Val av systemkamera
58 svar till detta ämne
Postad 06 August 2008 - 21:25
Staaf
-
Staaf
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hejsan alla fotogalna
Nu var det dax för mig att införskaffa en systemkamera och jag har kollat på 3-4 modeller men eftersom jag inte kan så mycket om detta så hoppas jag att ni kan hjälpa mig.
Jag är nybörjare på systemkameror, men jag vill ha något som jag kan ha en längre tid , självklart kommer jag byta objektiv någongång men kanske inte de första månaderna.
Min budget är ungeför 5000-8000 kronor.
Modellerna jag har kollat på är;
Canon Eos 450D med kitobjekt
Canon Eos 400D med kitobjekt
Canon Eos 350D med kitobjekt
Nikon D80 med kitobjekt
Men som sagt är jag nybörjare och kanske inte behöver någon monstermaskin.
Den jag har kollat mest på är 450D men jag har ingen erfarenhet om detta
Ni får gärna komma med förslag eller tips om vad jag ska välja!
Är väldigt kluven just nu.
// Adam
Postad 06 August 2008 - 21:30
sikis
-
sikis
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
kan inte säga så mycket om nikon, så kläm och känn på dom vilket märke du trivs med, hur dom ligger i handen. Angående Canon så tycker ajg att du ska kika 450 som du redan har gjort, inge fel på dom andra men det är föregångare till 450 så samam kamera med lite äldre teknik, så att sgäa.. eller rättare sagt i 450 så får du lite mer finneser..
möjligtvis kan du kika på 400 som inte är så gammal, men också en väldigt fin kamera.. men framför allt kläm och känn vilken du gilar att hålla i och där knapparna känns som dom sittter bra för dig.
Postad 08 August 2008 - 15:51
Staaf
-
Staaf
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Just nu kan jag verkligen inte bestämma mig!
har läst rätt mycket på forumet och frågat personal i olika butiker mm.
Dom som är aktuella just nu är;
Eos 450D
Nikon D80
Sony A300?
Alla tycker så olika så man blir bara mer osäker på vad man ska välja ju mer man läser =/
det skiljer ju lite i pris på dessa kameror, men vill ha något som man ska ha ett bra tag.
SNÄLLA SNÄLLA hjälp mig (=
Postad 08 August 2008 - 16:18
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Ska du använda Liveview så kan Sony A300 vara att rekommendera, den ska ha "fenomenal" liveview. Ska du inte ha liveview är ett tips att välja en Sony A200. Måste anses ligga oerhört bra till pris/prestanda, har vunnit en award för bästa digitala systemkamera, i instegsklassen. http://www.tipa.com/...-KeyValue=32939Och A300an är såklart inte sämre. Själv har jag precis packat upp min A300...batteriet laddar...*läsa manualen* Jag var också inne på EOS 450D, men för låg byggkvalité enligt mig, låg vikt. Och sämre liveview funktion än Sony A300.
Redigerat av Falcy, 08 August 2008 - 16:21.
Postad 08 August 2008 - 16:28
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Och kom ihåg att det är ajabaja att beställa kamera på nätet endast genom att ha läst "reviews" utan att ha varit i fysisk kontakt med kameran.
Har du inte gjort så, åk ner till närmsta fotoaffär eller OnOff, Siba, Giganten och känn ordentligt på de modeller du har intresse för.
Postad 08 August 2008 - 19:39
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Ska du använda Liveview så kan Sony A300 vara att rekommendera, den ska ha "fenomenal" liveview.
Ska du inte ha liveview är ett tips att välja en Sony A200. Måste anses ligga oerhört bra till pris/prestanda, har vunnit en award för bästa digitala systemkamera, i instegsklassen. http://www.tipa.com/...-KeyValue=32939 Och A300an är såklart inte sämre.
Själv har jag precis packat upp min A300...batteriet laddar...*läsa manualen*
Jag var också inne på EOS 450D, men för låg byggkvalité enligt mig, låg vikt. Och sämre liveview funktion än Sony A300.
Jag klämde på Canon Nikom entrylevelkameror.. Och dom känns som mer designade för kvinno-händer eller för män med rätt små nävar.. Greppet var rent sogligt anser jag. .Nikon var klart sämst för mina händer.. För att inte tala om hur man måste ha båda händerna för att trycka av då dom har noll stöd i handens insida med enhandsgrepp.. Sony´n är inte "perfekt" den heller på något sätt i världen..Det säger jag absolut inte... Men avgjort klart bättre i alla fall.. enligt mig... Bilderna blir bra. Samt den grejar ta bilder i rätt svåra förhållanden.. Stabiliseringen är mycket väl fungerande. Så åk och klämt på dom.. Ta enhandsgrepp och försök trycka av dom med en hand..
Postad 08 August 2008 - 21:36
atlaspatlas
-
atlaspatlas
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Och så glömmer vi inte att titta på Olympus eller Pentax heller. Det är lätt att fastna på Canon och Nikon bara för att man känner igen namnen, men att man känner igen ett fabrikat innebär ju förstås inte att det är just dom som har den modellen som passar dig allra bäst.
Postad 09 August 2008 - 10:29
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Och så glömmer vi inte att titta på Olympus eller Pentax heller. Det är lätt att fastna på Canon och Nikon bara för att man känner igen namnen, men att man känner igen ett fabrikat innebär ju förstås inte att det är just dom som har den modellen som passar dig allra bäst.
Nej det är helt rätt. Jag är nästan lite anti Canon/Nikon, bara för alla har en sån, bara för att...usch Olympus E-520 samt Pentax K200D kan vara två tips. Tänk om man fick designa kameran själv, ta de bästa bitarna från olika instegskameror... Byggkvalitén från en Pentax K200D med Sonys Liveview system med Canons 3" LCD, Canons bildsensor samt Olympus anti-damm system. hehe då får man en FalcyCam Som sagt, känn på kamrorna och oavsett ovan modeller så får du en bra kamera. Alla är olika bra på olika saker. Tyvärr finns inte FalcyCam
Postad 09 August 2008 - 15:03
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Falcy
Du talar ju om en Sony A300 ju i din beskrivning av en "Falcy-Cam"
Postad 09 August 2008 - 15:29
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Falcy
Du talar ju om en Sony A300 ju i din beskrivning av en "Falcy-Cam"

SONY har ju knappast antidammsystem i klass med Olympus!
Postad 09 August 2008 - 19:43
GandUlf
-
GandUlf
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Och inte rejälheten hos en pentax
Postad 09 August 2008 - 19:57
Staaf
-
Staaf
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hej igen!
Nu har det hänt lite grejjer sen sist, har vart inne i några fotobutiker och pratat med "proffsen"
och har nu kommit fram till en Nikon D60 med18-55 mm VR med en SB-400 blixt för 6300 kr
D60n hade ju ändå fått bästa köp i tidningen MacWorld
Så nu är min funering om jag gör rätt val att köpa denna kamera?
Tacksam för snabba svar!
Postad 09 August 2008 - 22:01
DigiMannen
-
DigiMannen
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Nikonn må vara mer "INNE" när det gäller kameror,
Nikon D60 saknar autofokus och bildstabilisator i kamerahuset, den har bara tre fokuspunkter.
Hellre köper jag då en Sony a200, men jag skulle inte tveka en sekund på en Sony a300 p.g.a LiveView.
Postad 09 August 2008 - 22:09
Staaf
-
Staaf
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Nikonn må vara mer "INNE" när det gäller kameror, Nikon D60 saknar autofokus och bildstabilisator i kamerahuset, den har bara tre fokuspunkter. Hellre köper jag då en Sony a200, men jag skulle inte tveka en sekund på en Sony a300 p.g.a LiveView.
Pratade med en fotograf idag och han sa att sony var generellt sett en sämre kamera bildmässigt så jag vet inte Men den har ändå fått bästa köp i macworld + att det finns autofokus + bildstabilisator i objektet. och live view är nog inget jag kommer använda så mycket. Jag har aldrig testat en sony men jag bara skriver det jag har hört/läst av andra
Redigerat av Staaf, 09 August 2008 - 22:10.
Postad 09 August 2008 - 23:55
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
SONY har ju knappast antidammsystem i klass med Olympus! 
Men nyckelhålsmärkt sökare!  Jag hade köpt en FalcyCam om den dessutom hade en stor sökare. Hoppas framtida kameror inte nallar på den för att få plats för en bra live-view som vi sett exempel på.
Postad 10 August 2008 - 07:15
Unregistered10f3c7fd
-
Unregistered10f3c7fd
-
Användare
-
-
161 inlägg
Hej igen! Nu har det hänt lite grejjer sen sist, har vart inne i några fotobutiker och pratat med "proffsen" och har nu kommit fram till en Nikon D60 med18-55 mm VR med en SB-400 blixt för 6300 kr
D60n hade ju ändå fått bästa köp i tidningen MacWorld
Så nu är min funering om jag gör rätt val att köpa denna kamera?
Tacksam för snabba svar!
Jag antar att du har klämt och känt på den? Tycker du att den känns rätt och ligger bra i handen så gör du säkert rätt val. Det är garanterat ingen dålig kamera, det finns det ingen instegsmodell idag som är. Gå och titta på t.ex. Flickr eller liknande, så kommer du se att folk har tagit grymma bilder med alla instegsmodeller, med det vill jag ha sagt att alla är grymt kapabla med rätt fotograf. Väljer du Nikonen så kommer det finnas gott om förståsigpåare som kommer racka ned på allehanda saker som andra kameror har och som den saknar, men det handlar inte bara om att lusläsa tekniska specar, det handlar också om känsla, användarvänlighet och bildkvalitet och där är jag övertygad om att D60 är ett bra val. Det största motargumentet du kommer få höra är att D60 saknar AF-motor i huset, men det är bara ett bekymmer om du vill använda äldre objektiv utan AF-motor, men jag är övertygad om att AF-motor i objektivet är framtidens melodi när det gäller Nikon, precis som Canon tog det steget i början av 80-talet. Idag släpps såvitt jag vet enbart objektiv med AF-motor (åtminstone i konsumentklassen) och även tredjepartstillverkarna har slagit in på den banan. För att bedöma om man nu tror att det kommer vara ett problem så kan du gå till exempelvis Prisjakt och söka på Nikon-objektiv med och utan AF-motor och se om det är något du tror du kommer sakna. Är det inte det så kan du strunta i det argumentet. Och för att inte bli beskylld för att vara en ****** så kan jag väl avsluta med att jag själv kör Pentax.
Postad 10 August 2008 - 07:45
Supreme
-
Supreme
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Personligen tycker jag märket på kameran är det viktigaste valet en nybörjare har att göra. Låt mig förklara.... För ca 3 år sedan köpte jag Canon EOS 350D med kitobjektivet. Kostnad ca 8000kr. Sedan dess har det införskaffats 3 högkvalitativa objektiv, batterigrepp, linser och andra tillbehör. Det jag vill säga är att kameran snabbt kommer springas ifrån av tillbehören vad gäller kostnad och kvalitet. Också de viktigaste egenskaperna ligger i objektiven och inte i kameran! Så se till att du köper från en tillverkare som du vet kommer finnas kvar på systemkamera-marknaden länge samt kommer ha brett utbud av det viktigaste; tillbehören. Det är ju faktiskt det som är styrkan med en systemkamera, att kunna byta till delar som passar bäst för just det man vill göra för stunden. Och när tekniken gått frammåt så finns det inget som hindrar att du köper ett nytt kamerahus till dina fina gluggar och tillbehör.
Redigerat av Supreme, 10 August 2008 - 07:47.
Postad 10 August 2008 - 07:50
Agathorn
-
Agathorn
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Hejsan alla fotogalna Nu var det dax för mig att införskaffa en systemkamera och jag har kollat på 3-4 modeller men eftersom jag inte kan så mycket om detta så hoppas jag att ni kan hjälpa mig. Jag är nybörjare på systemkameror, men jag vill ha något som jag kan ha en längre tid , självklart kommer jag byta objektiv någongång men kanske inte de första månaderna. Min budget är ungeför 5000-8000 kronor.
Modellerna jag har kollat på är;
Canon Eos 450D med kitobjekt Canon Eos 400D med kitobjekt Canon Eos 350D med kitobjekt Nikon D80 med kitobjekt
Men som sagt är jag nybörjare och kanske inte behöver någon monstermaskin. Den jag har kollat mest på är 450D men jag har ingen erfarenhet om detta
Ni får gärna komma med förslag eller tips om vad jag ska välja! Är väldigt kluven just nu.
// Adam
Jag har själv en Canon 20D och är jättenöjd med bildkvaliten och i alla canon kameror du nämner så är det likvärdig eller bättre bildkvalite, så Canon kamerorna kan jag rekommendera utan problem. MEN Nikon har sprungit om Canon på senaste vad gäller tryck i färger direkt ur kameran (något speciellt användbart för nybörjare anser jag som inte orkar med att efterbehandla varje bild) och brusnivåer vid högre ison, och just låga brusvärden anser jag vara jätteviktigt! Så min röst lägger jag helt klart på Nikon kameran! Förutsatt att du gillar hur den ligger i handen osv naturligtvis och gillar reglagen osv. Prova den i någona affär.
Postad 10 August 2008 - 11:33
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Miklon
Han behöver endast på in på Fotosidan och läsa om Nikons entrylevelserie så ser han vad dom riktiga "förståsigpåarna ".. DVS ägarna anser om vilka problem just Nikon entrylevelserie har för sina användare..Han kan börja läsa ifrån D40 och gå uppåt till D60.. Så får han massa "förståsigpåaråsikter...
Ingen behöver tillägga något om man läser där...Där står allt.. Allt i alla fall som jag behövde läsa för att inte välja Nikons entryserie...
Tänkte faktiskt ett tag på just D60..... Men efter läst vad dom riktiga förståsigpåarna skrivit så vart min väg en annan..
Så till Suprem..
Vilken tillverkare kommer inte finnas kvar eftersom du skriver sådant skall man ta med i sina inköpstankar ??`` Då jag köpte min Minolta AF 7000 1986 sa folk jag var snurrig som handlade det märket då dom säkert inte skulle finnas kvar...objektiv skulle inte finnas i framtiden..osv osv..Du skulle hört hur snacket gick...
2008 satter jag på mina AF objektiv från minolta 7000 av 1985 årsmodell inköpt 86 och fotar fortfarande med dom med min nya kamera som dessutom är av totalt nysläpt typ och modell....Samt har all modern bekvämlighet som finns trotts objektiv från 85...Jag handlade dessutom en Beg 24-105 begat av senare årsmodell samt även det lirar kanonbra..Och detta för en kostnad inklusive hämtning för löjliga pengar mot ett nytt.. Dom säljs ju ännu som sagt...Så objektiven visade historien var bland kameravärldens bästa investering jag gjorde trotts "snacket" att det var det värsta jag gjort som val...
Så vilka märken är det du tänker på skall försvinna så myterna skall fortsätta flöda som dom gjort i årtionden redan ..
Du har ju inside info att dela med oss andra tydligen då du skriver att man skall tänka på det vid inköp.... Eller är det den vanliga marknadsföringstekniken såsom en del ( inte alla som tur är) Nikon och Canonfolk alltid öst runt med exakt med samma ordalydelse..?..
I så fall vill jag påpeka att det är år 2008 och vi är en hel del ännu levande fosiler över 50 bast som kan påvisa att sådant rent ut sagt skitsnack historiskt sett har spridis som sagt i årtionden...Samt historien nu påvisat just vara tom mytbildning..Exakt som objektivfrågan är rena myter att Canon och Nikon är bäst om man förutsätter man vill ha bildstab samt Af fungerande såsom en modern kamera bör ha..... Då är dom de fakto sämsta valet att handla då det finns ytterst få objektiv ute i beghandeln osv att tillgå med "Sådan lyx" för Canon nikonfolket...... Läs på fotosidan om kritiken så kan man se detta är enbart användarnas ord jag pekar på här..Och jag tror inte dom skulle sitta och ljuga om detta ifråga om sitt eget märke i alla fall..Deras kritik avgjorde för min del då jag trotts fosilåldern 50 bast har tänkande celler kvar i knoppen som kan räkna ut vad som är fakta och vad som är märkespåverkan via myter...
Men Suprem...fram med vilket märke som man skall vara rädd att handla om dom inte skall finnas kvar i framtiden så vi alla nu vet efyter årtionden av sådan ororspridning... .. Kom med raka besked nu. Vilka märken skall försvinna?? Samt varför?? Gör en ny tråd vet jag i ämnet så vi alla kan få infon som är så makalöst viktig självklart för oss alla användare...Samt tillverkarna/agenterna får möjlighet att gå in med dementier eller förklaringar om det du vet skall ske... Det är ju ett viktigt underlag för sitt nyinköp av kamera skriver du...Och jag delar den åsikten till 100% .. OM den har underlag vill säga...
Däremot är Canon samt Nikon säkert kanonbra kameror såsom ALLA kameror är idag i entryserierna..... Men fakta pojkar gör inte ont att dela med sig då man rådgör andra...
Mvh
Tobbe.
Edit. Rättat lite...
Redigerat av mayro, 10 August 2008 - 12:41.
Postad 10 August 2008 - 12:36
DigiMannen
-
DigiMannen
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Det finns ju inte så många objektiv med inbyggd AF&Bildstabilisator till Nikon, dessutom är dom ganska dyra. https://www.prisjakt...ams=k=s21153844 Exempel på lämpliga resegluggar med AF & Bildstabilisering att prisjämföra:
Kolla sedan på utbudet till Sony https://www.prisjakt...ams=k=s21154344
Redigerat av DigiMannen, 10 August 2008 - 12:45.
Postad 10 August 2008 - 13:21
Velodynamic
-
Velodynamic
-
Mästare
-
-
3695 inlägg
Som 450D användare kan jag tycka att det är lite synd att D60 saknar direkt åtkomst till ISO och vitbalans.
Man måste då in i menyn för att ändra sådan, vilket iof kanske är bättre för nybörjare om man skulle bli lätt förvirrad av knappar på kamerakroppen. D60 tror jag är den perfekta förstagångs dslr'en därför att den har ett mycket användarvänligt menysystem som talar om exakt vad som händer och vad man bör göra.
Man kan till och med efter-redigera bilderna direkt i kameran. Processa RAW bilder eller göra en stop-motion filmsnutt är också möjligt. Alltså sådant som en Canonägare får fixa sedan han laddat ner bilderna i sin hemdator.
Jag ser dock inte att den har någon skärpedjupskontroll, vilken kan vara en mycket praktisk nybörjarfiness
därför att man får en bra känsla över vad som händer med skärpedjupet vid olika bländarval, något som då syns direkt i sökaren. Faktiskt rätt bra vid macrofotografering.
Att D60 tar fantastiskt bra, lågbrusiga och färgranna bilder tvivlar jag inte en sekund på, så tummen upp.
Redigerat av Velodynamic, 10 August 2008 - 13:47.
Postad 10 August 2008 - 13:41
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Fast nu tycker jag mig sett iofs att objektivtillgången ut hos tredjepartstillverkarna skall väl även sägas till "försvar" för Nikon osv..... Men det förutsätter ju dyra nyköp av objektiv.. Beg med Af samt stabilisering har dom två Canon samt Nikon ingen särställning. Tvärt om. Där är dom väl att anse såsom "sämsta" valet egentligen.. Såvida man vill ha Bildstab o AF lirande vilket jag som modern användare anser vara ett minimumkrav på en modern kamera idag......Men det är jag det... Att sedan en del anser det "skit samma" är en annan sak... Det är ett val man gör själv. Men då utifrån fakta och inte via listor med beg som ser imponerande ut. Men som vid närmare granskning visar sig vara ofta med uteblivande av som sagt det man torde ha som minimikrav på en ny kamera man skall starta bygga sitt nya system runt...Eller via grupptryck att "dom är bäst" oavsett dom rätt enkelt kan utläsa inte alls är "bäst" utan snarare helt tvärt om... men men. Det är som sagt saker man avgör själv om man anser ok eller inte då man har sådant klart för sig då man väljer... Alla som skall handla en kamera borde anser jag skriva innan man börjar titta på kameror en lista på vad man personligen anser skall finnas i en kamera man själv vill äga.... Samt vad man vill ha tillgång till via begmarknaden såsom totalbild runt varje märke.. Sådant inverkar ju i högsta grad på ägandekost då objektiven är den dyra delen och inte husen..... Samt vad som man inte vill förlora av tekniska hjälpmedel vid beg objektivinköp osv osv..Eller vad man kanske inte kan använda eller kan använda senare vid byte till "högre nivåer" av kamerahus och allt runt var och ett av märkena man bör ha koll på.. Hualigen vilken soppa sådant är att lära /läsa in... Hemskt jobbigt..Men ändå en sak man bör titta på noga.. Sedan börja titta på fakta som är egentligen otroligt enkelt att läsa sig till runt varje märke vad dom olika har som tillgångar... Samt nackdelar...Altså rena fakta och inget annat.... Sedan se "vad som är vad" i den ofta mytomspunna kameradjungeln... Vilket val man sedan gör är då ett hyfsat väl underbyggt val kan man ju hoppas... Alla har dom nackdelar.. Men faktum är att gör man en sådan lista så kan man snabbt sedan se vilka som har mest "minusposter" utifrån sina personliga önskemål man vill ha........Fördelarna delar dom oftast allihopa.. Alla tar ju bra bilder...Och alla gör det ägarna vill då man "känt in sig" med sin kamera..Alla kräver bildprogramsarbete för prestera mesta möjliga för sina ägare... Ingen gör klart allt direkt... Men var ligger stört antal minusposter eller saker man inte vill kompromissa med enligt sin personliga kravlista vad man vill ha?? Sedan ut och kläm.. Även på dom som inte finns kvar på sin lista. För klämandet är mycket viktigt..Ta enhandsfattning och försök trycka av bilder..Kommer man åt avtryckaren och sitter kameran fast i handen?? Det greppet är även viktigt vid bärande av sin nya kamera.. Detta märker man snabbt då man börjar använda kameran anser jag.. Ett dåligt enhandsgrepp gör kameran även mindre trevlig att bära i högernäven. Vilket man ju ofta gör i praktiken i dom olika moment man använder kameran ......För att inte tala om hur svårt det är att trycka av kameran med enhansgrepp då husen är "fel" för sin näve... Sedan lägg ihop minus samt klämfeelingen i egna tankarna så har man nog en hyfsad grund att välja utifrån... Men att gå på märkesmyter eller grupptryck är totalfel anser jag...... Rena Fakta är det man bör gå efter.... Inte något annat. Fakta samt vad man vill ha i sina nya kamera som funktioner... Som sagt.. Alla tar bra bilder... Och ingen är dålig ... Så fakta och egna önskemål torde vara det som avgör vad man sedan vill betala för...Var får man mest kamera för sina kronor...Och såvida inte Supreme nu kan berätta om vilka märken som skall försvinna som han skrev borde ingå i sina tankar inför inköp så torde varenda kameramärke kunna ingå i sin personliga selektering utifrån sin personliga kravlista man enkelt kan sätta ihop och sedan läsa även där enkelt in vilka som ser mest ut att ha det man vill ha... Mvh Tobbe..
Postad 10 August 2008 - 13:56
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Velodynamic
En åsikt jag läst ifrån recentioner av användare av Nikons entryserier då jag sökte inför mitt inköp info är att "man växer ur"dom " rätt fort..Då dom är just för "enkla"..
Sådant är ju även det saker som kan vara viktiga att ta del av även om kameran är enkelt direkt för sin nya användare som possetiv sak.... För då man börjar fatta funktionerna och lite om hur dom kan användas går det mycket fort tills man just springer in i problemen att saker som först var fördel via enkelhet att få en bild sedan blir en klart större nackdel vid det snabbt inkommande aktivare användandet.....
Hualigen. man skulle vara gjord av pengar så man kunde bara handla det dyraste mest laddade samt anställa en fotolärare heltid... Hehe... Då slapp man kompromissa.. Bara betala och få det bästa varje år...
Postad 10 August 2008 - 14:19
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Varför är alltid pentax ute ur ekvationen? Pentax k200D har: Bildstabilisering i huset Du kan använda vilket objektiv du vill med Kmount. (alla objektiv de senaste 20-30 åren) och det är mååånga objektiv http://www.pentaxfor...om/lensreviews/Vädertätad Objektiv som inte får dig att sälja njurarna för att få råd. Bra kit objektiv, de kommer nu med 18-55 II. Alla talar om canon och nikon, varför, därför att de har bäst marknadsföring, inte nödvändigtvis för att de har bäst kameror för ditt behov  . Recensenterna tar sig inte ens tid att ta reda på fakta när de skriver recensioner om pentax, (Digital foto nr9 som exempel) varför kan diskuteras i all oändlighet, *host*pengar*host*. Pentax får kritik för sin dåliga iso prestanda, ta en titt på det här så får du se vem som har sämst iso "prestanda" http://www.pentaxfor...048-post17.htmlOm jag inte missminner mig så var bakgrunded på frimärket blankt på nikon D300 som har så bra iso prestanda. Så tänk på att hög iso prestand enligt de största siterna (dppreview etc) = inga detaljer kvar i bilden.
Redigerat av Unregistered0b884712, 10 August 2008 - 15:06.
Postad 10 August 2008 - 14:28
Velodynamic
-
Velodynamic
-
Mästare
-
-
3695 inlägg
Man ska inte välja enbart utifrån märket, men vad som sätter käppar i hjulet för en förstagångsväljare är att olika märken har olika objektivfattningar. Tänk om det fanns en värld där alla märken hade en global standard med samma typ av bajonettfattning? Det skulle då vara mycket mera utslagsgivande för kamerahusens del. Det går oftast inte att handla ett märke på huset om man vill ha tillgång till andra märkens objektiv. Det är heller inte rätt att säga att det ena är bättre än det andra...det gäller bara att försöka bena ut de olika tillverkarnas olikheter, funktioner och utformning, acceptera eller total-såga utifrån egna personliga preferenser och värderingar. Vad "andra" säger behöver inte vara rätt, behöver inte vara fel...man väljer lika fullt själv vad man vill ta fasta på och bör bygga sig en uppfattning vad som är bästa köp för en själv, inte vad som är hetast på tio i topplistan. Om man däremot inte är förstagångsköpare och redan sitter på komponenter som forfarande går att använda om man forfarande gillar dem, är valet kanske inte fullt lika svårt.
Redigerat av Velodynamic, 10 August 2008 - 14:35.
Postad 10 August 2008 - 15:05
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
melanderhenrik Jag skulle 7 dagar i veckan samt 24 timmar om dygnet hellre ha en Pentax K200D än en entrylevel kamera ifrån en del andra tillverkare ... Det är min personliga åsikt.. Pentaxen är helt enkelt larvigt mycket mer kamera per kr än en del andra ...enligt min åsikt igen då..... Man kan ju bara ta in info om dom olika tillverkarnas entryserier så står det solklart att Pentax torde / borde finnas kvar mycket länge på en modern kameraköpares preferenslista ,, om den listan ser ut som jag tror den skulle göra för dom flesta om dom spaltade upp vad man vill ha i sitt nya system..Och troligen borde Pentaxen bli en vinnare massa massa ggr också mer än idag såsom den man valde..... Jag tror en del andra märken klev ut ur listan oftast klart fortare än Pentax om man gick efter en mer preferensstyrd lista samt fakta om saker runt om hur dom verkligen ser ut.....Samt vad man får..
Postad 10 August 2008 - 16:37
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
melanderhenrik
Jag skulle 7 dagar i veckan samt 24 timmar om dygnet hellre ha en Pentax K200D än en entrylevel kamera ifrån en del andra tillverkare ... Det är min personliga åsikt.. Pentaxen är helt enkelt larvigt mycket mer kamera per kr än en del andra ...enligt min åsikt igen då.....
Man kan ju bara ta in info om dom olika tillverkarnas entryserier så står det solklart att Pentax torde / borde finnas kvar mycket länge på en modern kameraköpares preferenslista ,, om den listan ser ut som jag tror den skulle göra för dom flesta om dom spaltade upp vad man vill ha i sitt nya system..Och troligen borde Pentaxen bli en vinnare massa massa ggr också mer än idag såsom den man valde.....
Jag tror en del andra märken klev ut ur listan oftast klart fortare än Pentax om man gick efter en mer preferensstyrd lista samt fakta om saker runt om hur dom verkligen ser ut.....Samt vad man får..
Själv blev det en K20D
Postad 10 August 2008 - 17:53
Unregistered10f3c7fd
-
Unregistered10f3c7fd
-
Användare
-
-
161 inlägg
Miklon
Han behöver endast på in på Fotosidan och läsa om Nikons entrylevelserie så ser han vad dom riktiga "förståsigpåarna ".. DVS ägarna anser om vilka problem just Nikon entrylevelserie har för sina användare..Han kan börja läsa ifrån D40 och gå uppåt till D60.. Så får han massa "förståsigpåaråsikter...
Ingen behöver tillägga något om man läser där...Där står allt.. Allt i alla fall som jag behövde läsa för att inte välja Nikons entryserie...
Vad är det för problem då? Du får gärna sammanfatta vilka problem som avses. Angående bildstabilisering, som ofta kommer upp, så får man ju fundera över om det är något man behöver. Visst, det låter bra i teorin, men jag har hittills märkt av det ytterst få gånger på min kamera. Det beror ju helt på vad man fotar, om man har användning av det eller inte.
Postad 10 August 2008 - 18:01
Unregistered10f3c7fd
-
Unregistered10f3c7fd
-
Användare
-
-
161 inlägg
Du kan använda vilket objektiv du vill med Kmount. (alla objektiv de senaste 20-30 åren) och det är mååånga objektiv http://www.pentaxfor...om/lensreviews/
Det där är ju ett av Pentax-falangens favoritargument, men frågan är hur stor vikt man ska fästa vid det. Tittar man på hur utbudet ser ut idag, på nya objektiv så ligger Pentax en bra bit efter Canon och Nikon, sett till antal objektiv. Tittar man på begagnatmarknaden så finns det ingen uppsjö av objektiv ute, åtminstone inte på Tradera eller Blocket och många av de objektiv som finns med K-mount är ju gamla häckar som antingen saknar AF eller är helt manuella. Jag har inte gjort någon djupare jämförelse mellan märkena, men mitt intryck är inte att Pentax sticker ut positivt. Så vad är det som är så bra med att alla objektiv från de senaste 20-30 åren passar (vilket stämmer för Nikon också, i stort sett)?
Postad 10 August 2008 - 18:15
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Det där är ju ett av Pentax-falangens favoritargument, men frågan är hur stor vikt man ska fästa vid det.
Tittar man på hur utbudet ser ut idag, på nya objektiv så ligger Pentax en bra bit efter Canon och Nikon, sett till antal objektiv. Tittar man på begagnatmarknaden så finns det ingen uppsjö av objektiv ute, åtminstone inte på Tradera eller Blocket och många av de objektiv som finns med K-mount är ju gamla häckar som antingen saknar AF eller är helt manuella. Jag har inte gjort någon djupare jämförelse mellan märkena, men mitt intryck är inte att Pentax sticker ut positivt.
Så vad är det som är så bra med att alla objektiv från de senaste 20-30 åren passar (vilket stämmer för Nikon också, i stort sett)?
Du får varken bildstabilisering eller autofocus på nikons objektiv på en d40 d60. Och visst har nikon canon fler objektiv du kan köpa, men till vilket pris. Titta på priserna också http://www.cyberphot..._pentax_obj.php <-- Pentax, vettiga priser och bra kvalitet. 1 objektiv kostar över 10 000 kr. 1/30, 29 unika objektiv under 10 000 kr http://www.cyberphot...i_canon_obj.php <--- Canon, 50% kostar mer än 10 000 kr, 25% över 20 000 kr 29/57, 26 unika objektiv under 10 000 kr. http://www.cyberphot...i_nikon_obj.php <--- Nikon, 40% kostar mer än 10 000 kr 21 av 49 över 10 000 kr, 25 unika objektiv under 10 000 kr (unika objektiv, jag har tagit bort kopior i olika färger samt kopior som har bildstabilisering samt saknar bildstabilisering) Jag skulle säga att Pentax vinner, 29 objektiv i 90% av målgruppen som köper en systemkamera
Postad 10 August 2008 - 18:43
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Du får varken bildstabilisering eller autofocus på nikons objektiv på en d40 d60.
Tydligen inte heller ljusmätning på D80 enligt en kollega som har en äldre 50/f?.. D300 skulle visst klara det sa han men det är mkt pengar bara för att få en gammal normalglugg att bli användbar  Håller kanske med miklon att det kanske läggs väl mkt vikt från vissa håll att objektiven från Hedenhös passar. Jag har köpt ett manuellt 50/1.4 men är ofta för lat för att fokusera själv. Även om känsla och kvalitet är fantastiskt bra på de äldre  Intressant undersökning melanderhenrik! Det kommer säkert argument mot ditt resultat men lite kul är det iaf.
Postad 10 August 2008 - 18:55
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1297 inlägg
Att Nikon D40-serien saknar fokusmotor i huset är ingen större katastrof. Canon har sedan introduktionen av EOS-systemet på 80-talet inte haft fokusmotor i huset och det har ju gått bra. Att Nikon nu är i ett generationsskifte innebär ju att äldre objektiv får begränsad funktion men de fungerar ju forfarande. Jag tror inte det går att få autofokus på Att Canon och Nikon valt att lägga även bildstabiliseringen i objektivet och inte huset är inte heller så kritiskt. Om nu det är bäst att ha fokusmotorn i objektivet (USM) kanske det är lika bra att även lägga bild-stab. i detsamma. Som köpare av en D60 har man 18-55, 18-200 och 16-85 att välja på med bildstabilisering för normalzoom och 55-200 samt 70-300 för tele. De har alla fått bra omdömmen i olika tester. Jag tycker personligen att D60 är en ganska liten kamera. Det är ju bra när man skall bära den men den kan också kännas inte liten i handen när det är dags för foto. Jag valde D80 som första digitalsystemare. Att välja Canon eller Nikon innebär ett större utbud av objektiv, nya eller begagnade. Att det finns riktigt dyra objetiv beror på att de också har proffs-serier, något som inte finns till Pentax, Olympus, Sony i någon omfatting. För att få en känsla för hur mycket det finns till respektive märke kan man ju kolla antalet inlägg på fotosidan.se eller kolla hur många objektiv som är testade på http://www.photozone.de/
Postad 10 August 2008 - 18:56
DigiMannen
-
DigiMannen
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Kollar man på prisjakt så är väl inte objektiven till Pentax speciellt mycket fler eller billigare än objektiven till en Sony. https://www.prisjakt...kt_pris_inkmomshttps://www.prisjakt...kt_pris_inkmomsDet som talade mot Pentax K200 för egen del var var att den var tyngre och dyrare än A200 samt att Pentaxen inte använder CF minne. K200 VS A200 10MP https://www.prisjakt...j=273021,265304Med Live View 14MP K20D VS A350 https://www.prisjakt...j=273020,284097Med Live View 10MP Enda konkurrent till Sony A300 idag är Olympus E-520 https://www.prisjakt...j=284100,307178
Redigerat av DigiMannen, 11 August 2008 - 09:41.
Postad 10 August 2008 - 19:00
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Vad är det för problem då? Du får gärna sammanfatta vilka problem som avses.
Angående bildstabilisering, som ofta kommer upp, så får man ju fundera över om det är något man behöver. Visst, det låter bra i teorin, men jag har hittills märkt av det ytterst få gånger på min kamera. Det beror ju helt på vad man fotar, om man har användning av det eller inte.
Jag behöver knappast "samanfatta" något.. Man ser ju om man läser vad folk med just Nikons entry kameror anser vara negativt. Dom samanfattar det väl Både ifråga om stabiliseringen som ofta saknas samt Af problematiken samt utbudet av objektiv.. .. Och uppepå det att många anser sig snabbt växa ur sina entrykameror.. Dom skriver som så i alla fall.. OBS!! Dom skriver så.. Inte jag.. Jag bara refererar till vad användarna själva anser vara negativt i sina omdömmen..... För övrigt får kamrorna goda omdömmen i bildkvalitet vilket alla ju får idag.. Ingen är ju som sagt dålig... Sedan då...Att man kan handla objektiv där man förlorar tekniken som troligen i stort sett alla vill ha har ingen sagt emot... Så vill man ha "stenåldersfunktioner" är 2008 så är det ju upp till var och en.. Självklart.. Ingen säger emot... Bara det att sådant bör anser jag även klart framgå då man ger folk som har funderingar om kameraval sådan info rakt av tydligt så dom kan välja hurvida dom vill ha det så...Eller vill välja ett annat märke där man inte behöver tänka på det...För idag skriver man snuddande alltid att Nikon eller Canon är så ledande med sina objektiv. Och "glömmer bort" att även skriva med vilka begränsningar man kan säga det..... Mycket enkelt anser jag...
Postad 10 August 2008 - 19:15
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Canon har sedan introduktionen av EOS-systemet på 80-talet inte haft fokusmotor i huset
Canon har väl möjlighet till skruvdriven fokus?
Postad 10 August 2008 - 19:29
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1297 inlägg
Canon har väl möjlighet till skruvdriven fokus?
Alla Canon EOS har inte USM men motorn sitter inte i huset. Se t.ex. http://photo.net/equipment/canon/Canon har väl möjlighet till skruvdriven fokus?
En till referens kanske http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS
Postad 12 August 2008 - 00:02
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Gått o klämt på kameror idag, velar o velar. Tycker 520 o 450 känns bäst i handen men jag har svårt att motivera den stora prisskillnaden gentemot A300. Den sistnämnda med standard obj 18-70 kostar 4300 medans dom andra rusar iväg mot 6000.
Kan det bli fel att lägga dom pengarna o på väska, minne o telezoom ist???
Postad 12 August 2008 - 11:14
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Var hittar du en Sony A300 för 4300:- ????????
För det priset köper jag en ikväll, skitsamma att den inte riktigt passar mina händer
Postad 12 August 2008 - 11:47
DigiMannen
-
DigiMannen
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
För det priset köper jag en ikväll, skitsamma att den inte riktigt passar mina händer 
4470:- på digitalo.de var billigaste jag hittat, men jag vet att det finns ställen i Polen & Estland som är billigare än Tyskland. Det finns massor av ställen i USA som säljer kit med A300 & 18-70mm & 4GB CF för 549USD = ca 3500
Postad 12 August 2008 - 18:02
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
semestrar i UK och Jessops har den på sale den här månaden 350 GBP ung 4220 sek Länk till a300.Köper man i US missar man oftast en vettig garanti
Redigerat av Rabalder, 12 August 2008 - 18:02.
Postad 12 August 2008 - 19:20
DigiMannen
-
DigiMannen
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
semestrar i UK och Jessops har den på sale den här månaden 350 GBP ung 4220 sek Länk till a300.
Köper man i US missar man oftast en vettig garanti
Man kan ju köpa en ny om man har otur, jag har just köpt en ny A300 utan optik för 495USD http://www.ibuydigit...art_id=28300714
Postad 13 August 2008 - 05:51
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Jag köper INTE en kamera utanför Sverige. I alla fall inte en systemkamera
Postad 13 August 2008 - 09:55
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Se bara till att de har världsomspännande garanti
Postad 13 August 2008 - 11:58
DigiMannen
-
DigiMannen
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Man måste ju våga lite, ängsliga Svenskar är nog orsaken till att allt är så jxvla dyrt här.
Postad 13 August 2008 - 13:24
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Man måste ju våga lite, ängsliga Svenskar är nog orsaken till att allt är så jxvla dyrt här.
Postad 13 August 2008 - 13:38
Hamsteren
-
Hamsteren
-
Veteran
-
-
1697 inlägg
Jag köper INTE en kamera utanför Sverige. I alla fall inte en systemkamera 
Hmm ville jeg ikke have nogen problem med, fx Tyskland eller England, da Nikon/Canon/Sony/Olympus har Europa garanti, Pentax har desuden verdensgaranti (hvis man sender en kopi af kvittering til dem). Alle har vidst verdensgaranti på objektiver (usikker på Sony, de andre har)
Postad 15 August 2008 - 05:56
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Jag har handlat många prylar av ex Thomann.de när det gäller musikgrejer men just känsliga prylar som instrument kameror mm vill jag gärna hämta själv
Minnen och vissa tillbehör har jag absolut inga bekymmer med att handla. Bara själva kameran.
Sonyn är ca 1000:- billigare ser jag så man får ju fundera över om det är värt det.
Postad 15 August 2008 - 09:49
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1812 inlägg
Och visst har nikon canon fler objektiv du kan köpa, men till vilket pris.
Jag har lärt mig att se priset på en vara som (inköpspris - begagnatpris). Det är först då jag får fram den verkliga kostnaden. Ungefär som längre tillbaka i tiden då folk köpte Volvo eftersom "Volvos värde varar". Volvo (jfm Nikon & Canon) gör inte världens bästa bilar, men däremot så får man väldigt mycket för pengarna till låg totalkostnad. Servicekostnader, försäkringar m.m. Jag tyckte själv att Nikon gav mig en bra deal på D40 med både Nikon D-School och Check & Clean på köpet. Något som jag inte tror att varken Pentax eller Olympus erbjuder? Samma sak när det gäller objektiv. Visst kan Sigma, Tamron, Tokina m.m. vara minst lika bra som dyrare objektiv från de stora drakarna. Men hur är det med servicekostnaderna när jag krossar frontglaset på ett Sigma? Det är där jag ser Nikon som billiga. Det kostar inte mig en förmögenhet att få mitt objektiv reparerat. Detta är även anledningen till att jag fortfarande använder IBM/Lenovo Thinkpads istället för "slit & släng"-datorer. Då vet jag att jag får tillbaka min egna dator efter service och inte enbart någon ersättningsmaskin pga att andra produkter inte går att serva. Så tänk på helhetskostnaden av kamerautrustningen. Inte enbart inköpspriset den första dagen.
Postad 15 August 2008 - 10:10
Hamsteren
-
Hamsteren
-
Veteran
-
-
1697 inlägg
Jag tyckte själv att Nikon gav mig en bra deal på D40 med både Nikon D-School och Check & Clean på köpet. Något som jag inte tror att varken Pentax eller Olympus erbjuder?
Nej det er rigtigt, dog har jo Olympus et "dustremoval" system som er et af de bedste i klassen (har D40 ikke), og med til min E-510 fik jeg en ret ok dvd som går ind og forklarer de fleste ting på kameraet og hvad man bruger dem til (ca. det samme som D-School dækker), men smag og behag
Postad 15 August 2008 - 12:22
DigiMannen
-
DigiMannen
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Jag har lärt mig att se priset på en vara som (inköpspris - begagnatpris). Det är först då jag får fram den verkliga kostnaden. Ungefär som längre tillbaka i tiden då folk köpte Volvo eftersom "Volvos värde varar". Volvo (jfm Nikon & Canon) gör inte världens bästa bilar, men däremot så får man väldigt mycket för pengarna till låg totalkostnad. Servicekostnader, försäkringar m.m.
Jag tyckte själv att Nikon gav mig en bra deal på D40 med både Nikon D-School och Check & Clean på köpet. Något som jag inte tror att varken Pentax eller Olympus erbjuder?
Samma sak när det gäller objektiv. Visst kan Sigma, Tamron, Tokina m.m. vara minst lika bra som dyrare objektiv från de stora drakarna. Men hur är det med servicekostnaderna när jag krossar frontglaset på ett Sigma? Det är där jag ser Nikon som billiga. Det kostar inte mig en förmögenhet att få mitt objektiv reparerat.
Detta är även anledningen till att jag fortfarande använder IBM/Lenovo Thinkpads istället för "slit & släng"-datorer. Då vet jag att jag får tillbaka min egna dator efter service och inte enbart någon ersättningsmaskin pga att andra produkter inte går att serva.
Så tänk på helhetskostnaden av kamerautrustningen. Inte enbart inköpspriset den första dagen.
Jag tycker du är helt snett ute, jag tycker man ska köpa det bästa man har får för pengarna i varje givet läge. Detta gäller både hemelektronik, bilar och andra varor. Nikon, Canon tar mycket betalt för märket på deras instegsmodeller eftersom de vet att det finns en massa nördar som köper kamera på samma sätt som man bedömmer en häst efter stamtavlan.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|