Signal". som löses med firmware-uppdateringen!
EPG fungerar inte med den inbyggda mottagaren pga att ComHem inte skickar ut signaler på rätt sätt! Vissa kanaler kan fungera. Det finns inget som Samsung kan göra för att lösa det här felet. Blev rekommenderad att använda en extern box...
Så allt snack om att norden-sålda maskiner är anpassade för nordiska förhållanden är alltså rent skitsnack.

Själv sålde jag min gråimporterade F86:a för att att skaffa mig en norden-såld med inbyggd digitalbox för att slippa en extra burk under TVn. Det inser jag ju att jag kan glömma. Det är ju egentligen rätt intressant hur många sätt ComHem kan göra dig besviken på. :)

Redigerat av TommyTurbo, 02 September 2008 - 16:24.

Postad 02 September 2008 - 16:27

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Kunder har dom... Otroligt!!!

Postad 03 September 2008 - 06:43

Karl_P
  • Karl_P
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Dök teknikern upp? Hur blev resultatet?

Postad 05 September 2008 - 11:21

Geger
  • Geger
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Samsung teknikern har varit os mig nu på morgon och uppdaterade programvaran T-NHBTEDEUC-1001 till T-NHBTEDEUC-1002 som åtgärda bland annat EPG:n olika popup ”Kodad signal, ingen signal, mm.” Det dåligt fungerande EPG skall man skylla ComHems för.

Postad 07 September 2008 - 06:09

mberg74
  • mberg74
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tekniken har varit här nu och uppgraderat TVns programvara och det blev lite bättre med "Kodad signal" problemet. Men att EPGn släpper på andra kanaler utan kanalplats 62, så är det fortfarande...

Postad 17 September 2008 - 14:00

TommyTurbo
  • TommyTurbo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tekniken som var hos mig och fixade "Kodad signal"-felet, berättade han hade hört att någon hade hört att någon hade sagt att ComHem hade viskat om att dom skulle skjuta ut en uppdatering för EPG-felen.
Min självklara fråga -"Tror du på det? Och när?", besvarades med ett leende...

En oväntad bieffekt av "Kodad signal"-fixen är att jag nu inte behöver vänta på reklam för att sätta på kaffe. Det räcker att byta kanal! Tiden för kanalväxlingar mäter jag numera med kalender.

Postad 21 September 2008 - 15:38

48Hours_again
  • 48Hours_again
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Tekniken som var hos mig och fixade "Kodad signal"-felet, berättade han hade hört att någon hade hört att någon hade sagt att ComHem hade viskat om att dom skulle skjuta ut en uppdatering för EPG-felen.
Min självklara fråga -"Tror du på det? Och när?", besvarades med ett leende...

En oväntad bieffekt av "Kodad signal"-fixen är att jag nu inte behöver vänta på reklam för att sätta på kaffe. Det räcker att byta kanal! Tiden för kanalväxlingar mäter jag numera med kalender.

Preview fönstret skall inte fungera enligt Samsung supporten det är något som kommer att åtgärdas senare med hjälp av Comhem, denna funktion finns inte i Samsungs DVB-C boxar på grund av att den inte är färdig helt enkelt så det är inget fel.

Jag har kört med SMiT Conax CA-modul och det har fungerar klockrent med en 656:a kör 1002 mjukvaran men bor dock i Stockholm och kör ett rent nytt fräscht Comhem nät, inte ett gammalt sunkigt UPC-nät som Comhem har köpt i efterhand och låtit vara i samma skicka som när man tog över det, det verkar vara dessa nät som har mest problem med "kodad signal" och långsamma kanalbyten, det kanske är dags att uppdatera denna gamla infrastruktur med ny utrustning bara en tanke?

Postad 21 September 2008 - 22:13

sammons
  • sammons
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
*dubbelpost*

Redigerat av sammons, 21 September 2008 - 22:17.

Postad 21 September 2008 - 22:16

sammons
  • sammons
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
kan man kolla vilken programvara man har? :)

Postad 05 October 2008 - 07:52

mberg74
  • mberg74
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

kan man kolla vilken programvara man har? :wacko:

Javisst går det bra. Tag fram fjärren och navigera enligt följande:

MENU>Digital Menu>Inställning>System>Produktinformation.

/M

Redigerat av mberg74, 05 October 2008 - 07:53.

Postad 05 October 2008 - 08:01

mberg74
  • mberg74
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Nu har det gått drygt en månad sedan uppgraderingen gjordes. Felen som skulle försvinna har inte gjort det utan det har tom tillkommit fler, bla så dyker AG-menyn upp ibland. Samsung ringde mig för ett tag sedan och sa att jag skulle återkomma och göra en NY felanmälan. När de ringde hade de INTE lyckats att göra en fix så att dessa underbara störningar försvinner...

Naturligtvis har jag reklamationsrätt i tre år om TVn har ett fel som funnits med sedan leverans. Men man undrar om det är värt...

Ny felanmälan är gjord hos Samsung den 3 okt.
Fortsättning följer...

/M

Postad 05 October 2008 - 12:31

chrille54
  • chrille54
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

vi får leva med dem här problemen ett tag till

har fått följande svar

"Tack för ert email till Samsung Electronics Nordic.

Angående CA-Modulerna så vet vi inte exakt vilken som kommer att
fungera. Det kan variera lite grann.
Men om några veckor kommer det skickas ut en ny mjukvara som har
framställts för detta problem, och den kommer att skickas ut via ka
belnätet som alla som har comhem kommer att få den."

KÖP LG

Postad 08 October 2008 - 18:53

MungoBBQ
  • MungoBBQ
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Ny felanmälan är gjord hos Samsung den 3 okt.
Fortsättning följer...

Bra! Och spännande.

Jag skapade denna tråd:
https://www.minhembi...p;#entry2106004

...som en slags samlingstråd för alla problem med Samsung/Com Hem och främst för att kronologiskt följa min egen dust med Samsung / Com Hem. Det senaste svaret jag fått från Samsung är att de vet att problemet finns, att ALLA har problemet med EPG:n och att det är troligt att inget kommer att göras åt det, eftersom man nu fokuserar främst på mjukvaran till NÄSTA generations teve från Samsung.

Om vi har TUR så kommer även vi som har den nuvarande generationen att få en fix när den nya mjukvaran kommer (förutsatt att den är fixad där förstås) men risken finns att vi hamnar i kläm.

Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är att ALLA som har detta problem med EPG:n i Samsung-teve med DVB-C inbyggt gör ordentliga och upprepade felanmälningar hos Samsung och Com Hem! Endast om tillräckligt många klagar kommer vi att få hjälp...

Redigerat av MungoBBQ, 08 October 2008 - 18:53.

Postad 27 November 2008 - 18:47

Oziano
  • Oziano
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag har lösningen till er som har problem med att ni blir utkastade från EPG:en !!! :P (ComHem)

Prova att avvakta på kanalplats 85 (TV1000) i 30 sek.

Gör din tv strömlös i 5 sek och låt därefter starta om på egen hand.

Gör en fabriksåterställning på boxen.

Tadaaa, du kan nu gå igenom alla kanaler i EPG:en i lugn och ro utan oroa dig för att bli utkastad:) och det bästa är att detta endast behövdes göras en gång så det är alltså inte en procedur som måste göras varje gång man sätter på TV:en

Hoppas att detta lilla knep åtgärdar erat problem också

Lycka till

Redigerat av Oziano, 27 November 2008 - 19:30.

Postad 27 November 2008 - 19:20

Oziano
  • Oziano
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
OBS, vänta på kanalplats 85 i ca 1 minut istället, fick göra det hos en en polare för att lösa problemet, verkade även vara ganska petigt med att tv:n just ska vara strömlös i 5 sekunder så vänta inte i 10 sek

Postad 07 January 2009 - 21:18

matte2k
  • matte2k
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
funkade detta för ngn?

Postad 12 April 2009 - 09:37

mberg74
  • mberg74
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Jag har lösningen till er som har problem med att ni blir utkastade från EPG:en !!! :P (ComHem)

Prova att avvakta på kanalplats 85 (TV1000) i 30 sek.

Gör din tv strömlös i 5 sek och låt därefter starta om på egen hand.

Gör en fabriksåterställning på boxen.

Tadaaa, du kan nu gå igenom alla kanaler i EPG:en i lugn och ro utan oroa dig för att bli utkastad:) och det bästa är att detta endast behövdes göras en gång så det är alltså inte en procedur som måste göras varje gång man sätter på TV:en

Hoppas att detta lilla knep åtgärdar erat problem också

Lycka till

Några månader senare....

NEJ inget har funkat. Jag har gjort som du beskrivit men inget funkar i Göteborg i varje fall. Tack i varje fall :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.