Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Några bra 4" högtalare?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony XS-F1025 (Högtalarsystem för bilar) 1 (0) Inga priser

Postad 14 September 2008 - 13:26

Josasp
  • Josasp
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Tjena!

Har nu mer eller mindre bestämt mig för att köpa en Alpine iDA-x300 hu men ska nu ha högtalare.

Det ska/måste vara 4" eftersom de ska monteras i en Volvo 360 som bara har plats för 4" i originalfästena.
Har kollat på Sony XS-F1025 som ser ganska bra ut för priset men i ljud så kan man inte veta hur bra det låter bara på specs och bilder :huh:

Någon som har något bra tips på några 4" för 2-400kr?

EDIT: 3-400kr alltså totalt för 2st, brukar priserna normalt mena par eller st?
EDIT: kan nog gå upp i 550kr om det kniper, men då ska det vara väldigt bra grejer :)

Redigerat av Josasp, 14 September 2008 - 13:39.

Postad 14 September 2008 - 13:43

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Tjena!

Har nu mer eller mindre bestämt mig för att köpa en Alpine iDA-x300 hu men ska nu ha högtalare.

Det ska/måste vara 4" eftersom de ska monteras i en Volvo 360 som bara har plats för 4" i originalfästena.
Har kollat på Sony XS-F1025 som ser ganska bra ut för priset men i ljud så kan man inte veta hur bra det låter bara på specs och bilder :huh:

Någon som har något bra tips på några 4" för 2-400kr?

EDIT: 3-400kr alltså totalt för 2st, brukar priserna normalt mena par eller st?
EDIT: kan nog gå upp i 550kr om det kniper, men då ska det vara väldigt bra grejer :)

går att trycka i en 5.25 med adapter ring och en sån låter bättre

Postad 14 September 2008 - 13:49

Josasp
  • Josasp
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Nej sorry, men det går absolut inte.
Dom ska inte monteras i dörrarna utan i orginalfästena som sitter längst fram, framför dörrarna.

Ska inte ta hål i mina dörrar eftersom mina dörrsidor är i väldigt bra skick och finns inte att få tag i nya till min GLT.

Postad 14 September 2008 - 20:27

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Josasp mina dörrsidor till min W124 var i bra skick med, men det stoppade inte mig från att sätta dremmeln i dem, då jag insåg att det är en bil från 1986, det finns inget andra hands värde som är något att prata om.

Postad 14 September 2008 - 20:38

Josasp
  • Josasp
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Jo men det är en a-traktor vi pratar om, alltså har jag en mellanvägg bakom framsätena.
Där kommer jag montera ett väldigt bra MTX kit 6,5" THS652 som jag har liggandes.
Så jag kommer bara att montera i orginalfästena fram.

Postad 14 September 2008 - 20:46

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Joasp men om det är en A-traktor så skit i dörrsidorna eller köp ett par på skroten! Sätt sen in 6½orna i dörrarna och diskanten på ungefär samma ställe. Blir nog skitbra ska du se.

Postad 14 September 2008 - 20:53

Josasp
  • Josasp
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Men det är inte vilken skit trakor som helst utan en som är i super skick och självklart jag skulle kunna leta nya på skroten.

Men nya på skroten kostar mer än fina 4"

Postad 14 September 2008 - 21:11

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Josap om det ändå är en a-traktor, varför inte bara ta upp hålen för 6½"?

Postad 14 September 2008 - 21:28

Josasp
  • Josasp
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Vad spelar det för roll om det är en a-traktor eller inte?
Faktum är att jag kommer när jag skaffar bil att flytta med mig MTXarna och då kommer jag att lämna stora fula hål i dörrarna.
Sånt drar ned på värdet.

Så nej jag kommer inte att ta upp hål nu i alla fall, kanske i senare projekt men inte nu.

Så frågan återstår, vilka bra 4" ska jag skaffa?

Postad 14 September 2008 - 21:42

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Vill man bli fin får man lida pin :)
Nya dörrsidr är inte att tänka på om du tänkt lägga ner lunchpengar på högtalarna!
Fin installation och lämna grejerna i dörren så blir det bättre vid sälj. Om ljudet är bra så motiverar det väl ett HÖGRE pris? Jag har ofta tänkt att jag skall ta med grejer till nästa bil, men det är så jobbigt att plocka ut, sen är det roligt med nått nytt i nya bilen ;)
För det priset du är redo att lägga, så tror jag inte du finner nått vällljudande. Jag kan inte tipsa dig dessvärre, då jag inte har några högtalartips i eftersökt prisgrupp.

Redigerat av jollek, 14 September 2008 - 21:44.

Postad 14 September 2008 - 21:48

Josasp
  • Josasp
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Men vad jag har förstått så är det svårt att få högtalare att låta bra i dörrar, speciellt om dörrarna inte är gjorda för högtalare.

Postad 14 September 2008 - 21:56

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Josasp en dålig högtalare med bra montage är lätt att få att låta bättre än en bra högtalare i dåligt montage.

Sen är inte dörrarna i en W124 precis byggda för att ha högtalare heller, om man inte har stooooora ljudpaketet med suxxor BöSE...

Postad 14 September 2008 - 22:13

Josasp
  • Josasp
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Jo visst.
Självklart jag vill montera i dörrarna men finns inte som alternativ, inte de dörrsidorna som jag har nu.
Det är en 360GLT -83 som det är helt omöjligt att få tag i nya original dörrsidor.
Jag har original GLT inredning i den och om jag kapar upp i dörrarna så kan jag inte få tag i nya :)

Så det är inte ens ett alternativ att kapa upp dörrarna.

Men som det är just nu har jag att välja på Visaton 4" 2vägs som låter illa om man höjer lite, eller original bredbands som låter ännu värre ;)

Så jag är då ute efter ett par 4" som inte låter förjävligt på högre volym. det behöver inte super diskant eftersom jag har tweetern från MTX kittet för det, behöver inte vara fet bas för det har jag subb till.

Men vad jag vill ha är något som inte låter illa.

Alternativet är att köra som jag gjort i min Vauxhall Viva, med MTX kitttet placerat med mid/bas bakom sätena och diskanterna till kittet på panelen.
Varför jag gjorde så i min Viva var att jag inte kunde montera högtalare någonstans inte i dörrarna eller i väggen, jag menar försök ni montera högtalare i en Viva :)
Det lät reltivt bra men man saknade ljud framifrån bortsett från diskanten, det blev liksom fel ljudbild.

Därför så vill jag ha några bra 4" fram i väggen då jag kommer att montera MTX kittet på nästan samma sätt.
Sen kommer jag antagligen att driva allt på min kommande Alpine iDA-x300 HU.

Några bilder här hur jag gjorde i vivan:
Vivan genom projektet

Redigerat av Josasp, 14 September 2008 - 22:14.

Postad 02 December 2008 - 21:26

Stalby
  • Stalby
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
min kompis Mazda 323:
Han älskar att spela HÖGT! alltså högt högt :P
Men i bilen så blev diskanten väldigt vass.. han klippte helt enkelt av diskanten i sina högtalare (5,25") och det lät jättebra, på lite högre volymer då.. men helt okey annars också!

och eftersom du har diskanter i dina MTX, så borde det bli bra :ph34r:

Postad 02 December 2008 - 21:29

Josasp
  • Josasp
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Har redan skaffat JL TR400CXi

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.