Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på Samsung LE-32A656/676 och 32A766? 50hz eller 100hz?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 December 2008 - 23:59

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Funderar på att slå till på en LCD tv. Mina val har fallit på Samsungs 32-tummare 676 och 766. Vet att 676:an fått bra omdömen då den är nästintill identisk med 656:an (som för övrigt fått mycket ros från kritiker). Har dock inte kunnat läsa mig till vad 766:an går för och hur mycket bättre den är än 656/676!? Skulle vara intressant att höra från er som äger 32-tumsversionerna av dessa och höra hur stor skillnaden i bild är! Kliver jag upp till 37 tum lr 40 tum finns dessa modeller med 100hz, men vad gör 100hz för en lcd? Är det värt dom extra tusenlapparna eller är det nått man helst klarar sig utan?

Postad 01 January 2009 - 15:06

Unregistered82052d92
  • Unregistered82052d92
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag vet inget om 32" men 40" skärmen är den samma på 676 som på 766, det enda som skiljer dem åt är att 766 kan spela upp vissa mediefiler och kan kopplas mot ett nätverk. Enligt en större hembio butik så tyckte de att 676 var ett mycket bättre val än 766 när jag ändå skulle köra den mot en Tvix, samma tv bättre pris helt enkelt.

Postad 02 January 2009 - 15:03

sl2wm
  • sl2wm
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Vad är skillnaden mot 656 då ?

Postad 02 January 2009 - 16:13

Unregistered82052d92
  • Unregistered82052d92
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Ignorera mitt förra inlägg, verkar som om det bara var en butik som ville sälja det de hade i lager :) Det är skillnad på panelerna!

Postad 02 January 2009 - 17:04

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan 656 och 676 är hårfin då de delar samma panel, enda skillnaden är att 676:an har en CA modul som stödjer HD-tv sändningar (för Boxer om jag inte missminner mig...). 766 har en annan panel med 70000:1 i kontrast istället för 656/676 50000:1, samt inrymmer mer tekniskt smågodis som ethernet ingång m.m som 656/676 saknar.
Men jag är mer intresserad av att veta vad ni gott folk (som äger någon av dessa) tycker om bilden på dem, främst 32" men även med lr utan 100Hz. På affärerna är bilden oftast rejält "uppskrämd" på 656/676 och 766 har jag inte lyckats finna i butik och se "live". Skulle va kul att få höra era åsikter och skulle va bra hjälp för mig som är i valet och kvalet!!:)

Postad 03 January 2009 - 05:54

Unregistereda501c643
  • Unregistereda501c643
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Har precis köpt en 766 och är väldigt nöjd med den.. Det som jag inte gillar är att jag får fram dom där ränderna alla pratar om vilket förstör bilden en del samt att det är lite andra bild störningar som pågår.. Tror mest detta kan vara då jag inte har dom rätta inställningarna samt att jag kör på analogt just nu!
Sen så kunde jag inte titta på film eller lyssna på musik via usbn så funderar på om man skall uppdatera den!?

Men annars tycker jag tvn är toppen bra så köp den!

Postad 06 January 2009 - 13:26

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Har precis köpt en 766 och är väldigt nöjd med den.. Det som jag inte gillar är att jag får fram dom där ränderna alla pratar om vilket förstör bilden en del samt att det är lite andra bild störningar som pågår.. Tror mest detta kan vara då jag inte har dom rätta inställningarna samt att jag kör på analogt just nu!
Sen så kunde jag inte titta på film eller lyssna på musik via usbn så funderar på om man skall uppdatera den!?

Men annars tycker jag tvn är toppen bra så köp den!

Okej, tack för ditt svar!
Men vad är det för ränder och bildstörningar du pratar om, flimmer lr?
Skulle tänka mig att en uppdatering av mjukvaran borde fixa det! Vad jag läst mig till på forumet verkar det som de flesta ägarana av samsung lcd tv:s behöver uppgradera mjukvaran, så verkar vara mer regel än undantag...

Vilken storlek har du på tv:n? Funderar övervägande på 32" modellen (676 lr 766) men dem har enbart en uppdateringsfrekvens på 50hz. Är 100hz att föredra på en lcd av denna storlek, lr blir det enbart en markant skillnad? Har hört lite delade meningar angående detta, vissa menar att 100hz hjälper till att göra bilden mindre hackig(bättre flyt) medans andra menar att det bara är vid sportsändningar som 100hz tekniken kommer till sin rätt hos lcd. Hembiobutiken.se rekommenderar att man stänger av 100hz när man ser på film...

Jag kommer mest att använda tv:n som dataskärm, Film(dvd/blu-ray) och vanligt tv-tittande.

Tacksam för svar! God fortsättning!

Postad 06 January 2009 - 19:05

Hankee
  • Hankee
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt en Samsung LE-40A676. Jag är jättenöjd med den och det enda jag inte gillar är att orginal ljudet inte är det bästa. Men ifall du har andra högtalare så kvittar ju det.
Sen en del tycker att Samsung tv apparater lider av input lag (vad det nu är) så har jag inte märkt något konstigt med min bild.
Angående det där med 100 hz. Så stänger jag hellre av 100Hz och jag har även kollat på sport med 100 Hz på och jag kör hellre utan då också.

Postad 11 January 2009 - 21:34

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Jag har precis köpt en Samsung LE-40A676. Jag är jättenöjd med den och det enda jag inte gillar är att orginal ljudet inte är det bästa. Men ifall du har andra högtalare så kvittar ju det.
Sen en del tycker att Samsung tv apparater lider av input lag (vad det nu är) så har jag inte märkt något konstigt med min bild.
Angående det där med 100 hz. Så stänger jag hellre av 100Hz och jag har även kollat på sport med 100 Hz på och jag kör hellre utan då också.

Tack för ditt svar!
Okej, ja samsung är väll inte direkt kända för nått pang ljud direkt, tur kanske då att dom är desto bättre med bilden!:)
Input lag är om jag förstått det rätt, fördröjning i bilden när man t ex kopplar in en extern källa som x-box eller playstation, att spelet kan framstå som "segt" lr lite "hackigt". Om samsung har det lr inte vet jag inte.

Du gillar inte 100hz överhuvudtaget eller? Blir bilden konstig med 100hz i jämförelse då du kör i 50 hz, skarp/oskarp/onaturlig!? Bådar gott för mig isf som funderar att slå till på 32" (676 lr 766) som saknar 100hz funktionen!:P

Har du kopplat in nånn blu-ray spelare till tv:n och kollat hur det ser ut? Tänka mig att den får "godkänt":blush:

Postad 13 January 2009 - 16:27

Hankee
  • Hankee
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar!
Okej, ja samsung är väll inte direkt kända för nått pang ljud direkt, tur kanske då att dom är desto bättre med bilden!:P
Input lag är om jag förstått det rätt, fördröjning i bilden när man t ex kopplar in en extern källa som x-box eller playstation, att spelet kan framstå som "segt" lr lite "hackigt". Om samsung har det lr inte vet jag inte.

Du gillar inte 100hz överhuvudtaget eller? Blir bilden konstig med 100hz i jämförelse då du kör i 50 hz, skarp/oskarp/onaturlig!? Bådar gott för mig isf som funderar att slå till på 32" (676 lr 766) som saknar 100hz funktionen!:blink:

Har du kopplat in nånn blu-ray spelare till tv:n och kollat hur det ser ut? Tänka mig att den får "godkänt"B)

Tack för svaret om input lagg :wacko: Dock är det inget jag märkt av i mitt XBOX 360.
Angående 100Hz så kan jag tänka mig använda 100Hz på låg nivå när jag ser sport men jag tycker inte att det är så stor skillnad. Så köp inte större bara för att få 100Hz men visst är det härligt med 40".

Så svar på på blu-ray frågan, Jag har tyvärr ingen blu-ray spelare men funderar på att skaffa en eftersom jag har hört att det är riktig nice fin bild med blu-ray!

Postad 13 January 2009 - 18:23

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Hankee...;

Okej! Kanske bara är input lag på vissa exemplar av samsung tv's då!? Dålig firmware(mjukvara) möjligen!? Då får du skatta dig lycklig !:P
Skönt att veta att 100hz inte har någon avgörande effekt på hur bilden beter sig! Fick jag ett huvudbryderi mindre;) Bor ganska litet för tillfället och 32" känns dessutom mer plånboksvänligt!

Trevligt att du spekulerar i blu-ray inköp! Full HD + blu-ray = mumma!! Vet inte om du har tänkt dig nått speciellt märke på spelaren, men såg Panasonics BD55 häromdagen, riktigt bra bild + att den fått bra omdömen i tester! Bara ett tips!=)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.