Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Får inte ut den önskade volymen/trycket

105 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 November 2008 - 18:45

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Lite kort förklaring:
Inhandlade precis ett par beg. CV VE-12f som jag driver med en H/K 970. Problemet är att jag inte alls får ut det önskade trycket ur högtalarna. Vilken låt som än spelas så måste jag höja något otroligt mycket på förstärkaren innan volymen blir hög. Vid -5 på förstärkaren är volymen inte nära på "massiv" och basen känns inte heller som den blommar ut som den ska. Rummet jag spelar i är 6.25x3.5m så det är inte något "super stort" rum. Högtalarna är placerade i hörn och borde således även spela relativt mycket bas? Ska även nämna att de är inspelade och "klara" för höga volymer.
För att avsluta lite, kan det vara så att H/K:n saknar kraft för att blåsa på med Vegorna ordentligt? Skulle ett slutsteg göra underverk?
Det jag tycker är lite konstigt är att jag upplevde exakt samma sak med mina tidigare högtalare, Canton GLE-409. Fick höja på ordentligt innan volymen kom fram, från -50 till -20 i stort sett.
Hur mycket vågar jag pressa H/K:n innan den borde ge vika? Det kan väll inte vara direkt nyttigt att gå över 0 strecket?
Alla tips uppskattas super mycket!

Mvh
Martin

Postad 30 November 2008 - 18:56

sweddan
  • sweddan
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Hk'n är ju stark så det borde inte vara den som bromsar. Högtalarna har ju hög känslighet också.
Har du kollat så att du har kopplat högtalarna rätt. Minus till minus, plus till plus? Kolla det först noga.

Redigerat av sweddan, 30 November 2008 - 18:58.

Postad 30 November 2008 - 19:01

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Hk'n är ju stark så det borde inte vara den som bromsar. Högtalarna har ju hög känslighet också.
Har du kollat så att du har kopplat högtalarna rätt. Minus till minus, plus till plus? Kolla det först noga.

Allt är kopplat som det ska, har trippelkollat nu.
Jag vet att HK:n är stark så har verkligen ingen aning om vart problemet kan ligga, den kan möjligtvis vara defekt? Som jag nämnde var det samma visa med mina gamla högtalare, fick höja väldigt mycket innan volymen trädde fram. Läste om någon kille här på forumet som hade upplevt samma sak med sina Klipsch. Han hade drivit dem med en gammal Sony förstärkare och när han bytte till en H/K 970 så försvann mycket utav trycket och basen. Det verkar ju tala emot varandra eftersom H/K:n som sagt ska vara strömstark...

Postad 30 November 2008 - 19:17

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Högtalarna inställda på large?

Postad 30 November 2008 - 19:21

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Högtalarna inställda på large?

Kan du förklara? Förstår inte riktigt vad du menar hehe.

Postad 30 November 2008 - 20:00

sweddan
  • sweddan
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Kan du förklara? Förstår inte riktigt vad du menar hehe.

Han tror nog att du har en surroundförstärkare.

Konstigt att den inte ger mer då....jag vet inte vad som kan vara fel då. Jag har aldrig haft en HK förstärkare själv, bara läst om dem. Det ska ju vara en stark förstärkare så det verkar ju skumt. Har du någon garanti kvar på förstärkaren? Lämna in den på koll isåfall. Om du inte har garanti så vet jag inte. Man kan ju felsöka om man vet vad man ska kolla efter.

Postad 30 November 2008 - 20:21

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Han tror nog att du har en surroundförstärkare.

Konstigt att den inte ger mer då....jag vet inte vad som kan vara fel då. Jag har aldrig haft en HK förstärkare själv, bara läst om dem. Det ska ju vara en stark förstärkare så det verkar ju skumt. Har du någon garanti kvar på förstärkaren? Lämna in den på koll isåfall. Om du inte har garanti så vet jag inte. Man kan ju felsöka om man vet vad man ska kolla efter.

Ahh ok.
Joda garanti finns kvar, stärkaren är endast ½ år gammal så det ska nog fixa sig. Det jag tycker är underligt dock är att jag hört samma visa från åtminstone 2 personer till nu. Man kan ju börja undra om H/K:n faktiskt ska uppträda som den gör för mig, isf tycker jag det är konstigt att den kallas strömstark då man inte IMO ska behöva köra volymratten i botten för att komma upp i volym...

Postad 30 November 2008 - 20:26

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Det är inte så att du har kommit åt någon inställning så att den står i Night-mode. Tar bort djup bas och hög diskant...? Vet ej ifall HK har denna funktion, men kan vara värt att kolla.

Postad 30 November 2008 - 20:32

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Det är inte så att du har kommit åt någon inställning så att den står i Night-mode. Tar bort djup bas och hög diskant...? Vet ej ifall HK har denna funktion, men kan vara värt att kolla.

Har kollat det. Finns inget sådant i H/K vad jag sett, och om det skulle finnas hade det ändå inte varit påslaget då jag resetat förstärkaren flertal gånger :/
Har dock kommit på en möjlig lösning.. I dagsläget kör jag EKK kablar utan några bananer osv. Märkte nu när jag skulle koppla in högtalarna igen att jag får extremt dålig kontakt trots att jag drar åt hårt, EKK kablarnas kontaktyta är ju mycket hård.
Är det möjligen så att byte av kablar skulle kunna vara en lösning? Vad jag förstått kan ju dålig kontakt leda till stor effektförlust.

Postad 30 November 2008 - 20:36

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Även om den är strömstark levererar den ju bara 80W med volymkontrollen på max. Vilket alltså gör att man måste vrida volymen ganska högt upp för att spela på med rejäl volym.

Du kan ju försöka hitta en signalkälla som levererar ljud med en högre ljudvolym, alternativt att det är detta som är problemet..

Postad 30 November 2008 - 20:40

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Även om den är strömstark levererar den ju bara 80W med volymkontrollen på max. Vilket alltså gör att man måste vrida volymen ganska högt upp för att spela på med rejäl volym.

Du kan ju försöka hitta en signalkälla som levererar ljud med en högre ljudvolym, alternativt att det är detta som är problemet..

Det är ju visserligen helt sant.. Inte tänkt på faktiskt.
Ska försöka kommer över ett slutsteg och se om det blir någon rejäl skillnad, har ju hört från många CV ägare att det krävs rejält med ström för att få dem att släppa loss ordentligt. Tror kanske jag överskattade min H/K:s kraft gällande de tryck/volym jag eftersökte..
Vid sidan om, är det värt att testa andra kablar för att se om detta ger någon skillnad?

Postad 30 November 2008 - 20:41

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Det är bara att vrida upp så länge det inte låter illa...att du passerar 0 spelar ingen roll om det inte låter illa.
970 lämnar enligt papperet 80w/8 ohm och 120w/4 ohm. Den har mao inte särskilt hög strömkapacitet eftersom den inte kommer i närheten av en dubbling i 4 ohm jämfört med 8 ohm (bara 50% ökning), samt vikten på drygt 10kg talar för ganska liten trafo. Dina högtalare är på 4 ohm och går troligen kanske lite under 4 ohm som lägst och det kan bli tungrott för din 970. Högtalarna har förvisso rätt hög känslighet men jag tror att 970 är för klen för att driva dina Cervin Vega med 12" woofers ens i närheten av fullt ut. Så visst får du ljud upp till en viss nivå, men flaskhalsen är nog stärkaren om vi pratar att komma upp i rejält höga ljudtryck.

Postad 30 November 2008 - 20:44

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Cervin Vega brukar väl ofta drivas med klass d-steg som levererar 300-400W ur små burkar till en billig penning. Inte så mycket välljud, men mycket kraft, det som CV ägare vill ha antar jag..

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 30 November 2008 - 20:45.

Postad 30 November 2008 - 20:46

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Cervin Vega brukar väl ofta drivas med klass d-steg som levererar 300-400W ur små burkar till en billig penning. Inte så mycket välljud, men mycket kraft, det som CV ägare vill ha antar jag..

Jo precis.
Tror du ett slutsteg som detta skulle komplettera H/K:n bra?
http://www.blocket.s...374.htm?ca=11_s

Postad 30 November 2008 - 21:24

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Jo precis.
Tror du ett slutsteg som detta skulle komplettera H/K:n bra?
http://www.blocket.s...374.htm?ca=11_s

Ingen aning, men sett att liknande steg drivit CV burkar på hifiklubben

Postad 30 November 2008 - 21:32

Unregisteredb94672ca
  • Unregisteredb94672ca
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Jag kör cw al1000 och de vaknar rätt bra med min gamla NAD 306 förstärkare som lämnar 2*50 watt 8 ohm.
Dock så har jag 2 stycken 218 steg som jag kör med nu och då vaknar grejorna ordentligt!!!!
Sen att vrida volymratten hit eller dit, lyssna istället. Förstärkaren kan gå på max långt innan du vridit hälften på ratten beroende på vilken signal du matar den med.. mvh robban

Postad 30 November 2008 - 22:09

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Jag kör cw al1000 och de vaknar rätt bra med min gamla NAD 306 förstärkare som lämnar 2*50 watt 8 ohm.
Dock så har jag 2 stycken 218 steg som jag kör med nu och då vaknar grejorna ordentligt!!!!
Sen att vrida volymratten hit eller dit, lyssna istället. Förstärkaren kan gå på max långt innan du vridit hälften på ratten beroende på vilken signal du matar den med.. mvh robban

Ja ok de låter ju iof hoppfullt, men du menar att ett slutsteg skulle kunna göra en markant skillnad?
När du säger vilken signal jag matar den med, kan du specifiera lite? Menar du att jag ska ändra någon inställning eller liknande? Är inte erfaren inom området så måste ha lite utförliga förklaringar hehe.

Postad 30 November 2008 - 22:25

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Kan det inte vara så att du är "bilskadad" då? Är du van med att lyssna på musik på hög volym i bil så är det ju så att du aldrig kan komma upp i de ljudtryck och basmängder hemma som du får i en bil.

Postad 30 November 2008 - 22:49

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Kan det inte vara så att du är "bilskadad" då? Är du van med att lyssna på musik på hög volym i bil så är det ju så att du aldrig kan komma upp i de ljudtryck och basmängder hemma som du får i en bil.

Nope är inte bilskadad, har bara ett fåtal gånger suttit i en bil med hög volym. Väldigt bra tanke dock.

Postad 01 December 2008 - 03:17

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
970 leverar långt över 80 och 120w, det är en digital volymkontroll på H/K:n va?

Alltså borde den gå att vrida över nollstrecket och upp till kanske +20 på displayen.
Prova försiktigt och låter det illa bör du vrida ner.

EDIT:

Efter lite koll så visade det sig att det är ingen fara att gå över nollstrecket så gasa på du.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 01 December 2008 - 03:26.

Postad 01 December 2008 - 09:42

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

970 leverar långt över 80 och 120w, det är en digital volymkontroll på H/K:n va?

Alltså borde den gå att vrida över nollstrecket och upp till kanske +20 på displayen.
Prova försiktigt och låter det illa bör du vrida ner.

EDIT:

Efter lite koll så visade det sig att det är ingen fara att gå över nollstrecket så gasa på du.

Oj, är du säker?
Isf kan jag nog kräma på riktigt ordentligt, volymen börjar bli riktigt hög vid -5 och därefter stegrar det väldigt snabbt så. Tack så mycket för kollen! Ska iaf testa att koppla till ett slutsteg, mest för skojs skull :)

Postad 01 December 2008 - 09:50

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Vad använder du för ljudkälla ?

Postad 01 December 2008 - 18:10

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Vad använder du för ljudkälla ?

Har testat olika, men mestadels streamar jag mp3 från datorn. Har dock testat FLAC och CD, samma sak konstigt nog.

Postad 02 December 2008 - 14:48

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Håller med om att det bara är att prova o dra på. HK har ju som sagts "digital" volymkontroll.
0 db är samma sak som du skulle koppla förbi förstegsdelen på stärkaren o koppla in cd:n direkt i slutstegsdelen.
Om man ska tro manualen till ett av mina gamla steg så är - 10 db endast en tiondel av max effekt.
Och de flesta steg brukar ha lite marginal så man kan ha + 6 db eller nåt innan det är max.
Beror som sagts på insignalen också.
Så länge det inte låter illa så är det bara att mosa på!

Tänk också på att om du ska byta till ett starkare steg så spelar ett dubbelt så starkt steg 3 db högre bara. Och det är en knappt hörbar skillnad. Däremot kanske det låter mer kontrollerat vid högre volymer.

Sen hör ju till saken att det finns väl ingen högtalare som har så överdriven marknadsföring som cerwin,speciellt när det gäller trycket. Tycker faktiskt det är dåligt bastryck i cerwin. Förutom Stroker basarna från 90 talet.

Postad 02 December 2008 - 15:06

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

...
Och de flesta steg brukar ha lite marginal så man kan ha + 6 db eller nåt innan det är max.
...

Är det inte till och med så att om man snurrar förbi nollan så förstärker man insignalen innan man skickar in den i slutstegen.
Detta kan såklart skilja från förstärkare till förstärkare, men om -dB skalan som är den vanligaste (som anger hur mycket man har sänkt insignalen innan den skickas till stegen, därav minus) ska stämma så måste ju + innebära en förstärkning, vilket innebär att de förstärkare som har möjlighet att gå till plus-sidan av skalan har en liten förstärkare innan slutstegen.

Redigerat av snowspace, 02 December 2008 - 15:07.

Postad 02 December 2008 - 15:46

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Jo,visst är det så att + betyder att det förstärker lite.
0 db är ju som sagt rakt från cd (tex) och minus är hur många db man minskat på den signalen precis som du skrev.
Om man tar en lite äldre förstärkare med vanlig volymratt så är det ytterst sällan man kan dra på mer är klockan 12,för då låter det crap för då klipper förstärkaren.

Om vi snackar Pa,så brukar steg ge max effekt vid + 7 db eller mer,detta för att man ska ha mycket "headroom" alltså att steget inte ska klippa så lätt,även om insignalen är hög. Om man bryggar däremot så sänks detta värde avsevärt nästan till minus, det beror på lasten. Blir samma om man har väldigt lågimpediva högtalare. Om den ska kunna ge 50 volt ut i 8 ohm ska den göra det oavsett last,men nästan ingen förstärkare klarar det. Därför klipper ett steg i bryggat läge "tvärt" men i stereo så klipper det segare eller vad man ska säga. En högtalare på 8 ohm "känns" som en 4 ohms för ett bryggat steg. När det klipper så djupt som det gör i bryggat läge ges det ut massa farliga övertoner och likström ibland tom. Detta bränner högtalare på löpande band. Så ni som vill spela högt,använd inte bryggade steg,det är mitt tips! Lite off topic men ändå...

Blev lite rörigt o grötigt skrivet men det får ni stå ut med...

Postad 02 December 2008 - 16:14

Unregistered312252d2
  • Unregistered312252d2
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag tror du har råkat ut för akustisk basutsläckning i ditt lilla rum,,, beror på att högtalrna kräver ett visst avstånd för att kunna få ut den djupaste basen,,, desto djupare bas desto längre väg skall freqvensen sträcka ut sig,,, tex om du ställer dig i ett annat rum,,, halll,,, badrum kök och lyssnar på om basen ökat där,,,, så är det som jag beskriver,,,,, att felet är att du har för litet rum,,,, prova med att justera avståndet lite till bakvägg plus sidoväggar så kan du finna att basen ökar,, mvh peter

Effekt och stora högtalare är inte alltid bästa lösningen,,, hur rummet ser ut plus placering spelar minst lika stor roll,

läste fel om storleken på ditt rum,, det var ju större än jag fattade först,,, men kan ändock bli sånna problem som jag påpekade

Postad 02 December 2008 - 19:07

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Håller med om att det bara är att prova o dra på. HK har ju som sagts "digital" volymkontroll.
0 db är samma sak som du skulle koppla förbi förstegsdelen på stärkaren o koppla in cd:n direkt i slutstegsdelen.
Om man ska tro manualen till ett av mina gamla steg så är - 10 db endast en tiondel av max effekt.
Beror som sagts på insignalen också.
Så länge det inte låter illa så är det bara att mosa på!

Tänk också på att om du ska byta till ett starkare steg så spelar ett dubbelt så starkt steg 3 db högre bara. Och det är en knappt hörbar skillnad. Däremot kanske det låter mer kontrollerat vid högre volymer.

Sen hör ju till saken att det finns väl ingen högtalare som har så överdriven marknadsföring som cerwin,speciellt när det gäller trycket. Tycker faktiskt det är dåligt bastryck i cerwin. Förutom Stroker basarna från 90 talet.

Har testat nu och jag kan ju konstatera att HK:n har inte brist på kraft, den driver högtalarna mycket bra faktiskt, dock är det som tidigare sagt att det höga volymerna träder inte fram förräns -15 till -10, fast detta kanske är meningen? Det börjar små spraka lite lite grann efter man passerat 0 strecket i högtalarna (när ingenting spelas), men detta är väll fullt normalt antar jag (Max är ju +10)? Det låter fortfarande inte dåligt vid spelande när jag kör vid 0 strecket så antar att det bådar gott isf? Intressant det du säger med att byta steg också. Du menar alltså att jag inte skulle utvinna mer tryck iaf jag exempelvis investerade i en NAD c272 fast mera kontroll? Har ingen aning så måste fråga hehe. Kan det vara så att det jag söker är en subbas? Det lär ju ge rätt mycket mera tryck. När jag tänker efter så har man ju faktiskt mätt upp H/K 970 till 100W RMS per kanal..

Jag tror du har råkat ut för akustisk basutsläckning i ditt lilla rum,,, beror på att högtalrna kräver ett visst avstånd för att kunna få ut den djupaste basen,,, desto djupare bas desto längre väg skall freqvensen sträcka ut sig,,, tex om du ställer dig i ett annat rum,,, halll,,, badrum kök och lyssnar på om basen ökat där,,,, så är det som jag beskriver,,,,, att felet är att du har för litet rum,,,, prova med att justera avståndet lite till bakvägg plus sidoväggar så kan du finna att basen ökar,, mvh peter

Effekt och stora högtalare är inte alltid bästa lösningen,,, hur rummet ser ut plus placering spelar minst lika stor roll,

läste fel om storleken på ditt rum,, det var ju större än jag fattade först,,, men kan ändock bli sånna problem som jag påpekade

Tack för denna läsning! Har faktiskt inte tänkt så mycket på högtalarnas placering. Dock är de placerade i hörn och bör väll således spela rätt mycket bas iaf? Jag ska testa flytta dem fram och tillbaks lite för att försöka hitta det optimala.

Postad 02 December 2008 - 19:31

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0

Lite kort förklaring:
Inhandlade precis ett par beg. CV VE-12f som jag driver med en H/K 970. Problemet är att jag inte alls får ut det önskade trycket ur högtalarna. Vilken låt som än spelas så måste jag höja något otroligt mycket på förstärkaren innan volymen blir hög.
....
Det jag tycker är lite konstigt är att jag upplevde exakt samma sak med mina tidigare högtalare, Canton GLE-409. Fick höja på ordentligt innan volymen kom fram, från -50 till -20 i stort sett.

Som sagt... Ovan räcker för att härleda dina problem med största sannolikhet till dina högtalares placering/rummet de står i. Jag själv har lite samma problem i mitt rum. Det är fortfarande inte bra. Men det blev lite bättre sedan jag snurrade rummet helt och hållet.

Det är lite kusligt hur länge diskussionen kan pågå innan någon ens nämner rummet :ph34r: . Jag är helt övertygad på din linje i trådskaparens problem. Precis som du säger så har storleken på rummet egentligen inte någon betydelse för om det kan eller om det blir en utsläckning. Utsläckning eller dess motsats - stående våg. Är ju som du oxå påpekar - ett fysikaliskt samband mellan en våglängd och hur denna "passar" mellan väggarna. Passar det sig så illa att en Dal och en Top möts samtidigt vid lyssningspositionen kommer ju summan av dessa bli 0/nära 0 = utsläckning. (stående våg uppstår ju då två toppar träffar istället - då dubblas ju amplituden).

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 02 December 2008 - 19:32.

Postad 02 December 2008 - 21:14

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Som sagt... Ovan räcker för att härleda dina problem med största sannolikhet till dina högtalares placering/rummet de står i. Jag själv har lite samma problem i mitt rum. Det är fortfarande inte bra. Men det blev lite bättre sedan jag snurrade rummet helt och hållet.

//Loofy

Kan mycket väll stämma. Har dock testat två olika placeringar. När jag hade mina tidigare högtalare var rummet helt omvänt faktiskt, då stod dem på andra kortsidan. Det jag tycker är lite skumt är att Cerwinsen borde ju i praktiken ge ett J*vla mycket bättre tryck än GLE-409:orna vid samma volym. Låt oss ta -10 som exempel. Givetvis är det högre, men inte super mycket högre och basen/trycket saknas tycker jag (jämför givetvis med samma signal/låt). Måhända att andra sidan kanske var bättre? (Måste även nämna att till 409:orna hade jag även en subbas iof). Värt att nämna är också att två utav väggarna är av betong.

Redigerat av D-Crawler, 02 December 2008 - 21:16.

Postad 02 December 2008 - 21:18

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Notering: Han kan mycket väl ha akustisk utsläckning i sitt rum, inget snack om den saken. Det är till och med det allra troligaste.
DOCK måste jag påpeka att det verkar figurera en seglivad myt i inlägget :ph34r:
Man behöver INTE ett rum som är lika långt som våglängden hos ljudet för att det ska höras. I så fall skulle man behöva ett 10 meter långt rum för att komma ner kring 30 Hz och ett 17 meter långt rum för att komma ner till 20Hz.
Mitt rum är ca 6 meter på längsta ledden (diagonalen) och jag har basutsträckning en bit under 30 hz.
Om det skulle behövas plats för hela våglängden i ljudsammanhang, hur skulle då hörlurar kunnat fungera.
I mina in-ear lurar har jag ca 2 cm till trumhinnan, med teorin om att ljudvågen måste få plats skulle jag inte höra något under 17000 Hz, vilket ju inte är sant.

Postad 02 December 2008 - 21:39

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
D-Crawler:
Att möblera om behöver inte per automatik plocka bort ditt problem. Det kan hjälpa. Men det måste inte! Återigen. Fysik.
Förmodligen har du (som jag) helt enkelt problem med utsläckning i rummet. Personligen har jag inte möjlighet att snurra annat än 180 grader. Men om du kan - prova snurra endast 90 eller kanske tom 45 grader. Prova dessutom att flytta in stereon i ett helt annat rum.

snowspace:
Sant. Det som spelar roll är ju hur vågorna möter varandra. i en specifik punkt.

//Loofy

Postad 02 December 2008 - 23:13

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

D-Crawler:
Att möblera om behöver inte per automatik plocka bort ditt problem. Det kan hjälpa. Men det måste inte! Återigen. Fysik.
Förmodligen har du (som jag) helt enkelt problem med utsläckning i rummet. Personligen har jag inte möjlighet att snurra annat än 180 grader. Men om du kan - prova snurra endast 90 eller kanske tom 45 grader. Prova dessutom att flytta in stereon i ett helt annat rum.

snowspace:
Sant. Det som spelar roll är ju hur vågorna möter varandra. i en specifik punkt.

//Loofy

Jo det här med utsläckning börjar låta mer och mer troligt.. lite synd då jag precis har renoverat och satt allt på önskad plats precis, men men, man kan inte få allt. Ska definitivt testa att flytta stereon som du säger till ett annat rum för att se om det blir en annan effekt, man får jobba sig till det optimala.
Dock vill jag återupprepa min förra fråga, tror ni det skulle ge mig ett ökat tryck ifall jag investerade i en subbas? Upplevde definitivt att jag fick det med mina GLE-409:or så i teorin borde väll de även gälla för Vegorna? Snackar isf. om en CV sub. Ska som tidigare nämnt även testa att låna hem ett kraftigt slutsteg för att se om detta ger någon väsentlig skillnad.

Mvh

Postad 03 December 2008 - 12:02

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Att det är mindre tryck på samma volym med vegorna än med canton är inte alls konstigt,som jag skrev förut så har inte vegorna sån bas som reklamen säger. Sorgligt men sant. Är heller inte konstigt att du måste dra på mycket innan det händer grejer,volymratten på din stärkare är sån! - 10 db är ju kanske 10 watt bara. Kanske inte ens det. Då tänker du att det borde bli en enorm skillnad på 100 watt men det blir faktiskt inte det... Om allt stämmer ska skillnaden från - 10 db till 0 db ge en hörbar fördubbling av ljudtrycket. inte 10 ggr som man kan tro. Men desto högre det är från början desto högre upplevs fördubblingen,det är därför du tycker det händer mer från - 5 och uppåt. Örat är logaritmiskt. Det här är lite invecklat..

Om det mest är bastryck du vill ha så prova o ställ bägge högtalarna i samma hörn och så sitter du o lyssnar i motsatt hörn diagonalt över rummet. Är det dålig bas då också,då är det nåt fel nånstans. För det blir en STOR skillnad i bastryck om man gör så. Men överallt annars i rummet blir troligen basen sämre. Du måste sitta i motsatt hörn. Basarna kan släckas ut av varandra om man har otur när högtalarna står som vanligt. Ett riktigt kraftigt slutsteg kommer du märka skillnad av,men du måste upp på några hundra watt isåfall. Men som sagt kontrollen blir bättre,om det är ett bra steg vill säga.

En sub är en bra lösning,om det är en bra sub.
En grej man kan prova när man placerar sub är att ställa suben där du ska sitta o lyssna,o sen gå runt o lyssna i rummet var det är mest bas. Så ställer du om det är möjligt basen där, det brukar funka.

Men prova o ställ bägge i samma hörn,du blir nog förvånad vilken bas det blir i motsatt hörn....
Om det inte blir nån bas alls så är fasen fel på högtalarna,alltså + och - .
Hoppas det hjälper Så du kan få lite tryck!

Postad 03 December 2008 - 12:23

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Att det är mindre tryck på samma volym med vegorna än med canton är inte alls konstigt,som jag skrev förut så har inte vegorna sån bas som reklamen säger. Sorgligt men sant. Är heller inte konstigt att du måste dra på mycket innan det händer grejer,volymratten på din stärkare är sån! - 10 db är ju kanske 10 watt bara. Kanske inte ens det. Då tänker du att det borde bli en enorm skillnad på 100 watt men det blir faktiskt inte det... Om allt stämmer ska skillnaden från - 10 db till 0 db ge en hörbar fördubbling av ljudtrycket. inte 10 ggr som man kan tro. Men desto högre det är från början desto högre upplevs fördubblingen,det är därför du tycker det händer mer från - 5 och uppåt. Örat är logaritmiskt. Det här är lite invecklat..

Om det mest är bastryck du vill ha så prova o ställ bägge högtalarna i samma hörn och så sitter du o lyssnar i motsatt hörn diagonalt över rummet. Är det dålig bas då också,då är det nåt fel nånstans. För det blir en STOR skillnad i bastryck om man gör så. Men överallt annars i rummet blir troligen basen sämre. Du måste sitta i motsatt hörn. Basarna kan släckas ut av varandra om man har otur när högtalarna står som vanligt. Ett riktigt kraftigt slutsteg kommer du märka skillnad av,men du måste upp på några hundra watt isåfall. Men som sagt kontrollen blir bättre,om det är ett bra steg vill säga.

En sub är en bra lösning,om det är en bra sub.
En grej man kan prova när man placerar sub är att ställa suben där du ska sitta o lyssna,o sen gå runt o lyssna i rummet var det är mest bas. Så ställer du om det är möjligt basen där, det brukar funka.

Men prova o ställ bägge i samma hörn,du blir nog förvånad vilken bas det blir i motsatt hörn....
Om det inte blir nån bas alls så är fasen fel på högtalarna,alltså + och - .
Hoppas det hjälper Så du kan få lite tryck!

Börjar förstå principen i det första du förklarar.. lite "aha" upplevelse faktiskt hehe. Ska senare under dagen testa att placera högtalarna som du sagt och se om det blir mer bastryck i motsatt hörn. Har för mig att jag hade så en gång i tiden med en subbas, blev ett bra tryck i det motsatta hörnet.
Om man ser till slutsteg, vilket skulle du kunna rekommendera? Har tänkt att lägga ca 2-3k så antar att begagnat är det som är aktuellt? Om det blir en sub så kommer jag förmodligen satsa på CV.. vill ha en "komplett" anläggning så att säga.

Postad 03 December 2008 - 13:38

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
För 2-3 k så får du tyvärr svårt att hitta ett steg som ger såpass stor skillnad så att det låter bättre än HK.n då denna är väldigt prisvärd. Och strömstark.
Hmmm... Det du skulle få tag i är ett begat PA steg,men 3000 är lite klen budget även begagnat om det ska bli den skillnaden du vill ha. Sen beror det på lite hur du är som människa ,dvs vilken bas du vill ha.
För det är ju som bekant skillnad på bas o bas. För det kan faktiskt bli så att om du byter steg så ger det nya ett tightare ljud o ger då intrycket av "mindre" bas. Men i själva verket är den renare bara.
En grej du kan göra är att åka till nån butik o fråga om du får låna hem ett slutsteg o prova.
Bry dig inte om prislappen så mycket,du måste ju inte köpa nåt du lånar hem.
Sen kan du kolla om ett slutsteg verkligen är nåt o satsa på.
Blir du inte nöjd då så är ju ett slutsteg inte värt det,och satsa då istället på en stor sub.
Var bor du förresten?
Jag vet en kille här i Örebro som håller på mycket med slutsteg o grejer o han har nog begade QSC plx 3402 steg o sälja. Men dom kostar nog 7-8 k... Men då får du 700 watt i 8 ohm 0ch 1100 watt i 4 ohm. det borde räcka en bit..
+ att dessa steg är gjorda för att spela högt och har en skön tung bas. Små är dom också,väger bara 9,5 kg.
Visserligen har jag själv ett steg hos en kompis som är lite äldre, Ett BGw 750 D som faktiskt är riktigt ok.
Det är lite större,det väger över 20 kg. Ger 500 watt ungefär. Du skulle kanske få köpa det för 3000.
Det beror på Polarn om jag får ta tillbaka det....
Och var du bor.
Men jag ska kolla runt lite om jag kan hitta nåt annat begat steg som kan passa.
Prova du så länge o flytta dina burkar.
Meddela sen om det blev nån skillnad.

Postad 03 December 2008 - 14:15

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
För 2-3' får du tex NAd 216 som har mer kraft än din H/K. Jag betvivlar dock, som så många andra att det är problemet. Därför föreslår jag i första hand ett lån av steg, inte ett köp ... om du nu ska testa den vägen. (FÖ samma "kraft" som tex i denna nöjda ungdoms(?) rigg )

Att gå upp mot föreslagna 7-8' är direkt idioti enl min mening. Varför köpa ett PA-steg för så mycket pengar då övriga anläggningen inte går i samma anda?

Som sagt tycker jag det är läge att börja med att kolla akustiken. Har inte lusläst alla inlägg, men är dte verkligen basfritt i HELA rummet? ... eller är det bara så att lyssningspossiotionen råkar vara i mitten breddmässigt och en bit från bakväggen?
Att du har samma symptom med alla högtalare gör att det är än mer troligt att din utrustning inte är problemet.

Postad 03 December 2008 - 14:41

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Sa inte att han skulle köpa steget för 7 k,det är ett alternativ med mycket effekt bara!
O han kan låna där om han vill.
Nad 216 ger väl bara 125 watt väl?
Det ger ju knappt en hörbar skillnad ju!
Möjligen lite mer kontroll.
Lån av steg föreslog ju jag också.
Om han inte bor så himla långt från Örebro så kan han få köpa mitt Bgw steg på Öppet köp om han vill.
Och det är starkare än både Hk och Nad 216 och låter bra också,enda nackdelen är väl storleken.
Nad 216 tycker jag du ska skippa,det kommer inte ge så stor skillnad som du vill ha.
Om du inte köper 2 o bryggar o kör ett steg till varje burk,men bryggning är iaf inget JAG rekommenderar.
O då är du uppe i 6 papp iaf så det går ju inte heller.
Tror också på endera akustik eller fasfel.
Ska bli intressant o höra hur det blev när du flyttat burkarna.

Det att jag tog upp ämnet slutsteg är för han frågade om det.
Om han kan låna hem ett steg o prova har han ju uteslutit problem med stärkaren iaf.
ELLER???

Postad 03 December 2008 - 14:47

Unregistered312252d2
  • Unregistered312252d2
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Det finns ett snabbt test på hur du kan höra om rummet har rätt efterklang eller är för dämpat
. gör som så att du klappar med dina händer och lyssnar på hur det låter,, om det låter som en tom källare med mycket EKO eller om det blir dämpat ljud med kort efterklang,,,
finns massvis olika sätt att testa på rätt enkelt sätt så man kommer närmare sitt eftersökta nirvana,,,, själv har jag lärt mig av alla möjliga fel o även då man kommit rätt på spåren under mitt exprimenterande på över 30 år nu,,

Redigerat av Unregistered312252d2, 03 December 2008 - 16:59.

Postad 03 December 2008 - 15:57

Unregistered312252d2
  • Unregistered312252d2
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Notering: Han kan mycket väl ha akustisk utsläckning i sitt rum, inget snack om den saken. Det är till och med det allra troligaste.
DOCK måste jag påpeka att det verkar figurera en seglivad myt i inlägget :)
Man behöver INTE ett rum som är lika långt som våglängden hos ljudet för att det ska höras. I så fall skulle man behöva ett 10 meter långt rum för att komma ner kring 30 Hz och ett 17 meter långt rum för att komma ner till 20Hz.
Mitt rum är ca 6 meter på längsta ledden (diagonalen) och jag har basutsträckning en bit under 30 hz.
Om det skulle behövas plats för hela våglängden i ljudsammanhang, hur skulle då hörlurar kunnat fungera.
I mina in-ear lurar har jag ca 2 cm till trumhinnan, med teorin om att ljudvågen måste få plats skulle jag inte höra något under 17000 Hz, vilket ju inte är sant.

Du Har rätt om att man behöver inte ett jättelångt avstånd alla gånger för att komma ner i freqvens, men om du tex tar ur dina in earlurar och lyssnar på dom utanför örat,,, så upplever du ingen bas alls.... så arean på element,, plus avstånd och rummets storlek påverkar till slut, kul att du med är insatt på detta med ljudproblem... :-)

Postad 03 December 2008 - 16:17

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Jag måste klargöra en sak, kan mycket väl ha varit otydlig: rummet är absolut inte utsatt för TOTAL basfattighet, absolut INTE! Däremot gick det inte riktigt upp till mina förväntningar vid första anblicken! Som corpsegrindern sagt tidigare kan jag mycket väl ha överskattat CV:s basförmåga, haft för höga förväntningar. Jag kan också mycket väl vara "subbas skadad". I alla andra anläggningar jag kört tidigare har jag haft en subbas som säkerligen mycket väl fyllt ut ljudet och gett mer tryck än om jag skulle kört utan. Jag återupprepar: Bastrycket i VE-12:orna är INTE dåligt, men som sagt kanske inte den "fylligheten" & massiva tryck jag hade förväntat mig.

Jag ska som flera av ni sagt nu låna hem ett slutsteg med go kraft och se vad detta ger för resultat. Har läst igenom alla era inlägg noggrant och konstaterat att ett direkt köp är nog mera dumt än smart..
@ Corpsegrindern, jag bor 3 mil söder om Stockholm så tror tyvärr inte det är aktuellt för att göra ett Öppet köp, tack iaf, mycket vänligt! Blir till att låna någon kompis PA slutsteg av god kvalité och se vad detta ger.

Så som det ser ut nu så lutar det åt att jag börjar leta efter en passande sub. Har en mycket stark känsla av att detta kan lösa mitt problem då det gett goda resultat innan med andra anläggningar.

Vill även passa på att svara på Wesslos inlägg. När jag klappar med händerna i rummet uppstår ett EKO, inte jätte mycket men definitivt ett EKO. Rummet ligger på en källarvåning varav 2 av väggarna är av betong. Det jag tycker är lite konstigt är väll att jag tidigare läst att rum med betongväggar ska spela mera bas :)? Kan ju ha läst grovt fel också..

Ska som tidigare nämnt även flytta burkarna och testa, om jag inte hinner ikväll gör jag det imorgon eftermiddag.

Mvh

Redigerat av D-Crawler, 03 December 2008 - 16:19.

Postad 03 December 2008 - 16:54

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Du borde inte ha problem med att spela tillräckligt högt, med 10W borde du komma upp mot 103dB (93dB känslighet på dina högtalare), och det är IMHO högt. Så du behöver inget kärnkraftverk för att driva de där högtalarna högt nog, 100W räcker så länge du verkligen får ut det också, vilket inte alltid är sant. Sitter själv med ett par dynaudio stativhögtalare med 83dB känslighet (IIRC) och 100W slutsteg, kan spela så soffan hoppar av basen utan att vara i närheten av att bottna slusteget. Och har du dessutom 2 betongväggar med lite eko så borde det låta väldigt högt och skrikigt åtmindstånde. Sedan beror det på vad du spelar, dagens skitmusik går inte att spela högt och innehåller ingen bas. Den är alldeles för högt inspelad och det finns ingen dynamik kvar tyvärr. Prova att skruva upp ex. vis marit bergmans senaste alster t.ex......

Resten är lite spekulation..... du har redan 2 12"-element, varför tror du att ytterligare stora högtalarelement i form av subb gör att det blir bättre? Har du provat att fas-vända en av högtalarna när du kollat att plus verkligen går till plus? Bara som idiot-test menar jag. Någon kul person kan ju ha vänt en sladd eller satt en markering fel, sådant har hänt förr. Dessutom, den knuffen eller sparken i magen du får av basen, den kommer inte från de låga subb-bas tonerna utan från mid-basen. Funkar inte den så blir det bara ett brummande från subben, ingen attack i det elementet. Återigen om jag inte missat något allvarligt.

Postad 03 December 2008 - 17:09

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
OK.
Skriv sen här hur det blev med omflyttning ev. annat steg.
Om du alltid haft en sub så är det inte så konstigt om du är lite besviken på basen.
Cerwin vega är lättdrivna,ja men det slår lätt över o blir skrikigt om man inte har bra kontroll på grejerna.
Jag tror du kommer märka skillnad att det låter renare på högre volym om du fixar ett starkare steg.
Sen om du ska bli nöjd med basen så tror jag på en sub,faktiskt.

Postad 03 December 2008 - 18:22

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Du borde inte ha problem med att spela tillräckligt högt, med 10W borde du komma upp mot 103dB (93dB känslighet på dina högtalare), och det är IMHO högt. Så du behöver inget kärnkraftverk för att driva de där högtalarna högt nog, 100W räcker så länge du verkligen får ut det också, vilket inte alltid är sant. Sitter själv med ett par dynaudio stativhögtalare med 83dB känslighet (IIRC) och 100W slutsteg, kan spela så soffan hoppar av basen utan att vara i närheten av att bottna slusteget. Och har du dessutom 2 betongväggar med lite eko så borde det låta väldigt högt och skrikigt åtmindstånde. Sedan beror det på vad du spelar, dagens skitmusik går inte att spela högt och innehåller ingen bas. Den är alldeles för högt inspelad och det finns ingen dynamik kvar tyvärr. Prova att skruva upp ex. vis marit bergmans senaste alster t.ex......

Resten är lite spekulation..... du har redan 2 12"-element, varför tror du att ytterligare stora högtalarelement i form av subb gör att det blir bättre? Har du provat att fas-vända en av högtalarna när du kollat att plus verkligen går till plus? Bara som idiot-test menar jag. Någon kul person kan ju ha vänt en sladd eller satt en markering fel, sådant har hänt förr. Dessutom, den knuffen eller sparken i magen du får av basen, den kommer inte från de låga subb-bas tonerna utan från mid-basen. Funkar inte den så blir det bara ett brummande från subben, ingen attack i det elementet. Återigen om jag inte missat något allvarligt.

Sant det du säger. Men vid vilket -db värde på HK:n ligger jag på 10W, eller var det 00? För stärkaren går ju inte fruktansvärt långt, +10 är ju max som sagt. Jag har dubbelkollat alla anslutningar så det ska stämma. Skruvade faktiskt loss vissa anslutningar och tittade efter markeringar osv men såg inget tecken på att något skulle vara fel.
Anledningen varför jag kollat på en subbas är inte just för den där "sparken i magen" man får utav midbasen, utan för själva "fylligheten" i ljudet, trycket så att säga. Har svårt för att förklara men känner definitivt en ökad "massa" i ljudet när en subbas kopplas in. Jag kan ju naturligtvis ha fel men är relativt övertygad.

OK.
Skriv sen här hur det blev med omflyttning ev. annat steg.
Om du alltid haft en sub så är det inte så konstigt om du är lite besviken på basen.
Cerwin vega är lättdrivna,ja men det slår lätt över o blir skrikigt om man inte har bra kontroll på grejerna.
Jag tror du kommer märka skillnad att det låter renare på högre volym om du fixar ett starkare steg.
Sen om du ska bli nöjd med basen så tror jag på en sub,faktiskt.

Ja det ska bli mycket intressant! Hinner tyvärr inte idag att flytta grejorna så det får bli imorgon förhoppningsvis. Sen snackade jag med en polare som är DJ och han ska bära hit ett 1000W steg som vi ska koppla in och se vad det ger. En subbas lär det bli så fort jag hittar någon bättre beg. Ska dock testa att låna en först precis som steget så jag ser att de är det jag söker.

Mvh

Redigerat av D-Crawler, 03 December 2008 - 18:23.

Postad 03 December 2008 - 21:00

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0

Sant det du säger. Men vid vilket -db värde på HK:n ligger jag på 10W, eller var det 00? För stärkaren går ju inte fruktansvärt långt, +10 är ju max som sagt. Jag har dubbelkollat alla anslutningar så det ska stämma. Skruvade faktiskt loss vissa anslutningar och tittade efter markeringar osv men såg inget tecken på att något skulle vara fel.
Anledningen varför jag kollat på en subbas är inte just för den där "sparken i magen" man får utav midbasen, utan för själva "fylligheten" i ljudet, trycket så att säga. Har svårt för att förklara men känner definitivt en ökad "massa" i ljudet när en subbas kopplas in. Jag kan ju naturligtvis ha fel men är relativt övertygad.

Det borde vara någonstans runt -10, -20 blir 1W effekt (eller snarare 8 och 0.8W, men känslighet räknas från spänning över 8ohm, du har samma spänning över 4ohm så dubbla effekten, ger mest en liten fingervisning, beror ju på signalnivå från CD och så också), men 103dB..... det känns som om jag inte vill vara i det rummet om det krämar på så mycket. Lyssnade på ett par dynaudio hos Ljudmakarna med en hemmabioförstärkare på 100W IIRC och där var de nog uppe på +3 tror jag i ett ljuddämpat rum och 10dB mindre känslighet, det var högt. Vad jag menade med polariteten var att de kanske har vänt en intern sladd du inte ser, det ärju snabbt gjort att skifta + och - på en av högtalarna för att utesluta, snuskigt hur mycket basen släcks om man vänder polariteten fel.

De 2 12"arna borde ju rimligtvis ge all den värme och fyllighet du behöver och kan få från en sub med ??? ett ??? 12"-element? Bara en tanke. Hoppas att du får möjlighet att prova med slutsteg, tror att det är det som är kruxet, men att 100W slutsteg borde vara tillräckligt.

Det här är bara mina egna tankar, de kan mycket väl vara fel. Lycka till, hoppas du blir nöjd och hittar "felet", finns inget värre än att köpa något och vara så himla förväntansfull och så blir man besviken när man kommer hem.

Postad 03 December 2008 - 22:23

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Det borde vara någonstans runt -10, -20 blir 1W effekt (eller snarare 8 och 0.8W, men känslighet räknas från spänning över 8ohm, du har samma spänning över 4ohm så dubbla effekten, ger mest en liten fingervisning, beror ju på signalnivå från CD och så också), men 103dB..... det känns som om jag inte vill vara i det rummet om det krämar på så mycket. Lyssnade på ett par dynaudio hos Ljudmakarna med en hemmabioförstärkare på 100W IIRC och där var de nog uppe på +3 tror jag i ett ljuddämpat rum och 10dB mindre känslighet, det var högt. Vad jag menade med polariteten var att de kanske har vänt en intern sladd du inte ser, det ärju snabbt gjort att skifta + och - på en av högtalarna för att utesluta, snuskigt hur mycket basen släcks om man vänder polariteten fel.

De 2 12"arna borde ju rimligtvis ge all den värme och fyllighet du behöver och kan få från en sub med ??? ett ??? 12"-element? Bara en tanke. Hoppas att du får möjlighet att prova med slutsteg, tror att det är det som är kruxet, men att 100W slutsteg borde vara tillräckligt.

Det här är bara mina egna tankar, de kan mycket väl vara fel. Lycka till, hoppas du blir nöjd och hittar "felet", finns inget värre än att köpa något och vara så himla förväntansfull och så blir man besviken när man kommer hem.

Ahh nu förstår jag lite mer.
Du har ju iaf helt rätt i att någonting är krux. Som jag tidigare nämnt så var ju basen typ fetare från mina GLE-409:or vid samma -db värde än från VE-12:orna vilket måste anses vara ett skämt men tyvärr är sant. Jag har nu iaf fått mycket god hjälp från er alla och ska testa allt. Ska även göra ett eget litet test med att byta kablar då jag misstänker att jag har kass kontakt med EKK:n, extremt svår att skruva fast pga. styvheten.
Håller helt med dig om att 2 st 12"are borde ge nog med bas, men konstig nog inte. Jag förstår inte heller varför den "slås" ut, borde ju dunka på som bara den.
Ska bli intressant att se vad som händer nu iaf. Kan inte ge datum på när jag testat allt men det kommer inom en snar framtid.

Mvh

Postad 03 December 2008 - 22:30

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Vad är det för steg du ska testa?

Det här om polariteten är fel inne i högtalarn är superenkelt att kolla.
Skruva bort högtalarsladden från förstärkarn,koppla sen på ett vanligt litet batteri på 1,5 volt, + på pluskabeln och - på miniús kabeln till högtalaren. Kolla på basmembranet,om fasen är rätt så slår basen ut några mm och stannar där,är fasen fel slår basen INÅT istället. Om du vänder på batteriet ser du skillnaden,alltså byter + och -.
På det viset ser du vilken kabel som är plus o minus från respektive högtalare,värt att testa.

Ha dock inte batteriet påkopplat för länge då batteriet ger likström,som inte högtalaren är konstruerad för..Men dom går inte sönder av 1,5 volt. Men för säkerhets skull så håll batteripolerna mot kabeln i några sekunder bara.

Kan även säga en annan sak,100 db är inte så jättehögt om vi snackar bas.
Inte högt alls i mina öron.
Har mätt med Db mätare 6 meter från högtalarna och där är man uppe i 100 Db innan mixern visar att den ger ut signal ens, så - 35 Db nånstans.. Lite sinnessjukt jag vet, men kul är det, och headroom finns..
6 st 18" ger ju lite verkningsgrad....

Postad 03 December 2008 - 22:44

Unregistered29611
  • Unregistered29611
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
För att ändra interferensen mellan dina högtalares ljudvågor så kan du testa att ändra avståndet mellan dem, vägskillnaden mellan högtalarna, som delvis styr ifall en vågtopp träffar en vågdal.

Eller är det bara så enkelt att du överskattat stereons kapacitet.

Postad 03 December 2008 - 22:44

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Cerwin vega dunkar faktiskt inte på som bara den....
Beror på vad man jämför med men,det jag har hört låter tunnt i basen.
Clsc 215 testades ju i Hifi o musik o fick minus för... Tunn bas!
Lite roligt med en högtalare med dubbla 15" basar, och reklamen som skryter till max om bastrycket!
Om någon annan tillverkare av lite bättre kvalitet tex canton skulle få för sig att bygga en partyhögtalare med 15" basar så skulle den spöa cerwin till max,det tror iaf jag. I både välljud o ljudtryck.
Lite skit om cerwin jag vet,men jag var tvungen...
Sorry..

Postad 03 December 2008 - 22:47

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
erikjönsson,där tror jag du slog huvudet på spiken!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.