Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bra jobbat Siba (not)

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 November 2008 - 11:18

Milhouse
  • Milhouse
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag tänkte bara berätta en rolig historia om ett företag som konkurrerar mot andra butiker och sig själv på nätet.

Jag tänkte köpa ett par datorhögtalare som kostar 600kr i er (Siba) webbutik och på två andra butiker i närheten av där jag bor. Då Siba ligger 800m från min bostad tänkte jag att jag kunde gå dit och köpa dem. Er webbutik säljer dessa högtalare för 600kr plus porto för 80kr, totalt 680kr. I er fysiska butik säljer ni samma högtalare för 800kr och har mage att prismärka dem med ”erbjudande”. Jag talar med säljaren och säger hur det ligger till och är villig att betala 680kr bara för att få hem högtalarna med det samma, men han står fast vid 800kr. Då tar jag bussen för 15kr och åker iväg och köper dem från en annan butik inte långt därifrån, vilket tar mig ungefär en extra timme men jag kännar 175kr på det. I och med detta har ni förlorat en kund som inte kommer sätta sin fot i en Siba butik igen. Dessutom kan ni lätt räkna ut vad vi har suttit och pratat om vid fikabordet nu på morgonen och därmed fått ett dåligt rykte på en arbetsplats med ca 20pers bara på min avdelning.

Bra jobbat och lycka till med den hårda konkurransen ute i elektronikmarknaden!

Postad 25 November 2008 - 11:22

jonasn
  • jonasn
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Svarade Siba på din e-post till dem ?

Postad 25 November 2008 - 12:57

Milhouse
  • Milhouse
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
hittar ingen mejladress på deras hemsida...

Postad 25 November 2008 - 13:16

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

hittar ingen mejladress på deras hemsida...

[email protected]

Postad 25 November 2008 - 13:56

Milhouse
  • Milhouse
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
har skickat nu, ska bli intressant att se vad de har till sitt försvar

Postad 25 November 2008 - 21:21

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0
Så, mao klagar du på ett företag därför att de inte ville sälja en produkt till dig till ett pris som inte gynnade dem?

Postad 25 November 2008 - 21:25

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Det är väl ganska enkelt?!? Det är ju deras internetpris du tittat på. Den Siba-butiken du har gått till är ett eget bolag. Det bolaget finns till för att till att börja med, gå med vinst.

Sen har det bolagt "dyra" butikshyror (i stället för "billiga" lagerhyror) och måste betala lön till sin personal. Även "lagret" måste betala lön till personalen, men de kanske inte är lika mcket personal/omsättningen. Detta tillsammans med lägre hyror och kanske andra omkostnader gör att butiken "måste" ta mer betalt än lagret för att göra en vinst.

Och NEJ, jag jobbar inte på Siba...

Sen kan jag nog hålla med om att säljaren i butiken kunde ha gått med på ditt prut, men han har ju säkert direktiv från sin chef hur han ska agera.

/Johan

Redigerat av NAD2700THX, 25 November 2008 - 21:26.

Postad 25 November 2008 - 21:35

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
På deras hemsida står det också :Varför skiljer sig priserna på webben med priserna i varuhusen?
Siba.se konkurrerar även med övriga Internetvaruhus. Samtidigt är omkostnaderna lägre vid Internetköp jämfört med köp i varuhus.

Det bör svara varför de ej ville sänka det. Sedan att de fanns andra som säljer billigare är ju en annan sak. Konkuransen är ju fri. :huh:

Postad 25 November 2008 - 22:27

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Motiveringar till fenomenet nätpriser har man sett ett antal. Dock faller det i sådana fall som där man kan beställa varan på hemsidan - och hämta den i butik för s.k nätpris. Går jag till butiken utan beställning på nätet blir den dyrare.

Jag kan köpa att nätbutiken är billigare att driva - om den har ett särskilt lager, t.ex att varorna hanteras direkt i centrallagret och skickas därifrån (istället för att gå via en butik). Är däremot butikslagret inblandat, d.v.s varan skickas från en lokal butik är systemet enbart klumpigt.

Logiskt sett bör en Internetbutik i en kedja med fysiska butiker användas till en sak: öka volymerna för att på så vis kunna köpa in fler varor och hålla ett lägre enhetspris på såväl nätet som i butik.

Ytterligare en väg att gå är att ha lagershop i stil med Net-on-Net. D.v.s man har ett stort hämtlager med "nätpriser" och ev ett mindre "showroom" där vissa produkter är uppkopplade. Kunderna plockar varorna från lagerhyllan och betalar i kassan.

Separat nätpris och ett dyrare butikspris lär i.o.f göra att ladornas fysiska butiker konkurreras ut. Detta då deras demomöjligheter är obefintliga. Vill de ha fysiska butiker kvar, inför lagershopar.

Postad 25 November 2008 - 22:32

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Är exakt likadant med el-giganten om jag inte minns fel.

Postad 25 November 2008 - 22:40

HolyJoe
  • HolyJoe
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Det kallas valfrihet. Så som jag uppfattar detta så är du medveten om att varan är dyrare i den fysiska butiken än webshopen. Ändå åker du dit för att försöka få det till webpriset. Sen när du inte får din vilja igenom så ska du ge igen genom att hänga ut butiken här och prata nedlåtande om butiken för dina jobbarkompisar.

Konstigt agerande och uppförande enligt mig.

Postad 25 November 2008 - 23:04

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Motiveringar till fenomenet nätpriser har man sett ett antal. Dock faller det i sådana fall som där man kan beställa varan på hemsidan - och hämta den i butik för s.k nätpris. Går jag till butiken utan beställning på nätet blir den dyrare.

Jag kan köpa att nätbutiken är billigare att driva - om den har ett särskilt lager, t.ex att varorna hanteras direkt i centrallagret och skickas därifrån (istället för att gå via en butik). Är däremot butikslagret inblandat, d.v.s varan skickas från en lokal butik är systemet enbart klumpigt.

Butiken "handlar" från samma lager som du som slutkund. När du gjort din beställning i webshopen så sampackas din vara med de varor som butiken har beställt till sin butik. Detta gör att du som kund kan gå till din "vanliga" butik och hämta ut din vara (butiken kan då sälja på dig kablar, försäkringar och liknande) och lagershopen slipper separat frakt till dig som slutkund.

Summa sumarum: Webshopen är ett eget bolag. Butiken vill och får inte konkurera med webshopen. Webshopen skickar "din" vara till en vanlig butik och slipper således en extra fraktkostnad. Webshopen har lägre omkostnader och kan på så sättt hålla lägre priser.

/Johan

Postad 26 November 2008 - 10:10

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Ruggigt dålig stil...
Därför handlar man inte på såna ställen.

Vet inte hur många ggr jag suttit på nätet å hittat nå ja vill köpa å far in till felgiganten och möts av ett annat pris...

Helt å håller mitt eget fel men jag tycker ändå att det är ett sjukt system.

Redigerat av moparman, 26 November 2008 - 10:10.

Postad 26 November 2008 - 10:30

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
Fyfan vad töntigt att gå hit och grina för att du inte lyckades pruta när det står klart och tydligt varför det inte är samma priser i varuhuset.

Postad 26 November 2008 - 10:56

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Så länge det framgår att det är olika priser så kan man inte klaga, tycker jag. Då kan handlaren ha vilka motiv han vill.
En anledning till att handla i butik kan också vara att man får med sig en vara direkt och slipper vänta 2-5 dagar, eller om nåt går fel, hur länge som helst. Man ser även att varans förpackning är oskadad, vilket ökar sannolikheten för att slippa krångla senare.
Sen kan man ju naturligvis kolla i butiken och sen gå hem och näthandla. Inte så kul för personalen som går miste om provisionen för en produkt som man övertygat en kund om.
Inget försvar för Butikspersonal eller så, de blåser nog sina kunder mer än man vet om, bara ett par gissningar till varför priserna skiljer.

Postad 26 November 2008 - 11:54

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Om nu nätbutiken är ett "eget bolag" kan man ju tänka sig ett eget varumärke på den. Siba On Net eller något liknande med egen grafisk profil. Detta innebär då att man inte tillämpar s.k nätpriser utan går man in på www.sibaonnet.se är det en ren nätbutik, går man till www.siba.se får man upp de priser som gäller i butiken.

Är det varor man vill ha snabbt är det ganska normalt att man kollar priset på nätet och sedan åker in och handlar. Kjell & Company t.ex är mycket bra på det eftersom priset är samma och man ser lagerstatus direkt.

På sikt tror jag att de kedjor som kör med butikspris och nätpris bör överväga att börja med lagershop.

Postad 26 November 2008 - 21:53

Unregisteredcb1a50ee
  • Unregisteredcb1a50ee
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Hoppas också att ni är medvetna om att det gäller helt olika villkor för näthandel alternativt handel i fysisk butik, varken orkar eller har lust att rada upp skillnaderna dock.

Sen så vet jag inte varför det ska vara så svårt att förstå att ex Sibas intenetvaruhus är till för att konkurrera med andra aktörer på nätet, medans en fysisk butik alltid har en högre bemanning och tro mig, personal kostar pengar.

Klart att ni som hänger här har en hel del kunskap med er i bagaget MEN det är fortfarande en övervägande del av befolkningen som inte är så insatta i ämnet, och dessa människor betalar nog gladeligen en slant extra för att någon hjälper dom i butiken.

Postad 27 November 2008 - 00:15

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Om nu nätbutiken är ett "eget bolag" kan man ju tänka sig ett eget varumärke på den. Siba On Net eller något liknande med egen grafisk profil. Detta innebär då att man inte tillämpar s.k nätpriser utan går man in på www.sibaonnet.se är det en ren nätbutik, går man till www.siba.se får man upp de priser som gäller i butiken.

Är det varor man vill ha snabbt är det ganska normalt att man kollar priset på nätet och sedan åker in och handlar. Kjell & Company t.ex är mycket bra på det eftersom priset är samma och man ser lagerstatus direkt.

På sikt tror jag att de kedjor som kör med butikspris och nätpris bör överväga att börja med lagershop.

Men det betyder ju att ALLA Siba-butiker ska ha olika profilering eftersom det är olika bolag på alla butiker?!? Alla Ica-butiker ska ha olika profil, alla Expert-butiker osv...

/Johan

Postad 27 November 2008 - 00:23

Unregistered2965a9a5
  • Unregistered2965a9a5
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Jag kan säga som så här. Siba tar emot beställningen och skickar sedan ut ett mail när varan är undanlagd vilket tar ett par timmar. Dom får ingen leverans från webshoppen på den varan man beställt. Köpte en d-link trådlös router för en vecka sedan och beställde den från sibas webshop och valde att hämta ut den i butik. Fick meddelandet lite senare på dagen att jag kunde hämta ut min vara. Kom till butiken och pratade med en säljare och uppgav mitt bokningsnummer. Han sprang och hämtade routern från hyllan och plockade bort prislappen (såg ej va den kostade) och jag fick ett nummer att säga i kassan.
Har utnyttjat mig av detta tidigare och då har jag sett att priset i butik siljer sig från webshoppen, men jag har fått det billigare priset.
Så hur det fungerar tycker jag e lite konstigt. Förstår att man vill konkurrera på nätet, men att ha 2 olika prissättningar när man kan boka varan och hämta den lite senare till ett billigare pris än att gå direkt till varuhuset och betala lite extra?

Postad 27 November 2008 - 11:49

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Men det betyder ju att ALLA Siba-butiker ska ha olika profilering eftersom det är olika bolag på alla butiker?!? Alla Ica-butiker ska ha olika profil, alla Expert-butiker osv...

/Johan

Nej, det innebär att nätbutiken får en egen profil (Siba On Net) och de fysiska butikerna har en annan profil (samma som idag).

I samband med detta öppnas nätbutiken på den tänkta www.sibaonnet.se. Går man till Siba.se får man upp priser och erbjudanden etc som gäller i Sibas fysiska butiker.

En sådan omprofilering kan med fördel även göras av övriga företag som kör med separata nät- och butikspriser.

Postad 27 November 2008 - 14:43

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0

/Johan

Är det så? Är alla butikerna olika bolag? Och är det relevant? Jag var under intrycket att SIBA är en privatägd och centralstyrd koncern. ICA däremot är ett kooperativ och expert franchise. Knappast jämförbart med tanke på att de i de snare fallen är olika ägare till varje butik. Eller vet du något som inte jag vet?

Postad 27 November 2008 - 15:04

Milhouse
  • Milhouse
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag kan förstå att olika butiker har olika priser men det jag tycker är löjligt är att de konkurrerar med min egna webbutik, oavsett hyror, transport eller annat de har som utgifter. Som konsument handlar man där det är billigast eller har bäst service. Men jag anser att Siba inte har något gott för att jag ska handla därifrån. I Lund ligger Siba, Expert, Elgiganten och Mediamarkt inom samma område med bara 3min gångavstånd sinsemellan så det är nog bara att lägga ner för dem inom en snar framtid.

Postad 27 November 2008 - 17:56

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Ytterligare en aspekt på detta med nätpriser är vad företaget egentligen vill. Ladorna lever på ett lågpriskoncept, man går inte dit för bra demomöjligheter och service. Således kan de mer eller mindre köra lagershop-koncept i sina fysiska butiker.

När då ladorna, lågprismästarna, från eget håll, signalerar att det är billigare att handla på nätet - då ökar övergången till näthandel.

På sikt kommer de att få fundera över om de ö.h.t skall ha fysiska butiker, ha lagershop eller enbart sälja på Internet.

Får jag komma med en teori är det att ladorna på sikt blir lagershopar. Man kan antingen beställa på nätet och få lagershopens pris + frakt eller åka till lagershopen och hämta varan. Ev finns ett mindre demorum med lite uppkopplade demo-ex på rad (t.ex TV-apparater) men annars är det lagret som gäller.

Särskilda nätpriser är enbart ett sätt att snabba på utvecklingen för näthandel genom att tydligt signalera att nätet är billigare.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.