Och som i sin tur ger den det värde som högtalaren har?
Vilka är de tekniska aspekterna som gör en högtalare bra?
Postad 26 October 2008 - 11:22
Och som i sin tur ger den det värde som högtalaren har?
Postad 26 October 2008 - 11:28
Postad 26 October 2008 - 11:37
I gulvstående høytalere er det viktig med et god avstivet kabinett. Noe som er kostbart å få til.
Postad 26 October 2008 - 13:07
Har du pratat med Linn om detta?Numero ono är ju och jag citerar Peter Snell. "De tre viktigaste aspekterna på en högtalare är frekvensgång, frekvensgång och frekvensgång. En jämn sådan ger ju ett försprång på bra ljud. Idag finna det ju många högtalare som mäter bra ett exempel på en nästan perfekt mätkurva är B&W 801n
Postad 26 October 2008 - 13:10
Har du pratat med Linn om detta?
Hehe. Nä! Deras frekvengång brukar ju kritiseras väldeliga eftersom de ser ut som en moderna berg och dalbana.
Postad 26 October 2008 - 13:19
Det är inte den raka frekvensgången hos 801 som gör de så bra (även om det givetvis bidrar) utan den väldigt låga
distorsionen, som uppnås tack vare högkvalitativa element, kabinett som är i stort sett beriade från resonanser osv.
Postad 26 October 2008 - 13:39
Exempel.
Vi har 0 distortion, tillsammans i en konstruktion som ger oss en frekvensgång som formar ett liggande S.
Om vi vänder på det. Vi skaffar oss en perfekt frekvensgång men ger oss fruktansvärda mängder distortion.
Poängen är att alla högtalare är ju kompromisser mellan en mängd olika parametrar oftast satta utfrån den filosofi kring vad en "bra" högtalare är enligt den som bygger/konstruerar.
//Loofy
Redigerat av Unregistered42611, 26 October 2008 - 13:40.
Postad 26 October 2008 - 14:03
Personligen gillar jag roliga högtalare. Som inte spelar helt korrekt.
Ett komplett Linn Majik-system till exempel är extremt härligt att lyssna på och Majik 140 är en sjukt grym högtalare.
DALI, Audiovector tillverkar också roliga högtalare. B&W är hur bra som helst, men låter lite tråkigt enligt mig.
Postad 26 October 2008 - 15:30
Den ger mig rysningar , the chills, oavsett vad jag matar den med för material.
Postad 26 October 2008 - 15:35
Sant.En bra högtalare:
Matar som i musik och inte elektronik antar jag?
Postad 26 October 2008 - 16:14
Postad 26 October 2008 - 17:40
...Men däremot så måste man ju medge att en hög känslighet (och hela den biten med stabil impedansgång, inte för jobbiga fasvridningar osv - vet dock att högkänslighet inte innebär per automatik de här andra bitarna) en "lättdriven" högtalare helt enkelt...
...ju kommer att få förstärkaren att prestera sitt "bästa" så att säga... Även om förstärkaren är jättefin och med enorma resurser så kommer ju samma förstärkare prestera Ännu bättre om högtalarlasten är snäll relativt motsatsen.
//Loofy
Postad 26 October 2008 - 17:52
*Låg distorision (rent ljud)
*Brett frekvensomfång och förhållandevis rak frekvensgång
*Optimerad för ett normalt rum, d.v.s högtalaren spelar MED rummet och inte MOT rummet.
Dessa högtalare finns: (Carlsson räknas in också)
För min del är det ett absolut grundkrav att högtalaren mår bra av att ställas i ett vanligt rum, utan särskilda krav som innebär att rummet helst ska "motverkas" (en halv meter från väggen etc).
Förutom det ska högtalaren ge god spridning och inte vara kräsen på var man sitter i rummet. Måste man sitta exakt i mitten mellan högtalarna faller det kravet för min del. Stereoeffekt måste kunna upplevas på olika platser i rummet.
Dessa krav viker jag inte ifrån och visserligen blir utbudet begränsat men såväl Carlsson som Larsen erbjuder hög klass och det är bara för andra tillverkare att åter igen börja tänka i liknande banor.
Postad 26 October 2008 - 18:12
Sant.
![]()
Matar som i musik och inte elektronik antar jag?
Precis, musik inte elektronik, för det är trotts allt symfonin material -> källa -> förstärkare -> högtalare som ska ge rysningarna
Postad 26 October 2008 - 19:46
En bra högtalare:
Har aldrig hört en högtalare som ger rysningar med undermåliga inspelningar..
nämn gärna några exempel på sådana högtalare.
Postad 26 October 2008 - 19:54
Nä, självklart inte. Det låter inte särskilt roligt om man spelar in en konsert i ett garage med en vanlig bandspelare från Philips (ni vet, när man trycker Play och Rec samtidigt och spelar in med en mikrofon) - för att sedan spela upp det på ett värstingsystem.Har aldrig hört en högtalare som ger rysningar med undermåliga inspelningar..
Det är klart att "skit in, skit ut" gäller, men jag försutsätter att människor som har ett intresse för hi-fi och musik inte lyssnar på dessa undermåliga inspelningar. Eller?
Det är lär ju låta skit om jag lirar på John Petruccis gitarr också, men det är inte för att gitarren är dålig.
Postad 26 October 2008 - 19:55
Har aldrig hört en högtalare som ger rysningar med undermåliga inspelningar..
Skrev jag att jag lyssnar på musik som håller undermåliga inspelningar
Postad 26 October 2008 - 20:04
Skrev jag att jag lyssnar på musik som håller undermåliga inspelningar
?
Haha sorry då är jag med i matchen igen;)
Postad 26 October 2008 - 20:09
Nä, självklart inte. Det låter inte särskilt roligt om man spelar in en konsert i ett garage med en vanlig bandspelare från Philips (ni vet, när man trycker Play och Rec samtidigt och spelar in med en mikrofon) - för att sedan spela upp det på ett värstingsystem.
Det är klart att "skit in, skit ut" gäller, men jag försutsätter att människor som har ett intresse för hi-fi och musik inte lyssnar på dessa undermåliga inspelningar. Eller?
Det är lär ju låta skit om jag lirar på John Petruccis gitarr också, men det är inte för att gitarren är dålig.
Så du lyssnar bara på bra inspelningar? måste vara en dyster skivsamling du har;)
Postad 26 October 2008 - 20:13
Med tanke på att jag är bäst i världen på allting, så kan jag inte sänka mig till en nivå med dåliga inspelningar. Jag lyssnar bara på demonstrationsmusik från högtalartillverkare.Så du lyssnar bara på bra inspelningar? måste vara en dyster skivsamling du har;)
Postad 26 October 2008 - 20:14
Den brukar bli tunnare och tunnare med tiden man mer och mer blir audiofil!Så du lyssnar bara på bra inspelningar? måste vara en dyster skivsamling du har;)
Postad 26 October 2008 - 20:15
Haha, så sant. Väldigt tråkigt dock.Den brukar bli tunnare och tunnare med tiden man mer och mer blir audiofil!
Postad 26 October 2008 - 20:47
Provar att återgå till trådrubriken
Vad betyder lådans utformning ( i förhållande till storlek ) och materialval ?
Maveric
Postad 26 October 2008 - 20:54
Medans vi andra håller oss till topic.
//Loofy
Postad 26 October 2008 - 20:54
Vilka är de tekniska aspekterna som gör en högtalare bra?
Provar att återgå till trådrubriken
Vad betyder lådans utformning ( i förhållande till storlek ) och materialval ?
Maveric
Det finns ju lika många sätt som det finns konstruktörer så vem kan säga detta är rätt eller detta är rätt. Det man med säkerhet vet är att högtalaren är den mest kritiska delen i ett system. Den måster förutom att vara fungerande och välavvägd själv även lyckas med konststycket att fungera i det rum den sätts i.
Postad 26 October 2008 - 21:04
Det är ju med hjälp av lådan och dess fysik tillsammans med all annan fysik (membranens, och övriga delar i elementet, dess konstruktion etc etc) man kan påverka slutresultatet som exempelvis frekvensgång och känslighet som ju inte "konstrueras" detta är ju "output", ett resultat av en befintlig sammansättning av all den fysik en högtalare utgör.
//Loofy
Postad 26 October 2008 - 21:05
1. Jämn frekvensgång
2. Låg distorsion
3. Älskvärd
Jag kanske ska lägga in en fjortispunkt också:
4. 150 dB vid en stående våg i ett hembiobetongskyddsrum utan ett uns av ljuddämpning
Postad 29 October 2008 - 17:42
typ: Audiovector Si6 https://www.prisjakt...ukt.php?p=12402
100k för den, ser ut som vilken Andersson som helst! Försöker inte provocera någon här utan bara varför en högtalare kan kosta så mycket?
Postad 29 October 2008 - 18:11
*Specialtillverkade element av högsta kvalitet.
*Rejäla lådor med komplexa interna lösningar för stagning etc. Lådformen (böjd etc) påverkar också.
*Finish, alltså fanér, pianolack etc.
*Arbetsinsats vid tillverkning.
*Positionering från tillverkarens sida.
Generellt kan man säga att vill man ha en högtalare i form av en exklusiv möbel med mycket högklassig finish minst lika mycket som ljudet rusar priset snabbt iväg. Nöjer man sig med enklare finish och hellre ser att tillverkaren spenderar pengar på ljudet kommer man billigare undan.
Personligen tycker jag att diskret fanér eller plastfanér är att föredra och att krutet läggs på ljudet snarare än avancerad finish. Men samtidigt förstår jag till fullo de tillverkare som lägger ner mycket möda på ytan eftersom högglanslack, eleganta material etc förhöjer det estetiska. Pianolack av äkta typ med samma yta som en Steinway t.ex tycker jag är mycket elegant men kostar pengar att applicera.
En variant jag gärna ser är att man kan köpa alla högtalare med olika sorters finish och sedan välja om man nöjer sig med vanligt fanér eller om olika sorters avancerat arbete på finishen är något man vill ha. D.v.s ännu fler valmöjligheter än idag.
Postad 29 October 2008 - 20:11
Jag tänker mig att det inte är så farligt med 50000-60000kkr för en högtalare utan att en god återgivare måste kosta något sådant för att det skall bli vettigt ur tillverkningskostnad.
en högtalare för 50000:- kostar inte mer än max ca 5000:- att tillverka. Detta skall sedan gå i en lång kejda profiterande för att tillslut hamna hos slutkonsumenten. För 5000:- får man inte så mycket även om man köper prylar på mängd och får dem billigare. Sen skall ju då fabriken tjäna en slant kansker normalt ca 100% så den kommer att kosta ca 10000:- ut från fabrik sen skall den skattas i hemland, fraktas från fabrikt till hamn för att åka båt för att tullas för att komma till importör i kanske Svea. Då kostar den kanske runt säg 16000-18000:- och importören står ju som bekant för garantier så deras garantipaket kommer på samt deras avans och en frakt till till detaljist som även dessa vill tjäna en hacka samt att staten ytterligare skall ha 25% på redan tullade och skattade medel så innan den är hemma hos dig är tyvärr kostnaden runt 50papp! och ser man det ur detta ljuset så får man ju en bättre bild av varför det är så dyrt. Alltså en bra högtalare utan en långa rad att blodsugare skulle inte kosta så mycket som den gör.
Postad 29 October 2008 - 20:12
Det som gör en högtalare dyr är normalt:
*Specialtillverkade element av högsta kvalitet.
*Rejäla lådor med komplexa interna lösningar för stagning etc. Lådformen (böjd etc) påverkar också.
*Finish, alltså fanér, pianolack etc.
*Arbetsinsats vid tillverkning.
*Positionering från tillverkarens sida.
Generellt kan man säga att vill man ha en högtalare i form av en exklusiv möbel med mycket högklassig finish minst lika mycket som ljudet rusar priset snabbt iväg. Nöjer man sig med enklare finish och hellre ser att tillverkaren spenderar pengar på ljudet kommer man billigare undan.
Personligen tycker jag att diskret fanér eller plastfanér är att föredra och att krutet läggs på ljudet snarare än avancerad finish. Men samtidigt förstår jag till fullo de tillverkare som lägger ner mycket möda på ytan eftersom högglanslack, eleganta material etc förhöjer det estetiska. Pianolack av äkta typ med samma yta som en Steinway t.ex tycker jag är mycket elegant men kostar pengar att applicera.
En variant jag gärna ser är att man kan köpa alla högtalare med olika sorters finish och sedan välja om man nöjer sig med vanligt fanér eller om olika sorters avancerat arbete på finishen är något man vill ha. D.v.s ännu fler valmöjligheter än idag.
Okej, vet du vad dom kostar att tillverka om vi tar som tex. Audiovector högtalarna jag visade? Mina XTZ 93 WMT kostar 2000kr och dom har en jäkligt fin finish.
Postad 29 October 2008 - 20:17
Audiovector har ju dessutom egen elementtillverkning vilket gör att det blir dyrt att utveckla herrejösses element med ofattbara prestanda som skall specialsys i i deras system. Mycket billigare och lättare att köpa färdiga element av etablerade tillverkare.
Postad 29 October 2008 - 23:27
Dina är tillverkade i Kina av barn!
![]()
![]()
![]()
Audiovector har ju dessutom egen elementtillverkning vilket gör att det blir dyrt att utveckla herrejösses element med ofattbara prestanda som skall specialsys i i deras system. Mycket billigare och lättare att köpa färdiga element av etablerade tillverkare.
Aa, det e sant att så kan det ju vara med Seas Excel är ju inte direkt dåliga grejer.... + att Seas har ju special designat elementen både utseendemässigt och tekniskt för tt passa i XTZ'as konstruktioner så det e ju egentligen helt egna element men köpa av en annan tillverkare.
Så som du säger tidigare så ligger inte det höga priset på tekniken eller material utan säkert till 90% på mellanhänder, frakt, skatt m.m. och det e ju det som är så synd, att det ska behöva vara så...
Och produktionen kostar ju knappast något för dem flesta, små barn som sitter och skruvar ihop grejerna för någon krona timmen....
Redigerat av DVD-ai, 29 October 2008 - 23:32.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
360 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?