Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarkabel till dessa?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 December 2008 - 15:41

Unregistered9612cfd3
  • Unregistered9612cfd3
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Tjolahopp!

Är det någon som har något tips på vad jag kan köpa för högtalarkablar till ett par System One VH-210, och till ett rimligt pris.

Sedan undrar jag varför det är fyra stycken "hål" där man sätter högtalarkabeln, jag har sett att endel har "en" kabel med 4 delar som sitter i varsitt "hål", och blir det någon skillnad om jag köper lite dyrare kabel än den jag har, ni ser vad jag har på bilden.

Bild
Bifogad fil  S_tter_i_h_gkabeln.jpg   1.02MB   0 Antal nerladdningar

Mvh Jesper :P

Redigerat av Unregistered9612cfd3, 30 December 2008 - 15:42.

Postad 30 December 2008 - 17:11

Aurum
  • Aurum
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Du kan använda banankontakter till att sätta i hålen, detta gör att du kan dra loss kablarna snabbt och enkelt om du skulle behöva detta. Givetvis måste kabeln fästas i bananen först :P

Postad 30 December 2008 - 17:16

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Den kabeln du har ser väl bra ut =) Ganska tjock och så. Kan nog inte bli så mycket bättre, om det inte är för utseendets skull förstås. Att det finns fyra olika kopplingspunkter beror på att man kan gör en så kallad bi-wire. Detta innebär att fyra kablar går till högtalaren istället för två. Två till diskant/mellanregister och två till bas brukar det vanligtvis vara. Om man vill göra detta tar man bort de två metallblecken som knyter samman kopplingspunkterna. Det är ganska standard att ha den möjligheten men det gör ingen skillnad på sig, såvida man inte har två förstärkare, en till varje par kabel.

Postad 30 December 2008 - 19:32

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Tror heller inte att du vinner något på annan högtalarkabel. Att skicka en signal från förstärkaren till högtalaren är inte direkt "rocket science" (se länk). Det finns dock en brasklapp och det är att en förväntan om bättre ljud (pga t.ex utseende och pris) skulle kunna göra att du upplever just detta.

"So how important is the speaker cable? To read some of the ill-tutored theories bandied about in some high-end audio publications, you’d think the writers thought little notes danced along the cables to your speakers, subject to degradation and all manner of hazards in their brief transit to the loudspeakers. Indeed, some exotic cable manufacturers claim that their overpriced wire will actually improve the electrical signals!
In fact, the flow of electrical signals through copper cable is rather straightforward."

http://www.axiomaudio.com

Postad 31 December 2008 - 13:06

Unregistered9612cfd3
  • Unregistered9612cfd3
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Du kan använda banankontakter till att sätta i hålen, detta gör att du kan dra loss kablarna snabbt och enkelt om du skulle behöva detta. Givetvis måste kabeln fästas i bananen först :)

Ja jag tänkte på de, som du sa är de ju bra om man ska ta ur de ofta och så :blink:

Postad 31 December 2008 - 13:10

Unregistered9612cfd3
  • Unregistered9612cfd3
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Den kabeln du har ser väl bra ut =) Ganska tjock och så. Kan nog inte bli så mycket bättre, om det inte är för utseendets skull förstås. Att det finns fyra olika kopplingspunkter beror på att man kan gör en så kallad bi-wire. Detta innebär att fyra kablar går till högtalaren istället för två. Två till diskant/mellanregister och två till bas brukar det vanligtvis vara. Om man vill göra detta tar man bort de två metallblecken som knyter samman kopplingspunkterna. Det är ganska standard att ha den möjligheten men det gör ingen skillnad på sig, såvida man inte har två förstärkare, en till varje par kabel.

Ja jag köpte den tjockaste på brl.se så egentligen duger den. Jaha, jag har bara en förstärkare så det kanske inte gör någon nytta om jag skulle köpa sådana kablar, men jag är lite ute efter utseendets skull, men ändå, de syns knappt där bakom i alla fall :) Så det kanske duger med de jag har :blink:

Postad 31 December 2008 - 13:13

Unregistered9612cfd3
  • Unregistered9612cfd3
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Tror heller inte att du vinner något på annan högtalarkabel. Att skicka en signal från förstärkaren till högtalaren är inte direkt "rocket science" (se länk). Det finns dock en brasklapp och det är att en förväntan om bättre ljud (pga t.ex utseende och pris) skulle kunna göra att du upplever just detta.

"So how important is the speaker cable? To read some of the ill-tutored theories bandied about in some high-end audio publications, you’d think the writers thought little notes danced along the cables to your speakers, subject to degradation and all manner of hazards in their brief transit to the loudspeakers. Indeed, some exotic cable manufacturers claim that their overpriced wire will actually improve the electrical signals!
In fact, the flow of electrical signals through copper cable is rather straightforward."

Jasså, då kanske det duger med de kablar jag har :blink: Och jag har inte så dyra högtalare och inte heller någon dyr förstärkare. Så det räcker kanske med de jag har :)

Postad 31 December 2008 - 20:46

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Om du tycker att ljudet är bumligt och basigt kan det bli bättre med en annan "bättre" högtalarkabel. En bättre sådan kan t ex vara Supra ply 2.0

Glöm inte bort signalkablarna, dessa är också viktiga för välljudet - speciellt om du fortfarande kör med "lakritssnörena"...

Postad 01 January 2009 - 15:10

Unregistered9612cfd3
  • Unregistered9612cfd3
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Om du tycker att ljudet är bumligt och basigt kan det bli bättre med en annan "bättre" högtalarkabel. En bättre sådan kan t ex vara Supra ply 2.0

Glöm inte bort signalkablarna, dessa är också viktiga för välljudet - speciellt om du fortfarande kör med "lakritssnörena"...

Nja, egentligen är det inget fel på ljudet(enligt mig), men det är också min första anläggning så jag har ingen aning hur de kan låta med bättre/sämre högtalare/förstärkare osv., men det blir nog ny anläggning(i alla fall 2 nya frontar lite senare), än så länge duger det här för mig egentligen.

Jag har just nu lakritssnören ifrån datorn till förstärkaren, men jag hade tänkt beställa http://www.fynda.se/...php?prodid=2831 samt bananpluggar till frontarna :lol: Ska köpa 10 meter av den där Ochemga kabeln och gömma den lite snyggt vid listerna i golvet :D

Postad 06 January 2009 - 15:29

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Tror heller inte att du vinner något på annan högtalarkabel.

Varför citera en kabel försäljare som påstor att bara deras kabel är prisvärdig?

På samma sidan står det:

"Finally, where do you find good-quality, mechanically sound, no-nonsense audio/video cables at a reasonable price? You order cables directly from Axiom. "

hifi_fan

Postad 21 January 2009 - 08:26

Energy_RC50
  • Energy_RC50
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej åk till biltema och köpa 4 trådig Installationskabel
EKK och tillverka din egen kabel . Av dem 4 kablarna sätter du ihop så det bara blir 2. finns en här som har bilder på hur du ska göra men har glömt hans namn. Jag har själv detta hemma och jag märkte skillnad på ljudet mot vanlig högtalarkabel . I denna kabel är det ju ren koppartråd som är världigt bra för ljud till högtalare

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.