Dynaudio Contour S3.4 demo-ex
21 svar till detta ämne
Postad 19 August 2008 - 12:10
Unregistered5714e0fd
-
Unregistered5714e0fd
-
Användare
-
-
190 inlägg
Halloj
en lokal handlare ska flytta sin verksamhet och säljer i vanlig ordning ut prylar för "upp till 50 %". Jag har gått och klurat på att skaffa nya högtalare och är intresserad av bla Dynaudio 3.4. Har bara varit inne hos handlaren som hastigast och lyssnat igenom några låtar, och det jag hörde lät bra. Tycker dock att 25 papp är väldigt mycket pengar, även om nypriset är ca 40 000 kr.
Tänkte därför kolla läget på forumet dels om dessa högtalare är prisvärda för 25 000 kr, eller ev andra högtalare som är mer prisvärda. Om prislappen hamnar under 20 000 kr är det ju inte heller någon nackdel. Jag har inte några planer på att byta förstärkare.
Det ljudideal jag eftersträvar är stort, varmt och fylligt, dock utan att basen blir luddig. Jag vill även ha de vanliga parametrarna med höjd, bredd och djup. Ljudet får absolut inte bli vasst i toppen. Vill gärna även ha lite tryck när volymratten åker upp...
hehe, många önskemål för dessa pengar kanske... men ändå...kom gärna med åsikter
mvh borka
Postad 19 August 2008 - 12:25
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Verkar dumt att köpa i den priklassen utan att lyssna först. Gillar du högtalarna och kikar i priklassen runt 25-30' så är dte ju tveklöst prisvärt. Annars kan du ju hålla ögonen efter tex http://www.hifimagas...sp?annonsID=111 . De kostade omkring 25' nya och ligger idag kring 6-8'. Oftast körsbärsfärgade (tyvärr för min del). De når inte upp i samma ljudkvalitet, men en bra bit på väg. Vilken av dem du än tar torde du ju få lägga en rund slant på stärk åxå ...  Kom på - http://www.hifimagas...p?annonsID=1657 kan ju ev åxå passa dina önskemål.
Redigerat av Unregistered37573cc1, 19 August 2008 - 12:29.
Postad 19 August 2008 - 12:41
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Fantastiska högtalare tycker jag. 25K ok pris för demo-ex hos handlare tycker jag oxå. Lyssna mer på dem hos handlaren, och han har kanske några andra märken att jämföra med?
Postad 20 August 2008 - 08:17
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Hade jag själv suttit på 25k nu hade jag klippt dom rakt av!
Ruggigt bra högtalare
Postad 20 August 2008 - 10:36
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Med tanke på totalpriset borde dessa frontar landa kring 25k också. LÄSKIGT pris (med tanke på nypriset) för en helt otrolig högtalare : http://www.hifimagas...p?annonsID=3606
Postad 20 August 2008 - 10:40
Unregistered5714e0fd
-
Unregistered5714e0fd
-
Användare
-
-
190 inlägg
Verkar dumt att köpa i den priklassen utan att lyssna först. Gillar du högtalarna och kikar i priklassen runt 25-30' så är dte ju tveklöst prisvärt.
Annars kan du ju hålla ögonen efter tex http://www.hifimagas...sp?annonsID=111 . De kostade omkring 25' nya och ligger idag kring 6-8'. Oftast körsbärsfärgade (tyvärr för min del). De når inte upp i samma ljudkvalitet, men en bra bit på väg.
Vilken av dem du än tar torde du ju få lägga en rund slant på stärk åxå ... 
Kom på - http://www.hifimagas...p?annonsID=1657 kan ju ev åxå passa dina önskemål.
Tack för tipsen på alternativ. Visst kommer jag att lyssna vidare hos handlaren, kanske även med min egen förstärkare. Tyvärr har han inga andra högtalare i den klassen att jämföra med, och det är väl kanske det som blir ett problem om jag tycker att de låter riktigt bra. Det är alltid svårt att "komma ihåg" ljudet. Dynaudios högtalare har ju ofta låg känslighet, dessa ligger på 88 db, och visst är det så att de (och alla andra högtalare) mår bra med kraftfulla förstärkare. Jag har ju en Vincent SV 236 som är en rörhybrid som är specad på 2 x 100 W i 8 ohm. Har inga siffror på strömkapaciteten men har för mig att de ska leverera helt ok. Frågan är väl till hur stor grad den kommer att kunna leverer välljud? Jag är helt nöjd med denna förstärkare i nuvarande uppsättning, och har inte ekonomi att byta även denna. mvh borka
Postad 20 August 2008 - 10:51
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Tror nog det kan låta bra med dina 2x100 men som sagt ju starkare grejor till dynaudio ju mer blommar dom ut.
Ta med din Vincent och testa i butik
Postad 20 August 2008 - 11:02
deadheavy_deadevil
-
deadheavy_deadevil
-
Användare
-
-
245 inlägg
Tycker absolut att du ska provlyssna 3.4orna med din Vincent, hemma eller i butik. Jag har själv aldrig lyssnat på en Vincent, men allmänt sägs de ha ett varmt och fylligt ljud, precis som du eftersträvar. 3.4orna går också åt det hållet, så risken för "overkill" känns ganska stor.
Annars behöver du inte oroa dig över vass topp och 3D-perspektivet är mycket bra. Många rekommenderar minst 150W för att Dynaudio ska leverera, men tyckte själv att Primares I30 (också på 100W) hanterade 3.4 mycket bra när jag lyssnade i butik. Sen verkar det som känsligheten är lägre än 88db, när jag AB-lyssnade på 3.4 och Audience 72 på en Hegel H200 vart ljudtrycket märkbart lägre när 3.4 kopplades in. Audience 72 specas ju till 86db...
Sa jag att du borde provlyssna med din Vincent?
Postad 21 August 2008 - 00:50
Tompasten
-
Tompasten
-
Användare
-
-
169 inlägg
Lyssnade på 3.4orna för 2 år sedan, måste säga att jag vart lite besviken.
Allt lät bra, men det saknades drag i ljudet.
Slutade med att jag köpte ett par 1.8mk2 som jag tycker är roligare högtalare för pengarna, där är för övrigt mina som det refereras till i en tidigare post.
Så jag förslår att du lyssnar till dem innan köp.
Sen var 25tusen knappast ett bra pris, brukar dyka upp beggade för 17-18 och demoex brukar gå rätt hårt faktiskt.
Postad 21 August 2008 - 07:32
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Roligare? du menar att ngt register sticker ut mer än ngt annat och bildar en wow faktor?
Jag tyckte monitor audio rs6 var en skitkul högtalare i början då diskanten var så pårängande och man tyckte man hörde alla detaljer men ack så jobbig den vart i slutet..
Postad 21 August 2008 - 09:24
Unregistered5714e0fd
-
Unregistered5714e0fd
-
Användare
-
-
190 inlägg
Ett litet stickspår...
Har "surfat runt" lite på Contour 1.8 km II som onekligen verkar vara prisvärd som beggad. Utseendemässigt påminner de en del om nyare Focus 220, som ju lovordats i Hifi-press runt världen. Finns det någon här som har lyssnat på 1.8 och 220? Vilka skillnader finns i så fall mellan dem? Jag har själv inte hört någon av dem.
Mvh borka
Postad 21 August 2008 - 11:00
magi
-
magi
-
Forumräv
-
-
681 inlägg
Hej
lyssnad på 3.4 för ett par år sedan, de var väll en helt ok högtalare men kanske lite detalj lös i toppen men om man vill ha ett lite varmare ljud så visst. Men priset på 25 000:- tycker jag verkar lite mycket när jag kollade så var de flera ställen som sålde nya för 30 000:-. Under 20 000:- tycker jag anars kan du lyssna till ett par Dali Mentor 6.
Postad 21 August 2008 - 13:32
Plywood
-
Plywood
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Jag tycker i motsats till många andra att det är ett bra pris du fått, nypris har nu åkt upp till 40 papp, vilket innebär nästan halva priset. Har inte haft nöjet att lyssna på dom, men skulle tro att de riktigt bra, om man gillar ett lite fylligare ljud al'a Dynaudio. Dessutom är dom fantastiskt snygga.
Mvh
Redigerat av Plywood, 21 August 2008 - 13:32.
Postad 21 August 2008 - 14:03
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Sverige har alltid varit billigare på dem också. 30000 var ett introduktionspris (gick på 38500 i Europa), sedan kostade de 34000 och nu 38-40000, dvs vad de "alltid" kostat i andra länder...
De är rätt ovanliga som demo burkar och begagnade också (inte så konstigt med tanke de är dyra prylar).
Sedan är en demo nog mkt lite använda också.
Postad 21 August 2008 - 14:24
Tompasten
-
Tompasten
-
Användare
-
-
169 inlägg
Roligare? du menar att ngt register sticker ut mer än ngt annat och bildar en wow faktor? Jag tyckte monitor audio rs6 var en skitkul högtalare i början då diskanten var så pårängande och man tyckte man hörde alla detaljer men ack så jobbig den vart i slutet..
Nej det vill jag inte påstå, det är faktiskt rätt lugna över hela registret. Dock så kan man om man vill avända det svårdefinerade utrycket "stampa takten roliga" på 1.8mk2 3.4orna lät lite färglöst som sagt, allt var korrekt men det var inte njutbart eller kul att lyssna på dem. Imponatorhögtalare har jag aldrig varit intresserad av, du lär i se mig i samma rum som ett par cerwin vega direkt.
Postad 25 August 2008 - 09:19
Unregistered5714e0fd
-
Unregistered5714e0fd
-
Användare
-
-
190 inlägg
I fredags greppade jag ett gäng cd-skivor och begav mig till stereo-handlaren för nästa steg i lyssningsprocessen. Jag lyssnade på bla Chris Jones, Sophie Zelmani, Fourplay, Madonna och Metallica. På välproducerade skivor med något "gles" musik måste jag säga att de lät otroligt imponerande, med riktigt bra dynamik och närvaro-känsla. Ljudet var varmt och fylligt och mycket tilltalande efter mina önskemål.
Med Metallica i spelaren och även till viss grad Madonna, tycker jag att högtalaren kändes lite svårdefinierat spretig. På ett par spår fick jag tyvärr också känslan av att hellre sänka än höja volymen, vilket aldrig är något bra tecken.
Kringutrustningen var ett för- och slutsteg från Rotel (ca 20 000 kr) och en dvd från Marantz (ca 15 000 kr) så denna ligger ändå ett snäpp över min egen elektronik. Enligt försäljaren skulle högtalarna också vara inspelade.
Sammanfattningsvis tycker jag att de inte passade mina önskemål tillräcklilgt för att lyssna vidare med egen stärkare, och de kändes inte heller tillräckligt prisvärda trots demopris.
mvh borka
Postad 25 August 2008 - 09:48
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Du verkar ha upptäckt varför en hel del säljare bara demar vissa Dynaudio med blues/singersongw./akapella od.
Postad 25 August 2008 - 12:20
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Du verkar ha upptäckt varför en hel del säljare bara demar vissa Dynaudio med blues/singersongw./akapella od. 
Hm jag undrar varför dom gör det då jag själv har en otroligt bred samling från den lugnaste zelmani till slipknot och stone sour och allt låter sjukt bra och stort på mina focus. Tror däremot att elektroniken spelar in ganska mkt, kör själv advantage thor till mina och kombinationen är smått magisk.
Postad 25 August 2008 - 12:50
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Jag har inget mot högtalarna, men jag har reagerat på att jag fått dem demade 4-5 ggr och ALLA ggr så kör man endast typ Real Group, Tracy Chapman, Eric Bibb. de två gånger jag frågade om de inte kunde köra något annat fick jag väldigt svävande svar och absolut ingen annan musikstil. (Har faktiskt hört dem med Thor åxå. Annars var nog demon med Plinius den som jag gillade bäst, men det kan lika gärna vara rummet, humöret eller något annat.) Däremot har jag kört en hel del annan Dynaudio med tex Slipknot och det är anledningen till att jag sålt de Dynaudio jag har haft. Samtidigt har jag sett MASSOR av folk som tycker att de är super på sådan musik, så ... antar att det är en smaksak.
Postad 25 August 2008 - 19:17
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Helt ärligt så är det väl så med i princip ALLA hifi handlare och oberoende av högtalare att dom gärna kör den typen av musik?
Knappast ngt Dynaudiofenomen!
Grejen är ju den att just den typen av musik brukar vara väldigt bra inspelad och göra sig på dom flesta högtalare och en metallica skiva är i regel ingen hit rent ljudmässigt och hur ska då högtalaren kunna återge den lika bra som en referensskiva som handlaren kör med?
Men visst har du rätt i att smaken är som baken..
Postad 26 August 2008 - 07:43
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Till viss del ger jag dig rätt. Det blir ofta så även om jag reagerat på att motståndet till alternativ verkat större för Dynaudiofolket. Å andra sidan finns det ju en anledning att det bara brukar vara i "ladorna" som man demar med "Absolute Music".
Kanske är det även därför jag forrtfarande blir impad och intresserad då det demas med annan musik än den givna, i synnerhet lite hårdrock. Kan än idag komma ihåg första gången jag fick släntrade in i en butik och fick frågan om jag ville lyssna på ett par (då alldeles för dyra) elektrostater och jag tackade ja. Då slänger han på Rage against tha machine! Jag var såld!
Postad 26 August 2008 - 18:37
Tompasten
-
Tompasten
-
Användare
-
-
169 inlägg
I fredags greppade jag ett gäng cd-skivor och begav mig till stereo-handlaren för nästa steg i lyssningsprocessen. Jag lyssnade på bla Chris Jones, Sophie Zelmani, Fourplay, Madonna och Metallica. På välproducerade skivor med något "gles" musik måste jag säga att de lät otroligt imponerande, med riktigt bra dynamik och närvaro-känsla. Ljudet var varmt och fylligt och mycket tilltalande efter mina önskemål.
Med Metallica i spelaren och även till viss grad Madonna, tycker jag att högtalaren kändes lite svårdefinierat spretig. På ett par spår fick jag tyvärr också känslan av att hellre sänka än höja volymen, vilket aldrig är något bra tecken.
Kringutrustningen var ett för- och slutsteg från Rotel (ca 20 000 kr) och en dvd från Marantz (ca 15 000 kr) så denna ligger ändå ett snäpp över min egen elektronik. Enligt försäljaren skulle högtalarna också vara inspelade.
Sammanfattningsvis tycker jag att de inte passade mina önskemål tillräcklilgt för att lyssna vidare med egen stärkare, och de kändes inte heller tillräckligt prisvärda trots demopris.
mvh borka
Var försiktig så att du inte dömmer rummet och inte högtalarn. Har du provat några andra högtalare i rummet, provar man ett par så får man en känsla för hur rummet låter och kan utsluta det ur ekvationen. Många hifihandlare har faktiskt ljudrum som låter direkt illa, vilket ändå är tämligen kontraproduktivt men så är det tyvärr. Jag säger inte att du skall ge högtalarna en till chans eller så, men om du skall lyssna på fler så kan det vara värt o veta hur rummet låter.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|