Hur fungerar pre-out?
39 svar till detta ämne
Postad 16 August 2008 - 11:44
Unregistered2a430c47
-
Unregistered2a430c47
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Tjena!
Jag köpte ganska nyss en HK-3490 för att kunna driva mina högtalare fram tills det att jag haft råd att komplettera hela surroundet.
Fattas sateliter, sub och ny hembioreciver.
Köpte den för att jag skulle kunna använda även den när jag kompletterat systemet, så den inte bara blev en köp och släng pryl. Onödigt nedlagda pengar.
Nu har jag inte bestämt mig helt för någon förstärkare än, men dom jag kikat på och känt mig hyffsat sugen på har ju alla haft funktionen 'pre-out' så jag kan koppla min HK till den.
Men nu fick jag höra att det jag tänkte mig inte alls skulle fungera. Att den inte bara måste ha full pre-out utan även någon annan funktion (main....något?) . Detta var för att slippa behöva ändra ljudnivån på båda systemen.
Är ju totalt värdelöst ifall man måste justera ljudvolym på båda varje gång man sänker/höjer nivån.
De förstärkare jag kollat på är:
Onkyo TX-SR804E
Harman Kardon
Harman Kardon AVR255
I den luddiga förklaringen fick jag även "Ska du ha en reciver med den funktionen så måste du även gå upp i pris något".
Och går jag upp i pris så känns det som om den recivern inte skulle ha några problem att driva mitt system.
(Heco celan 800, Heco celan 300, Heco celan sub 38 A, Heco celan center 3 )
Så min fråga är efter mina konstiga förklaringar och väldigt onödigt skrivna fakta:
Kan jag köpa en billigare hembioreciver (7-10k) och köra frontarna med pre-out genom HK'n?
Eller måste jag köpa en dyrare hembioreciver och sälja HK'n, eller behålla HK'n och köra pre-out bara för att jag kan?
Mvh Vingsle
Postad 16 August 2008 - 19:07
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Tror du har fått det lite om bakfoten. Allt du behöver kolla på recievern är att den har pre out. Däremot måste du kolla på att din stereoförstärkare har main in (vilket den har). Om du kollar på baksidan av förstärkaren så kommer du se två byglar som går mellan pre out och main in på stärkaren. De drar du ut och på så sätt separerar för steg och slutsteg. När du då kopplar pre out från din reciever så kommer den att användas som försteg och din stereoförstärkare att användas som slutsteg. På så sätt behöver du inte styra volymen på bägge apparaterna då du har kopplat förbi försteget (där volymen regleras) på din stereoförstärkare. Hoppas det hjälpte.
Postad 18 August 2008 - 14:08
BorgHold
-
BorgHold
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Om jag använder en sådan här setup pre out reciever till stereostärkare med preout-main in kan jag då driva en passiv baslåda med stärkaren och ett par högtalare med recievern?
tack på förhand // Borghold
Postad 18 August 2008 - 18:23
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1195 inlägg
Gjorde ett snabbsök i manualerna för HK AVR 155 och 255, hittade inget om pre-out, vilka HK AVR kan pre-outas? Pioneer VSX 1018 har ju pre-out och den ligger "mellan" 255 och 355.
EK
Postad 18 August 2008 - 18:36
Unregistered1092
-
Unregistered1092
-
Veteran
-
-
1623 inlägg
Pre-out är en möjlighet att bygga ut recivern eller förstärkaren med till ex externt slutsteg. Min Harman kardon avr 630 har pre-out för alla kanaler ifall jag vill hänga på ett flerkanals slutsteg. Men nu ser jag att den här tråden ligger lite fel. Tror att den skulle passa mer i ljuduppspelningsforumet. Därför flyttar jag tråden dit istället!
Redigerat av Unregistered1092, 18 August 2008 - 18:37.
Postad 27 August 2008 - 23:29
olle_mann
-
olle_mann
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Hur fungerar egentligen pre-out? Jag trodde jag hade det klart för mej att man kan köra en surroundreceiver ( https://www.prisjakt...kt.php?e=283900 ) som avkodar ljudsignalen(från tex dvd/blueray osv), koppla centerhögtalare, surroundhögtalare till receivern och sedan koppla från pre-out på receivern till ett separat slutsteg(tex NAD c272) och sedan ansluta fronthögtalarna till Nad-slutsteget. Och sedan ska man kunna se på film med ljud i högtalare som är kopplade till surroundreceivern men även i fronthögtalarna som är kopplade via nad-slutsteget. Det enda man var tvungen att kolla upp var att surroundreceivern har pre-out (fullregister)... Men så kollar jag i manualen för receivern som jag har tänkt köpa (Yamaha RX-V663) och där står det: "Anslut ingenting till högtalarutgångarna SPEAKERS, när anslutningar görs till förförstärkarutgångarna PRE OUT." Vad menas? Funkar det inte som jag har trott, dvs att jag kan köra pre-out till frontarna och samtidigt driva surround och center med receivern? Då jag kollar på prisjakt så står det: "Pre out (fullregister): Ja Antal kanaler: Samtliga " På receivern finns det pre-out-utgångar för front, center, surround, surround back och subwoofer... Innebär det att jag måste mata ut till ALLA högtalarna för att kunna använda pre-out eller vad tusan handlar det om?
Postad 28 August 2008 - 10:15
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Men så kollar jag i manualen för receivern som jag har tänkt köpa (Yamaha RX-V663) och där står det: "Anslut ingenting till högtalarutgångarna SPEAKERS, när anslutningar görs till förförstärkarutgångarna PRE OUT."
Det menas att du inte ska koppla någonting till de högtalarutgångar på receivern som du kör preout till slutsteget. Kör du tex ut frontarna på preout så ska du inte koppla högtalare till de utgångarna på receivern. Däremot resten ska kopplas in på receivern.
Postad 28 August 2008 - 12:34
olle_mann
-
olle_mann
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Det menas att du inte ska koppla någonting till de högtalarutgångar på receivern som du kör preout till slutsteget. Kör du tex ut frontarna på preout så ska du inte koppla högtalare till de utgångarna på receivern. Däremot resten ska kopplas in på receivern.
jaa nu fattar jag. jag ser ljuset jonathan! Jag får alltså inte ha några högtalare kopplade till front-högtalaranslutningarna då jag kör ut frontarna via pre-out.
Postad 28 August 2008 - 14:19
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Helt rätt.....får och får förresten. Klart du får ha högtalare kopplade till receivern på frontutgångarna men om det kommer låta ur dom är en annan sak.
Postad 28 August 2008 - 23:00
olle_mann
-
olle_mann
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Helt rätt.....får och får förresten. Klart du får ha högtalare kopplade till receivern på frontutgångarna men om det kommer låta ur dom är en annan sak.
Jag har då inga högtalare att stoppa där så det kvittar
Postad 04 September 2008 - 10:50
BorgHold
-
BorgHold
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Så om jag skulle köra pre out från Recievern till ett slutsteg (i mitt fall NAD integrerad förstärkare) via main-in.. kan jag alltså inte bruka front utgångarna på Recievern?, de andra kanalerna då går de att använda?, jag har totalt fått allt detta om bakfoten.
Postad 05 September 2008 - 06:05
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Klart de andra kanalerna går att använda. Vet faktiskt inte hur du skulle få ut ljudet ur dom annars.
Postad 19 September 2008 - 08:46
FroZe
-
FroZe
-
Användare
-
-
196 inlägg
Kikar just på en liknande lösning och blev lite förvånad över de sista inläggen. Brukar förstärkare generellt sett bara skicka signaler till endera pre out eller högnivå? Fick nya högtalare igår och hade tänkt biampa dem på följande sätt. 5.1 förstärkaren driver alla kanaler samt mellanregister/diskant i frontarna. Pre out till 2-kanalaren(Advance Acoustic AD-86N) med delbart för / slutsteg och låta den ta hand om basen i frontarna. Kanske inte kommer funka trots allt då? Mvh /Froze
Postad 19 September 2008 - 09:27
Unregistered98b8d1f3
-
Unregistered98b8d1f3
-
Användare
-
-
107 inlägg
Kikar just på en liknande lösning och blev lite förvånad över de sista inläggen. Brukar förstärkare generellt sett bara skicka signaler till endera pre out eller högnivå?
Fick nya högtalare igår och hade tänkt biampa dem på följande sätt. 5.1 förstärkaren driver alla kanaler samt mellanregister/diskant i frontarna. Pre out till 2-kanalaren(Advance Acoustic AD-86N) med delbart för / slutsteg och låta den ta hand om basen i frontarna.
Kanske inte kommer funka trots allt då?
Mvh /Froze
På min Yahama RXV-650 så fungerar det du beskriver och tror nog att det fungerar på de flesta recievers. Jag provade också detta med biamping, men för min del så blev det bättre att låta Nad driva hela frontarna.
Postad 19 September 2008 - 15:01
FroZe
-
FroZe
-
Användare
-
-
196 inlägg
Finns bara ett sätt att veta säkert... åka hem från jobbet på stört och testa 
Men då finns det hopp iaf, thnx!
/Froze
Postad 21 November 2008 - 00:34
MikeyLectric
-
MikeyLectric
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag har en imac i vardagsrummet, vid denna vill jag montera två passiva högtalare. imacen fungerar som media center.
Från dator till reciever ska det gå, hdmi (bild) + toslink (ljud). Sedan vill jag i min förstärkare kunna välja om jag antingen ska spela upp ljudet i 5.1 systemet eller (genom att dra två högtalarkablar till baka till imacen) driva dess två närliggande passiva högtalare.
Vad jag förstått så finns det ingen reciever som kan ta en digital signal och mata ut till zon 2 (en lösning jag först tänkt köra). Funderar nu på om jag kan köra med pre-out istället. Allstå en rca kabel ifrån pre-out front går tillbaka till imacen där jag har en liten stereoförstärkare som driver dess närliggande passiva högtalare.
Funderar på Sony DA 2400ES. Tidigare var jag inställd på Onkyo 606 och dess zon 2 (som nu visat sig inte vidarebefodra digitala ingångar).
Vad tror ni, all hjälp uppskattas. Inköp är planerat till helgen.
Redigerat av MikeyLectric, 21 November 2008 - 00:35.
Postad 22 November 2008 - 16:46
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Och iMacen har inte hdmi ut..
Postad 30 July 2009 - 13:45
Jimmy33
-
Jimmy33
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hur kopplar man preout, Frontarna och surr har två utgångar på förstärkaren så där är det bara att koppla dessa två till slutsteget. Men centern har bara en utgång på förstärkaren men där är två på slutsteget, ska man köra med Y-split?
Redigerat av Jimmy33, 31 July 2009 - 07:58.
Postad 28 October 2009 - 22:00
Unregistered1e1b5146
-
Unregistered1e1b5146
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
avr255 har 7.1 pre out =) hbb
Redigerat av Unregistered1e1b5146, 28 October 2009 - 22:02.
Postad 05 November 2009 - 16:22
tyno
-
tyno
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hmm.. Har läst men fortfarande inte fattat riktigt. Ska byta ut min receiver(arcam avr250) hemma mot nytt roligt och funderar då på
. Vet att det är en stereoförstärkare men just nu kör jag bara 2.1 hemma ändå.
Så, min fråga är alltså, om jag köper en hk 990, kan jag senare köpa en surroundförstärkare som då har pre out(fullregister?) och koppla den till min hk 990? Tex en surroundstärkare
.
Och då kopplas basen+center+surround till surroundstärkaren och frontarna till 990´n? Och allt styrs via surroundförstärkaren eller styrs det ändå med varsin fjärr?
Lurigt detta...
Vad vinner jag på att göra så här? Mycket bättre stereoljud och effekt?
Eller blir det marginellt allting och jag bara borde satsa på en kompetent surroundstärkare direkt?
Åsikter tas gärna gärna emot. Kunskap skulle jag bli lycklig av
Postad 05 November 2009 - 17:43
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Kopplar du så, dvs från hembioförstärkaren till den intergrerade förstärkaren så blir det så att du får styra ljudet på frontarna separat från de övriga högtalarna. DVS ställ ljudet på frontarna och pilla till ljudet på resten på lite måfå.
Du slipper dock detta problem om du köper hembioförstärkaren och kör preout till ett slutsteg, då styrs all ljudvolym från hembioförstärkaren och slutsteget levererar.
t.ex.
Postad 06 November 2009 - 09:55
tyno
-
tyno
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
aha, det vill jag ju inte... Men då är det jag skulle vilja göra alltså att köpa en hembioreceiver med pre-out som jag kan koppla på ett slutsteg på. Jag förstår.
Förslag på ngn bra hembioreceiver runt 10k som har den funktionen samt hdmi 4/1 ? Gillar lull-lull så gärna andra roliga funktioner också.
Är det viktigt att köra samma märke eller funkar alla bra ihop?
Vinner jag mycket ljud,effekt på slutsteget?
Jag har dessa högtalare
just nu.
Postad 27 January 2010 - 21:45
Narly
-
Narly
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Bumpar upp den här då jag själv har lite frågor i samma ämne... Tyno: "aha, det vill jag ju inte... Men då är det jag skulle vilja göra alltså att köpa en hembioreceiver med pre-out som jag kan koppla på ett slutsteg på. Jag förstår."ja, Alternativ till slutsteg om du har en 2kanalsförstärkare som har main in som nämns tidigare då den agerar som slutsteg. Mina frågor:1. Om jag nu har pre out och main in på min 2kanalsförstärkare och tar bort bygeln och stoppar in hemmabioreceivern i main in så är ju allt frid och fröjd (förhoppningsvis) när jag ska köra 5/7.1, men kan jag köra 2kanalsförstärkaren separat till musik om jag har hemmabioreceivern avstängd eller måste jag koppla om något kablage/bygla tillbaka? 2. Om ovanstående fungerar och jag vill ha 2.1 (förutsett att subutgång finns på 2kanalsförstärkaren då) och jag kopplar subben till 2kanalsförstärkaren, kommer det fungera bra när jag går över till hemmabio så att alla frekvenser körs ordentligt till frontarna då förutsatt att jag satt de som "large" i receivern eller behöver man ha en sub inkopplad på receivern för att få "rätt tryck" om ni förstår vad jag menar? Hoppas det inte blev alltför otydligt men fråga gärna så försöker jag skriva mer detaljerat om det behövs! PS. Jag har självklart ingen av sakerna hemma för då hade jag provat själv, det är spekulationer inför ev. kommande inköp.
Postad 27 January 2010 - 21:58
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
du måste nog bygla tillbaks, annars kommer ju inte signalen från stereoförsteget till slutsteget, men jag har inte provat själv  så slutsteget måste vara kopplat mot det försteg som du spelar med, stereo eller surround, och samma sak med subben
enklast är nog att låta stereoförstärkaren agera enbart slutsteg och köra allt genom receivern
mvh
Redigerat av Unregisterede3e9db38, 27 January 2010 - 22:01.
Postad 27 January 2010 - 22:13
Narly
-
Narly
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Mjo, var det jag var rädd för.
Men själva idén var att jag inte vill ha nån signal från försteget (i det här fallet hemmabioreceivern) utan ha t.ex CDspelare, vinyl, Ipod mm kopplat till stereoförstärkaren (slutsteget i surroundmode) och BD, DVD till hemmabioförstärkaren så att jag får behålla den karaktären på ljudet jag lagt mina surt förvärvade på i stereoförstärkaren... Och då alltså inte få karaktären från hemmabioförstärkaren som ju blir fallet om den agerar försteg för då processas ju allt där...
Eller är jag ute och cyklar?
Edit: Richie: Börjar nog bli lite trött, såg nu vad du skrev, försteget i 2kanalaren kan ej leverera till sitt eget slutsteg ja... Min tanke var att den kanske inte bypassade sitt eget försteg om ingen signal kom in på main in, men då behövs ju inte bygeln... Hur fan löser man det här...?
Redigerat av Narly, 27 January 2010 - 22:23.
Postad 27 January 2010 - 22:40
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
jag skulle vilja påstå att försteget färgar ljudet betydligt mindre än slutsteget så att du ändå får den karaktär du eftersträvar, men visst, inställningar och sånt blir ju de som finns i receivern...
mvh
Postad 27 January 2010 - 22:48
Narly
-
Narly
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Ja går det dit så får det nog bli separat slutsteg (onödigt att lägga pengar på en förstärkare isf) i slutändan då, eller en tillräckligt fet hemmabioreceiver.
Tycker ändå det borde funka på nåt sätt med tanke på diskussioner om vad som är bäst: hemmabioreceiver enbart, hemmabioreceiver-slutsteg, hemmabioreceiver-2kanalsförstärkare.
Det blir ju ändå provlyssning så får man väl se vad som låter bäst och vad som färgar hur som du säger men är ju kul att veta vilka alternativ man har innan...
Tack för hjälpen!
Postad 27 January 2010 - 23:02
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Nu ska jag inte svära på att jag har rätt, vet ju att en del använder sina stereoförstärkare som steg till frontarna i surround, men rent logiskt borde man behöva bygla om varje gång tycker jag. Annars är ju en fullösning att köra y-splitt till main in så du har både stereo och surround kopplade från pre-out samtidigt
Mvh
Postad 27 January 2010 - 23:10
Narly
-
Narly
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Hmm, menar du alltså att i 2kanalaren har jag "kvar" bygeln från preout->main in samt ansluter från hemmabioreceivern till main in också?
Risk att man skapar en kortis kanske...
Postad 28 January 2010 - 00:04
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Om du slår av den du inte använder bryter du ju den kretsen och ingen kortslutning, men som sagt de e ju en fullösning och risken finns där  Menar inte att du ska köra så men möjligheten finns ju
Mvh
Postad 28 January 2010 - 14:23
Narly
-
Narly
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Frågan är ju om man kan "slå av" försteget i 2kanalaren när den fortfarande är ansluten preout->main in, men förvisso, fullösningar är inte att underskatta, ska börja med att se om jag inte kan hitta en annan lösning iaf
Tack för hjälpen och förslagen!
Postad 28 January 2010 - 14:34
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Hmm, sant, tänkte inte på att stereon jämnt måste vara på. Du får göra som du vill, jag tar inget ansvar  men de flesta stärkarna idag har ju skyddskretsar som slår ifrån om det skulle bli kortis...
Kanske finns det rcaväxlar att få tag i, precis som högtalarväxlar, så att du med ett knapptryck kan välja stereo eller receiver till main in.
Jag skulle nog skippa stereoeförsteget överhuvudtaget iaf och köra allt genom receivern, om du redan har stereoförstärkaren, annars bara hänga på ett rent slutsteg.
Mvh
Postad 28 January 2010 - 19:08
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Tadaa: - kabelgiganten- teknikmagasinetSen vilken kvalitet de håller låter jag vara osagt, borde inte vara så svårt att göra en själv om man känner för  Mvh
Redigerat av Unregisterede3e9db38, 28 January 2010 - 19:08.
Postad 18 January 2014 - 20:05
Unregisteredf95b5550
-
Unregisteredf95b5550
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag lånar tråden lite! Jo, det är så att jag installerat ljud till min lokala Karate-klubb där en HK 3480 ska agera försteg, samtidigt som den själv driver 2 högtalare. Hur kopplar jag detta? Har försökt koppla själv, men får bara ett svagt ljud ifrån högtalarna på jättehög volym (troligen läckage?). Just nu sitter det såhär (jumpers är såklart borttagna):
Redigerat av Unregisteredf95b5550, 18 January 2014 - 20:06.
Postad 18 January 2014 - 22:35
Unregistered291b229b
-
Unregistered291b229b
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Jag lånar tråden lite!
Jo, det är så att jag installerat ljud till min lokala Karate-klubb där en HK 3480 ska agera försteg, samtidigt som den själv driver 2 högtalare. Hur kopplar jag detta? Har försökt koppla själv, men får bara ett svagt ljud ifrån högtalarna på jättehög volym (troligen läckage?). Just nu sitter det såhär (jumpers är såklart borttagna):

Phono in är för vinylspelare, kör ni verkligen detta på katareklubben?
Postad 18 January 2014 - 22:40
EddieCarlström
-
EddieCarlström
-
Användare
-
-
222 inlägg
Om ni kör med slutsteg ska högtalarna in där
Postad 18 January 2014 - 22:53
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Phono in är för vinylspelare, kör ni verkligen detta på katareklubben?
Om du skall använda slutstegsdelen i hk så får du ha kvar dina jumpers annars når du inte slutsteget. Om du skall använda hk som rent försteg så får du koppla dina högtalare till det slutsteg du har på klubben och ett par kablar från preout på hk till slutsteget. Det finns en annan variant som är lite farligare att göra om man känner sig osäker och det är om det finns ett försteg på klubben redan så kan du ta tape out på hk till försteget på klubben om du vill kunna använda båda anläggningarna. Lite varning här om du inte vet med med säkerhet vad du gör för du har fullt blås ut från tape out och om du kopplar det till slutsteget direkt så har du full volym och kan knäcka högtalarna. Vet inte om det var svar på dina undran men så uppfattade jag din fråga. Lycka till mvh JAS
Postad 18 January 2014 - 23:14
Unregisteredf95b5550
-
Unregisteredf95b5550
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Om du skall använda slutstegsdelen i hk så får du ha kvar dina jumpers annars når du inte slutsteget. Om du skall använda hk som rent försteg så får du koppla dina högtalare till det slutsteg du har på klubben och ett par kablar från preout på hk till slutsteget. Det finns en annan variant som är lite farligare att göra om man känner sig osäker och det är om det finns ett försteg på klubben redan så kan du ta tape out på hk till försteget på klubben om du vill kunna använda båda anläggningarna. Lite varning här om du inte vet med med säkerhet vad du gör för du har fullt blås ut från tape out och om du kopplar det till slutsteget direkt så har du full volym och kan knäcka högtalarna. Vet inte om det var svar på dina undran men så uppfattade jag din fråga. Lycka till mvh JAS
Tanken är att det externa slutsteget ska driva 4st högtalare på 2 kanaler (parallell-kopplade), samtidigt som förstärkaren ska driva 2st högtalare. På detta vill jag att förstärkaren även agerar försteg till det externa slutsteget. Phono in är för vinylspelare, kör ni verkligen detta på katareklubben?
Nej, jag satte den där när Tape In inte fungerade. Nu funkade ju inte Phono heller p.g.a. mitt andra problem, så jag ser till att ändra tillbaka det sen!
Postad 01 October 2014 - 10:11
Unregistered9e00121d
-
Unregistered9e00121d
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Lånar tråden lite jag med. Har en nad c352 som jag skulle vilja koppla en sub till. Hur gör jag de på bästa sätt? blir inte klok på de hur många gånger jag än läser i manualen  ... Finns Pre-out 1 & 2 + main in såklart.
Postad 30 December 2014 - 22:22
JoakimO
-
JoakimO
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Kanske en dum fråga, men om jag driver frontarna med ett externt slutsteg (låt säga på 200w per kanal), och resterande högtalare från recievern (låt säga 100w per kanal) - blir då inte ljudnivån olika i de olika högtalarna vid olika volymer?
Såklart kan man justera volymerna så att de är lika vid en given volym, men vad händer om jag sedan höjer på volymratten? Får inte frontarna mer extra effekt då jämfört med resterande?
Eller jag tänker helt fel?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|