Skruvmejsels DIY LED-projektor
45 svar till detta ämne
Postad 06 January 2009 - 01:40
Skruvmejsel
-
Skruvmejsel
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Ta gärna en titt i mitt galleri, "Skruvmejsels LED-konverterade projektor" https://www.minhembio.com/SkruvmejselProjektorn har numera genomgått flera stadier, bland annat; Trasig orginallampa 60st 5mm-LEDs 2st P7-LEDs 6st P7-LEDs (vilket sen blev fem, på grund av överhettning). Nu känns det däremot mer aktuellt att minimera antalet lysdioder och placera dessa närmare LCD-panelerna, eftersom ljusförlusten är så otroligt stor i projektorns ljustunnlar, speglar och linser. Håll tillgodo med galleriets bilder så länge - så slänger jag upp lite foton här vid uppdateringar, förfrågningar eller bara för att det är roligt Jag är på jakt efter heatpipes. Har du några - skicka ett PM!
Postad 07 January 2009 - 23:26
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Håll oss uppdaterade Skruvmejsel. Har du fler bilder av ditt pågående projekt så släng gärna upp dom här i tråden också (trevligare när allt är samlat på ett och samma ställe)...
Keep up the good work...
...återkommer...
Postad 08 January 2009 - 16:32
ewilman
-
ewilman
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej har kollat på ditt projekt mycket intressant!!!
Har lekt lite med P7 och andra dioder mitt förslag är att använda reflektorer det blir ett mycket bättre ljus i dioderna.
Lycka till!!
Postad 09 January 2009 - 16:25
sky-wolf
-
sky-wolf
-
Rookie
-
3 inlägg
Heatpipes kan du hitta på conrad conrad
Postad 10 January 2009 - 02:30
Skruvmejsel
-
Skruvmejsel
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Liten uppdatering  Har lagt upp bilder inifrån projektorn. Öppnade upp den i dag för att undersöka möjligheterna att placera lysdioderna precis vid lcd-panelerna, och det verkar gå hyfsat väl. https://www.minhembio.com/Skruvmejsel
Redigerat av Skruvmejsel, 10 January 2009 - 02:31.
Postad 10 January 2009 - 10:49
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Spännande projekt!
Men hur är det med värmeutvecklingen då? LCD panelerna är väl rätt känsliga vad gäller värme om jag inte har helt fel.
Postad 10 January 2009 - 11:23
Skruvmejsel
-
Skruvmejsel
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Spännande projekt! 
Men hur är det med värmeutvecklingen då? LCD panelerna är väl rätt känsliga vad gäller värme om jag inte har helt fel.
Visst är LCD-panelerna känsliga för värme, men det sitter en dedikerad fläkt för just dessa i projektorn, och lysdioderna skapar inte särskilt mycket värmestrålning i själva ljuset. Det är mest baksidan - värmespridaren - som blir varm, och den kommer kylas ordentligt. Med tanke på att lysdioderna drar 10-12w styck så är ju inte värmeutvecklingen direkt enorm heller. Men med min tur kommer det nog inte vara så, utan det kommer säkert bli för varmt (d'oh), och då vet jag faktiskt inte riktigt hur man borde göra. En värmesköld av glas mellan lysdioden och LCD-panelen samt ett peltierelement mellan kylflänsen och alla heatpipes kanske skulle kunna dra ner temperaturen ganska drastiskt. Förhoppningsvis kan jag slippa nästan alla ljusförluster på det här sättet, vilket kommer innebära en helt ofantligt ljusstark projektor
Redigerat av Skruvmejsel, 10 January 2009 - 11:26.
Postad 10 January 2009 - 11:50
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Spännande projekt! 
En av de trevliga egenheterna med sådana här lysdioder är att de avger praktiskt taget inte någon värmestrålning alls till skillnad från andra "lamptyper" som praktiskt taget bara avger värmestrålning. Det synliga ljuset ifrån andra lamptyper är bara en bråkdel av all den strålning som de avger, resten är värmestrålning. Det är det som brukar beskrivas av verkningsgraden. Högeffekts-lysdioder har en verkningsgrad ungefär lika hög som HID-lampor och dubbelt så hög som vanliga halogen-lampor (12% har jag för mej verkningsgraden ligger på), den resterande effektförbrukningen hos "vanliga" lampor avgår iform av värmestrålning blandad med det synliga ljuset de avger. Resten av effektförbrukningen hos lysdioderna avgår också som värme, men inte i strålningsform utan som värme-energi i halvledarmaterialet. Det är denna värmeenergi som måste avledas och kylas bort med flänsar eller andra kyl-lösningar. Så skillnaden är att i ljusflödet ifrån LED-ar så finns det knappt någon värmestrålning att tala om. Men är Panelerna färgade? Bryts inte ljuset ifrån lampan upp i de tre grundfärgerna redan innan det når panelerna? I så fall så lär bilden bli i det närmaste svartvit om man hoppar över "ledet" där ljuset delas upp och istället placerar lysdioderna i anslutning till panelerna... ÄR panelerna färgade, så lär det inte vara något problem, men om inte så blir det kanske inte så kul...
Postad 10 January 2009 - 12:10
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
En av de trevliga egenheterna med sådana här lysdioder är att de avger praktiskt taget inte någon värmestrålning alls till skillnad från andra "lamptyper" som praktiskt taget bara avger värmestrålning. Det synliga ljuset ifrån andra lamptyper är bara en bråkdel av all den strålning som de avger, resten är värmestrålning.
Det är det som brukar beskrivas av verkningsgraden. Högeffekts-lysdioder har en verkningsgrad ungefär lika hög som HID-lampor och dubbelt så hög som vanliga halogen-lampor (12% har jag för mej verkningsgraden ligger på), den resterande effektförbrukningen hos "vanliga" lampor avgår iform av värmestrålning blandad med det synliga ljuset de avger. Resten av effektförbrukningen hos lysdioderna avgår också som värme, men inte i strålningsform utan som värme-energi i halvledarmaterialet. Det är denna värmeenergi som måste avledas och kylas bort med flänsar eller andra kyl-lösningar. Så skillnaden är att i ljusflödet ifrån LED-ar så finns det knappt någon värmestrålning att tala om.
Men är Panelerna färgade? Bryts inte ljuset ifrån lampan upp i de tre grundfärgerna redan innan det når panelerna?
I så fall så lär bilden bli i det närmaste svartvit om man hoppar över "ledet" där ljuset delas upp och istället placerar lysdioderna i anslutning till panelerna...
ÄR panelerna färgade, så lär det inte vara något problem, men om inte så blir det kanske inte så kul...
Om man använde fiberglas med ljuskällan utanför projjen borde väl man slippa fläkten helt? LED-lampor borde väl kunna orka lysa upp fiberglastrådar? Tänk er en fläktlös proj! Mums...
Postad 10 January 2009 - 12:32
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Lysdioderna blir fortfarande varma och behöver kylas. Att bara montera större och större kylflänsar kanske ändå inte är tillräckligt, eftersom det finns ett "termiskt" motstånd i alla kylflänsar oavsett hur stora dom är. "Temperaturen" vandrar olika snabbt i olika flänsar och storleken på hur snabbt värmen sprids avgörs inte nödvändigtvis av kylflänsarnas storlek. Ett sätt att flytta värme-energin snabbare är att använda mindre kylflänsar (kortare transport-sträcka) och fläktar. Ett annat sätt är att använda peltier-element (kyler på ena sidan och flyttar energin till den andra sidan som då blir varm). Dessa peltier-element tål förhoppningsvis högre temperaturer än lysdioderna så med sådana kan man flytta mycket värme-energi från lysdioderna till exempelvis en fläktlös kylfläns.
Då får man ett knäpptyst kylsystem. Tyvärr så kostar sådana här peltier-element lite, så jag vet inte om det blir en billig lösning...
EDIT:
WTF???
Upptäckte precis att citat ifrån en helt annan tråd råkat hamna i detta inlägget.
Beklagar om det ställde till med förvirring...
Mycket märkligt...
Redigerat av Unregistered959, 11 January 2009 - 16:33.
Postad 11 January 2009 - 00:45
Skruvmejsel
-
Skruvmejsel
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Men är Panelerna färgade? Bryts inte ljuset ifrån lampan upp i de tre grundfärgerna redan innan det når panelerna?
I så fall så lär bilden bli i det närmaste svartvit om man hoppar över "ledet" där ljuset delas upp och istället placerar lysdioderna i anslutning till panelerna...
ÄR panelerna färgade, så lär det inte vara något problem, men om inte så blir det kanske inte så kul...
Eftersom panelerna är med 99% sannolikhet ofärgade, kommer jag prova att sätta färgfilter mellan lysdioden och LCD-panelen. Förhoppningsvis får jag till rätt ljusnyans, men jag är rädd att det kommer bli förjävligt svårt med så enkla och opålitliga medium. De färgfilter jag tänker på är gjorda för scenstrålkastare och så vidare, och bör klara jobbet hyfsat, men något 100% resultat vet jag inte om det blir. Den andra vägen är ju att skaffa färgade lysdioder, men jag har faktiskt inte hittat några färgade power-led's som inte är svindyra RGB-dioder, så det är nog ett dött lopp om man ska hålla kostnaderna nere. Då får man ett knäpptyst kylsystem. Tyvärr så kostar sådana här peltier-element lite, så jag vet inte om det blir en billig lösning...
Peltierelement är något jag funderat på, och ett 70w (eller något liknande) på kjell o company kostar faktiskt bara 150kr, och skulle kanske kunna få miljön innuti LED/LCD-huset att bli riktigt behaglig. Tyvärr gör det att jag måste använda ett till j-vla nätaggregat, och det vill jag helst inte. Att använda sig utav heatpipes från lysdioderna och ut i det gamla lamphuset har visat sig vara en bättre idé än jag trott hittills. Eftersom det inte sitter någon ljuskälla där, så kan jag strunta i luckan som brukade sitta i projektorns undersida och täcka lamphuset - och istället montera en stor tower-kylare (tänk http://www.kjell.com/?item=38054) som jag låter sticka ut därifrån. På grund av optikens design i projektorn så får den en läskig uppåt-lens shift som inte går att justera, men den kommer till sin rätta användning när man vänder uppochner på hela maskinen. Då får jag trevlig bild, och en ordentlig kylare. Det jag oroar mig mest om hittills är hur jag ska lösa hela systemet med heatpipes. De heatpipes som finns på conrad.se är otroligt dyra för den längd jag behöver, och jag har då tänkt göra en liten fuskmetod där jag bara använder en riktig heatpipe till den bortersta lysdioden. De två närmre får klara sig med kopparrör som jag sen fyllt med lödtenn efter att jag bockat dessa för att passa i projektorns inre. Borde inte vara några större problem. Länkar till två bilder som visar ungefär hur jag tänkt http://pici.se/pictures/iXoCNZWQJ.pnghttp://pici.se/pictures/sEEwxLiJm.jpgPå bild nummer två är den äkta heatpipen målad i blå färg, medans de hemgjorda fusk-pipesen är i röd färg. Till vänster i bild nummer två är den tänkta platsen för den stora kylflänsen, som inte är i världsklass - men den är av sin karaktär den mest prisvärda jag stött på. Den tar enkelt hand om upp till 180w värme, och jag har använt den för att överklocka flertalet processorer med lyckade resultat.
Redigerat av Skruvmejsel, 11 January 2009 - 00:45.
Postad 11 January 2009 - 02:06
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Koppar-rör fyllda med lödtenn? Varför fylla dom med lödtenn, som har sämre termisk ledningsförmåga än vad kopparn i sej själv har? Vore det inte bättre att fylla dom med kopparpasta eller liknande istället. Heatpipes bygger dock på helt andra principer än termisk ledningsförmåga och ska egentligen jämföras med pumpar som pumpar runt ett kylmedium (fast utan rörliga delar) Heatpipes enligt wikipedian
Postad 11 January 2009 - 12:55
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Allt bygger på förångning och kondensering vid ett givet tryck, exakt samma teorier som kylprincipen i övrigt grundar sig på, energiöverföring med hjälp av förångning (tar upp energi) och kondansering (avger energin) för att detta ska fungera riktigt bra och även i stora system så krävs det en tillför en viss del energi i form av en kompressor eller en högtryckspump. Men när det är så pass små system som här så får man en "ok" fungtin även utan...
"het-Pipes" kan du för övrigt köpa på något ställa har jag sett, du kan köra hela rör förfyllda och som kommer o 30cm längder, eller så kan du special beställa rör för ditt ändamål, kommer dock inte ihåg vad det va för siga...
Sök lite på nätet som lär du dock hitta
Redigerat av DVD-ai, 11 January 2009 - 13:00.
Postad 11 January 2009 - 15:14
Skruvmejsel
-
Skruvmejsel
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Koppar-rör fyllda med lödtenn?
Varför fylla dom med lödtenn, som har sämre termisk ledningsförmåga än vad kopparn i sej själv har? Vore det inte bättre att fylla dom med kopparpasta eller liknande istället.
Heatpipes bygger dock på helt andra principer än termisk ledningsförmåga och ska egentligen jämföras med pumpar som pumpar runt ett kylmedium (fast utan rörliga delar)
Heatpipes enligt wikipedian
Lödtennets termiska ledningsförmåga jämfört med koppar är irrelevant - det är luften i kopparröret som behöver ersättas. Kopparpasta är uppbyggd utav massor av fett, som verkligen inte leder värme bra, men det är klart enklare att få in i kopparröret. Principen som heatpipes arbetar med känner jag till, men att använda heatpipes för flera hundra kronor styck känns inte helt okej på en students inkomst.
Postad 11 January 2009 - 16:27
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Du kanske kan tillverka dina egna heatpipes istället. Ren sprit har en kokpunkt på 78 grader och om du kan placera dina heatpipes så att spriten i vätskeform rinner tillbaka till stället som ska kylas, så kommer ångan att kondensera vid den högsta punkten där du behöver kylflänsen.
Det är ju bara att bocka till koppar-röret, delvis fylla det med sprit och plugga änden, eller varför inte "klämma" ihop änden (båda ändarna förstås).
Det borde väl funka? I vätskeform så rinner alkoholen tillbaka till rörets lägsta punkt och ångan kondenseras i den högsta, vilket borde ge samma typ av "flöde" som heatpipes bygger på.
Fast det kanske är ett problem att förlägga röret så att den högsta punkten hamnar där det går att montera kylflänsen...
...Nåja, det var en tanke i allafall...
Annars hade jag nog hellre försökt få tag på massiva kopparstavar istället för att fylla rören med lödtenn...
Kanske en liten bit skrotad kraftkabel i grov dimension skulle kunna funka...
Redigerat av Unregistered959, 11 January 2009 - 16:28.
Postad 12 January 2009 - 10:26
Skruvmejsel
-
Skruvmejsel
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Du kanske kan tillverka dina egna heatpipes istället. Ren sprit har en kokpunkt på 78 grader och om du kan placera dina heatpipes så att spriten i vätskeform rinner tillbaka till stället som ska kylas, så kommer ångan att kondensera vid den högsta punkten där du behöver kylflänsen.
Det är ju bara att bocka till koppar-röret, delvis fylla det med sprit och plugga änden, eller varför inte "klämma" ihop änden (båda ändarna förstås).
Det borde väl funka? I vätskeform så rinner alkoholen tillbaka till rörets lägsta punkt och ångan kondenseras i den högsta, vilket borde ge samma typ av "flöde" som heatpipes bygger på.
Fast det kanske är ett problem att förlägga röret så att den högsta punkten hamnar där det går att montera kylflänsen...
...Nåja, det var en tanke i allafall...
Annars hade jag nog hellre försökt få tag på massiva kopparstavar istället för att fylla rören med lödtenn... Kanske en liten bit skrotad kraftkabel i grov dimension skulle kunna funka...
Massiva kopparstavar tror jag skulle bli bäst, förstås. Eftersom kokpunkten i heatpipes är knappt 40 grader,skulle nog inte spriten fungera nära inpå lika bra.
Postad 12 January 2009 - 10:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Massiva kopparstavar tror jag skulle bli bäst, förstås. Eftersom kokpunkten i heatpipes är knappt 40 grader,skulle nog inte spriten fungera nära inpå lika bra.
Allt är tryck beroende.... Beror på vad trycker ligger i dessa rör, om du ska göra rör själv så blir det ju automatiskt högre tryck på grund av att dom förmodligen vakuum sugen och sedan fyller på med köldmedium, sedan vad dom använder är ganska ointressant egentligen, allt handlar om vad för tryck dom har i rören, du kan få du vill ju ha kokpunkten så låg som möjligt, men måste då kunna hantera högre tryck.... Frågan är vad som är billigast ? Att få tag på massiva koppar rör e inte helt gratis det heller... kostar nog lika mycket men är långt ifrån lika effektivt
Postad 12 January 2009 - 18:45
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Allt är tryck beroende.... Beror på vad trycker ligger i dessa rör, om du ska göra rör själv så blir det ju automatiskt högre tryck på grund av att dom förmodligen vakuum sugen och sedan fyller på med köldmedium, sedan vad dom använder är ganska ointressant egentligen, allt handlar om vad för tryck dom har i rören, du kan få du vill ju ha kokpunkten så låg som möjligt, men måste då kunna hantera högre tryck....
Att jag föreslog ren sprit var för att jag fick för mej att du ville hålla lysdiodernas temperatur under 80 grader och vid atmosfärstryck så kokar sprit vid 78 grader. Det betyder att hembyggda heatpipes med atmosfärstryck i rören får optimal transport-förmåga just vid 78 grader! Vid 78 grader så förångas alkoholen effektivt och samtidigt så behöver man vid kylflänsen inte kyla mer än några få grader för att ångan åter ska kondenseras till vätskeform. Perfekt m.a.o.... Genom att använda sprit så behöver man inte fundera så mycket på vilket tryck man har i röret. Hmm.... Trycket lär öka när röret är förseglat och när man värmer upp röret och detta borde rimligtvis betyda att kokpunkten höjs, men det är ganska lätt åtgärdat. OM spriten håller runt 78 grader när du fyller röret och förseglar det, så betyder det att du faktiskt har ett undertryck i röret vid rumstemperatur och först när temperaturen börjar närma sej 78 grader så kommer du upp till atmosfärstryck. OM du nu kommer upp i 78 grader med en sådan hemmakonstruerad Heatpipe, eftersom kokpunkten när röret håller rumstemperatur faktiskt är lägre än 78 grader, vilket innebär att röret kommer att kyla LED'arna effektivt redan innan tempen når 78 grader... Misstänker att detta är något man skulle kunna "labba" lite med. Det viktiga är att röret blir heltätt och inte läcker alldeles för fort. ALLT läcker på lång sikt, men om du klämmer ihop ändarna på ett koppar-rör tillräckligt hårt så lär röränden vara minst lika tät som resten av röret och läckaget minimerat... Tror banne mej att jag själv blev lite småsugen på att försöka tillverka Heatpipes. Principen är ju enkel!
Postad 12 January 2009 - 18:59
Schill
-
Schill
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Heatpipes har en speciell "beläggning" på insidan av röret för att få till kapillärverkan i spriten och kan på så sätt monteras i vilka positioner som helst. Och vätskan kommer att kondenseras på nästan vilken punkt som helst som har en lägre temperatur än ångan, och de flesta heatpipes har mycket lågt inre tryck för att få så låg kokpunkt som möjligt.
Postad 12 January 2009 - 19:11
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Kapillärkraft är fint, men blir ett problem om man själv ska tillverka sina egna heatpipes. Dessutom så de känsliga mekanisk påverkan om "beläggningen" inte tål att t.ex. böjas eller liknande (som t.ex. sintrad metall eller keramer).
Tyndkraft borde funka precis lika bra som kapilärkraft kanske t.o.m. bättre, men det förutsätter att man har "koll" på rörets förläggning så att kylmediat verkligen rinner tillbaka till stället man vill kyla med röret...
Postad 12 January 2009 - 21:06
Skruvmejsel
-
Skruvmejsel
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Tror banne mej att jag själv blev lite småsugen på att försöka tillverka Heatpipes. Principen är ju enkel!
Om du tillverkar egna heatpipes hoppas jag att du ser din skyldighet till att posta resultat här  Jag är väldigt nyfiken på hur effektivt det är.
Redigerat av Skruvmejsel, 12 January 2009 - 21:07.
Postad 12 January 2009 - 21:14
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Vi får väl se vad som händer...
Jag har inga som helst erfarenheter av Heatpipes och har egentligen inte något jag behöver bygga kylning till heller, men det hade varit kul att testa för att se vilka praktiska problem man kan råka ut för (och för att se om de verkligen fungerar om man bygger dom själv)...
Postad 12 January 2009 - 21:40
ingvar
-
ingvar
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Jag har handlat en del heatpipes av den här killen: http://www.tvpc.se/index.phpHan/de har varit bra att ha att göra med och det ha varit ok att köpa enstaka heatpipes och andra delar. Ett annat ställe att fråga på är här: http://www.tystpc.nu/Där finns länkar till till en massa återförsäljare.. Mvh, Ingvar
Redigerat av ingvar, 12 January 2009 - 21:41.
Postad 13 January 2009 - 06:58
Skruvmejsel
-
Skruvmejsel
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jag har kanske fått tag på riktiga heatpipes nu, har fått PM av en kille med en processorkylare han inte använder. Chansen finns att rören är för korta, men de kanske räcker till första och eventuellt andra lysdioden
Postad 15 January 2009 - 11:47
Skruvmejsel
-
Skruvmejsel
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
något som oroar mig, dock, är hur jag ska böja heatpipesen utan att dessa ska bli platta och stoppa flödet. hur ska man lösa detta?
Postad 15 January 2009 - 13:28
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
har du testat en sådan man använder för att böja bromsrör? (dvs. kolla biltema)
Postad 15 January 2009 - 15:05
Skruvmejsel
-
Skruvmejsel
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
har du testat en sådan man använder för att böja bromsrör? (dvs. kolla biltema)
Med andra ord en 12-118 från biltema? Jag behöver nog en som klarar 6mm-rör, eftersom det är 6mm heatpipes som jag tänkt använda mig utav. Är det någon ide att kolla vidare, eller är 4,75mm ett standardmått på bromsrör?
Postad 15 January 2009 - 16:03
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Postad 15 January 2009 - 17:41
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
något som oroar mig, dock, är hur jag ska böja heatpipesen utan att dessa ska bli platta och stoppa flödet. hur ska man lösa detta?
Ojdå... Det första jag hade gjort i ditt ställe om en Heatpipe behöver böjas är att ta reda på om den GÅR att böja utan att ta skada. Om "beläggningen" på insidan är av sintrad metall så lär den spricka om du försöker böja röret och då skapar du faktiskt en "kapillär-brytande" spricka i beläggningen, vilket i sin tur innebär att du inte kan placera röret hur som helst eftersom kapillärkraften är det som ger "pump-funktionen" i HeatPipe'n.... Det hänger alltså på om "beläggningen" som ger upphov till kapillärkraften, klarar av att böjas eller ej...
Postad 15 January 2009 - 21:00
Skruvmejsel
-
Skruvmejsel
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Ojdå...
Det första jag hade gjort i ditt ställe om en Heatpipe behöver böjas är att ta reda på om den GÅR att böja utan att ta skada.
Om "beläggningen" på insidan är av sintrad metall så lär den spricka om du försöker böja röret och då skapar du faktiskt en "kapillär-brytande" spricka i beläggningen, vilket i sin tur innebär att du inte kan placera röret hur som helst eftersom kapillärkraften är det som ger "pump-funktionen" i HeatPipe'n....
Det hänger alltså på om "beläggningen" som ger upphov till kapillärkraften, klarar av att böjas eller ej...
Vad jag vet, behöver jag ingen kappiläreffekt - eftersom jag har plats i höjdled att placera heatpipen i lutning. Med andra ord [Värmekälla]/[Kylare] - och detta bör ge rätt slutresultat. Kom sedan ihåg att det inte ens är 10w värme per led som ska tas hand om - alltså räcker förhoppningsvis heatpipen till, även om den mister en stor del av sin värmeledningsförmåga. Eftersom det handlar om ånga/gas som stiger naturligt, och vätska som väldigt lätt rinner nerför en backe - så kommer böjarna säkert inte vara ett problem för mig. I vilket fall som helst, så finns det inte något annat alternativ.
Postad 15 January 2009 - 21:10
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Vad jag vet, behöver jag ingen kappiläreffekt - eftersom jag har plats i höjdled att placera heatpipen i lutning. Med andra ord [Värmekälla]/[Kylare] - och detta bör ge rätt slutresultat.
Men... ...Då skulle du ju faktiskt kunna använda hemmasnickrade heatpipes iallafall... Kom sedan ihåg att det inte ens är 10w värme per led som ska tas hand om - alltså räcker förhoppningsvis heatpipen till, även om den mister en stor del av sin värmeledningsförmåga.
Tänkte inte på det. Jag var så "fokuserad" på att LED'arnas "junction-temperature" kan nå upp till 140 grader... ...Det är hög temperatur som ska "pumpas" bort, även om energi-innehållet kanske inte är så högt... Eftersom det handlar om ånga/gas som stiger naturligt, och vätska som väldigt lätt rinner nerför en backe - så kommer böjarna säkert inte vara ett problem för mig. I vilket fall som helst, så finns det inte något annat alternativ.
Jodå... ...Hemmabyggda heatpipes  ! Är du säker på att du inte är lite småsugen på att testa  ?
Postad 15 January 2009 - 23:33
Skruvmejsel
-
Skruvmejsel
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Tänkte inte på det. Jag var så "fokuserad" på att LED'arnas "junction-temperature" kan nå upp till 140 grader...
...Det är hög temperatur som ska "pumpas" bort, även om energi-innehållet kanske inte är så högt...
Visst KAN höga temperaturer nås, men inte om det kyls ordentligt. När man snackar kylning, värme och så vidare så är det ju effekten - antal watt, som är viktigt. Temperaturen man får är helt upp till kylningen man använder. 10w per heatpipe tror jag blir väldigt lätt att hantera, och med en ordentlig kylfläns i andra änden är chansen mycket stor att jag kan köra ljussystemet fläktlöst. ...Hemmabyggda heatpipes !
Är du säker på att du inte är lite småsugen på att testa ?
Hemmabyggda heatpipes skulle vara kul, men det är ännu en sak som skulle kunna gå fel - och det har jag inte lust med nu. Om detta fungerar eller inte, hänger på flera saker - bland annat huruvida färgbalansen och ljusfördelningen blir den samma över alla tre lcd-displayer, samt om jag får jämn ljusspridning över hela bilden. Det sista jag behöver då är bekymmer med kylningen.
Postad 16 January 2009 - 09:39
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3408 inlägg
Du har inte funderat på vattenkylning ?
Inte den minsta lösningen kanske men billig att testa.
Postad 16 January 2009 - 16:57
Skruvmejsel
-
Skruvmejsel
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Du har inte funderat på vattenkylning ? Inte den minsta lösningen kanske men billig att testa.
Problemet med vattenkylning är att hitta tillräckligt små block som passar på de små lysdioderna - och ett resultat av små, trånga block blir ett långsamt vattenflöde - vilket försämrar resultatet. Jag tror att heatpipes är den bästa och enklaste lösningen just nu.
Postad 16 January 2009 - 17:23
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Skulle det inte kunna gå att värma heatpipesen innan du böjer dem?
Postad 16 January 2009 - 19:06
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Problemet med vattenkylning är att hitta tillräckligt små block som passar på de små lysdioderna - och ett resultat av små, trånga block blir ett långsamt vattenflöde - vilket försämrar resultatet. Jag tror att heatpipes är den bästa och enklaste lösningen just nu.
Men blocken behöver väl inte vara så små som lysdioderna är? Med ett "mellanlägg" av koppar t.ex. så kan man ju fästa lysdioderna på "mellanlägget" för att sen fästa kylblocken på andra sidan. Ju tunnare "mellanlägg" av koppar desto snabbare överföring av värmen till kylblocken. Man kanske skulle kunna använda "basen" av en kopparbaserad kylfläns eller något liknande... Skulle det inte kunna gå att värma heatpipesen innan du böjer dem?
Det vore ju en tanke. Hettar man upp röret med en blåslampa, eller en sådan där butangas-brännare innan man böjer det, så minskar risken för sprickbildning i den sintrade beläggningen (om den nu består av sintrad metall). Så brukar väl rörläggare göra när de ska böja den där hårda typen av kopparrör?
Postad 17 January 2009 - 12:39
Skruvmejsel
-
Skruvmejsel
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Men blocken behöver väl inte vara så små som lysdioderna är? Med ett "mellanlägg" av koppar t.ex. så kan man ju fästa lysdioderna på "mellanlägget" för att sen fästa kylblocken på andra sidan. Ju tunnare "mellanlägg" av koppar desto snabbare överföring av värmen till kylblocken. Man kanske skulle kunna använda "basen" av en kopparbaserad kylfläns eller något liknande...
Problemet är att det inte finns plats för särskilt mycket större vattenblock innuti projektorn, speciellt inte vid den röda displayen där utrymmet är lika litet som lysdioden själv. Det vore ju en tanke. Hettar man upp röret med en blåslampa, eller en sådan där butangas-brännare innan man böjer det, så minskar risken för sprickbildning i den sintrade beläggningen (om den nu består av sintrad metall). Så brukar väl rörläggare göra när de ska böja den där hårda typen av kopparrör?
Jo, det skulle kanske vara något, men då skulle det nog vara bäst att kyla röret i andra änden - ha det neddoppat i en hink med is, salt och vatten, så att det inte bildas något tokhögt tryck innuti som gör hål i någon av ändarna på röret. Det skulle nog inte vara kul med en alkoholfontän nära en gasolbrännare.
Postad 18 January 2009 - 14:33
Skruvmejsel
-
Skruvmejsel
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Dessutom kanske det skulle vara en bra ide att bygga en riktig LED-driver, som jag och krasse pratade om över PM förut, för att ytterligare få ner temperaturen. Säg gärna till om ni har kopplingsschema till en >36w LED-driver
Postad 25 January 2009 - 12:16
106-tum
-
106-tum
-
Rookie
-
3 inlägg
Tjenare,
Tänkte bara säga att du är värd all respekt. Jag har själv en lcdproj. som
jag tidigare brände lampan på och som alla vet så är det inte en billig sak
att behöva köpa en ny lampa. Ditt projekt ser riktigt seriöst och lovande
ut - vad har du hunnit med under den gångna veckan?
Postad 25 January 2009 - 17:55
Skruvmejsel
-
Skruvmejsel
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Tjenare,
Tänkte bara säga att du är värd all respekt. Jag har själv en lcdproj. som jag tidigare brände lampan på och som alla vet så är det inte en billig sak att behöva köpa en ny lampa. Ditt projekt ser riktigt seriöst och lovande ut - vad har du hunnit med under den gångna veckan?
Under den gångna veckan har jag tyvärr inte hunnit med så mycket, förutom att hunnit konstatera hur mycket jobb och pengar det kommer gå åt för att göra detta ordentligt. Det enda som krävs nu är faktiskt att jag får tummen ur och köper allt, och tar mig tid att ordna allting ordentligt. Nätaggregat: 400kr Heatpipes: ca 500kr Kylare: 300kr Färgfilter: 300kr Summa: 1500kr Arbetsuppgifter: Böja heatpipes Löda lysdioderna Fästa lysdioderna vid varsin display Fästa heatpipes vid kylaren Fästa heatpipes vid lysdioderna Montera kylfläkt i nätaggregatet När allt detta är avklarat så återstår bara själva färgbalansen. Eftersom jag köper annorlunda färgfilter än de som sitter i projektorns speglar, linser och liknande, så hoppas jag att de inte skiljer sig allt för mycket från originalens färg- och ljusgenomsläpp. Annars blir ju någon av färgerna alldeles för dominerande, och det är inte något att eftersträva direkt.
Postad 26 April 2009 - 15:34
Unregisterede3b5831b
-
Unregisterede3b5831b
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Postad 25 May 2009 - 01:09
niz_se
-
niz_se
-
Rookie
-
3 inlägg
Tjena!
Skitball projekt, det här!
6st P7:or a 900 lumen borde ge 5400 lumen minus lite förluster...
Någon som vet vad en riktig projektorlampa levererar? Jag menar inte vad själva projjen levererar ut efter diverse förluster, utan vad själva lampan levererar?
Skulle vara intressant att veta, som referens.
Postad 09 July 2009 - 09:19
Kurben
-
Kurben
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Hur går det med projektet? Har det skett någon utveckling på senare tid? Är lite intreserad av om du testade lösningen att ha en lysdiod bakom varje LCD panel. Det borde ju som du sa öka ljusstyrkan betydligt.
Postad 09 July 2009 - 15:13
Unregisteredf93cd07d
-
Unregisteredf93cd07d
-
Användare
-
-
142 inlägg
Var köpte du lysdioderna. Har letat lite, men inte hittat nån affär som säljer dom, eller så är jag bara dålig på att leta =o)
Postad 20 July 2009 - 22:10
Mizcak
-
Mizcak
-
Rookie
-
1 inlägg
Hur går det med projektet? Har det skett någon utveckling på senare tid? Är lite intreserad av om du testade lösningen att ha en lysdiod bakom varje LCD panel. Det borde ju som du sa öka ljusstyrkan betydligt.
Är tveksam på om en lysdiod bakom varje LCD panel skulle vara så lyckat. Visst, ljusstyrkan skulle öka, men panelerna skulle även bli bestrålade i olika vinklar, med resultatet att bilden inte skulle sammanfalla till en, utan troligtvis ha färgerna något separerade. Optiken i en projektor skall ju "forma" ljuset till parallella strålar i det närmsta, så det lyser där det skall. Jämför en upplyst gata nattetid, där flera skuggor kan fås runt ett objekt, då ljuset strålar från olika vinklar. Var köpte du lysdioderna. Har letat lite, men inte hittat nån affär som säljer dom, eller så är jag bara dålig på att leta =o)
Vet i och för sig inte vart Skruvmejsel köpte sina P7'or, men de går att finna på DealExtreme för en billigare peng. Dock är det lite osäkert med kvalitén från denna site ibland. Där finns de även utan den mindre fästplattan, för att få en högre täthet, om så önskas. Köpte själv en del 5mm vita LED's därifrån nyligen, för att försöka göra något liknande Skruvmejsel's första försök, med en lyspanel med vanliga LED's. Då Skruvmejsel använde 60st skall jag (vi) försöka med 265st på en 6x6cm platta. De hamnar då i två överlappande lager. Mer om detta kommer i annan tråd, för att inte gå alltför OT. Tillbaka till frågan: 5mmLED'sen finns även på Kjell&Company, vilket var vart Skruvmejsel köpte sina enligt sin text.
Postad 21 January 2010 - 11:37
maDa3
-
maDa3
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej Skruvmejsel! Vi har nog varit inne på samma sak lite. http://elektronikfor...p...f=3&t=27286Maffigt med 6st P7, men du måste verkligen ha någon form av reflektor.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|