Jag är på gång att skaffa ny projektor och HD65 ser jag som en mycket stark kandidat.
Hur stor bild du kan ha eller hur nära bilden du kan sitta är samma fråga.
Jag har en 133” 4:3 (ca92” i 16:9), dvs. 204 cm bred duk till min Optoma EP736 med 1024x768 upplösning. När jag ser på film ställer jag om projjen till 16:9.
För att avgöra var jag skulle sitta i förhållande till duken med denna uppsättning flyttade jag helt enkelt bakåt tills jag inte kunde uppfatta ”gridden” längre (dom svarta strecken mellan pixlarna). Jag kom fram till att 3,80 till 4m passade för mig.
Jag lånade hem en HD65 för att testa i min miljö.
Efter att ha läst en massa teorier och åsikter om ”riktiga hembio projektorer”, 720p vs 1080p och vad en XWGA projje kan prestera hade jag stora förhoppningar på att kunna flytta närmare duken eller bredda bilden.
Min gamla projje hade 768 linjer. HD65 har som alla andra 720p projjar ”bara” 720 linjer.
Jag kan inte flytta fram närmare duken med HD65:an utan att ”myggnätet” förstör hela upplevelsen. Detta problem tror jag inte på något sätt är unikt för HD65:an, tvärtom finns det säkert flera projjar med samma eller högre upplösning som har en ännu tydligare grid. Hur man uppfattar detta är ju naturligtvis individuellt.
HD65:ans färger och kontrast tilltalar mig så trots att jag inte kan få en bredare bild än med min gamla maskin är den fortfarande en stark kandidat.
.
Jag tycker att du ska testa vad som funkar för dig. Det allra bästa är ju om du har möjlighet att låna hem grejorna.