Vilket takfäste ska jag köpa
29 svar till detta ämne
Postad 18 September 2008 - 20:40
kilo
-
kilo
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej!
Alldeles ny här på forumet och har sökt efter svar på min fråga men hittade inget klockrent så jag frågar.
Jag har sedan ett antal år i min ägo en LG RL-JA20 projektor som jag nu bestämt ska sättas upp i taket. Men det finns säkert en hel del saker jag borde tänka på med avstånd, kvaliteter, justeringsmöjligheter m.m.
Duken är en 16:9-duk med diagonalstorlek på 195cm (77"). Överkanten där bilden ska visas är 58cm från taket.
Bör projektorn sitta 58 cm ned från taket eller kan jag sätta den så nära taket som möjligt (för att den ska synas så lite som möjligt) och sedan vinkla ner den mot duken? Med fjärrkontrollen kan jag "keystona" för att justera bilden, men det kanske inte rekommenderas?
Vilket takfäste rekommenderas? Jag vill inte köpa något billigt skräp utan hellre lägger jag lite pengar på något med högre kvalitet som är lätt att justera.
/kilo
Postad 19 September 2008 - 07:35
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Chief har de bästa takfästena som du kan hitta, oavsett pengar!
För ett "kit" med allt du behöver får du betala ca: 1500:- (PD003), och då har du något som är flera gånger bättre än t ex Vogel, SMS etc.
Fästet är så stabilt att du kan t om hänga större projektorer utan absolut krav på 100% centrering. Dessutom kan du utan problem ta ut och sätta in kontakter utan att stativet rör sig.
mvh
/Pär
Postad 19 September 2008 - 10:53
kilo
-
kilo
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Chief säger du, det ska jag kolla upp. Hur är det med längden, bör man sänka projektorn ner från taket eller kan jag låta den sitta tätt intill taket med kort fäste?
Just det, hur är det med SMS-takfästen, jag har för mig att de var bra när jag kollade för några år sedan?
Redigerat av kilo, 19 September 2008 - 10:57.
Postad 19 September 2008 - 11:59
kilo
-
kilo
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Okej. det verkar nu stå mellan tre olika takfästen:
1. SMS Aero 300-350 1995kr + unislide 695kr = 2690kr
2. SMS CLF 75 inkl unislide 1395kr
3. Chief KITPD03 1695kr
Aero är mycket dyrare än de andra två, varför? Onödigt mycket dyrare, eller?
SMS CLF75 och Chief verkar likvärdiga såtillvida att de båda ger en placering ganska nära taket i motsats till Aero som sänker ner projektorn upp till 35 cm vilket jag gärna vill undvika om jag inte måste.
Vad säger forumets samlade experter, vilket skulle ni välja?
Postad 19 September 2008 - 12:32
Xicaxo
-
Xicaxo
-
Beroende
-
-
1057 inlägg
jag har min tw700 på SMS CLF 75 unislide, kanske inte det snyggaste takfästet men det klarar jobbet utan kompromiss. SMS takfäste billigt inkl unislide
Redigerat av Xicaxo, 19 September 2008 - 12:42.
Postad 19 September 2008 - 13:41
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Det går inte ens att jämföra Chief och SMS på samma dag - ingen som har sett och kännt på Chief har köpt ett SMS, det är så stor kvalitetsskillnad att det är löjligt... T om om priset var dubbelt så högt på Chief skulle det vara prisvärt. Man kan köpa förlängning till nästan vilken längd som helst  mvh /Pär
Postad 19 September 2008 - 17:46
kilo
-
kilo
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jaha du Perra1 du övertygade mig så nu har jag beställt ett Chief. Jag hittade också en inlägg som dissade SMS längs med fotknölarna. Och jag som trodde SMS ´gjorde bra takfästen.
Postad 19 September 2008 - 21:39
Xicaxo
-
Xicaxo
-
Beroende
-
-
1057 inlägg
ingen som har sett och kännt på Chief har köpt ett SMS
jo jag, tyckte inte det var befogat att ta de dubbla i pris för ett takfäste när SMS räcker till aldeles utmärkt, kör iof inte med någon tung projektor eller likandne och TW700 väger inte så mkt att den behöver vara robustare
Redigerat av Xicaxo, 19 September 2008 - 21:49.
Postad 23 September 2008 - 08:44
kilo
-
kilo
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Nu har jag fått hem mitt Chief takfäste och jag måste hålla med Perra1 om att det är rejält. Det känns som att det skulle klara en mindre atombombsexplosion utan att rubbas. Det ska bli kul att sätta upp och testa.
Postad 24 September 2008 - 14:20
kilo
-
kilo
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Nu är Chieftakfästet och projektorn monterad i taket. Ett mycket, mycket bra takfäste måste jag säga, trots att jag inte har bedömt så många i mitt liv. Bra med ett gäng olika skruvar att välja mellan för att fästa takfästet. Bra installationsanvisningar. Mycket rejält fäste, lätt att montera och justera.
Jag skruvade upp takplattan med franska träskruvar i en takstol genom innertaket. Skruvade på röret och vaggan och sedan projektorfästet med projektorn i. Ställde in projektorn och skruvade sen åt alla skruvar och nu sitter allt som berget.
Tack för tipset om Chief. Jag är supernöjd!
Redigerat av kilo, 24 September 2008 - 14:21.
Postad 24 September 2008 - 21:10
Mille2000
-
Mille2000
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Att betala över 1000 spänn för ett projektor fäste kan ja verkligen inte förstå.
De flesta fästena är verkligen överdimensionerade så in åt h*lvette.
Det behövs verkligen inte en stålbalk för att hålla upp 10 kg projektor.
Fästet i sig tar inte upp några krafter what so ever... Krafterna leds rakt genom fästets olika delar och rakt in i skruven. Välj ett par rejäla skruvar så e det färdigt sen.
10 Kg ska delas upp på 3st skruvar och bara hänga där... ingen dynamisk belastning överhuvudtaget.
Jag förstår verkligen inte vad meningen är att köpa ett fäste för 2000 förrutom möjligtvis "justerbarheten" som man ändå bara ställer in EN gång.
Kommer själv köpa ett fäste på BRL för 300 spänn, går att tilta osv... finns även ett till fäste för 600 kr som går att välja olika längd på.
Postad 24 September 2008 - 22:59
kilo
-
kilo
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag håller delvis med dig, jag tycker också det är för mycket med närmare 2000 spänn på ett takfäste.
Förr köpte jag många billiga saker, billiga verktyg, billiga apparater, bililga cyklar och framförallt billiga tillbehör till en annars ganska dyr huvudprodukt. Jag blev allt som oftast besviken på den usla kvalitén och irriterad på all den extra tid, energi och pengar jag fick lägga på att få det där billiga skiten att fungera hjälpligt.
För några år sedan fick jag nog och bestämde mig för att bara köpa saker med kvalitet, naturligtvis till dyrare priser.
Jag är mycket mindre irriterad nu än förr och tycker det är mycket roligare att skruva upp något som är rejält och håller lite kvalité jämfört med dyngan jag brottades med förr.
Jag tror faktiskt också att jag gör av med mindre pengar nu än tidigare på prylar. Förr fick jag åka köpa en till skitpryl när den första gick sönder och jag inte sparat kvittot, eller köpa den bättre dyrare prylen i alla fall för att den biliga inte fungerade ordentligt, eller åka och lämna in på verkstad.
Nu köper jag också färre prylar eftersom de nu är dyrare (eftersom jag inte köper skit) så jag tänker till lite extra innan jag springer och handlar jämfört med förr.
Jag har många gånger ångrat köpet av en billig pryl av dålig kvalitet, men jag har ännu aldrig ångrat ett köp av en dyrare pryl av hög kvalitet.
/kilo
Redigerat av kilo, 24 September 2008 - 23:12.
Postad 25 September 2008 - 03:00
Xicaxo
-
Xicaxo
-
Beroende
-
-
1057 inlägg
Jag håller delvis med dig, jag tycker också det är för mycket med närmare 2000 spänn på ett takfäste.
Förr köpte jag många billiga saker, billiga verktyg, billiga apparater, bililga cyklar och framförallt billiga tillbehör till en annars ganska dyr huvudprodukt. Jag blev allt som oftast besviken på den usla kvalitén och irriterad på all den extra tid, energi och pengar jag fick lägga på att få det där billiga skiten att fungera hjälpligt.
För några år sedan fick jag nog och bestämde mig för att bara köpa saker med kvalitet, naturligtvis till dyrare priser.
Jag är mycket mindre irriterad nu än förr och tycker det är mycket roligare att skruva upp något som är rejält och håller lite kvalité jämfört med dyngan jag brottades med förr.
Jag tror faktiskt också att jag gör av med mindre pengar nu än tidigare på prylar. Förr fick jag åka köpa en till skitpryl när den första gick sönder och jag inte sparat kvittot, eller köpa den bättre dyrare prylen i alla fall för att den biliga inte fungerade ordentligt, eller åka och lämna in på verkstad.
Nu köper jag också färre prylar eftersom de nu är dyrare (eftersom jag inte köper skit) så jag tänker till lite extra innan jag springer och handlar jämfört med förr.
Jag har många gånger ångrat köpet av en billig pryl av dålig kvalitet, men jag har ännu aldrig ångrat ett köp av en dyrare pryl av hög kvalitet. /kilo
hur kommer det sig att du drar paraleller mellan de och projektor fästen ?? menar.. hur många av er har haft ett projektor fäste som gått sönder ???? inga påfrestningar de bara hänger där.. men jag köper ditt resonemang att du får vad du betalar för.. lägg altid på lite mer än vad du från först tänkt betala för en produkt, så blir du mindre besviken (oftast)
Postad 25 September 2008 - 07:34
Mille2000
-
Mille2000
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Det var inte meningen att se på detta som en allmän fråga... utan JUST projektorfästen.
Självklart är det dyrare med saker som har mer genomtänkt konstruktion. Men jag tror projektorfäste är en av dom sakerna som bara behöver trappas ner lite. Jag själv är på väg att köpa projektor och hela kittet... men jag kommer som sagt inte pröjsa allt för mkt för den.
Cykel, verktyg... jo jo.. men dom sakerna har man med att göra kanske varje dag.. eller iaf ofta! Projektorfäste är ju inte högsta prio kanske.
Aja, jag vet inte... ville bara veta vad argumenten var. Tycker folk verkar så kännsliga bara för att de betalat massor av pengar till att köpa en viss sak, och sedan tror dom att dom måste betala lika mycket för ett fästa eller ett tillbehör.
Överdimensionering är inte något jag är villig att betala för iaf!
Postad 25 September 2008 - 08:21
kilo
-
kilo
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag håller inte riktigt med om att projektorn "bara hänger där" åtmintone inte hos mig. Jag vet med mig att jag håller på och byter och drar om kablar, justerar och ändrar ganska mycket på projektorn och då vill jag att projektorn verkligen sitter fast. Jag tycker det är mycket irriterande när jag sent på kvällen bestämmer mig för att se på en film, slår på projektorn och ser att bilden inte är centrerad pga att projektorn flyttat på sig. Jag vet att jag då står där och justerar och ställer in och försöker få ordning på bilden igen och det tar ganska lång tid innan jag är nöjd. Jag hoppas verkligen att jag med detta fäste kommer slippa detta eviga justerande av projektorn ståendes på tå om nätterna.
Först tittade jag faktiskt på BRL-fästet för 300kr som också finns på Kjell & Co (som jag själv kan köpa för 146kr). Men jag anser verkligen att ett fäste för 150 kr bara *måste* ha brister. Utan att ens titta på fästet, men genom att läsa en del negativa trådar om det kom jag fram till att jag inte vill ha det fästet, jag vill ha något bättre.
Jag tycker inte folk är känsliga för att de köper dyra tillbehör, jag skulle säga att man är dumsnål om man inte gör det. Den dyra fina projektorn kommer inte till sin fulla rätt utan en bra duk, bra kablar, bra bildkälla, och sist men inte minst, ett bra fäste. Det det är min fulla övertygelse.
Jag säger som en bekant när han läser olika tester i tidningar och ser stämpeln "prisvärd": "Jag vill f*n inte ha det som är prisvärt, jag vill ha det som är bra!"
Redigerat av kilo, 25 September 2008 - 08:24.
Postad 25 September 2008 - 08:57
stormvagen4
-
stormvagen4
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej,
sitter själv och funderar på hur jag skall fortsätta.. skyndar långsamt. Har duk projektor och börjr nu titta på kablar och takfästen.
Har en "rätt tung" DLP-projektor.
Känns lite småsnålt att leta billiga fästen, men jag funderar på Vogels EPC 4010?
Någon som har erfarenhet av detta ...
Kruxet är att jag skall fästa det i ett SNEDTAK ...mao blir det tiltat i 2 led!
Någon som har bra tips? Finns det bättre alternativ eller blir det endast väldigt dyra fästen?
/Martin
Postad 25 September 2008 - 12:05
Mille2000
-
Mille2000
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Men hallå eller... "dumsnålt" är väl inget argument för att betala mer för ett fäste än man behöver.
Just som jag sa tidigare, verkar enda fördelen med de dyra projektorerfästena vara att justeringen är smidigare. Jag tror de billiga fästena också är dimensionerade att klara kabelbyten osv.
Jag är hur som helst inte övertygad!
Redigerat av Mille2000, 25 September 2008 - 14:17.
Postad 25 September 2008 - 12:28
kilo
-
kilo
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Men hallå eller... "småsnålt" är väl inget argument för att betala mer för ett fäste än man behöver.
Självklart vill man inte betala mer för ett fäste än man behöver. Men jag och antagligen flera med mig är övertygade om att vill man ha något som är bättre får man betala mer, så enkelt är det. Du får vad du betalar för i de allra flesta fall, så även takfästen. Just som jag sa tidigare, verkar enda fördelen med de dyra projektorerna vara att justeringen är smidigare.
Du kan hänga din projektor i ett snöre i en spik i taket om du vill, det borde vara billigt. Tar du ett kraftigt snöre och en lite större spik kommer projektorn nog inte ramla ner. Du kommer antagligen få det jobbigt med juseteringarna, men det bryr du dig ju inte om, du vill ju i alla fall inte betala för att det ska vara enkelt. Jag tror de billiga fästena också är dimensionerade att klara kabelbyten osv.
Och jag tror inte att de billiga fästena är dimensionerade att klara kabelbyten osv lika bra som de kraftigare. Jag är hur som helst inte övertygad!
Du har ju redan bestämt dig för din ståndpunkt så jag förstår egentligen inte varför du frågar, men, men, du frågade efter argument, och du fick mina. Om du blir övertygad eller inte spelar mig faktiskt ingen roll. Om du blir nöjd med ett 150-kronorsfäste så ska vi väl inte bråka mer om det.
Postad 25 September 2008 - 13:18
Xicaxo
-
Xicaxo
-
Beroende
-
-
1057 inlägg
drar man kablarna rätt första gånegn slipper ni kabelbyte gång på gång, när min projektor hänger.. bytas det ALDRIG kablar.. spara dina pengar på fästet och köp en switch istället eller en splitter för all del.. nu har jag sparat in några hundra till dig.. samt de jobbiga bytet av kablar hela tiden.. bra va ??
när projektorn väl hänger där, och allt är kalibrerat och inställt.. så finns det INGEN anledning att ens fingra på projektorn.
vet inte vad nbi som bytar kablar hela tiden tänker på eller varför ni tvunget måste fingra på skiten...
alla har vi väl våra anledningar, men det finns oxå alltid lösningar på sådana problem
ärligt.. vem orkar byta kablar på projektorn hela tiden.. blir det inte lite väl uttjatat i längden ??
låt bli de så ska du se att du kan hänga upp projektorn med precis vad som helst
jag tycker egentligen att 700-800:- för ett sms fäste med unislide är dyrt det oxå
ett fäste ska enligt mig bara få kosta någon hundring.. för till det lilla arbete och den lilla funktionalitet det har.. ska man inte betala mer
för er med dpl osv förstår jag varför ni behöver ett justerbart fäste.. men för oss med lcd.. behövs det inte eftersom vi har lensshift keystone osv..
jaja.. tur att alla inte tyccker likadant.. då hade vi aldrig haft dessa diskussioner
Redigerat av Xicaxo, 25 September 2008 - 13:25.
Postad 25 September 2008 - 14:03
Mille2000
-
Mille2000
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Egentligen fortsatte jag diskusionen mest för att det bästa argumentet verkade vara: "Billigt är skit!" Som konsument ska man vara kritisk till vad man betalar för. Inte bara slänga upp bankkortet så fort den dyraste prylen på marknaden äntligen finns på lager. "Snöre och spik......." Tar du verkligen illa upp av det jag sagt, eller är du bara allmänt irreterad på folk för att de inte tycker som du? Nu är vi lite väl OT, så jag lägger ner diskusionen här. Ciao!
Postad 25 September 2008 - 14:33
kilo
-
kilo
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Del
Redigerat av kilo, 25 September 2008 - 14:47.
Postad 25 September 2008 - 14:49
Mille2000
-
Mille2000
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Njae, kanske lite, på att du så tvärsäkert kan hävda att billigt är lika bra som dyrt utan att ens äga varken en projektor eller ett takfäste...
Jo jag fick faktiskt Projektorn idag! Infocus X10. Nu ska jag bara köpa mitt billiga skräpfäste för 300 kronor och köra hårt. Fan va gött de ska bli. Jag pluggar konstruktion och var lite sugen på att dela med mig av mina kunskaper bara. Precis som många andra gör här på forumet. Inget att ta illa upp för.Inget illa menat killen. Visserligen konstaterade jag inget tvärsäkert... Men jag kan ju göra en uträkning på hur många tusentals år fästet kommer hålla och skicka en FinitaElement-modell på hur spänningarna i materialet sprider ut sig. Men det känns lite meningslöst, för det spelar ju ingen roll ändå! Eller?
Postad 25 September 2008 - 15:14
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Det är inte främst om projektorn "trillar ner" som är problemet - utan möjligheten att ställa projektorn i exakt rätt vinklar, och bibehålla dem....
Problemet med billigare takfästen är att ofta inte håller inställningarna, utan så fort man t ex byter kabel eller dammar av projektorn så rubbas den - och sedan är det inte lätt att få till det exakt igen.
Jag tycker inte att det är speciellt anmärkningsvärt att lägga ner pengar på produkter som förhöjer upplevelsen, men samtidigt är det inga problem att lösa saker på det sätt man tycker är lämpligt, det mesta i livet är ju en kompromiss - och det är ju bara varje person som kan avgöra vad som är rätt eller fel för den personens plånbok och krav.
mvh
/Pär
Postad 25 September 2008 - 15:24
Mille2000
-
Mille2000
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Det är inte främst om projektorn "trillar ner" som är problemet - utan möjligheten att ställa projektorn i exakt rätt vinklar, och bibehålla dem....
Problemet med billigare takfästen är att ofta inte håller inställningarna, utan så fort man t ex byter kabel eller dammar av projektorn så rubbas den - och sedan är det inte lätt att få till det exakt igen.
Jag tycker inte att det är speciellt anmärkningsvärt att lägga ner pengar på produkter som förhöjer upplevelsen, men samtidigt är det inga problem att lösa saker på det sätt man tycker är lämpligt, det mesta i livet är ju en kompromiss - och det är ju bara varje person som kan avgöra vad som är rätt eller fel för den personens plånbok och krav.
mvh
/Pär
My point exactly! Jag håller med om att avdammning och justering kan vara ett problem med dom billigare fästena. Men trilla-ner-faktorn lär inte vara större bara för att fästet är billigt... så illa är det nog aldrig. Då är det saker som skruvar och vilket material taket/väggen är av som spelar roll. 10Kg är inte mycket för 3 skruvar att hålla upp! Men bra poäng hur som helst.
Postad 25 September 2008 - 19:42
kilo
-
kilo
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jo jag fick faktiskt Projektorn idag! Infocus X10. Nu ska jag bara köpa mitt billiga skräpfäste för 300 kronor och köra hårt. Fan va gött de ska bli.
Jag pluggar konstruktion och var lite sugen på att dela med mig av mina kunskaper bara. Precis som många andra gör här på forumet. Inget att ta illa upp för.Inget illa menat killen.
Visserligen konstaterade jag inget tvärsäkert... Men jag kan ju göra en uträkning på hur många tusentals år fästet kommer hålla och skicka en FinitaElement-modell på hur spänningarna i materialet sprider ut sig. Men det känns lite meningslöst, för det spelar ju ingen roll ändå! Eller?
Haha, du ville nog väldigt gärna att det skulle vara risken för att projektorn skulle ramla ner som fick mig att köpa ett dyrt takfäste istället för ett billigt, så att du skulle kunna få drämma till mig med några FinitaElement-modeller för att visa att jag har fel, gissar jag. Jaha så du pluggar konstruktion, ja då förstår jag att du ville poängtera att dyra fästen var överdimensionerade och i vilka vinklar krafter fördelades, du ville såklart briljera lite med dina kunskaper, men det är okej, det vill man när man pluggar. När vi nu ändå pratar om att plugga så kan jag väl berätta att jag också har pluggat, faktiskt tillräckligt mycket och länge för att förtjäna en doktorsexamen i mitt ämne. Efter 10 års pluggande och forskande så är det en sak man lär sig i alla fall, och det är hur lite man egentligen kan och hur mycket det finns kvar att lära... Grattis till projektorn förresten. Du kan väl dela med av dina erfarenheter av ditt takfäste här på forumet. För det vore såklart bra att flera får veta om billiga fästen är lika bra som de dyra så att de inte går och gör samma misstag som jag och köper ett alldeles för dyrt fäste bara för att slippa problem med att projektorn rubbas emellanåt.
Postad 25 September 2008 - 19:51
Mille2000
-
Mille2000
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Haha, du ville nog väldigt gärna att det skulle vara risken för att projektorn skulle ramla ner som fick mig att köpa ett dyrt takfäste istället för ett billigt, så att du skulle kunna få drämma till mig med några FinitaElement-modeller för att visa att jag har fel, gissar jag.
Jaha så du pluggar konstruktion, ja då förstår jag att du ville poängtera att dyra fästen var överdimensionerade och i vilka vinklar krafter fördelades, du ville såklart briljera lite med dina kunskaper, men det är okej, det vill man när man pluggar.
När vi nu ändå pratar om att plugga så kan jag väl berätta att jag också har pluggat, faktiskt tillräckligt mycket och länge för att förtjäna en doktorsexamen i mitt ämne. Efter 10 års pluggande och forskande så är det en sak man lär sig i alla fall, och det är hur lite man egentligen kan och hur mycket det finns kvar att lära...
Grattis till projektorn förresten. Du kan väl dela med av dina erfarenheter av ditt takfäste här på forumet. För det vore såklart bra att flera får veta om billiga fästen är lika bra som de dyra så att de inte går och gör samma misstag som jag och köper ett alldeles för dyrt fäste bara för att slippa problem med att projektorn rubbas emellanåt.
Tror du helt ärligt att jag skryter för att jag pluggar? Du tar detta extremt personligt. Helt meningslöst att hålla igång en diskussion med en person som dig. Du är ny här på forumet och antar att det beror på det, eftersom jag inte vet något mer om dig. Vill du yttra dig mer angånde min personlighet eller din så är du mer än välkommen att skicka ett PM. Tror inte folk blir så glada av att hålla igång skitsnacket här i tråden... för de e verkligen skitsnack. Vad gäller takfäste, köp ett dyrt annars tar folk illa upp!
Postad 25 September 2008 - 20:14
kilo
-
kilo
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Tror du helt ärligt att jag skryter för att jag pluggar?
Du skrev: "Jag pluggar konstruktion och var lite sugen på att dela med mig av mina kunskaper bara." och "Men jag kan ju göra en uträkning på hur många tusentals år fästet kommer hålla och skicka en FinitaElement-modell på hur spänningarna i materialet sprider ut sig" Så svaret är ja, eftersom du visar det med all önskvärd tydlighet. Vill du yttra dig mer angånde min personlighet eller din så är du mer än välkommen att skicka ett PM
Du skrev: "Du tar detta extremt personligt", och "Tar du verkligen illa upp av det jag sagt, eller är du bara allmänt irreterad på folk för att de inte tycker som du?" och "...med en person som dig" Okej, jag förstår, det är bara du som får yttra något om andra. Nåväl, jag har fått svar på min fråga och jag har köpt mitt takfäste och är nöjd med köpet och jag tackar de som svarat seriöst på mina frågor om det. Jag tänker inte fortsätta denna tramsiga sandlådediskussion med dig längre. Och en skillnad mellan dig och mig är att när jag säger att jag ska sluta diskutera så gör jag det också.
Postad 25 September 2008 - 20:25
Mille2000
-
Mille2000
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
"Du kan hänga din projektor i ett snöre i en spik i taket om du vill, det borde vara billigt"Det är ju här det spåra ur. Drar du igång en sandlådediskussion får du f*n ta ansvar för det också. Grym första tråd! Välkommen till forumet. Varför jag sa att jag pluggar eller what ever, var mest för att övertyga dig om att jag vet vad jag pratar om. Precis som MÅNGA andra här på forumet som verkligen vet vad dom snackar om. Det är inget man flashar med... det är mest för att skapa tillit och inte bara slänga in en random kommentar i en tråd och sen bara skita i vilket. Du ville ha hjälp och det var lite det som var poängen med att gå emot resten. Visserligen gjorde du klart i ditt första inlägg att du ville ha något dyrt... men jag ville ändå lägga ett motargument. Tolka det hur du vill. PS. Man startar inte bara tråden för sin egen skull... kan vara folk med liknande frågor och behov av liknande svar. Så om diskussionen fortsätter efter att du fått svar på dina frågor är inget negativt. DS.
Redigerat av Mille2000, 25 September 2008 - 20:30.
Postad 09 December 2008 - 14:39
th_om_as
-
th_om_as
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Lånar tråden lite för att slippa göra en ny.
Har ett sk kontorstak hemma i lägenheten, alltså ett med vita plattor och en stålkonstruktion ungefär som på bilden nedan:
1032301132.jpg 14.64K
1 Antal nerladdningar
Undrar nu vad det finns för slags fästen som man kan använda om man vill hänga upp en projektor i detta tak samt en duk. Någon som vet, så vore jag tacksam för svar!
Postad 10 December 2008 - 22:25
Unregisterede59c9b99
-
Unregisterede59c9b99
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Kan ju meddela den känslige att jag har installerat ett sånt där billigt fäste som jag dessutom skarvade på ca 80 cm på och allt hade en vinkel för att komma förbi balkar och lampor i ett konferensrum. Smidigt, prisvärt och det finns inga planer på att dra om kablarna i tak och vägg!
Köper mig snart en HW10, en rejäl pjäs som ska hängas billigt! - häng dom högt!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|