Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mina gamla BOSE Acoustimass - vad göra?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 August 2008 - 21:39

Navigo
  • Navigo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Har ett c:a 10 år gammalt "paket" med 1 sub och två "dubbelhögtalare" som jag har svårt att skiljas från. Varit mycket nöjd med ljudet i alla år, även om jag inte är något ljudproffs. Har haft "med dom" i ett 2:1 (tror jag det heter) med en Sony STR-DE 405, med center + två högtalare som jag haft bakom soffan.

Nu är det troligen läge att skaffa nytt 5.1 arrangemang (hembiolösning) och jag undrar om det finns någon möjlighet att "återanvända " BOSE. Har inte tänkt att lägga någon större förmögenhet på systemet, då jag inte är säker på att jag blir lyckligare av det ... men jag kan ha fel där :)

Ja - det är en riktig nybörjarfråga, men här finns mycket kunskap som jag tacksamt tar emot.

Postad 20 August 2008 - 21:59

stegen2
  • stegen2
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Mitt minne säger mej att detta system låter skapligt... svårt med vissa ljud i nedre mellanregistret då själva elementen i sidohögtalarna är så små... basen har jag ingen aning om...
Att koppla in på en ny 5,1:are vet jag inte heller hur bra det blir...

NU till det jag vet :)
Hemmabioljudet är inget om man vill lyssna på musik (OM det inte ska bli väldigt dyrt!) 5 förstärkare och en mängd med högtalarelement gör det inte billigt... och är det billigt så är det också dåligt!
En bra stereoförstärkare och ett par bra högtalare är att föredra under typ 95% av tiden
Kör själv med en THX-klassad dataanläggning om jag vill få biokänsla OCH blir inte sämre med lite stöttning av min ordinarie stereoanläggning...usch för dataljud kanske... men har testat låna hem rätt dyra prylar utan att själva filmljudet blir så mkt bättre.

Testa och låna hem och kör inte bra effekterna utan även dialogljud och musik... fungerar dessa ljud bra så brukar det andra vara ok också! men men en del njuter kanske av att detfräser som från ett tomtebloss från diskanterna då någon talar i en film (häftigt kanske vad vet jag).

Lycka till!

Postad 21 August 2008 - 07:28

Navigo
  • Navigo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tack för svar!

Kanske jag skulle nämnt att följande ingår i min plan.
Har en Samsung HD (ej fullHD) TV med tre HDMI-kopplingar.
Har en Popcorn Hour, som jag får hjälp med, då jag inte behärskar den ännu. Hade tänkt att min musik, mina bilder och filmer skulle ligga på en hårddisk som kopplas till Popcorn, och att mina CD/DVD skulle kuna "arkiveras" på annan plats i huset.

Förmodar att detta gör något med förutsättningarna för vad jag kan ha för ljudkälla - om jag inte nöjer mig med TV:s ljud.... Och det tänkte jag inte göra när det gäller musiken, och hade hoppats att också kunna använda detta som TV/Film ljud.

Kom gärna med fler tankar om detta läge och om hur jag kan få in mina gamla BOSE i detta sammanhang - eller att jag får ge upp ...

Postad 22 August 2008 - 09:42

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Varför inte köpa en beg Bose 5.1-uppsättning. Finns ju titt som tätt på blocket.

Postad 22 August 2008 - 09:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Varför inte köpa en beg Bose 5.1-uppsättning. Finns ju titt som tätt på blocket.

mm, och där kan dom stanna....

Postad 22 August 2008 - 13:33

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Jo, jag är väl inte heller spekulant utifrån mina åsikter om Bose, men om nu gillar dem och vill ha en låg budget så får man väl utnyttja att andra säljer undan sina saker. :P

Postad 22 August 2008 - 13:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jo, jag är väl inte heller spekulant utifrån mina åsikter om Bose, men om nu gillar dem och vill ha en låg budget så får man väl utnyttja att andra säljer undan sina saker. :P

Jo sant, kanske skulle lagt till att för min del :)

Redigerat av DVD-ai, 22 August 2008 - 13:38.

Postad 29 August 2008 - 11:12

Navigo
  • Navigo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tack Hifisnubben för svar!

Det andra svaret hade jag inte riktigt förväntat mig i ett forum av det här slaget. Naivt nog hade jag tänkt att här respekteras olika tankar, kunnighetsnivå m m, och sådant som tycke och smak eller t o m "tro" lämnar man därhän. Det enda jag frågat om, kan läsas i den inledande frågan.

Jag tackar för mig i den här tråden.

Postad 29 August 2008 - 12:12

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Tråkigt, men förståeligt.

Finns som sagt en hel del på blocket. Du kan ju även göra så att du köper ett beg 5.1-system och kopplar in som center och bak i en 7.1-uppställning och använder dena nyvarande som frontar (om de är bättre än de du köper).

ACOUSTIMASS 6 ligger ju beg på bara omkring 3-4'. Annars får du väl köpa två av 3an och eller 5an (ligger väl på omkring 1500:-) och låta en högtalare vila. Många subbar torde ju strama upp basen åxå. :(

då och då säljer man ju bara kuber åxå på blocket. då bör du hitta 4-5 st för 2', kanske 3' beroende på vilka kuber.

Lägg sedan en liten slant på en bag stärk och vips så är du framme. Totalt omkring 5'.

Postad 31 August 2008 - 09:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Tack Hifisnubben för svar!

Det andra svaret hade jag inte riktigt förväntat mig i ett forum av det här slaget. Naivt nog hade jag tänkt att här respekteras olika tankar, kunnighetsnivå m m, och sådant som tycke och smak eller t o m "tro" lämnar man därhän. Det enda jag frågat om, kan läsas i den inledande frågan.

Jag tackar för mig i den här tråden.

Olika tankar och kunnighetsgrad respekteras i allra högsta grad, det har jag aldrig haft svårt med, men bose... :blush:
Ledsen om det verkade vara riktat till dig, för det va det inte utan mer en pik mot bose som jag har mycket svårt för, sorry och hoppas att du ska trivas här på forumet :)

//David

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.