bygga hemmasub med bilbas, tips önskas
33 svar till detta ämne
Postad 15 November 2008 - 14:38
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
håller på med att bygga i bilen med, och gillar märket digital designs skarpt, och tänkte köpa mig en sån bas och ha i hemmet med, vet att det inte kanske är så optimalt med bilbasar hemma, men det går ju,
har inte sysslat alltför mycket med hemmasaker, och sett att nutidens subbar kan vara utformade på lite olika sätt, bland annat med bas+port neråt, hur funkar detta?
Ni som byggt egna subbar får gärna lägga in nå bilder på era byggen så man får lite inspiration, är ganska petig så jag kommer vara seriös med bygget, 22mm mdf duger det?
Postad 15 November 2008 - 14:41
Unregistered32555851
-
Unregistered32555851
-
Beroende
-
-
1030 inlägg
Varför inte köpa en bas som är gjord för en sub istället? Kan inte se någon som helst vettig anledning att använda en bilbas.
Postad 15 November 2008 - 14:49
sk8h8
-
sk8h8
-
Rookie
-
5 inlägg
Har du aldrig byggt för så borde du inte bygga i MDF iochmed at det e en dyr sak att såga fel i .. men oxå det bästa om man skall vara helseriös. Att ha porten neråt har olika resultat från låda till låda., Iallafall av mina egna erfarenheter. Det bästa är att köpa en subtalare som e anpassad för hemmabruk, jag har själv dubbla bilbas 12:or och jag e helnöjd med dom (kolla mitt Galleri). Men jag skulle ändå vilja ha en mer hemmabioinriktad subb..
Postad 15 November 2008 - 15:13
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
det är beroende på vilka värden basen har
Postad 15 November 2008 - 18:13
Decibel
-
Decibel
-
Amatör
-
-
82 inlägg
håller på med att bygga i bilen med, och gillar märket digital designs skarpt, och tänkte köpa mig en sån bas och ha i hemmet med, vet att det inte kanske är så optimalt med bilbasar hemma, men det går ju, har inte sysslat alltför mycket med hemmasaker, och sett att nutidens subbar kan vara utformade på lite olika sätt, bland annat med bas+port neråt, hur funkar detta? Ni som byggt egna subbar får gärna lägga in nå bilder på era byggen så man får lite inspiration, är ganska petig så jag kommer vara seriös med bygget, 22mm mdf duger det?
Det går, men blir inte riktigt fin-fint. Har själv en DD 9112 inomhus just nu men den vill sig inte riktigt, att DD inte släpper många viktiga parametrar gör det inte lättare heller.
Postad 15 November 2008 - 18:29
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Varför inte köpa en bas som är gjord för en sub istället? Kan inte se någon som helst vettig anledning att använda en bilbas.
för DD säljer inte inomhusbasar.. vars hittar man bra inomhusbasar? funkar det bra med pa element? Har du aldrig byggt för så borde du inte bygga i MDF iochmed at det e en dyr sak att såga fel i .. men oxå det bästa om man skall vara helseriös. Att ha porten neråt har olika resultat från låda till låda., Iallafall av mina egna erfarenheter. Det bästa är att köpa en subtalare som e anpassad för hemmabruk, jag har själv dubbla bilbas 12:or och jag e helnöjd med dom (kolla mitt Galleri). Men jag skulle ändå vilja ha en mer hemmabioinriktad subb..
såklart ja har byggt förr, massor av lådor, dock till billen, och kan inte tänka mig något annat då jag är föör seriös..
Postad 15 November 2008 - 18:30
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
för DD säljer inte inomhusbasar.. vars hittar man bra inomhusbasar? funkar det bra med pa element?
Rena PA-element har oftast för högt FS och är gjorda för att ösa på med mer midbas än djupbas. Alltså ge den "rätta knytnäven i bröstkorgen" effekten och inte subkontraoktaven
Redigerat av Professor_Kalkyl, 15 November 2008 - 18:31.
Postad 15 November 2008 - 18:35
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Rena PA-element har oftast för högt FS och är gjorda för att ösa på med mer midbas än djupbas. Alltså ge den "rätta knytnäven i bröstkorgen" effekten och inte subkontraoktaven
precis det ja antog, tror inte det finns bättre inomhussubbar än vad det gör till bilbruk, inte i sverige iaf? därav ja ville testa med ett bilelement..
Postad 15 November 2008 - 18:43
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
precis det ja antog, tror inte det finns bättre inomhussubbar än vad det gör till bilbruk, inte i sverige iaf? därav ja ville testa med ett bilelement..
I Sverige har vi överlag rent ut sagt förjävlit sortiment bland våra återförsäljare och då menar jag både hemma och bil prylar.
Postad 15 November 2008 - 18:48
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
men till bil finns det ju ändå lite mer, men för inomhusbruk så liknar ju det värsta den billigaste mds fanatic serien typ.. trist.. få väl testa å labba lite då, men borde väl bli hyfsat om ja bygger lådan 10-15% större än vad som rekomenderas till bil, samt labba med portlängden?
Postad 15 November 2008 - 18:53
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
men till bil finns det ju ändå lite mer, men för inomhusbruk så liknar ju det värsta den billigaste mds fanatic serien typ.. trist.. få väl testa å labba lite då, men borde väl bli hyfsat om ja bygger lådan 10-15% större än vad som rekomenderas till bil, samt labba med portlängden?
lägg ut värdena på basen så ser man vad den passar för har den ett fs över 30hz så bygg inte på den för då kommer den att tappa effekt tåligheten ganska kraftigt under avstämningsfrekvensen.
Postad 15 November 2008 - 19:12
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
lägg ut värdena på basen så ser man vad den passar för har den ett fs över 30hz så bygg inte på den för då kommer den att tappa effekt tåligheten ganska kraftigt under avstämningsfrekvensen.
det som är problemet att dd inte skriver ut värden på sina basar, men ska försöka hitta någon annan fin bas å räkna på, är du duktig på att räkna ut hemmasubar?
Postad 15 November 2008 - 19:23
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
det som är problemet att dd inte skriver ut värden på sina basar, men ska försöka hitta någon annan fin bas å räkna på, är du duktig på att räkna ut hemmasubar?
dom kan väl för i **** inte sälja en bas utan värden då kan man lika bra köpa på jula eller skall man bara följa deras låd rekomendationer och skulle så vara så har dom tok dåliga värden och då borde dom skaffa sig en bättre designer på deras basar har du vas, qts,fs och x-max så går det att få fram en ganska hyfsad låda av det.
Postad 15 November 2008 - 19:35
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
dom kan väl för i **** inte sälja en bas utan värden då kan man lika bra köpa på jula eller skall man bara följa deras låd rekomendationer och skulle så vara så har dom tok dåliga värden och då borde dom skaffa sig en bättre designer på deras basar har du vas, qts,fs och x-max så går det att få fram en ganska hyfsad låda av det.
hehe ja lustigt kan man tycka, men så är det, och det funkar iaf, för dom innehar flest rekord i spl världen över och är klassat som ett av dom bästa märkena i världen.. basarna handbyggs i usa, har själv en sån här 12" som ska in i bilen på någon vecka, fast en lite uppdaterad serie http://www.car-equip...0_sideAngle.jpg
Postad 15 November 2008 - 19:47
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
ser detta ut som en bra hemmabiosub?  detta är dock 10" har inte bestämt mig för om ja ska köra med 10" eller 12"
Vas: 31 liter
Qts: 0.42
Fs: 26.6 Hz
Xmax: 18 mm
Postad 15 November 2008 - 20:06
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
hehe ja lustigt kan man tycka, men så är det, och det funkar iaf, för dom innehar flest rekord i spl världen över och är klassat som ett av dom bästa märkena i världen.. basarna handbyggs i usa, har själv en sån här 12" som ska in i bilen på någon vecka, fast en lite uppdaterad serie http://www.car-equip...0_sideAngle.jpg
hadbyggda pytsan det finns ingen i usa som tillverkar talspolar i dag troligen så skall det vara assambled in usa översatt ihopsatt i usa det var på samma sätt tc-sound sa om sina basar att dom var tillverkade i usa men dom köpte alla delar i kina men så gick dom i konkurs också ser detta ut som en bra hemmabiosub? detta är dock 10" har inte bestämt mig för om ja ska köra med 10" eller 12" Vas: 31 liter Qts: 0.42 Fs: 26.6 Hz Xmax: 18 mm
skall se vad jag får fram
Postad 15 November 2008 - 20:08
Unregistered1092
-
Unregistered1092
-
Veteran
-
-
1623 inlägg
Som jag har förstått så kan många bilbasar vara snäppet bättre än hemmabasar pga att dom har hunnit betydligt längre i utveckling.
Jag har själv bytt ut mina gamla hemmabasar i mina fronthögtalare till bilbasar av den enkla anledning att jag hade problem med distortion med mina gamla element.
Men bilbasarna var egentligen det enda alternativ jag hade om jag fortfarande ville ha kvar mina gamla högtalarlådor & i hemma sortimentet så finns det inte element med lägre än 6ohm på elementen & ja var i behov av 4ohms grejer!
Mina element som jag köpte går dessutom ner till 20hz så jag behöver egentligen ingen baslåda.
Redigerat av Unregistered1092, 15 November 2008 - 20:10.
Postad 15 November 2008 - 20:20
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Som jag har förstått så kan många bilbasar vara snäppet bättre än hemmabasar pga att dom har hunnit betydligt längre i utveckling.
Jag har själv bytt ut mina gamla hemmabasar i mina fronthögtalare till bilbasar av den enkla anledning att jag hade problem med distortion med mina gamla element.
Men bilbasarna var egentligen det enda alternativ jag hade om jag fortfarande ville ha kvar mina gamla högtalarlådor & i hemma sortimentet så finns det inte element med lägre än 6ohm på elementen & ja var i behov av 4ohms grejer!
Mina element som jag köpte går dessutom ner till 20hz så jag behöver egentligen ingen baslåda.
tja tron kan försätta berg en bilbas har och är en dålig produkt att andvända inomhus då dom i regel skall ha små lådvolymer sen om dom är längre i utvekligen är nog en ganska dålig fråga nej dom är faktiskt häst längder efter dom som tillverkar basar för inomhus bruk iregel så rasar en bilbas som en död sill under fs och det värsta dom mäter effektåligheten gansaka högt i registret men där mäter dom flesta seriösa bastillverkare runt 50hz ser detta ut som en bra hemmabiosub? detta är dock 10" har inte bestämt mig för om ja ska köra med 10" eller 12" Vas: 31 liter Qts: 0.42 Fs: 26.6 Hz Xmax: 18 mm
runt 60 liter till en 10 men porthastigheten blir kraftig om du matar den med 1kw men den blir aceptabel runt 300 watt .
Postad 15 November 2008 - 20:28
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
allt beror ju på vad man har för ändamål, men ja har då inte sett nån hemma bas tex cv, eminence, som skulle kunna matcha vissa bilbasar, men dock för ren biosub måste man ju somsagt ha en bas som kan gräva riktigt djupt, så det går ju inte ta en bas som är gjord för spela musik bra, inte så ofta man sitter å lyssnar på explotioner å jordbävningar varken i bilen eller till vardags vid datorn  är nästan så att ja skulle vilja ha det som en egen kategori..
Postad 15 November 2008 - 20:32
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
runt 60 liter till en 10 men porthastigheten blir kraftig om du matar den med 1kw men den blir aceptabel runt 300 watt .
vad räknade du på för port då? dia+längd? samt vars landade avstämningen? samt har du nån erfarenhet av xtz99 W10.16 ? tror du "min" skulle funka bättre eller sämre?
Postad 15 November 2008 - 23:07
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
vad räknade du på för port då? dia+längd? samt vars landade avstämningen? samt har du nån erfarenhet av xtz99 W10.16 ? tror du "min" skulle funka bättre eller sämre?
en 3 tums port på 44cm med ett f3db på 23hz och ett fb på 18hz fb går att höja för att minska rörlängden det enda som är i erfarenhet på xtz är deras 12a och den inponerar inte ett dugg på mig
Postad 16 November 2008 - 00:40
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
det enda som är i erfarenhet på xtz är deras 12a och den inponerar inte ett dugg på mig
jaså? detta var nog det enda negativa ja läst om dem, var riktigt nära att köpa en men vill hellre bygga själv.. frågan är bara hur ja klarar mig med en 10" men den kommer vara i ett hyfsat litet betongrum så..
Postad 16 November 2008 - 01:14
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
tja tron kan försätta berg en bilbas har och är en dålig produkt att andvända inomhus då dom i regel skall ha små lådvolymer sen om dom är längre i utvekligen är nog en ganska dålig fråga nej dom är faktiskt häst längder efter dom som tillverkar basar för inomhus bruk iregel så rasar en bilbas som en död sill under fs och det värsta dom mäter effektåligheten gansaka högt i registret men där mäter dom flesta seriösa bastillverkare runt 50hz
Jag kan inte annat än hålla med X-12 här
Postad 16 November 2008 - 04:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Även jag håller med x-12 i frågan
Postad 16 November 2008 - 09:06
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
jaså? detta var nog det enda negativa ja läst om dem, var riktigt nära att köpa en men vill hellre bygga själv.. frågan är bara hur ja klarar mig med en 10" men den kommer vara i ett hyfsat litet betongrum så..
skall du köra i betong rum så kör på en sluten konstruktion
Postad 16 November 2008 - 14:06
Nicke-85
-
Nicke-85
-
Användare
-
-
216 inlägg
Kan tillägga att det finns en del värden på http://www.ddaudio.comå jag tror alla de värden du sa fanns där dock hittade jag inte x-max men det kanske går hitta nån annanstans på sidan än där jag kollade...
Postad 16 November 2008 - 18:18
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
ja alltså ja bor i lägenhet, men ja ska testa det du skrev först med portat x-12, tänkte bara höra innan ja gör ritningen, visst menade du 60l + bas och portvolymen?
Postad 16 November 2008 - 18:25
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Kan tillägga att det finns en del värden på http://www.ddaudio.com å jag tror alla de värden du sa fanns där dock hittade jag inte x-max men det kanske går hitta nån annanstans på sidan än där jag kollade...
ja vet, men vågar inte chansa med deras utskrivna värden då dom kommit dit nyligt, dom har varit så noga med att poängtera att deras basar ska man INTE köra in i nåt lådprogram för det funkar inte, och att man ska bygga enligt deras filosofi, men ska testa med elementet som jag har på g nu, vet att dom trivs bättre att spelas lågt/djupt med http://www.carbonize...p/images/se.jpg
Postad 16 November 2008 - 18:45
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
ja vet, men vågar inte chansa med deras utskrivna värden då dom kommit dit nyligt, dom har varit så noga med att poängtera att deras basar ska man INTE köra in i nåt lådprogram för det funkar inte, och att man ska bygga enligt deras filosofi, men ska testa med elementet som jag har på g nu, vet att dom trivs bättre att spelas lågt/djupt med http://www.carbonize...p/images/se.jpg
aha reaudio
Postad 16 November 2008 - 18:49
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
aha reaudio
joo det va en sån se10 du räkna ut lådan till, men måste veta om du menade 60L +bas samt portvolymen? antar det men måste ju va säker så det inte bli pannkaka
Postad 16 November 2008 - 19:37
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
joo det va en sån se10 du räkna ut lådan till, men måste veta om du menade 60L +bas samt portvolymen? antar det men måste ju va säker så det inte bli pannkaka 
då finns det mera värden till den basen titta hellre på sr eller re serien och sen om dom har 2ohms spolar eller enkel talspole sen har re och sr serien bättre värden för portad låda
Postad 16 November 2008 - 23:29
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
men då blire ju mds varning på elementen!
vill ju ha nån lite manligare bas, har fobi för plåtkorg =/ samt så har ja ju redan snacka med carbonize om en sån där se10 nu, funkar den heelt kasst som hemmasub? vill tillägga att det är ett plus om det går att lyssna på lite musik med den med..
Postad 16 November 2008 - 23:31
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Det går ju lyssna på musik i en transistorradio med, så det är ju lite definitionsfråga
Postad 17 November 2008 - 17:03
Decibel
-
Decibel
-
Amatör
-
-
82 inlägg
men då blire ju mds varning på elementen! vill ju ha nån lite manligare bas, har fobi för plåtkorg =/ samt så har ja ju redan snacka med carbonize om en sån där se10 nu, funkar den heelt kasst som hemmasub? vill tillägga att det är ett plus om det går att lyssna på lite musik med den med..
RE, SX och XXX serien har jag provat inomhus, ingendera är någon höjdare. Byggde väl 3-4 lådor innan jag gav upp. Endera blev dom perfekt för film, men gick inte att lyssna på musik till, eller så blev de bara baaaaas i låga register och försvann uppåt. Tokigt känsliga för rummet, akustik o framförallt vad du lyssnar på, vilket förvisso de flesta bilbasar jag provat med är.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|