Koppla Playstation 3 till digital ingång med ljud
Startad av
flowex
, Sep 17 2008 15:40
8 svar till detta ämne
Postad 17 September 2008 - 15:40
har tänkt mig att köpa en ny förstärkare.. vill kunna koppla in ljud med den optiska enheten på mitt playstation 3 för att slippa alla kablar. bäst hade ju varit att kunna koppla in HDMI direkt in. Har ni några förslag på en bra förstärkare för runt 3-4 k..
Postad 17 September 2008 - 16:02
Vill du få ut det mesta av din PS3 så ska du ha en 7.1 stärkare och ta ut ljudet via hdmi
den billigaste:
yamaha rx-v663 4990 enligt prisjakt kanske ?
Det går jättebra med 5.1 system oxxå:
såvitt jag förstått kan optisk digital ut bara bli 5.1 i PS3 och PS3 mixar ner 7.1 till det.
sälv har jag en yamaha 461 och då får jag DTS 5.1 genom fibern. Mumma!
den billigaste:
yamaha rx-v663 4990 enligt prisjakt kanske ?
Det går jättebra med 5.1 system oxxå:
såvitt jag förstått kan optisk digital ut bara bli 5.1 i PS3 och PS3 mixar ner 7.1 till det.
sälv har jag en yamaha 461 och då får jag DTS 5.1 genom fibern. Mumma!
Postad 17 September 2008 - 16:22
okej. men känns som om de är mykcet pengar. måste ju köpa till högtalare sedan
men är det mycket bättre ljud med HDMI än optisk?
Postad 17 September 2008 - 17:48
Yamaha RX-V661 är nog perfekt för dig.
Den ligger i din prisklass och kan ta emot ljud via HDMI.
När det gäller bättre ljud så beror det ju vad det finns för ljud på t.ex. filmen du ser.
Är det Dolby TrueHD, DTS HD MA eller PCM så skall det i teorin bli bättre ljud än vad du kan skicka optiskt.
Optiska och koaxiala digitalanslutningar klarar bara "gamla" Dolby Digital och DTS, och dessa format är ju så kallade "lossy"-komprimerade format som t.ex. mp3. Ljudet i dessa format packas ihop på det sättet att ljud som örat inte skall kunna höra skärs av och tas bort, men i verkligheten så hörs oftast skillnaden mellan t.ex. en mp3 och en CD-skiva. Det är samma sak när man jämför studiomasten mot t.ex. Dolby Digital-spåret på en film, ljudet komprimeras och låter inte riktigt lika bra som orginalet.
De nya HD-formaten är lossless och skall i teorin (och de flesta fall) låta betydligt bättre än de gamla formaten, om man har något sånär bra högtalare såklart.
HD-format blir när de kodas av en exakt kopia av studiomastern som användes vid mixningen av filmen.
Den ligger i din prisklass och kan ta emot ljud via HDMI.
När det gäller bättre ljud så beror det ju vad det finns för ljud på t.ex. filmen du ser.
Är det Dolby TrueHD, DTS HD MA eller PCM så skall det i teorin bli bättre ljud än vad du kan skicka optiskt.
Optiska och koaxiala digitalanslutningar klarar bara "gamla" Dolby Digital och DTS, och dessa format är ju så kallade "lossy"-komprimerade format som t.ex. mp3. Ljudet i dessa format packas ihop på det sättet att ljud som örat inte skall kunna höra skärs av och tas bort, men i verkligheten så hörs oftast skillnaden mellan t.ex. en mp3 och en CD-skiva. Det är samma sak när man jämför studiomasten mot t.ex. Dolby Digital-spåret på en film, ljudet komprimeras och låter inte riktigt lika bra som orginalet.
De nya HD-formaten är lossless och skall i teorin (och de flesta fall) låta betydligt bättre än de gamla formaten, om man har något sånär bra högtalare såklart.
HD-format blir när de kodas av en exakt kopia av studiomastern som användes vid mixningen av filmen.
Postad 17 September 2008 - 18:02
Sen om man bara vill köra 5.1 så kan man koppla bi-amp till fronthögtalarna (om man har högtalare med dubbelterminal) och använda dubbla steg i stärkaren till frontkanalerna. Går att spela lite högre mer kontrollerat då när man krämar på. Detta funkar ju på både 661 och 663.
Har själv gjort det med min 661:a och kör ljudet över HDMI:n. Brukar köra 2-kanals när man lirar Guitar Hero, riktigt härligt att kräma på lite volym då =P
Har själv gjort det med min 661:a och kör ljudet över HDMI:n. Brukar köra 2-kanals när man lirar Guitar Hero, riktigt härligt att kräma på lite volym då =P
Postad 17 September 2008 - 21:34
okej.. tack så mkt för alla tipsen. ja de var ett bättre pris på den
men jag har tänkt att koppla in min tvix med dvi kabel från tvixen som blir HDMI.. och mitt ps3 med HDMI. då ska väl detta funka? så tar jag ljudet optiskt ifrån tvixen.. klarar förstärkaren detta då? tack för all hjälp
Postad 17 September 2008 - 22:25
Du menar att din Tvix har en DVI-utgång, och du tänker använda en kabel som går från DVI till HDMI och sedan koppla den till förstärkaren. Och sedan koppla din PS3 till den andra HDMI-ingången på förstärkaren och använda den som en växel med en kabel till tv:n. På PS3:an tar du ljudet via HDMI och Tvix:en kopplar du separat ljud via en optisk kabel?
Antar att det är så du menar... och att du undrar om det går?
JA, det gör det.
Om vi pratar om Yamahan förstås.
Antar att det är så du menar... och att du undrar om det går?
JA, det gör det.
Om vi pratar om Yamahan förstås.
Postad 17 September 2008 - 22:26
På 661:an så finns det 2 HDMI IN och en UT.
Så det funkar ju att använda stärkaren som växel då sålänge du inte har en vanlig DVD också som du vill koppla med HDMI. Vad har du för tvix? Jag har en med men den kopplade jag med komponent på bilden för det är typ bara musik jag kör från den eller lite sunkig marksänd digital-tv, för att ha HDMI-portarna till DVD:n och PS3:an.
663:an har nog en till HDMI-ingång om jag inte minns fel, sen finns det ju andra märken med, dock har jag inte någon koll på vilken reciever som ger mest "bang for the buck" =)
Så det funkar ju att använda stärkaren som växel då sålänge du inte har en vanlig DVD också som du vill koppla med HDMI. Vad har du för tvix? Jag har en med men den kopplade jag med komponent på bilden för det är typ bara musik jag kör från den eller lite sunkig marksänd digital-tv, för att ha HDMI-portarna till DVD:n och PS3:an.
663:an har nog en till HDMI-ingång om jag inte minns fel, sen finns det ju andra märken med, dock har jag inte någon koll på vilken reciever som ger mest "bang for the buck" =)
Redigerat av HenkeEdge, 17 September 2008 - 22:30.
Postad 17 September 2008 - 22:36
nervsjuk....
ja de är precis så jag hade tänkt mig det
vill slippa alla jobbiga kablar och göra det lätt för mig nämligen
ja jag pratar om den yamahan 
HenkeEdge...
okej.. de är ju bra det.. nej jag tänkte spela alla DVD skivor genom ps3.. men har även funderat på koppla min dator till tvn.. har bluray läsare o lite sånt gött i den.. men ringde Inet idag för o kolla efter grafikkort som hade HDMI ut .. men var ju ett problem då att dom grqafikkorten pallar inte o lira spel på .. o de suger lite så får väl koppla med dvi då också antar jag.. jag har en tvix M500U..
Så den har några år på nacken
ja de är precis så jag hade tänkt mig det
HenkeEdge...
okej.. de är ju bra det.. nej jag tänkte spela alla DVD skivor genom ps3.. men har även funderat på koppla min dator till tvn.. har bluray läsare o lite sånt gött i den.. men ringde Inet idag för o kolla efter grafikkort som hade HDMI ut .. men var ju ett problem då att dom grqafikkorten pallar inte o lira spel på .. o de suger lite så får väl koppla med dvi då också antar jag.. jag har en tvix M500U..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
2 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?