Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Katterna går in i basportarna

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 October 2008 - 20:01

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Mina 2 katter går in i basreflexportarna och är rädd att de ska ha sönder något. När de var jättesmå trodde jag att de skulle gå över så hade de då urkopplade och stod mot vägg men nu är de stora, dock inte fullvuxna men de har inga som helst problem att ta sig in och tror inte de kommer ha de sen heller, basreflexportarna är ju enomra :)

Vet inte vad jag ska sätta för så det inte kommer märkas, sätter man tejp eller så hör man hur det fladdrar, sätter jag ståltråd är jag rädd att de ska börja bita på det. Någon som har tips på vad jag kan göra, vill ju inte ha de urkopplade.

Någon annan som har/haft detta problemet?

Postad 08 October 2008 - 20:10

forsaken
  • forsaken
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Det löser du med el i ståltråden :)

Postad 08 October 2008 - 20:19

rson39
  • rson39
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Finns det inte någon spray som har en lukt inte katter gillar? Jag har för mig att vi har haft en sådan här hemma för liknande ändamål. Borde väl finnas sidor på Internet med sådana produkter, ska se om jag hittar något.

Postad 08 October 2008 - 20:20

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Mina 2 katter går in i basreflexportarna och är rädd att de ska ha sönder något. När de var jättesmå trodde jag att de skulle gå över så hade de då urkopplade och stod mot vägg men nu är de stora, dock inte fullvuxna men de har inga som helst problem att ta sig in och tror inte de kommer ha de sen heller, basreflexportarna är ju enomra :)

Vet inte vad jag ska sätta för så det inte kommer märkas, sätter man tejp eller så hör man hur det fladdrar, sätter jag ståltråd är jag rädd att de ska börja bita på det. Någon som har tips på vad jag kan göra, vill ju inte ha de urkopplade.

Någon annan som har/haft detta problemet?

När katterna väl är där inne i högtalaren så dra på utav bara **** så ska du nog se att det löser sig *S*
Nä allvarligt kan du inte försöka fästa nylonstrumpbyxa bitar över porten eller någe annat tunt tyg ..

Postad 08 October 2008 - 20:22

hoggegbg
  • hoggegbg
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Test med nät..
galler...

:)

eller sista är,, ge dom till svärmor

Postad 08 October 2008 - 20:50

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Fyspray fungerar inte de bryr sig inte om det, nylånstrumpa skulle väl fungera men tror att de skulle tycka det var riktigt skoj och så skulle den vara borta efter en timma eller så.

Blir väl att sätta upp ståltråd och hoppas att de inte biter på det.

Får väl skaffa nya högtalare till hemmabion annars och ha detta i andra rummet där jag ska bygga en bar :)

Postad 08 October 2008 - 20:58

macmic
  • macmic
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Ladda en blomspruta med vatten och spruta en stråle på katterna när de närmar sig basportarna, efter ett par blöta tillfällen så håller de sig borta från det stället.

Allra helst så ska de inte se att det är du som sprutar vattnet.

Postad 08 October 2008 - 21:00

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Du får väl ha bättre pli på dom, det går att uppfostra dom typ som hundar.

Postad 08 October 2008 - 21:02

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Grannkatten fiskade ofta upp fiskar från dammen i trädgården, det löste vi genom att spola vatten på den, helst örat, efter det kom den aldrig tillbaka :)

Postad 08 October 2008 - 21:45

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Har du provat att dra igång ljudet? Kanske inte så jättehögt men högt nog för att katten ska tycka att det är obehagligt...

Postad 08 October 2008 - 23:13

xennox
  • xennox
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Ge kraftfoder till katterna så ska du se att det löser sig :)

Annars så är det väl bara dra igång stereon när dom små rackarna sitter där inne och myser bland dämpmaterial och annat..
Man tycker dom borde lära sig då?

Postad 08 October 2008 - 23:17

macmic
  • macmic
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
*OM* du skulle bestämma dig för att skrämma ut dem med att dra igång stereon, tänk på att katter har känsliga öron, drar du på för hårt finns det risk för att du skadar deras hörsel.

Skulle rekommendera skrämsel med vatten eller hinder med någon form av nät istället för att ta en sån risk.

Postad 08 October 2008 - 23:18

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Ståltråd är nog ingen bra ide, då kan dom göra illa sig bara. Köp grovmaskiga galler (finns ju små) ock limma dom över hålen bak. Mvh....

Postad 08 October 2008 - 23:21

Unregisteredddc34f44
  • Unregisteredddc34f44
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Hur stora är hålen? Köp något fläktgaller för en dator och skruva/limma för?

Postad 08 October 2008 - 23:32

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
seriöst . du har katter och oroar dig för dem ska förstöra din bas?
inte tvärtom då? att basen kmr typ skräm chockera eller döda katterna?

For god sakes man , think of the cats ! ! : P

Postad 09 October 2008 - 11:27

Unregistered02139668
  • Unregistered02139668
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Jag håller med fullständigt

Postad 09 October 2008 - 11:36

deepsound
  • deepsound
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Jag håller med fullständigt

he he. Ja vad säger man... Med risk att bli stämplad som djuhatare vilket jag absolut inte är. Jag älskar katter och har haft katter själv. Tror knappast dom dör av det. Skrämda, ja men det är väl det som är meningen. Jag tror inte ni behöver vara oroliga för att han ska vara elak mot katterna men visst vore det kul att se deras raktion när du vrider på lite hundskall eller större kattdjur i högtalarna. ;-)
Det bästa är nog att ryta till själv mot dom och ge dom en näsbränna av något slag (inte slag). Vatten kan ju funka bra men det blir nog blött på golvet då. Katter är intligenta men egna och gör som dom vill. Lär dom sig att så får dom inte göra så vet dom det men det är ju inte samma sak som att dom inte kommer göra det igen iof.

Redigerat av deepsound, 09 October 2008 - 11:47.

Postad 09 October 2008 - 13:10

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Om du sprutar vatten på katterna se till att dom inte får en stråle direkt in i örat, även det kan skada hörseln. Ömtåliga djur katter :) Våran är ganska snäll oftast men lite jobbig ibland och favvostället att ligga på är ju ovanpå högtalaren så klart. Inte för inte som han är en hemmabiokatt heller, när en film är på på projjen ligger han gärna o kollar.

Postad 09 October 2008 - 13:18

Unregistered7da62804
  • Unregistered7da62804
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
lägg dammsugaren bredvid basen.. Vår katt går aldrig nära den, spelar ingen roll om den är på eller av.

Postad 09 October 2008 - 13:20

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Jag ger mitt std-svar i liknande fall - RING och boka tid. :)
Annars som fler skrivit - spela. Att spruta vatten riskerar leda till det klassiska ögontjänarresultatet. Funkar bara då du inte är hemma. Ett sätta igång stereon med fjärr eller timer däremot ... :)

102 ggr av 100 hade jag valt basen före katterna.

Postad 09 October 2008 - 13:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jag röstar också på att sätta på stereon, men du behövet ju inte ha volym potten på kl12...
Det räcker med att det e obehagligt så att dom inte vill vara där inne :)

Det borde räcka med ganska lagom volym för att dom inte ska vilja vara där inne då det låter förhjävligt inna i lådorna även vid låg volym, jag tror att det e enda alternativet. Eller så kör du vattensprutan men den fungerar som sagt bara om dom inte er att det e du som sprutar. jäkla jobbigt problem du har... :)

Postad 09 October 2008 - 15:14

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Marco91, vet inte äns om ditt inlägg är värt att kommentera, är inte efterbliven så lovar att jag inte kommer att döda katterna, då hade jag väl knappast startat denna tråd för att få hjälp med hur man ska göra för att inte få in de.

Kommer inte testa att sätta på högtalarna när de är därinne ifall de blir rädda och får något utbrott och sen är det hej svejs med den högtalaren. Vet inte om de kan komma åt basen på något sätt, vet ej hur det är uppbyggda.

Ska försöka hitta någon form av grövre galler och sätta för så de inte skär sig på de om de försöker ta sig in eller biter på det. Tack för svaren iaf, kanske kommer med en bild sen när jag fått dit en lösning.

Postad 09 October 2008 - 16:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Neee, kör med vatten sprutan !

det e det bästa alternativet :)

Postad 09 October 2008 - 17:38

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Ett tips är att köpa sådana här handtag och fästa de framför porten. Då kommer katterna inte in där längre. Det kommer troligtvis också se bra ut om det nu spelar någon roll eftersom det sitter på baksidan. Det lär ju inte heller påverka ljudet vad jag vet.
Frågan är om du kan ta bort basen och skruva fast de inifrån. Annars måste du borra lika tjocka hål som handtagen och trycka in de samt limma om du inte har ett bättre förslag.

Fläktgaller fungerar säkert också och om man får blåsljud så är det bara att klippa bort några ringar.
Postad bild

Postad 09 October 2008 - 17:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
katter e sjukt smidiga så dom där handtagen är inte ett säkert kort :)

Postad 09 October 2008 - 17:58

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Men hallå!

Det finns faktiskt sådan här fy-spray och annan medel man kan använda för att göra det mindre attraktivt för katten. :)

Postad 09 October 2008 - 18:05

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Lägg en klick/sträng med tandkräm på ett papper i varje basport :D dom HATAR den lukten. Nackdelen är att det torkar efter en stund...och skulle dom trampa i det så får du skum på golvet (ser ut som rabiessmittade, jag vet, min katt har gjort det)
Fördelen med att dom får det i munnen är att dom hatar tandkräm ännu mer :)

Annars är det nog vattenspruta som gäller, tyvärr är dom ganska smarta och lär sig att vattnet kommer bara när du sitter där.

Katter och deras idiotiska ideer ;D jag har problem med att min ena katt smiter in i min garderob och sover bland mina tröjor. Ser ut som jag äger tröjor med fluff när jag plockar ut dom :( kräket kan öppna garderoben med..

Redigerat av King Cobra, 09 October 2008 - 18:08.

Postad 09 October 2008 - 18:13

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

katter e sjukt smidiga så dom där handtagen är inte ett säkert kort :)

Om man placerar 2 eller 3 handtag över varje port så kommer de inte förbi. Kattens kranium är ju inte elastiskt vad jag vet :(

Postad 09 October 2008 - 18:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
haha,:( jo det e fan så man börjar att undra om dom inte e det till och med, min katt som e ganska normal stor lyckades komma in under dörr springan i ut-huset och det e inte mycket utrymme där kan jag säga.
Jag får under handen bara sedan tar det stopp :)

Redigerat av DVD-ai, 09 October 2008 - 18:15.

Postad 09 October 2008 - 18:17

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Men hallå!

Det finns faktiskt sådan här fy-spray och annan medel man kan använda för att göra det mindre attraktivt för katten. :)

Vad är dina erfarenheter av denna spray?
Min erfarenhet är att den bara funkar en kort stund och man vill ju ha en permanent och underhållsfri lösning - i allafall jag vill det.

/Heron

Postad 09 October 2008 - 18:21

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Vad är dina erfarenheter av denna spray?
Min erfarenhet är att den bara funkar en kort stund och man vill ju ha en permanent och underhållsfri lösning - i allafall jag vill det.

/Heron

Ah, hade 2 katter själv och sprayen funkade faktiskt bra, men dina katter verkar trivas rätt bra i baslådorna där så det blir antagligen något svårare fall än det vad jag gick igenom.
Men upplever dom obehag tillräcligt länge kanske dom slutar tillslut.

Postad 09 October 2008 - 18:23

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Dina katter är vuxna nu sa du?
Det betyder att det är otroligt svårt att "lära" dom att inte gå in i portarna, när dom redan har lärt sej att det är ok genom att du tillät dom gå in där när de var små och söta. För att inte tala om att det kan göra katterna förvirrade.

Ska man lära djur något alls, så måste man vara konsekvent, gäller det katter så måste man vara ännu mer konsekvent.

Det effektivaste skyddet för dina högtalare (och katter) är de föreslagna fläkt-gallerna. Dessa galler kan dom inte tugga sej igenom och inte heller skada sej på något annat sätt, samtidigt som dessa galler i praktiken inte påverkar basportens funktion alls. Du slipper dessutom hela bekymmret med att försöka vänja av katterna med att gå in i basportarna eftersom de självmant kommer att sluta att försöka när de upptäcker att gallret hindrar dom.

Katter må vara envisa, men dom är inte dumma...

Postad 09 October 2008 - 18:27

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

haha,:( jo det e fan så man börjar att undra om dom inte e det till och med, min katt som e ganska normal stor lyckades komma in under dörr springan i ut-huset och det e inte mycket utrymme där kan jag säga.
Jag får under handen bara sedan tar det stopp :)

Det finns bara möjligheter - även mot ovälkomna gummiskallar :D

Postad 09 October 2008 - 18:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jag tror på galler :)

Postad 09 October 2008 - 18:33

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0
Det bästa sättet men också det grymmaste är att vrida på högsta volym på din förstärkare när katten är där inne så kommer den alldrig mer gå in där.
En kamrat gjorde så en gång fast med en kanin han visste inte att kaninen var därinne då han skulle dema sina Cerwin vega högtalare kaninen flög ut ur högtalaren och gömde sig i tre dagar under en fåtölj sen gick den alldrig mer in i högtalaren.

Postad 09 October 2008 - 18:34

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Men gallret kanske skapar oljud?

Postad 09 October 2008 - 18:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Men gallret kanske skapar oljud?

får sätta den så att den inte gör det, sedan så behöver det inte vara så tätt, man kan ju som sagt ta bort några ringar

Postad 09 October 2008 - 18:40

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
...och vrida på max volym är inte att rekommendera, katterna kan ju få bestående hörselskador även tinnitus.

Postad 09 October 2008 - 18:45

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0

...och vrida på max volym är inte att rekommendera, katterna kan ju få bestående hörselskador även tinnitus.

Kanske 80% :)

Postad 09 October 2008 - 19:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, neee jag står fast vid att om så ska göras så räcker det med "lagom" volym för att dom ska blir rädda :)

Postad 09 October 2008 - 19:17

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Det bästa sättet men också det grymmaste är att vrida på högsta volym på din förstärkare när katten är där inne så kommer den alldrig mer gå in där.
En kamrat gjorde så en gång fast med en kanin han visste inte att kaninen var därinne då han skulle dema sina Cerwin vega högtalare kaninen flög ut ur högtalaren och gömde sig i tre dagar under en fåtölj sen gick den alldrig mer in i högtalaren.

:) :( Learn from experience!
Jag vet att man inte ska skratta åt sådant, men det slutade ju bra.

Postad 09 October 2008 - 19:18

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
...och då ska det spelas riktigt skrämmande spök musik eller nått som dom verkligen inte gillar :)

Postad 09 October 2008 - 19:45

Hex
  • Hex
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Jag hade sett det hela med "Vad gött, nu får jag köpa nya högtalare, med mindre basport" :).
På tal om tandkräm så älskar min katt det, om det är mint dvs. Tror knappt jag hört talas om någon katt som är så förtjust i mint, kornflakes och glass som kissen här hemma.

Postad 09 October 2008 - 20:03

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Nu blir det OT: Min ena katt drack nyponsoppa, åt jordgubbar, potatis, och var helt galen i ostbågar.

Postad 09 October 2008 - 22:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nu blir det OT: Min ena katt drack nyponsoppa, åt jordgubbar, potatis, och var helt galen i ostbågar.

Haha, våran lilla e förtjust i potatis han me, och så är han helt galen i ost i allmänhet, men det han gillar mest är väl-lagrad ost som är riktigt stark för han e en riktig finsmakare :(
Sedan så är det inte fel med lite pasta ibland heller :D

Alla har dom sina små egenheter, precis som oss menisker och det e riktigt roligt att dom gillar samma mat också :)

Postad 09 October 2008 - 22:44

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
När en katt gått in i en av lådorna, så lägg lite nyskalade citrusfruktsskal i öppningen, fyspray är blaha, färska citrusskal is the shit. Lär de sig att de kan bli fångna så är det inte lika roligt. Katter är inte dumma, de kommer fortfarande att gå in när du inte är hemma, men det vet ju du inte om... :)

Klisterspray av en mildare sort, eller snäll dubbelhäftande tejp, är helt ok om du orkar göra rent, de gillar inte när pälsen fastnar.

Postad 09 October 2008 - 22:55

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Svårigheten med Katter som är aldeles för intresserade av elektronik är att det är nästan omöjligt att änrda på dom. Smarta gynnare, dom lär sig helt otroliga saker av sig själva.
En av mina katter har ett par underliga egenskaper, han gillar att spola i toaletten hela natten ibland, och öppnar alla dörran han ser som är stängda. Han hade fått på hjärnan att hoppa upp på min plasma TV när jag hade köpt den...men han gjorde det aldrig som tur var. Han satt bara och måttade till jag fick panik och skrek som en galning :) Hade han vält den.....

Citrus lukt är bra, men en av mina katter gillar apelsin klyftor ibland...så det är inte 100% .

Redigerat av King Cobra, 09 October 2008 - 22:56.

Postad 10 October 2008 - 14:51

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Citrus lukt är bra, men en av mina katter gillar apelsin klyftor ibland...så det är inte 100% .

Det är skalen som räknas, tänd ett ljus och bryt ett skal intill så ska du få se något kul. Det är något naturligt insektsmotmedel :rolleyes:

Postad 10 October 2008 - 15:57

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Klisterspray av en mildare sort, eller snäll dubbelhäftande tejp, är helt ok om du orkar göra rent, de gillar inte när pälsen fastnar.

Det blir även mitt tips. Klistra det framför porten.

Postad 10 October 2008 - 16:52

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Högtalargaller från hifikitt eller vad det nu heter och klistra fast dom med dubbelhäftande tejp om du inte vill skruva .. Tänkte köpa såna till mina basar som ligger i golvhöjd trodde katt fan skulle kloa på elementen men slapp det hitils i alla fall .Sitter och garvar nu fick mig en fin syn här med en av dina kissar som sticker huvudet igenom basen *S* vore en rolig syn *S'

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.