Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVI->DVI problem mellan PC och LCD

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 September 2008 - 09:52

parazyte
  • parazyte
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Har precis gjort ett halvt dussin olika sökningar på forum o läst igenom 50-100 trådar men hittar inga svar på mitt problem. Har även googlat halva helgen o har redan blivit galen.

Problem:
Jag kan inte få min nya skärm att fungera med DVI kabel på 1920x1200. Jag får bild, men den är alldeles för stor (det är fortfarande 1920x1200 som kommer från datorn) så man får scrolla runt med musen för att hitta taskbar o notification area etc. Skärmen rapporterar att den är inställd på 1024x768 (eller om det var 1280x1024) @ 60Hz. Jag är mycket besviken.

Hårdvara:
Kort: GeForce 8800GT
Skärm: Samsung 2493HM

Egna fruktlösa försök:
-Jag har installerat ur alla gamla skärm drivrutiner o installerat de senaste skärmdrivrutinerna.
-Jag har de senaste drivrutinerna till grafikkortet installerade.
-Jag har testat avancerade settings i Nvidias kontrollpanel, men begriper inte alla konfigurerbara parametrar.
-Har förstått att det kan vara ngt med skärmens EDID, och att det finns olika program att ladda hem för att overrida settings. Har gjort det o testat att skapa egna drivrutiner till skärmen men har inte hjälpt.
-Googlat runt o läst på forum men bara sett att massor med folk har detta problem men ingen som löst det, förutom vissa som använt avancerade specialprogram för att mickla med signal/drivrutiner

Workaround:
1920x1200 @ 60Hz fungerar 100% med VGA kabel (DVI->VGA konverter + VGA kabel till skärmen. skärmen har HDMI/DVI/VGA input). Men jag vill inte använda VGA såklart, jag vill ha digital signal hela vägen! :P

(Jag fattar inte problemet o vet inte hur jag ska lösa det. Ska jag mickla med drivrutiner till skärmen eller grafikkortet? Är det signalen i DVI kabeln som har problem, eller är skärmen kajkad o behöver flashas om!?)

Postad 02 September 2008 - 12:33

parazyte
  • parazyte
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Har suttit med detta i ytterligare 4-5h nu och har blivit lite klokare men har ingen konkret lösning. Ingen har svarat på inlägget så jag svarar på det själv för att dokumentera min utredning.

Problemet är att monitorns EDID är felaktigt. Det rapporterar en Native Resolution på 1024x768 och en Maximum Resolution 1280x1024. Detta påverkar plug-n-play o är anledningen till att man måste skapa custom resolutions och ta "ignore resolutions this monitor cannot handle". Anledningen till att man måste scrolla runt om man väljer 1920x1200 iallafall är att EDID rapporterar att den vill ha 1280x1024 o då skapar Nvidias drivrutiner ett virtuellt desktop på 1900x1200 där man bara ser en 1280x1024 fönster o måste därmed scrolla runt med muspilen.

Dom goda nyheterna är att det GÅR att fixa via 2 olika vägar:
1) Uppdatera/flasha om EDID
2) Ignorera EDID

[1] Uppdatera/flasha om EDID
Rekommenderar inte direkt detta då skärmen kan mer eller mindre skadas, och det kan bli svårt att fixa.
Med det går, här är en person som lyckats:
http://www.tomshardw...ng-2243bwx-edid
Idealt bör Samsung skicka en korrekt EDID så man slipper pilla runt själv, men det kan man nog glömma direkt.
Lite tools:
Monitor Information: Monitor Asset Manager
Monitor Editor/Diagnostics tool: softMCCS
EDID Editor: Phoenix

[2] Ignorera EDID
2.1 VGA
Det enklaste sättet är att använda VGA kabel (vilket är en workaround). Men naturligtvis ingen lösning om man vill utnyttja digital DVI signaler.

2.2 DVI
Grafikkortet KAN ignorera EDID, men det är upp till drivrutinstillverkaren att tillåta detta eller inte. NVIDIA är mycket snåla med detta, men det varierar mycket från version till version. T ex hittade jag en version (175.19 tror jag det var) som tillät att skärmen behandlades som HDTV ("Treat as HDTV" på Nvidias kontrollpanel). Där kunde man sen välja att använda 1080p signal på en meny längre ner och helt plötsligt funkade 1920x1080@60Hz. Men inte fan hjälper det om man vill ha 1920x1200@60Hz. Det finns ingen ursäkt till att Nvidia inte kan låta användaren välja denna upplösning o ignorera EDID när det finns en specialare för HDTV att skicka 1080p + ignorera EDID.
Lösningen är alltså att drivrutinerna till grafikkortet tillåter dig att overrida monitorns EDID. Tjata på Nvidia eller hitta 3rd party software eller nån nvidia tuner/tweak som tillåter detta.

Exempel på 3rd party software för att tweaka/tuna grafikkortssignalen:
Riva Tuner
PowerStrip (fungerar ej med GeForce 8xxx)

2.3 HDMI
Om du har tur så har din skärm en HDMI ingång. Skaffa en adapter och en HDMI kabel och problemet är löst. Detta är gott nog för mig och därmed är detta kapitel avslutat för min del.

Detta löser i dagsläget tyvärr inte allas problem, de flesta har ju DVI kabel + DVI ingång. Lycka till med att få uppdateringar av Nvidia eller skärmtillverkaren, eller håll till godo med VGA kabel.

Redigerat av parazyte, 02 September 2008 - 18:09.

Postad 02 September 2008 - 19:01

HermaN85
  • HermaN85
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Förlåt att jag hoppar in med en fråga i frågan. Men jag undrar om detta är ett vanligt problem eller om det bara gäller vissa skärmar för i sådana fall borde man ju kunna byta ut skärmen som defekt. Om det är fler personer som har haft detta problem med skärmen eller har, gör er gärna hörda. Hur fungerar skärmen i övrigt? Jag funderar på att införskaffa den. Hört om lite små problem nu, som detta och att den inte alltid klarar av att få 1:1 utan man får overscan. Kan dock inte verifiera något av dem det är saker jag läst mig till på forum.

Postad 03 September 2008 - 16:06

Dust_Puppy
  • Dust_Puppy
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Humm har funderat på samma skärm och har samma grafik kort.. Är detta ett generellt problem med denna skärm ? Konstigt att ingen annan har haft samma problem...

Postad 05 September 2008 - 10:11

parazyte
  • parazyte
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag tror att många använder VGA kabel och är nöjda med det, eller så var min skärm unik o hade en felaktig EDID.

Jag upplever problemet som obefintligt iom att det går att använda HDMI kabel + konverter. Det finns ingen anledning att låsa in sig på DVI enligt min åsikt. Jag upplever skärmen som mycket bra, kanonbild, allt är 1:1 och overscan/underscan existerar inte om man använder HDMI kabeln enligt min bedömning. Det enda negativa jag kan säga är att det är touch interface på displaymenyn, o det är otroligt irriterande/svårt att bläddra i menyn. Snyggt, men inte användarvänligt, men man pillar inte där alls ofta så det är ingen issue. Sen kan man störa sig lite på att det är en blank list men det gör inte jag, tänker inte på det.

Kan rekommendera ett köp. Rapportera gärna om ni erfar problem med DVI ingången.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.