Postad 17 November 2008 - 22:23
https://www.minhembi...howtopic=215139
Men mitt svar är .. En pioneer för 35.000 kr eller mer
Finns även någon matnyttig länk i den tråden som är värt att läsa.
Maveric
Postad 17 November 2008 - 23:05
Läs denna tråden .. så slipper vi ta den diskussionen en gång till ..
https://www.minhembi...howtopic=215139
Men mitt svar är .. En pioneer för 35.000 kr eller mer
Finns även någon matnyttig länk i den tråden som är värt att läsa.
Maveric
Ursäkta alltså men var det ens det han frågade efter? Jag har läst en del inlägg som du gjort på senaste tiden MaVeRiC men jag tycker inte att de är vare sig informativa eller särskilt konstruktiva
Jag har lusläst forumet de senaste månaderna, men är fortfarande väldigt tveksam till vad man ska välja. Jag har lärt mig massor, men vad som passar mig (oss) har inte klarnat särskilt mycket. LCD eller plasma? Full HD eller HD Ready? Osv osv...
Allmänt tycker jag att det har varit lite sur ton på forumet på senaste tiden, särskilt när det gäller plasma/lcd diskussionerna.
Även nybörjare på platt-TV är väl välkomna hit om de behöver hjälp? Även om man försöker läsa sig till det man behöver veta på forumet, är det ibland lättare att helt enkelt ställa frågan rakt ut. Det är inte så lätt att välja, och för många är det en ganska stor investering att köpa ny TV. Naturligtvis är det enda rätta man kan göra är att gå till butikerna och titta på så många modeller man kan i sin prisklass, och försöka avgöra vilken man tycker bäst om. Men det är inte så lätt det heller alltid...
EDIT: Om fitnessrx frågade efter (vilket jag tror) vilken Full HD TV som visar standard digital-TV bäst, så är jag också intresserad. Kanske några (ägare eller experter) kan tipsa om vilka TV apparater som ger bra bild med SD material. Men jag förstår att det är svårt att svara på vilken som är "bäst".
Redigerat av epatnor, 17 November 2008 - 23:10.
Postad 18 November 2008 - 00:53
Jag svaradeVilken Full-HD tv ger bäst bild på digital-tv?
Var det fel svar ?mitt svar är .. En pioneer för 35.000 kr eller mer
Du säger
Då tycker jag att du skall läsa om alla de inlägg som jag har skrivit och de länkar jag länkat till.Jag har lärt mig massor, men vad som passar mig (oss) har inte klarnat särskilt mycket. LCD eller plasma? Full HD eller HD Ready? Osv osv...
För där finns massor av svar .. Inte minst den tråden jag länkade till här ..
Läs också pacmans inlägg .. så länge han orkade tjata emot .. fantasierna ..
Och du säger
Det är faktiskt ganska jobbigt för alla som kan detta här .. att svara på samma fråga 1000 ggr.Även nybörjare på platt-TV är väl välkomna hit om de behöver hjälp? Även om man försöker läsa sig till det man behöver veta på forumet, är det ibland lättare att helt enkelt ställa frågan rakt ut
Därför finns det en sökfunktion .. eller kan man läsa de länkar som vi är så snälla att lägga ut till er ..
Men om jag skall ge dig en mycket kort resumé ( jag som inte skriver konstruktiva inlägg ) Hoppsan
Full HD tv är inget man måste ha annat än om man gillar att se klisterlappen som ofta sitter på " Full HD 1080p "
Jag skulle dock ha valt full HD om jag lade ut 60.000 kr på en 60" Plasma från Pioneer
Men när det gäller 42" från de vanliga fabrikaten .. panna samsung lg osv .. nej .. deras teknik gör
full hd sämre än en HD ready .. från samma tillverkare ... Det måste till ordentlig teknik för att
man skall få till det .. när det gäller full hd ... Annars blir det gärna FUL HD
Tänk nu inte .. men blu ray borde spelas upp på en full hd ..
Jag pratar inte om blu ray.. jag pratar om digital tv .. oftast SD
Valet plasma .. lcd är enkelt för den som gillar film och tv .. Plasma är det som gäller
Man kan spela spel på en plasma utan problem
Till ungarnas rum är det lcd som gäller ..
Spelar man bara spel .. ja då kan man köpa vad man vill .. man behöver inte konstra så ..
Men det tycker jag skall gå under en helt annan avdelning på forumet.
Det var mitt bidrag i denna tråden ..
Hoppas att det smakade
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 18 November 2008 - 01:25.
Postad 18 November 2008 - 11:06
Så kallad Full-HD är ju bara EN liten parameter, och dessutom en som påverkar bilden ganska lite.Vilken Full-HD tv ger bäst bild på digital-tv?
Om man breddar frågan och menar vilken skärm som ger bäst bild på digital-tv så är nog ett vanligt svar Pioneer G9, om man nu menar vilken skärm som uppvisar bäst prestanda utifrån objektiva mätdata, och följsamhet till standarder.
Men till att börja med måste varje individ noga definiera vad som menas med "bra" och "bäst", det är det stora kruxet, och det är därför sådana här trådar sällan kan få några riktiga svar...
Det ligger i betraktarens öga, bokstavligt talat.
Postad 18 November 2008 - 16:39
[/quote]
Ja det stämmer dvs jag undrade vilken Full-HD tv som ger bäst bild på digital-tv.
[quote name='Sir Duke' post='2172455' date='Nov 18 2008, 11:06 ']Så kallad Full-HD är ju bara EN liten parameter, och dessutom en som påverkar bilden ganska lite.
Om man breddar frågan och menar vilken skärm som ger bäst bild på digital-tv så är nog ett vanligt svar Pioneer G9, om man nu menar vilken skärm som uppvisar bäst prestanda utifrån objektiva mätdata, och följsamhet till standarder.
Men till att börja med måste varje individ noga definiera vad som menas med "bra" och "bäst", det är det stora kruxet, och det är därför sådana här trådar sällan kan få några riktiga svar...
Det ligger i betraktarens öga, bokstavligt talat.[/quote]
Jo jag vet att upplösningen bara är en av många parametrar men jag är lite töntig och vill verkligen ha en full-HD tv ändå
Har en Samsung A656 nu men tänkte köpa en till. En till tv då dvs, inte en till Samsung A656
Redigerat av fitnessrx, 18 November 2008 - 16:40.
Postad 18 November 2008 - 20:56
Det ligger i betraktarens öga, bokstavligt talat.
Det är mer sant än vad det är sagt
Finns ju många som tycker att dynamisk inställning är den bästa och då spelar det ingen
roll vad "den kunnige" säger ..
Jo jag vet att upplösningen bara är en av många parametrar men jag är lite töntig och vill verkligen ha en full-HD tv ändå
Säger samma sak som innan .. Det finns en risk att en full hd ger sämre bild på SD kanaler än
vad en HD ready tv gör. Finns även Full HD tv som ger sämre bild på 1080p
Inte bara för att dom är sämre på alla andra parametrar, utan också för att
de inte kan behandla en "signal" på rätt sätt.
Maveric
Postad 19 November 2008 - 13:12
Säger samma sak som innan .. Det finns en risk att en full hd ger sämre bild på SD kanaler än
vad en HD ready tv gör. Finns även Full HD tv som ger sämre bild på 1080p
Inte bara för att dom är sämre på alla andra parametrar, utan också för att
de inte kan behandla en "signal" på rätt sätt.
Maveric
Men om man jämför en hyffsat bra Full-HD exempelvis A656 med en bra HD-ready som PX80.
Vilken ger bäst bild på sd och dvd?
Postad 19 November 2008 - 14:21
Utan tvekan PX80 om vi fortfarande pratar standard-TV.Men om man jämför en hyffsat bra Full-HD exempelvis A656 med en bra HD-ready som PX80.
Vilken ger bäst bild på sd och dvd?
Postad 24 November 2008 - 12:13
Utan tvekan PX80 om vi fortfarande pratar standard-TV.
Vad baserar du det på? Gäller det även dvd, eller beror det med på hur bra dvdn är på att skala upp?
Postad 24 November 2008 - 22:02
Alla har vi varit och somliga fortfarande är(förmodligen även undertecknad) relativt nya på marknaden när det gäller hembio och all dess ofantliga möjligheter och utbud.
Det som ofta dyker upp är standardiserade frågor likt: Vilken tv ska jag köpa, är LCD eller plasma bättre, vettig tv under 5000 kr osv.
Jag håller med Maveric. Det finns outtömligt med trådar kring dessa standardfrågor, vissa mer konkreta, andra helt utan svar.
Som ny i branschen och forumet kanske man ska ta sig en funderare på vilken typ av information är det som jag söker och på vilket sätt kan jag finna den. Det är inte alltid bästa alternativet att skapa en ny tråd och vänta på svar. Sökfunktionen i forumet är, i mitt tycke, i världsklass. Det är bara att plöja igenom trådarna. Även om den inte är exakt det man söker får man ofta svaren man söker plus en massa ytterligare information som man kan ha nytta av senare. Det är inte av ondo som man hänvisar till andra trådar utan faktiskt för att det finns redan delar av svaren där. Resten får man helt sonika söka upp...
Postad 25 November 2008 - 00:18
Först en ursäkt till MaVeRiC. Jag var lite ur gängorna när jag skrev mitt inlägg, och insåg inte att maveric faktiskt var seriös när han rekommenderade Pioneeren som bästa val till standard-TV. Sedan det här med hänvisning till andra trådar eller att frågeställeran skall söka rätt på informationen själv - det kan jag i och för sig också förstå eftersom de som sitter här på forumet och försöker hjälpa till, blir frustrerade när samma frågor dyker upp i en oändligt sinande ström!
Well, själv så tittar jag fortfarande på LCD fast jag har både sett själv och förstått att plasmor har lite lugnare bild och är mer sammansatta på ett sätt som passar SDTV bättre än en, till exempel, FullHD LCD. Trots det så är det just det senare som jag tittar mest på och vill ha!
Mina skäl är enkla: Jag vill ha en TV som drar så lite ström som möjligt, jag ska använda datorn på den i stort sett varje dag, jag vill ha en LCD som duger till standard-TV - men den behöver absolut inte vara bäst på det. FullHD är ett krav (datorn återigen), men annars att den är skaplig på DVD och för TV tittande. Jag vet att man inte längre ska välja bort plasma pga inbränningar och ghosting, men som någon annan skrev på forumet, bara att veta att risken finns (även om man måste misshandla TV:n rejält) gör att jag inte är lika sugen! Samma sak med att plasmorna är lite mindre ljusstarka och inte trivs i solupplysta rum med gardinerna uppe. Nu vet jag inte om det stämmer till 100%, men av det jag har sett i butikerna så verkar det som att det finns ett korn av sanning i det.
Fast nu under vintern är det ju ett mindre problem!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
91 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?