Nanoteknik bakom genomskinliga högtalare helt utan rörliga delar
Postad 20 November 2008 - 19:23
Postad 20 November 2008 - 19:37
Postad 20 November 2008 - 20:18
Postad 20 November 2008 - 21:00
Högtalaren är inte genomskinlig, för att den kunna bli det så måste ljuset böjas av ett fast föremål,
då ljuset är den träffa högtalaren breder ut sig.
det går inte att få ett föremål genomskinligt om man inte böjer ljuset, så att "bilden" bakom högtalaren träder framför högtalaren.
Mer om det kan man nog läsa i relativitetsteorin.
dock finns det ett ämne som gör att man kan böja ljuset, men inte så att det blir genomskinligt/osynligt/ej synbart
Postad 20 November 2008 - 21:31
Då får du nog vänta väldigt länge är jag rädd för.Jag ska vänta med att köpa nya högtalare tills dessa kommer ut. Är det någon som hört leveransdatum?
Ide'n är intressant, men såvitt jag vet handlar artikeln om ett forskningsresultat och inte om lansering av en ny typ av högtalare.
Jag är dock tveksam till om ide'n håller för att leverera ett bra ljud.
Bara för att det är ny teknologi så behöver inte ljudet nödvändigtvis bli bra. Faktum är att det brukar sällan bli riktigt bra förrän efter en lång tid av "trial and error". Se bara på NXT-högtalarna. Den teknik de bygger på är ändå inte fullt så revolutionerande som nanoteknologin artikeln beskriver. Trots att det var länge sedan de lanserades, så har det ännu inte dykt upp några NXT-högtalare som på allvar kan konkurrera med vanliga dynamiska högtalare när det gäller ljudkvalite.
Jag är dessutom skeptisk till sådana här "termodynamiska" element p.g.a. av att jag har fått uppfattningen att de baseras på luftens förmåga att ändra densitet vid uppvärmning. Luft är ingen bra värmeledare, vilket innebär att förflyttning av värmeenergi till luft sker med en viss "tröghet".
Detta kan innebära oöverkomliga och grundläggande problem om man vill alstra högkvalitativt ljud baserat på principer som rör uppvärmning av luft.
All ny teknologi är intressant, så även denna, men jag kommer inte att försöka hålla andan tills det finns några duktiga "nanotech" högtalare på marknaden...
Postad 20 November 2008 - 21:34
Postad 20 November 2008 - 21:50
Material som släpper igenom tillräckligt med ljus för att man klart ska kunna se vad som finns bakom kallar jag för genomskinliga.Högtalaren är inte genomskinlig
Clip_12.png 58.03K
0 Antal nerladdningar En iPod under högtalaren
Redigerat av Tomas_D700, 21 November 2008 - 12:32.
Postad 20 November 2008 - 22:24
sen så tror jag liksom krasse att det kommer ta lång tid innan några hifi-högtalare med den här tekniken kommer ut, om det ens kommer några. tekniken låter oerhört spännande men jag tror den har för många begränsningar i bland annat luftens termodynamiska egenskaper (som inte är de bästa om man vill överföra värme, däremot om man vill isolera...), och främst kommer lämpa sig till ändamål där man inte har lika höga krav på välljud utan på andra egenskaper
men det vore ändå väldigt häftigt om de lyckas få till det på ett bra sätt
mvh
Redigerat av Unregisterede3e9db38, 20 November 2008 - 22:26.
Postad 20 November 2008 - 22:58
Postad 20 November 2008 - 23:45
Postad 21 November 2008 - 08:26
Redigerat av Unregistered67364f47, 21 November 2008 - 08:27.
Postad 21 November 2008 - 11:14
(En betraktelse baserad på oled-skärmar och nano-högtalare)
Postad 21 November 2008 - 14:24
Kommer ljudkvalitén och förmågan att återge vissa frekvenser att variera beroende på temperatur i miljön där högtalaren spelar tro?
Tänker på det faktum att den arbetar med skillnader i temperatur för att alstra ljudvågor.
Postad 21 November 2008 - 19:21
Postad 21 November 2008 - 21:06
Förmodligen...En fråga som faktiskt är seriöst menad, men som kanske verkar fånig för den som är duktig på fysik:
Kommer ljudkvalitén och förmågan att återge vissa frekvenser att variera beroende på temperatur i miljön där högtalaren spelar tro?
Tänker på det faktum att den arbetar med skillnader i temperatur för att alstra ljudvågor.
Om jag verkligen har uppfattat principen för hur ljud alstras med dessa nano-rör så lär rumstemperatur påverka ljudet. Om inget annat så indirekt eftersom den relativa fuktigheten i luften är temperatur-beroende och mer fukt innebär större massa. Större massa innebär att det krävs mer energi för att sätta luften i svängning, något som dessutom kan vara frekvensberoende om man tar hänsyn till luftens elasticitet.
Lagom kul att sitta med supermoderna nano-högtalare och ägna någon timme åt att justera in alla nivåer och liknande, för att sen i slutet på en filmvisning upptäcka att ljudet låter helt annorlunda, p.g.a. att luftfuktigheten i rummet har förändrats när några åskådare har suttit och flåsat i ett par timmar. Kanske t.o.m. valet av "vätske-intag" till filmen kan få en ljudlig betydelse
Skämt åsido.
Jag vill inte sitta här och prata illa om en sprillans ny teknik, när vi praktiskt taget inte vet något alls om den. Det återstår att se vad det här kan leda till.
En sak är jag dock övertygad om och det är att det kommer att dröja ett bra tag innan vi kommer att få se några seriösa konsument-inriktade högtalare av nanoteknologi.
OM vi överhuvudtaget kommer att få se några sådana.
Det uppfinns oerhört mycket och det är bara en bråkdel som kommer till allmänhetens kännedom...
Glöm inte det...
Postad 22 November 2008 - 17:35
rumstemperaturen eller luftfuktigheten kommer dock inte att ha större inverkan på den här typen av högtalare än den har på vanliga högtalare.
Postad 22 November 2008 - 17:55
Postad 23 November 2008 - 01:01
Tänk er ett rum tapetserat med detta material, snacka om surround !
Kan se massor av mer eller mindre spännande applikationer för detta, ett lager av detta material framför skärmen i en laptop, portabla högtalare som förvaras i tub tills de ska användas, klä insidan av en mc-hjälm med detta, kläder som talar om när och hur de ska tvättas etc. etc.
En del applikationer stupar säkert på vägen från tanke till realitet, men det är roligt med saker som uppmuntrar till att "tänka utanför boxen".
Samtidigt som det är väldigt kul att se framsteg som dessa bör man kanske fundera på och utreda en del saker innan man drar igång storproduktion. Vad händer t.ex. om vi människor andas in kolnanorör som 'lossnat' från denna typ av material ? hur påverkas naturen när kolnanorören är gårdagens nyhet och hamnar både på soptippar och i vägdiken ?
Postad 23 November 2008 - 18:00
Eftersom det sker en frekvensfördubbling så krävs det lite signalbehandling för att få musik att låta bra, vilket naturligtvis inte kommer att falla alla i smaken. Det finns dock gott om andra applikationer än just hifi-högtalare där det här materialet kan vara riktigt användbart.
rumstemperaturen eller luftfuktigheten kommer dock inte att ha större inverkan på den här typen av högtalare än den har på vanliga högtalare.
Frekvensdubbleringen är ju bara ett problem med en en vanlig bipolär förstärkare och löses lätt med att lägga på en bias-spänning.
VA?
Har ni hittat ytterligare info om dessa nano-högtalare? Vadå frekvensdubbling och varför skulle frekvens-dubblering vara specifikt för bipolära förstärkare och vad ÄR det ni kallar för "bipolära förstärkare", klass A/B - B?
Tänker ni på att varje halvvågs-topp skulle generera ett luft-tryck, så är jag med, men det kräver inte någon nämnvärd signalbehandling utan precis som Ganja föreslår, så räcker det med att förskjuta nollpunkten i stil med hur transformatorlösa klass A steg fungerar...
DET är inte någon signalbehandling utan bara ett annat sätt att överföra signalen med...
Vanliga högtalare påverkas inte nämnvärt av rumstemperatur och luftfuktighet eftersom vanliga högtalare genererar ljud p.g.a. tryckskillnader i luften och oavsett luftens densitet så blir skillnaderna i tryck mellan vågdal och vågtopp densamma.
Nanokolrörs högtalare bygger på en annan princip och därmed är det inte längre självklart att inte luftens densitet kommer att ha en betydelse.
För att orsaka en vågtopp genom uppvärmning så måste man hastigt hetta upp luften så att dess densitet minskar. Gör man detta tillräckligt hastigt, så uppstår det ett tryck som kan breda ut sej iform av en ljudvåg. Blir uppvärmningen för långsam så "tryckutjämnas" skillnaden i densitet fortare än vågen hinner bildas och då får man inget ljud alls. Blir uppvärmningen för snabb så får man en åsk-knall istället (ljudbang).
Att jag nämnde det här med temp och fukt beror på att hur snabbt luften värms upp beror av dess massa och den tillförda värme-energin. Ju högre massa (densitet) desto mer värme-energi måste det tillföras för att åstadkomma samma expansion. Dessutom så råkar det vara så att om luftfuktigheten ökar så ökar också luftens värmeledande egenskaper. Så med högre luftfuktighet så får vi en större massa som ska värmas, vilket betyder att man måste kompensera för detta genom högre uteffekt, samtidigt så avleds värmen som ska få luften att expandera, effektivare vilket betyder att luften måste tillföras ÄNNU större värme-energi. Med hänsyn till att luftens expansion är det som avgör hur det låter (om det låter) så blir det betydligt mycket mer komplicerat om man då tar hänsyn till att expansionen av luften ska ske OLIKA fort beroende på vilken frekvens som ska återges.
Om nu någon har insett att ljudalstring av HIFI-klass med traditionella högtalare är synnerligen komplext ämne, så blir ämnet när det gäller nano-kolrörs högtalare EXTREMT mycket mer komplext...
Jag vill inte vara någon dysterkvist, eftersom jag tycker ny teknologi är synnerligen intressant, men det finns väldigt mycket som tyder på att nanokolrörs-högtalare har en LÅÅÅÅNG väg att gå innan det kan bli tal om hifi-högtalare för konsumentbruk...
Postad 29 November 2008 - 12:01
Postad 29 November 2008 - 13:01
Tror inte det iallafall.
Med ett vattenskikt så ökar massan, vilket leder till kraftigt försämrad känslighet. Dessutom så leder vatten värme effektivare, vilket i sin tur betyder att man måste använda ÄNNU mer effekt för att skapa ännu snabbare temperatur-växlingar. Det är växlingarna i temperatur som ger ljud. Sker växlingarna för sakta så leds värmen bort fortare än luften hinner expandera och då blir det ingen ljudvåg.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
138 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?