Okej,
har kört XP MCE 2005 ett par år, men den datorn lade av. En skräp-packetering av Fujitsu Siemens (Scaleo C) som jag inte skulle rekommendera någon att köpa tyvärr.
Nu är jag på gång att försöka hitta en bra ersättare, och eftersom det finns så oändligt mycket kunskap här på forumet så finns det säkert några paket som ni kan rekommendera?
Här är mina baskrav:
* TYSTNAD. Helst baserad helt på passiv kylning och väldämpade disk/ar. Ungefär som Pyrotechs "ultra silent 4" som verkar intressant men kanske något... dyr? (Känns inte som prislappen motsvarar komponenterna riktigt? Eller?)
* Inbyggd fjärr-mottagare (IR)
* HDMI ut
* SPDIF coax ut
* Gigabit LAN-kort
* WLAN-kort (minst g)
* Tror jag vill ha Vista istf XP för att ta del av kommande uppdateringar. Räcker home premium eller ska man gå på Ultimate?
* Snabba diskar - upplever att trots snabba proppar och gott om minne så är MCE väldigt diskintensiv och därför seg om diskarna sega!
* Dubbla Boxer-mottagare för att kunna spela in på en och titta på en annan
Tacksam för tips!
Kan för det första säga att din Scaleo C har igenkorkad vattenkylning. Lätt att fixa.
Nå över till tråden. Skulle direkt vilja rekomendera dig att överväga att plocka ihop en burk själv. Finns så mycket större möjligheter då. För att få det riktigt tyst rekomenderar jag dig att kolla på följande.
En ahtlon 64 x2 4850, 45watts processor utvecklar knappt någon värme och har tillräckligt med kräm för att spela upp hd material. Till detta ett AMD 780G moderkort, t ex Gigabyte GA-MA78GM-S2H. Det moderkortet har integrerat grafikkort som hjälper till med HD avkodningen och du kan även spela med det, om än inte på de bästa grafikinställningarna. Till detta skulle jag rekomendera 4GiB PC6400 minnen, aldrig fel med mycket minne när det är så billigt som det är idag. Istället för att ha en massa högljudda 3,5" diskar tycker jag du borde överväga en 2,5" disk och sen köra en nas vid sidan om för lagringsutrymme.
I chassiväg kan jag rekomendera Antec Fusion, det är både tyst och väl genomtänkt. Bytar du den boxade cpukylaren mot t ex en Scytche Shuriken och chassi fläktarna mot Nexus som du kör i 7volt så kommer du knappt uppfatta att datorn är igång.
Personligen kör jag ett Haupauge Wintv Nova-T och intern cardsharing server för att kunna se betalkanalerna. Enligt mig den bästa konfigratuationen efterssom kort med ca modul är svinigt dyra. Rekomenderar även dig att överväga att köra Mediaportal, vilket du måste ifall du tänker gå på cardsharing.
Prisförslag hämtat från Inet.se
Totalt:
5 103 kr. (varav frakt 99 kr.)
Hauppauge WinTV Nova-T 500 PCI Digital 644 kr
250GB Samsung 2.5" HM250JI SATA 613 kr
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2 695 kr
Antec Fusion Silver 430W mATX1 392 kr
Scythe Shuriken, Intel 478, 775, AM2 354 kr
AMD Athlon64 X2 4850e 2.5Ghz 620 kr
Gigabyte GA-MA78GM-S2H 780G, AM2+ mATX 688 kr
Lägg sedan till 300kr för en smartcardläsare från AD-Teknik.
Redigerat av Unregistered2c21b741, 16 August 2008 - 10:07.