Kabeldebatt
171 svar till detta ämne
Postad 10 november 2008 - 08:22
Unregistered0578bc15
-
Unregistered0578bc15
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Okey jag tänkte faktist mest på om jag ska korskoppla kablarna. tänkte testa både tvinnade o raka kablar. ska det alltid vara korskopplat? oavsett längd och annat trixs? ... Inläggen som den här tråden består av är urplockade från tråden "Snabbguide till EKK"
Vi fortsätter här istället eftersom det blev lite OT
// Martin
Redigerat av Unregistered0578bc15, 18 november 2008 - 19:10.
Postad 10 november 2008 - 11:13
wader
-
wader
-
Användare
-
-
215 inlägg
Korskopplat kör jag med i alla fall.
Postad 10 november 2008 - 18:29
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Woho, korskoppla... Nej så heter det nog inte om ni tänker efter.
Postad 10 november 2008 - 18:30
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
gör det väll....
Edit: eller vill du att vi ska skriva Kors Kopplat... ?!
Redigerat av DVD-ai, 11 november 2008 - 01:40.
Postad 10 november 2008 - 18:35
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Woho, korskoppla... Nej så heter det nog inte om ni tänker efter.
parkopplad eller korskopplad.
Postad 11 november 2008 - 01:49
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
parkopplad eller korskopplad.
Jag har aldrig någonsin hörttalas om att man korskopplar _något_ annat än nätverkskablar . . . "Tvinnadekablar" är inte samma som "korskopplade"
Postad 11 november 2008 - 02:00
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
så du vill kalla denna kopplings princip för "Tvinnadekablar" då ?
Och inte Korskoppling ?
Det finns ju väldigt många olika termer inom tekniska områden som har flera innebörder helt beroende på inom vilket tekniskt område man använder det inom, så om Korskoppling inoim Data/tele är en sak så behöver ju inte det betyda att inte detta inom ljud också kan kallas kors koppling fast att det e en helt annan sak
Postad 11 november 2008 - 03:19
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Okej, så mina flätor är korskopplade?
Korskoppling
korskoppling.jpg 4,76K
2 Antal nerladdningar
Redigerat av Professor_Kalkyl, 11 november 2008 - 03:29.
Postad 11 november 2008 - 09:05
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1 095 inlägg
Korskopplat låter ju skitdumt. Det innebär ju att de är kopplade till olika terminaler, men det är de ju inte?
Postad 11 november 2008 - 12:41
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Korskopplat låter ju skitdumt. Det innebär ju att de är kopplade till olika terminaler, men det är de ju inte?
Nej det är inte kopplat till olika terminaler .. det är 2 ledare till plus och två till minus precis som vid parkoppling.
Postad 11 november 2008 - 12:48
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2 661 inlägg
Jag har aldrig tidigare hör termen korskopplat i annat sammanhang än när man just kopplar plus till minus och minus till plus.
Hur KOPPLAR du annars i KORS???
I data används detta när man talar om tex. korskopplad RS232... vilket innebär att Rx1 kopplas till Tx2 och Tx1 till Rx2...
Tvinnat/twistat etc är annat... även rakt eller parallellt används... men här är det nog bara så att man använder 2 ledare till samma pol...
Redigerat av GrodanB, 11 november 2008 - 12:50.
Postad 11 november 2008 - 23:08
Unregistered0578bc15
-
Unregistered0578bc15
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Om man ska göra ca 2m högtalarkabel av 4G1,5 ekk ska man då använda 2 ledare till varje eller ska jag bara köra med en. Jag tänkte hur inpedansen kommer påverkas om jag kör med två ledare. Enligt LTS så ska det ju vara såhär:
Det är hur lång kabel som behövs mellan slutsteg och högtalare som avgör vilken variant av EKK just du skall ha. För att inte bromsa strömmen bör kabeln vara grövre ju längre den är. Också att tänka på är att när det börjar bli långt får induktansen större betydelse och att ha flera korskopplade kardeler kan vara ett bra sätt att få ner induktansen på. Följande är en måttstock som ger ungefär samma resistans och induktans: – 1 m, 2 x 0.4 mm² EKUA – 4 m, 2 x 1.5 mm² EKK – 7 m, 2 x 2.5 mm² EKK – 8 m, 4 x 1.5 mm² EKK korskopplade – 14 m, 4 x 2.5 mm² EKK korskopplade
Så enligt detta om kabeln är över 8meter så ska man alltså koppla plus till minus o minus till plus enligt dig. jag kallar det för korskopplat eftersom alla andra har gjort det i denna tråd. på sida 2 så är det mycket prat om att korskoppla eller ej så varför ändra språk på sida 9. samma lika så förstår alla vad man pratar om =)
Postad 11 november 2008 - 23:10
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Och här är Ino Audios rekommendationer, liknande  1▫ Jättekort kabel: 1 meter 2 * 0,4 mm² (EKUA med isärdragna ledare) 0 – 2 meter 2▫ Kort kabel: 4 meter 2 * 1,5 mm² (EKK) 0 – 8 meter 3▫ Normal kabel: 7 meter 2 * 2,5 mm² (EKK) 0 – 14 meter 4▫ Normal kabel alt2: 8,5 meter 4 * 1,5 mm² (EKK parkopplad) 0 – 17 meter 5▫ Lång kabel: 14 meter 4 * 2,5 mm² (EKK korskopplad) 0 – 28 meter
Tror den står tidigare.. men men.
Postad 12 november 2008 - 02:39
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Ska ni korskoppla, gör det ordentligt så ni lär er att det inte heter så...
Postad 12 november 2008 - 06:52
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Ska ni korskoppla, gör det ordentligt så ni lär er att det inte heter så...
Menar du att man ska kallde det tvinnad istället?
Postad 12 november 2008 - 07:24
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Fan va ni ska gnälla.... låt oss kalla det vad vi vill FFS ! Men alltså seriöst, vet inte hur många ord det finns inom teknikens undervara värld som betyder helt olika saker inom olika områden. Och när det gäller Ljud och nätverk så tycker i alla fall jag att det är helt olika områden. Men om det nu är förbjudet att kalla detta för korskoppling, vad ska man då kalla det, några förslag på passande ? Och varför skulle din fläta vara korskopplad, ser inga likheter mellan den och den "korskoppling" som man brukar köra med EKK 4G, eller menar du att då kan man lika gärna kalla flätan för kors koppling också ?! Förstod inte riktigt där.... Hur som helst så tycker jag att korskoppla är ok att kalla det, men "krysskoppling" då, e det ok ? men då kommer det väll någon och säger att det finns en koppling inom rumdindustrin som heter så och det är något helt annat och därför kan vi inte kalla det så. Vi byter till "Xkoppling" men det finns väll inom mobilindustrin eller så och vi byter vi till idiotkoppling då. Men... idiot finns ju redan i svenska ordboken (tror jag..  ) och det är ju något helt annat och det går ju inte, vi får byta namn igen.... Förstår ni vart jag vill komma, skit samma om det råkar krocka med "Korkoppling" inom nätverk, för det e helt ointressant, när man pratar ljud och säger korskoppla så vet man ju fortfarande vad man menar och pratar man nätverk så vet man vad man menar. Människan har ju förmågan att tänka och hålla isär saker och se saker ur olika perspekriv, det är ju det som fått oss "att gå så långt" (sedan kan man ju diskutera vad det innebär..) och då borde just detta inte vara så svårt Vet att dem flesta jag pratat med som någonsin hållit på mycket med högtalarkablar säger korskoppling om denna kopplings typ, vet inte hur det uppstått, men jag känner att många använder det och varför då byta ? //David
Redigerat av DVD-ai, 12 november 2008 - 07:30.
Postad 12 november 2008 - 07:37
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1 095 inlägg
Det heter "tvinnade kablar" även på ljudspråk. Elektronik som elektronik..
Korskoppling innebär som tidigare nämnts att man kopplar + till - och - till +.
Redigerat av Sardaukar, 12 november 2008 - 07:38.
Postad 12 november 2008 - 07:54
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Det heter "tvinnade kablar" även på ljudspråk. Elektronik som elektronik..
Korskoppling innebär som tidigare nämnts att man kopplar + till - och - till +.
Tvinnat är när man skruvar kabeln, och kabeln är alltid tvinnat innanför isoleringen, men nu pratar jag om själva kopplingen och att kalla denna kopplingen för "tvinnad" låter ju mycket märkligt då det inte har något med att tvinna att göra. vad ska man kalla den koppling tycker ni då ?
Postad 12 november 2008 - 10:55
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1 095 inlägg
Föreställer det en EKK-kabel, eller en terminal på högtalaren?
Postad 12 november 2008 - 15:38
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Menar du att man ska kallde det tvinnad istället?
OM du tittar i bilderna i inlägg #1 så är det två olika ledarpar som är tvinnade. Inget annat
Postad 12 november 2008 - 15:51
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
OM du tittar i bilderna i inlägg #1 så är det två olika ledarpar som är tvinnade. Inget annat 
Okej, vi pratar inte om samma sak här... Om vi kikar på den här bilden:  tar vi svart/brun och vit/blå så har vi parkopplat tar vi vit/brun och blå svart så har vi korskopplat Vad vi gör efter kabeln kommit ut från vita höljet är ointressant. Där tvinnar vi kabeln i båda fallen.  Här har vi alltså en korskopplad kabel
Postad 12 november 2008 - 17:09
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Okej, vi pratar inte om samma sak här... tar vi svart/brun och vit/blå så har vi parkopplat tar vi vit/brun och blå svart så har vi korskopplat
Vad vi gör efter kabeln kommit ut från vita höljet är ointressant. Där tvinnar vi kabeln i båda fallen.
Här har vi alltså en korskopplad kabel
Nej, jag står på mig, skulle du ta svart/brun och vit/blå på ena sidan och svart/blå brun/vit på andra så skulle det vara korskopplat
Postad 12 november 2008 - 17:11
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1 095 inlägg
 Här har vi alltså en korskopplad kabel
Det där är ju två tvinnade ledarpar. De som är ihoptvinnade, kopplas ju till samma ställe.
Postad 12 november 2008 - 17:15
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
det är en genom skärning på kabeln, mycket professionellt ritad av ingen mindre än mig själv...
Postad 12 november 2008 - 17:26
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Nej, jag står på mig, skulle du ta svart/brun och vit/blå på ena sidan och svart/blå brun/vit på andra så skulle det vara korskopplat
Ja, inom närverk, ja.... Men det som är skillnaden nu är att vi inte pratar om nätverk utan om ljud, och då är det inte så att det automatiskt behöver vara exakt samma sak. Läs mitt inlägg lite längre upp. Jag förstår inte var problemet ligger... vad är det ni inte gillar med korskoppling, om vi totalt bortser från att det har något med nätverk att göra (villket det inte heller har) så är korskoppling ett mycket bra namn tycker jag. Men kom med förslag på vad vi ska kalla det i stället då? men det e redan skört för alla ord som finns e ju redan upptagna i ett eller flera språk och alla ord kommer ju alltid att kunna betyda något annat än det man själv menar, men man får tänka att man använder det i ett visst sammanhang. alltså, i sammanhanget ljud så är korskoppla det som beskrivs ovan, och inom nätverk något helt annat. Kan man inte bara acceptera det och är detta en jätte jobbig grej så kan ni ju börja "röja upp" i ordböcker också för där finns det minst 3st betydelser för att och samma ord... riktigt larvigt detta! Och faktiskt sådant här som får mig att bli irriterad, även om det inte rör något viktigt i över huvudtaget, då det bara är så otroligt patetiskt och larvigt och fattar inte att man orkar brys sig om det... i stort sätt alla ord i hela världen har med än bara en betydelse, lev med det.... !!! för annars finns det bara en utväg...
Postad 12 november 2008 - 17:26
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Okej, då säger vi så  Koppla gärna in det och testa hemma i din anläggning.
untitled.JPG 34,58K
3 Antal nerladdningarDet är ingen nätverkskabel vi håller på med nu
Postad 12 november 2008 - 17:28
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Okej, då säger vi så Koppla gärna in det och testa hemma i din anläggning.
Det är ingen nätverkskabel vi håller på med nu 
Där har du ju korskopplat!
Postad 12 november 2008 - 17:29
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Där har du ju korskopplat! 
Ja, en nätverkskorskoppling, och det är en helt annan sak. Aja, ni får kalla det vad ni vill, för mig heter det korskoppling och parkoppling.
Redigerat av Martin, 12 november 2008 - 17:30.
Postad 12 november 2008 - 17:33
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Ja, en nätverkskorskoppling, och det är en helt annan sak.
Aja, ni får kalla det vad ni vill, för mig heter det korskoppling och parkoppling.
Rita ett kopplingsschema
Postad 12 november 2008 - 17:36
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Rita ett kopplingsschema 
av en kors koppling inom ljud samanhang ? du vet hur den kommer att se ut på ett chema, men det spelar ingen roll... Herre gud... namnet har nog kommit från att om du tittar på en genomskärning så blir det "som ett kors" med + - + - inget annat, inte all ledarna korsar varandra.
Postad 12 november 2008 - 17:38
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Rita ett kopplingsschema 
Nej det orkar jag inte. Håller på och kopplar larm/tele och data dagarna i ända på jobbet. Men rita gärna något du, eller så testar du din korskopplingsmetod du föreslog som jag ritade upp hemma på din anläggning, kan bli spännande.  namnet har nog kommit från att om du tittar på en genomskärning så blir det "som ett kors" med + - + - inget annat, inte all ledarna korsar varandra.
Precis, svårare än så är det inte.
Postad 12 november 2008 - 17:41
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Nej det orkar jag inte. Håller på och kopplar larm/tele och data dagarna i ända på jobbet.
Men rita gärna något du, eller så testar du din korskopplingsmetod du föreslog som jag ritade upp hemma på din anläggning, kan bli spännande. 
Men tror du inte att det e stärkaren som i första hand pajar om man skulle göra en "Kalkyl" koppling...
Postad 12 november 2008 - 17:42
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Men tror du inte att det e stärkaren som i första hand pajar om man skulle göra en "Kalkyl" koppling... 
Elden fick inte plats där uppe
Postad 12 november 2008 - 17:47
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Elden fick inte plats där uppe 
Ahhh, ok den ursäkten kan jag acceptera
Postad 12 november 2008 - 18:04
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Nej det orkar jag inte. Håller på och kopplar larm/tele och data dagarna i ända på jobbet.
Men rita gärna något du, eller så testar du din korskopplingsmetod du föreslog som jag ritade upp hemma på din anläggning, kan bli spännande.
Precis, svårare än så är det inte.
Var jag rädd att jag hade gjort när jag gjorde flätorna... Men tittar ni på ett kopplingsschema så ser ni klart och tydligt att de inte är korskopplade!
Redigerat av Professor_Kalkyl, 12 november 2008 - 18:05.
Postad 12 november 2008 - 18:16
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
One last try, sen ger jag upp.
11.JPG 27,89K
2 Antal nerladdningar
Och det ser likadant ut i andra änden. Inga interna vridningar eller konstigheter.
Redigerat av Martin, 12 november 2008 - 18:17.
Postad 12 november 2008 - 18:59
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Martin, det är skillnad på en kabelstams layout och hur det ser ut på ett kopplingsschema, ty det är om det är korskopplat på schemat som det räknas, sen hur det ser ut i en stam är ointressant i sammanhanget, således, inte korskopplade.
Postad 12 november 2008 - 19:26
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
sen hur det ser ut i en stam är ointressant i sammanhanget
Nej det är inte alls ointressant i sammanhanget, dvs högtalarkablar. Induktans och kapacitans påverkas av hur ledarna ligger i kabelstammen förhållet till varandra. Du är kvar i nätverksvärlden fortfarande.
Postad 12 november 2008 - 19:50
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1 095 inlägg
Assså, har ni inte haft fysik i grundskolan? Gör som proffesor_kalkyl säger. Rita ett kopplingschema "korskopplat" som ni säger samt okorsat och jämför. Nätverk och ljud ÄR samma språk. Det är elektroniska strömmar det handlar om.
Det handlar inte om att man KAN korskoppla högtalare, för det kan man inte!
Induktans sker i nästan alla kablar som inte är ordentligt skärmade. Det flesta fall är dock försumbara.
Martin: hör du verkligen skillnad på ljudet om en kabelstam är "parad" eller "korsad" som du beskrev ovan?
Redigerat av Sardaukar, 12 november 2008 - 19:57.
Postad 12 november 2008 - 20:23
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Assså, har ni inte haft fysik i grundskolan?
Jo visst har jag det, det är därför detta är så lätt  Gör som proffesor_kalkyl säger. Rita ett kopplingschema "korskopplat" som ni säger samt okorsat och jämför. Nätverk och ljud ÄR samma språk. Det är elektroniska strömmar det handlar om.
Okej, here it is. Grafiskt så det blir omöjligt att missförstå. Lliknar inga nätverkskablar jag har använt. Detta är alltså en EKK med 4 ledare.
apa.JPG 43,9K
2 Antal nerladdningarDet handlar inte om att man KAN korskoppla högtalare, för det kan man inte!
Går alldeles utmärkt, se bild ovan! Observera att det är en högtalarkabel, ingen nätverkskabel. Det hela handlar om att det är kopplat som ett kors som på tidigare bild. Inga likheter med korskoppling som man gör i nätverkskablar. Induktans sker i nästan alla kablar som inte är ordentligt skärmade. Det flesta fall är dock försumbara.
Ja induktansen är inget att bråka om i de flesta fall, värre isf med kapacitansen och serie-resistansen. Men i det stora hela är det rätt försumbart om man inte ska ha väldigt långa kablar. Martin: hör du verkligen skillnad på ljudet om en kabelstam är "parad" eller "korsad" som du beskrev ovan?
Nyss sa du ju att man inte kunde korskoppla en högtalarkabel  Jag tror inte jag hör någon skillnad, det gör jag inte heller mellan tex Mp3 320 och FLAC men jag väljer ändå gärna det bästa alternativet (FLAC). Många i princip ohörbara skillnader summeras ju upp, och det är ju dumt om man kan slippa. edit: Men visst, vi kan kalla det för plusteckenkoppling, krysskoppling eller varför inte krucifixkoppling eller något annat som åsyftar två streck som går över varanda. Parallellkopplingen kan vi kalla likamedteckenskoppling. Same same but different name.
Redigerat av Martin, 12 november 2008 - 20:40.
Postad 12 november 2008 - 21:11
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Nej det är inte alls ointressant i sammanhanget, dvs högtalarkablar. Induktans och kapacitans påverkas av hur ledarna ligger i kabelstammen förhållet till varandra. Du är kvar i nätverksvärlden fortfarande.
Allt är relativt, men jag tror att du förstår vad jag menar, om du läser det jag skriver och lägger utseendefixeringen på hyllan i två sekunder  . För termen "korskoppling" syftat på hur ledarna är kopplade i anlslutningarna inte hur de ligger internt i kabelstammen.
korskoppling.jpg 10,89K
2 Antal nerladdningar
Redigerat av Professor_Kalkyl, 12 november 2008 - 21:15.
Postad 12 november 2008 - 22:16
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Martin, det är skillnad på en kabelstams layout och hur det ser ut på ett kopplingsschema, ty det är om det är korskopplat på schemat som det räknas, sen hur det ser ut i en stam är ointressant i sammanhanget, således, inte korskopplade.
alltså, vad e det som inte fungerar här... DET ÄR INTE SAMMA SAK OCH DET HAR VI ALDRIG SAGT HELLER.... !!!!!! det är helt olika saker och detta kallas bara för kors koppling och har INTE något med kors koppling inom nätverk att göra ALLS! alltså, helt allvarligt, detta e ju bara för jäkla larvigt.... jag blir nästan ledsen på er faktiskt Assså, har ni inte haft fysik i grundskolan? Gör som proffesor_kalkyl säger. Rita ett kopplingschema "korskopplat" som ni säger samt okorsat och jämför. Nätverk och ljud ÄR samma språk. Det är elektroniska strömmar det handlar om.
Det handlar inte om att man KAN korskoppla högtalare, för det kan man inte!
Induktans sker i nästan alla kablar som inte är ordentligt skärmade. Det flesta fall är dock försumbara.
Martin: hör du verkligen skillnad på ljudet om en kabelstam är "parad" eller "korsad" som du beskrev ovan?
Vadå gör som professorn säger.. .AHHHHHHH!HH!H!!!!!!!!! haha, alltså.... vafan !!!!! Herre gud min #"!#¤#&¤!"(/#¤(!/"¤#(!(/#" /(!!!!!!! Ohhh, så ja... nu tar vi det EN GÅNG TILL! Titta NOGA ! på Martins bilder, han eller jag har ALLDRIG! sagt att det skulle vara samma koppling inom nätverk som inom ljud när man säger korskoppling. Utan att när man Korskopplar inom hhögtalarkabler så gör man som på bilden som Martin visade. Och det kallas för kors koppling för att kopplingen ser ut som ett kors om man gör en igenom skärning på kabeln, och inget annat. Så, detta är alltså INTE !! och observera INTE !!!! samam sak som om man gör en kors koppling i nätverk, och kommer aldrig att bli heller. Så, e detta klart nu eller ska ni fortsätta att tjata om detta fast att i vi inte sagt något annat än... Varför ska det vara så jäkla svårt att bara aceptera att VI! kallar det för korskoppling för att det ser ut som ett KORS ! om man gör en denom skärning, och inte för att det på ett chema skulle vara ett kors. Det har inte med saken att göra för vi försöker ite efterlikna ett nätverk här utan få till bra kablerför ljud, och det är där som skilldnaden ligger mellan nätverk och ljud kablar, Även om det är "ström" som "flyter" igenom....... Nu är jag faktiskt sjukt trött på att prata med en vägg så jag pallar inte denna diskussion något mer, att diskutera om en helt otroligt larvig grej och att dessutom ingen läser ens inlägg eller ens orkar bry sig om att kommentera dom e ju inget vidare. Så jag skiter i detta, ska prata med katten i stället ! over and out for ever !!
Postad 13 november 2008 - 00:09
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
För termen "korskoppling" syftat på hur ledarna är kopplade i anlslutningarna inte hur de ligger internt i kabelstammen.
Så du menar att i korskopplingspaneler i telestationer ligger ledarna kopplade blå till gul och gul till blå? För att det heter också korskoppling. Korskoppling är inget exklusivt namn som används för TP-kabel. Det finns många andra användningsområden där termen används. Jag börjar tro att ni testar hur mycket ni kan driva med mig utan att jag får spel? haha, alltså.... vafan !!!!!
Herre gud min #"!#¤#&¤!"(/#¤(!/"¤#(!(/#" /(!!!!!!!
Och där fick han spel
Redigerat av Martin, 13 november 2008 - 00:11.
Postad 13 november 2008 - 00:48
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Försvarar ni Ingvar eller er själva?
Postad 13 november 2008 - 06:52
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Försvarar ni Ingvar eller er själva? 
Okej, bra argument där, om inget annat biter. Blanda in Ingvar eller LTS  . Ge mig hellre svar om korskopplingen i telestationer  .
Postad 13 november 2008 - 08:08
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1 095 inlägg
DVD-ai. Tror du inte vi blir likna ledsna på er?
Martin: Det var inget kopplinsschema du gjorde ovan. Gör om, gör rätt. Det lärde man sig också på högstadiet.
Jag vet inte hur telestationer ser ut, så jag vill inte uttala mig om det. Men kopplar man samma färger till varandra är det INTE korskoppling.
Ska ta upp detta med elektrikern här på jobbet när tillfälle ges...
Redigerat av Sardaukar, 13 november 2008 - 08:11.
Postad 13 november 2008 - 11:41
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Jag vet inte hur telestationer ser ut, så jag vill inte uttala mig om det. Men kopplar man samma färger till varandra är det INTE korskoppling.
Ska ta upp detta med elektrikern här på jobbet när tillfälle ges...
Gör det  Jag korskopplar i telecentraler nästan dagligen på jobbet. Om jag har fel kan du väl kontakta telia/relacom och be dom koppla om alla kablar i alla teleskåp i hela sverige/världen. Korskoppling är ett namn! Att något är korskopplat betyder inte att en färg till en annan. Det beror fortfarande på sammanhanget. En korskopplad nätverkssladd, ja där ändras färgerna från anslutning till mottagaränden. En korskoppling i en telestation betyder att man ansluter inkommande linjer till rätt plats i telestationen. Vanligtvis med kroneplintar eller liknande med blågul korskopplingskabel. En korskopplad EKK för användning i högtalarsammanhang ser ut som de 100 bilder jag redan ritat upp. Sen kan du ju rita upp ett kopplingsschema så vi får se eftersom jag inte förstår.
Postad 13 november 2008 - 14:02
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Jag har svårt att hålla mig här ifrån trots allt...
problemet här ligger i att en ena halvan inte förstår vad vi vill ha sagt, att vi SKITER I !! om det inte på ett kopplingskema är en "korskoppling" utan vi säger så bara för att om man gör ett tvärsnitt i kabeln så ser det ut som ett kors och inget annat...
Vad i detta är det som är så jäkla svårt....
och vad e det som är värt att argumentera emot egentligen, jag kan bara inte förstå varför ni gnäller om hur det ser ut på ett schema när det alldrig varit intressant eller något som varit anledningen till att set kallas korskoppling.
Kan ni läsa detta inlägget nu, och säg efter mig högt där hemma framför datan: ingen av oss har sagt att detta skulle vara samma sak som kors koppling inom nätverk, utan bara att det kallas för det på grund av hur det ser ut om man gör ett tvärsnitt av kabeln.
Postad 13 november 2008 - 17:04
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Okej, bra argument där, om inget annat biter. Blanda in Ingvar eller LTS . Ge mig hellre svar om korskopplingen i telestationer .
Nej, jag tycker det är intressant då det är Ingvar som sagt "korskoppling"
Postad 13 november 2008 - 17:25
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Nej, jag tycker det är intressant då det är Ingvar som sagt "korskoppling" 
Fint att du inte tappat intresset  Här är en bild som Ingvar gjort, eller i alla fall laddat upp.
kabelkopplingar.GIF 13,56K
2 Antal nerladdningar
Redigerat av Martin, 13 november 2008 - 17:31.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|