Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

2st AudioPro B1.36 eller 1st Sub ace-bass3?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 November 2008 - 21:24

Fredriklindberg
  • Fredriklindberg
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hejsan!
Alltså, 2st AudioPro B1.36 eller 1st Sub ace-bass?
Skall användas mest till film men även lite musik ibland.
Är inge audiofil, vill bara ha rejält med tryck.

Mitt nuvarande system består av:
AudioPro Blue Diamond Frontar, Black Vector Center och Black Pearl ibak.

Är det verkligen ingen som har några tips?
Kanske blir lite "overkill" med 2st B1.36? Kanske räcker med 2st B1.28??

Mvh

Redigerat av Fredriklindberg, 13 November 2008 - 18:09.

Postad 13 November 2008 - 18:47

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Du ska ha 2 oavsett vilken storlek du väljer.....men köp dom största :)

Postad 13 November 2008 - 22:01

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
Du har ju redan två subbar, eftersom du skriver att du har Blue Diamond, räcker inte de? Det låter ofattbart...

Jag är annars inte övertygad om att fler nödvändigtvis är bättre när det gäller sub, svårigheterna att nå optimal placering ökar exponentiellt ju fler subbar man har. Hellre en riktigt bra, än flera för samma pris, men det är ju bara jag. Sub Acebass3 är ju APs nya referensmodell, jag skulle lätt ta den före två B1.36, större förstärkare, fler trimmöjligheter, lättare att placera.

Postad 14 November 2008 - 00:56

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Du har ju redan två subbar, eftersom du skriver att du har Blue Diamond, räcker inte de? Det låter ofattbart...

Jag är annars inte övertygad om att fler nödvändigtvis är bättre när det gäller sub, svårigheterna att nå optimal placering ökar exponentiellt ju fler subbar man har. Hellre en riktigt bra, än flera för samma pris, men det är ju bara jag. Sub Acebass3 är ju APs nya referensmodell, jag skulle lätt ta den före två B1.36, större förstärkare, fler trimmöjligheter, lättare att placera.

Nej det blir LÄTTARE att få subbarna att inegrera bra i rummet ju fler dom blir. En synnerligen förenklad förklaring är att basen sprider sig jämnare och de olika subbarna slätar ut varandras rumsinducerade toppar och dippar i frekvensgången.

Postad 14 November 2008 - 15:32

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0

Nej det blir LÄTTARE att få subbarna att inegrera bra i rummet ju fler dom blir. En synnerligen förenklad förklaring är att basen sprider sig jämnare och de olika subbarna slätar ut varandras rumsinducerade toppar och dippar i frekvensgången.

Du skriver det som om det vore ett faktum, men i själva verket är det en åsikt, liksom det är min åsikt att det inte nödvändigtvis är varken lättare eller bättre med två subbor.
Det finns förmodligen lika många åsikter kring subwooferplacering som det finns subwooferägare, och vad som låter bäst i det enskilda fallet beror på mycket annat än bara antalet subbar, t ex rummet, övrig utrustning etc.

Plus att Blue Diamond innehåller redan en B1.36, så TS har ju redan två. Jag tycker det låter mysko att det inte räcker, men om det nu är så skulle jag hellre lägga pengarna på en rejäl ytterligare sub hellre än två enklare...

för flera subbar: http://www.sonicdesi...e/subplace.html
mot flera subbar: http://www.nousaine...._subwoofers.htm
å ena sidan, å andra sidan: http://www.audioc.co...#singlemultiple

Postad 14 November 2008 - 16:56

Fredriklindberg
  • Fredriklindberg
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Mycket vill ha mer ;)
Men om jag vill ha maximalt tryck så är fler subbar bättre? Jag ska ha svårt att andas när jag tittar på "krigsfilm" tex...

Postad 14 November 2008 - 18:07

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Mycket vill ha mer ;)
Men om jag vill ha maximalt tryck så är fler subbar bättre? Jag ska ha svårt att andas när jag tittar på "krigsfilm" tex...

Det blir säkert mer "tryck" med fler subwoofers, fast dom ska isf helst vara likadana.

Postad 14 November 2008 - 21:57

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

mot flera subbar: http://www.nousaine...._subwoofers.htm

eeeeh va???

är det bara jag eller tolkar jag graferna precis tvärt emot upphovsmannen på den sidan. Graferna för en sub ser ju ut som fan verkligen, toppar och dippar hur som helst ;) . Med fyra är frekvensgången i princip helt rak, precis som man vill ha den!!

Postad 14 November 2008 - 22:07

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Mycket vill ha mer ;)

då får du nog leta efter något annat i sub väg och inga ynkedomar som audio pro

Postad 14 November 2008 - 23:48

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Trots att jag inte hört nya Ace Bass 3 skulle jag rekommendera den, elementen har trots allt XBL2-motor vilket borgar för någon slags prestanda. 1.36 tycker jag är bedrövlig av det lilla jag lyssnat.

Menar du däremot allvar med "rejält tryck" ska du ha en stor basreflex-låda, SVS och BK är säkra kort. Vill du ha en liten låda kostar det betydligt mer eftersom de är ineffektiva.

Postad 15 November 2008 - 08:07

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Trots att jag inte hört nya Ace Bass 3 skulle jag rekommendera den, elementen har trots allt XBL2-motor vilket borgar för någon slags prestanda. 1.36 tycker jag är bedrövlig av det lilla jag lyssnat.

Menar du däremot allvar med "rejält tryck" ska du ha en stor basreflex-låda, SVS och BK är säkra kort. Vill du ha en liten låda kostar det betydligt mer eftersom de är ineffektiva.

det är frågam om den har xbl2 teknik den kan lika bra ha den tekniken som tc-sound hade och det patentet var till salu.
men det skall vara ganska enkelt att se om det är xbl2 teknik då brukar det sitta en klister lapp på elementet som tallar om det och patent rättigheter.

Postad 15 November 2008 - 10:55

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

eeeeh va???

är det bara jag eller tolkar jag graferna precis tvärt emot upphovsmannen på den sidan. Graferna för en sub ser ju ut som fan verkligen, toppar och dippar hur som helst ;) . Med fyra är frekvensgången i princip helt rak, precis som man vill ha den!!

Han menar nog att man får mer ljudtryck/sub om man har en sub i stället för flera. Detta för att flera subbar förstärker inte bara varandra utan dämpar även pga fasförskjutningar/olika avstånd sinemellan till sweet spot och att stående vågor dämpas effektivare av flera subbar.

Ljudkvalitet är något helt annat och det tror jag inte han jämförde.

/Heron

Postad 15 November 2008 - 12:58

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
ja det är ju ett sätt att se på det, du får ju 100 db för den första suben men bara 3 db extra per gång du dubblar antalet subar.

men det är klart, vem vill ha ljudkvalitet?? ursäkta, jag ber om ursäkt, mer discodunk åt folket! ;)

Redigerat av endallas, 15 November 2008 - 12:59.

Postad 15 November 2008 - 15:08

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Jag håller med dig att ljudkvaliten går i första hand för vem vill spela högt när ljudtrycket mest består av stående vågor eller med andra ord låter skit :blush:.

I teorin får man 3 dB extra för dubblerat antal men i många verkliga fall blir det inte så, för som bevisat så slätar flera subbar bättre ut frekvenskurvan dvs de stående vågorna dämpas mer/bättre vilket medför att ljudtrycket också vid dessa frekvenser minskar.

/Heron

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.