Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

UMPC som "Squeezebox" ... OCH NAS ?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 January 2009 - 23:32

gruk
  • gruk
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag funderar på en Squeezebox Classic för att få musiken på datorn via det trådlösa nätverket ut på stereon.
Men, slår det mig, några eeepc-modeller kostar ju ungefär samma. Kan jag rigga så att den gör samma jobb som en SB? (Squeezecenter-programvaran är ju open source...)

Jag tittar också på en NAS för att stoppa musikdiskarna i. Men en NAS är ju bara "en slö dator med några hårddiskar på", så med rätt programvara i burken, och några usb-diskar, kanske en eeePC gör samma jobb, för ungefär samma kostnad??

Och, kanske kan _samma_ eee göra bägge jobben? Då blir det kostnadseffektivt också... speciellt om det är en eepc 701 :rolleyes:

Kan de vara ett alternativ? Vilken programvara behövs? (Linux?/XP?) Nackdelar?

Postad 02 January 2009 - 10:09

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jepp du kan köra allt på samma burk, dock med nackdelen att du har begränsat med lagringsutrymme ur nas-synpunkt i en UMPC :)

Finns squeeze-mjukvaran både till *nix och windows eller hur funkar det när du säger att den finns som öppen source?

Postad 02 January 2009 - 11:11

Zippocage
  • Zippocage
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Jag har själv en Squeezebox SB3 (classic) och kör en Eee Box (körandes Ubuntu server) i garderoben med Squeezecenter. Det du vill göra går men tänk dels på att om du skall ha något sjysst musik utbud så behöver du förmodligen en annan server eller en extern hårddisk. Sedan så är Squeezebox just en grym Squeezecenter klient och det är bara serverdelen som finns tillgängligt lätt och gratis. Klientdelen finns i olika varianter: Java-applet, etc men når inte kvalitetsmässigt upp till en standalone squeezebox i min mening.

Postad 02 January 2009 - 11:18

Unregistered99ed7140
  • Unregistered99ed7140
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Men då kan du väl lika gärna göra dig en HTPC?

Postad 03 January 2009 - 19:48

gruk
  • gruk
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Dreadlock: Visst finns SqueezeCenter till både 'nixar och win och mac. Men sen finns ju WInamp remote och kanske ännu fler..?
Zippocage: Och något utrymmesproblem hade jag inte tänkt ha, jag tänkte ju sätta USB-diskar på UMPCn, om jag nu använder den som NAS- annars sitter ju diskarna på server-datorn)
Det behöver väl inte vara Squeezecenter, kanske Winamp Remote går lika bra. Då finns det väl gott om klienter som kan stoppas in i eeepc:n
Halvar: Njae- en HTPC gör inte riktigt det jobb jag tänkt att UMPCn skulle göra. HTPC:n finns redan som musikserver (och möjlig musikserver).

eee:n skulle snarare vara just mottagare av musik från nätverket och skicka ut den i stereon. Med den extra finessen att jag får en stor display på "musikklienten" och ett stort (jämfört med en SB ;-) tangentbord (Kanske finns det någon programvara som enkelt låter mig söka i musiken och visar info om vad som spelas osv.). Dessutom är den ju tyst (om jag nu inte fullfuljer NAS-idén). Så jag tycker att det verkar rätt sjysst att ha i bokhyllan vid stereon.
Eller... är det så att Squeezebox-klienten är så bra att det inte finns något UMPC-alternativ (för om ljudet inte räcker till så finns ju många USB ljudkort som kan lösa det)

Redigerat av gruk, 03 January 2009 - 19:53.

Postad 03 January 2009 - 22:38

Unregistered99ed7140
  • Unregistered99ed7140
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Aha ja vi löste det tills vidare genom att ha en 17" monitor på en av sidoväggarna. Men då förstår jag problemet. Men kan du inte bara köra en mp3spelare som kör låtarna från nätverket, tillexempel winamp om du har windows på den eller gmusicbrowser om du kör linux eller nåt i den stilen. Tänkte bara att det skulle bli lite lättare att få till kanske.

Postad 05 January 2009 - 09:38

gruk
  • gruk
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Är detta ditt svar, Halvar ? ;-)

Att jag lika gärna kan köra eepc med winamp ,som en Squeezebox Classic...?
Då kanske jag lika gärna (hellre?) kan köra en eepc + en iPod Touch i stället för Squeezebox Duet...??
Eller..

Postad 05 January 2009 - 15:31

Unregistered99ed7140
  • Unregistered99ed7140
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Nädå men jag tänkte bara att själva syftet med sqeezeboxen är väl liksom att man har en liten enhet, en mediaspelare med bra ljudåtergivning osv utan att den tar så stor plats. Det finns mängder med lösningar på detta såklart, jag försökte bara göra det lite enklare för dig så du får ut musiken från din server. Detta kan givetvis göras på oändligt många sätt. Om du är ute efter bra ljudåtergivning så kan du nog glömma en minipc om du inte har ett bättre ljudkort än det inbyggda är min fasta övertygelse iallafall om du ska jämföra med en enhet som är gjord för det som squeezebox eller soundbridge eller liknande då de låter mycket bra enligt de flesta. Det som jag inte riktigt förstod var vad du skulle vinna på att ha ett serverprogram + programvaran från en sådan enhet i en dator egentligen gentemot att ha en enkel musikspelare som spelar det direkt från servern? Jag som är oförstående och nyfiken måste ju fråga :blink:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.