Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Externt vs Internt ljudkort

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 August 2008 - 22:08

sprattlas
  • sprattlas
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Hej,

är mäkta trött på mitt interna ljudkort som är inbyggt i moderkortet för det brusar och har sig när datorn jobbar.

Ska köpa nytt men är lite osäker på om jag ska köpa ett internt eller ett externt.

Har ni några råd att ge? Vad är skillnaden förutom den fysiska placeringen m.m.

Postad 25 August 2008 - 22:10

Unregistered59e1f178
  • Unregistered59e1f178
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
vet inte om det är nån större skillnad. Men jag kan rekommenderar två riktigt grymma interna kort. ESI Juli@ och M-Audio 24/96

Postad 26 August 2008 - 14:04

sprattlas
  • sprattlas
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Tack för tipset har faktiskt spanat in det där ESI Juli@.

Verkar rätt bra enligt omdömena, tydligen inget sprak.

Tror det blir ett sånt =)

Postad 26 August 2008 - 18:08

didjital
  • didjital
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Beror på om du ska köra digitalt eller analogt ut. Om analogt, så lägg en del pengar på kortet. Om digitalt, skit i allt och köp ett billigt för då spelar det noll roll. om kortet sen sitter internt eller externt spelar ingen roll. Alla bra ljudkort är skärmade så de inte tar upp störningar från datorn, så om du har plats så släng i ett internt så slipper du kabelhärvan. Enda egentliga anledningen till att använda ett externt är om du har så pass många in eller utgångar att enda sättet att få plats är att köra med en breakout-box.

Postad 28 August 2008 - 09:23

sprattlas
  • sprattlas
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Beror på om du ska köra digitalt eller analogt ut. Om analogt, så lägg en del pengar på kortet. Om digitalt, skit i allt och köp ett billigt för då spelar det noll roll. om kortet sen sitter internt eller externt spelar ingen roll. Alla bra ljudkort är skärmade så de inte tar upp störningar från datorn, så om du har plats så släng i ett internt så slipper du kabelhärvan. Enda egentliga anledningen till att använda ett externt är om du har så pass många in eller utgångar att enda sättet att få plats är att köra med en breakout-box.

Okej tack för infon. Har beställt ett internt ESI Juli@ nu. Ska köra analogt ut nämligen så det var lite därför jag ville ha ett bra ljudkort också =)

Kommer nog att låta bra. Ska använda min Marantz 2230 som hörlursförstärkare också, längtar tills jag får hem kortet!

Postad 07 September 2008 - 18:12

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

vad är skilnaden på analogt och digitalt?
behövs det olika hörlursförstärkare eller kanske tillomed olika sorts hörlurar för att passa?
går det att ha analogt ljudkort och hörlursförstärkare som går på digitalt?

Postad 07 September 2008 - 18:28

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Oj, skillnaden mellan analogt och digitalt är att signalen är digital (ettor och nollor) eller analog (ljudvågor). Antingen så omvandlas det digitala ljudet (allt i datorn är digitalt) till analog signal till högtalarna/hörlurarna internt eller så skickar man vidare den digitala signalen till omvandling externt, bättre DAC = bättre ljud. Skickar du digitalt måste nästa mackapär kunna ta emot en digital signal. Hur som helst måste den förr eller senare omvandlas för att du ska höra någonting...

Kanske väldigt basic, men det var så jag tolkade din fråga. Om det inte var vad du menade ber jag om ursäkt :)

Mvh

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.