Tänkte bygga mig en cykelstereo.
Har en liten packcykel med ett platt flak framför styret där en hemmagjord stereo borde få plats. ( ska ta en bild på cykeln.) Tänkte möjligtvis addera en ljusorgel eller lite neonljus om jag får lite energi över.
Fördelen med en cykelstereo är att den är i princip lika mobil som en bärbar stereo men man behöver inte tänka på vikten speciellt mycket. Den ska inte vara helt fastsatt på flaket utan jag måste ju kunna ta loss den när jag ska ha cykeln stående ute på natten. Behövs därför en låda.
Ljudmässigt så är mitt mål att slå JVC Boomblaster med råge. Basen tycker jag inte är fruktansvärt viktig då jag kommer använda mig av den utomhus och basljud oftast drunknar oavsett hur kraftfull den är.Prismässigt vill jag också landa runt vad en Boomblaster skulle kostat, alltså runt 2600 SEK ungefär.
Dessa komponenter har jag tänkt mig.
Sony XS-MP1620W - Marina högtalare med 160 W uteffekt. Om jag använder mig utav dessa hade jag tänkt mig att jag klarar mig utan något extra baselement. De klarar också regn och ölspill vilket är bra i de miljöer jag ska vistas i. Kostar 990 SEK ( sök på netonnet.se för att se mer info på de)
T-AMP - En förstärkare som jag har läst om här på forumet och som verkar alldeles lysande för högtalare som Sony XS-MP1620W. Jag läste på forumet att T-AMP kunde driva högtalare med 97 dB och då borde det funka med Sonys 91 dB också. Kostar cirka 895 SEk. (fynda.se har mer info om t-amp)
MC-Batteri från Biltema. Jag tänkte mig det största batteriet som ligger på 7 kg. Kostar cirka 699 SEK
Total vikt (ung.) = 10 kg
Total kostnad = 3000 SEK ( extra inberäknat för kablar och lådmaterial)
Mina frågor:
Hur tror ni ljudet kommer vara i förhållande till en JVC Boomblaster?
Funkar T-ampen till högtalarna?
Hur lång batteritid tror ni jag kommer få ut med dessa komponenter?
( om jag skulle koppla på en ljusorgel hur många timmar av den totala batteritiden tror ni den skulle stjäla? typ denna ljusorgel)
Tack och hej!
(kommer lägga upp en skiss på hur jag tänkt mig, är lite för trött för det nu...)
Redigerat av Medicine GhettoBlaster, 03 September 2008 - 23:07.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
100 bilder
12 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?