Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tröttnat på 5.1?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 December 2008 - 10:54

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
Nu har jag pillat fram och tillbaka med en mängd lösning i kanske 6-8år ungefär.

Jag bor för närvarande ganska trångt, och har väl aldrig riktigt haft möjlighet att möblera efter hembion, utan gjort tvärt om.

har fasen tröttnat på framförallt satelliterna. När man väl har dom i bruk så känns dom mest i vägen i möblering.

När man spelar GH4 eller liknande spel så blir specialeffekter mest jobbiga osv.

Fler som tröttnat som jag? Ska inhandla en rejäl matchande center till mina Mi1, behålla sub och ta bort center. Testa iaf, kanske inte alls blir bra.

Postad 11 December 2008 - 11:06

Martin83
  • Martin83
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Svårt att säga, men har alltid kört 5.1 och vid möbleringen är det jäkligt jobbigt (särskilt om man bor i lägenhet) - samtidigt är jag rädd för att tappa i effekterna om jag tar bort de bakre högtalarna.

Får se hur man gör, håller på att köpa ihop ett nytt system och kommer inleda med 2 nya frontar + center och se hur det känns vid film-tittande.

Lite mer kunnigt folk än mig som har åsikter på hur mycket man tappar vid film om man inte kör 5.1?

Postad 11 December 2008 - 11:18

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Om man har möjlighet så är väggmonterade högtalare att föredra. Det måste vara besvärligt att ha stativ stående runt soffan. Om man stör sig på effekterna så har man förmodligen misslyckats med sin upställning. Man skall helst inte märka bakhögtalarna utan de skall ge en naturlig bakre ljudbild. Detta uppnås bäst om man har fler än två högtalare där bak (något som inte är ett problem om de väggmonteras). Jag fick ett lyft när jag gick från två till fyra bakhögtlare, och snart byter jag till sex. Då blir det nog en härligt homogen bakre ljudbild utan någon enstaka högtalare som surrar iriterat i örat.

Postad 11 December 2008 - 11:34

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Tycker inte det är några problem med 5.1,bor själv så kan möblera hur jag vill. :)

Postad 11 December 2008 - 12:01

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
Jag har efter flytt bytt ut mitt 5.1 system till ett rent stereo, ångrar mig inte än så länge iaf. Kommer eventuellt köpa till en subb senare när jag fått kolla lite mer film så jag vet om det behövs eller inte.

Postad 11 December 2008 - 12:01

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
Okej.

Hassesolo har ju precis rätt. Jag har misslyckats, eller, iaf bara lyckats så långt det går i vårt vardagsrum med placering av satelliterna. Dom står både olika långt bort och på olika höjd i dagsläget.

Jag gillar verkligen 5.1 när det är monterat rätt och injusterat.
Tror bara jag väntar tills den dagen kommer att jag har möjlighet till det.

Något som absolut INTE fungerade enligt mig var 2.1, dvs utan center med 92" projje. Det blev alldeles för bred ljudbild för min smak.

blir nog 3.1 ikväll att prova med!

Redigerat av WmB, 11 December 2008 - 12:02.

Postad 11 December 2008 - 14:05

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Har själv ägt ett antal 5.1 system men till slut tröttnade jag som du och jag har idag satsat på en bättre 2kanalrigg istället och fastän jag var orolig för att sakna multikanal så ångrar jag inte mig en sek att jag bytte..

Postad 11 December 2008 - 14:41

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0

Har själv ägt ett antal 5.1 system men till slut tröttnade jag som du och jag har idag satsat på en bättre 2kanalrigg istället och fastän jag var orolig för att sakna multikanal så ångrar jag inte mig en sek att jag bytte..

Nä, precis. Dock lär jag köra 3.1 pga för bred ljudbild. Och utan sub skulle jag inte kunna leva ;)

Postad 11 December 2008 - 15:04

3DBlaster
  • 3DBlaster
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Delvis... jag oxså.. idag kör jag 4.1 (4.0) dvs suben sitter inte på "sub ut" utan är mono från FL + FR.
Ställer man avkodaren/receivern rätt så hamnar ju o.1 signalen i frontarna ändå, varför kör jag så här? Jo jag använder min anläggning för både film och musik och gillade inte signalnivås skillnaden mellan olika ljud format och speciellt i suben.
Kör Pi60 som front högtalare och har inte proj så anståndet är rätt normalt vilket gör att jag inte saknar centern, dessutom hade jag en center förut som inte matchade sidohögtalarna (inte smart vet).
Dock om jag hade plats för ett film rum skulle jag nog designat det för 7.1 och dedikerat det för film sedan konvertera min nuvarande anläggning till en ren 2.0á.
Drömmer vidare...

/3DBlaster

Postad 11 December 2008 - 15:27

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0

Delvis... jag oxså.. idag kör jag 4.1 (4.0) dvs suben sitter inte på "sub ut" utan är mono från FL + FR.
Ställer man avkodaren/receivern rätt så hamnar ju o.1 signalen i frontarna ändå, varför kör jag så här? Jo jag använder min anläggning för både film och musik och gillade inte signalnivås skillnaden mellan olika ljud format och speciellt i suben.
Kör Pi60 som front högtalare och har inte proj så anståndet är rätt normalt vilket gör att jag inte saknar centern, dessutom hade jag en center förut som inte matchade sidohögtalarna (inte smart vet).
Dock om jag hade plats för ett film rum skulle jag nog designat det för 7.1 och dedikerat det för film sedan konvertera min nuvarande anläggning till en ren 2.0á.
Drömmer vidare...

/3DBlaster

Tänker precis som du. Är sugen på att göra som du med subben också.

Precis som du skulle 7.1 bli mitt biorum om jag fick bestämma. Jag kör också utan matchad center än så länge, men det är ju lätt att lösa

Postad 11 December 2008 - 16:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Det är klart att ett bra tvåkanalssystem är att föredra framför ett dåligt 5.1-system.
Bäst är kanske ett bra 7.1-system. Det siktar jag på. ;)

Postad 11 December 2008 - 16:56

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0
Jag har försökt att bara köra 2 kanal canton Rcl + för och slutsteg från primare, det funkade ett halvår sedan saknade jag effekten av att ha surround högtalare.

Nu kör jag 7.1 med dubbla basar vilket ger en riktig filmupplevelse trots nedgradering av stärkare och högtalare.
Men jag insåg att film är viktigaste för mig då jag ändå aldrig sitter och finlyssnar.
Men det gäller att lägga ner tid i placering av högtalare och kalibrera systemet för att få det bra.

Postad 11 December 2008 - 17:02

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0
Ja, nu var det ca 2 år sedan jag körde med 7.1, och jag kan säga att jag saknar den diskreta avkodningen av 5.1 filmer i 7.1, så jag är nästan förvånad över att jag inte har fixat det än, allt som behövs är ju en borrning och en skruvmejsel, 5.1 har jag nu men det blir inte alls den där aha-upplevelsen som en riktigt bra 5.1 i 7.1 ger ;) , om ni förstår hur jag menar.( Gött o höra distinkta dialoger i högtalaren till höger surround medan resten av anläggningen beter sig som ett 5.1), tex.

Och jag pratar inte ens om HD ljudformat...

Postad 11 December 2008 - 17:24

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
IMO:
Bra 5.1 > Bra 2.0 > Dåligt 2.0 > Dåligt 5.1

Postad 11 December 2008 - 20:11

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0
Spontant tycker jag det låter som om du har för hög volym på bakhögtalarna, eller har felinställda fördröjningar i setupen. Då får man lätt en ljudsmet med överdrivet mycket bakgrundsljud och effekter.

Rätt inställt så ska det höras som om ljudet mest kommer framifrån, men att ljudet liksom fyller upp rummet.

Ett tips är att mäta volymen med enkel datormikrofon, t.ex. den inbyggda mikrofonen på en laptop, och ett ljudprogram som t.ex. TrueRTA. Det behövs inga fina grejer för att bara mäta volymen på vitt brus.

Själv kör jag faktiskt utan centerhögtalare. ;) Föredrar den stora ljudbilden som det ger. Sen 4 surroundhögtalare och en subwoofer på det.

Redigerat av Frux, 11 December 2008 - 20:15.

Postad 12 December 2008 - 07:24

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
Hmm, okej.

Ska testa en autokalibrering för skojs skull. Brukar bli så missnöjd med det annars :rolleyes:

Postad 12 December 2008 - 09:08

shafty
  • shafty
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej!
Jag kör 7.3 och kommer nog aldrig att tröttna på det :rolleyes:
Jag har dubbla subbar till film och musik.De följer frontkanalerna+center+surround samt en dedikerad subwoofer till LFE-kanalen. Praktiskt att kunna ställa förhållandet Bas+LFE individuellt.
/Shaft

Postad 12 December 2008 - 09:24

3DBlaster
  • 3DBlaster
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Jag har en htpc och jag kör denna programvara:

http://www.juicehifi.com "Audilense"

I demo versionen kan man mäta men inte spara eller använda, ger en väldigt bra bild på hur man ligger till :-)

MVH
/3DBlaster

Postad 13 December 2008 - 01:33

Saltade
  • Saltade
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
jag har flyttat nyligen. och jag har inte orkat sära upp satelliterna. men jag har över min förvåning inte saknat dom.
så det finns något i det du säger.
mvh Andreas

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.