Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad mellan Onkyo TX-SR876 & TX-SR906

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 January 2009 - 16:43

pelleplutten
  • pelleplutten
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hejsan!
Vad är det som skiljer TX-SR876 &TX-SR906 åt egentligen?. Är det samma videodelar i dom? Är det värt dom extra tusenlapparna som TX-SR906 kostar.Självklart svårt att svara på.Men ändå. Är sugen på någon av dom två.
Gillar onkyos ljud.

Gjorde rubriken lite tydligare
/AlexanderE

Redigerat av AlexanderE, 06 January 2009 - 18:49.

Postad 06 January 2009 - 17:05

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Den största skillnaden mellan 906 och 876 är att 906 har USB-ingång och Ethernet ingång med nätverks kompabilitet, vilket innebär att den fungerar med Windows mediaplayer 11, så att du enkelt kan streama musik från en mediaserver. I 906 sitter det också en Toroid trafo som ger mycket mindre störning och ett renare ljud.
Unikt för Onkyo TX-NR906 är att den är bryggkopplingsbar för höger och vänster frontkanal, vilket dubblerar effekten och ger 440 watt per kanal!

Så det är frågan om du behöver det som 906an har,annars är 876 en mycket bra förstärkare. ;)

Postad 06 January 2009 - 17:06

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Det där lät saxat från HBB men är en mycket bra förklaring. ;)

Postad 06 January 2009 - 17:07

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
haha precis vad det är också. ;)

Postad 06 January 2009 - 17:42

pelleplutten
  • pelleplutten
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tack för svar
Intressant
Då blir det till att ta sig en rejäl funderare om man behöver nätverkskapaciteten och USB ingången.

Märker man skillnad på ljudet med Toroidtrafon? Nätverket och USB tål att tänka på.
.
.
Inte alls lätt att välja ny förstärkare till mina gamla Jamo systen Two kopplade till en Denon AVC-A1 SE.
Var inne på Hifiklubben och lyssnade litet på olika Denon modeller. Dom lät bra men är på tok för dyra tycker jag. Hifiklubben har ju ingen konkurrens alls i Sverige. Just därför har jag funderat på andra märken

Har även lyssnat på Yamaha men dom är litet ljusa i sin karaktär inte alls i min smak.

På tal om konkurens så är det ju lika illa på Pioneers modeller, i alla fall om man jämför på prisjakt.
I stort sett samma pris överallt
Mycket lättare att köpa ny teve, då kan man ju titta på en kalibrerad apparat.
Skall man köpa förstärkare så kan man ju inte få lyssna på sina " egna " högttalare s as.
Men vi får väl se vad det blir för något
Tack i alla fall för hjälpen

Postad 06 January 2009 - 20:19

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Tack för svar
Intressant
Då blir det till att ta sig en rejäl funderare om man behöver nätverkskapaciteten och USB ingången.

Märker man skillnad på ljudet med Toroidtrafon? Nätverket och USB tål att tänka på.
.
.
Inte alls lätt att välja ny förstärkare till mina gamla Jamo systen Two kopplade till en Denon AVC-A1 SE.
Var inne på Hifiklubben och lyssnade litet på olika Denon modeller. Dom lät bra men är på tok för dyra tycker jag. Hifiklubben har ju ingen konkurrens alls i Sverige. Just därför har jag funderat på andra märken

Har även lyssnat på Yamaha men dom är litet ljusa i sin karaktär inte alls i min smak.

På tal om konkurens så är det ju lika illa på Pioneers modeller, i alla fall om man jämför på prisjakt.
I stort sett samma pris överallt
Mycket lättare att köpa ny teve, då kan man ju titta på en kalibrerad apparat.
Skall man köpa förstärkare så kan man ju inte få lyssna på sina " egna " högttalare s as.
Men vi får väl se vad det blir för något
Tack i alla fall för hjälpen

Jag tycker inte priskillnaden motiverar, det väsentligaste är ju att båda har reon-chippet, 2 hdmi ut och möjlighet till sfi kalibrering för varje ingång. Onkyo gick nog för fort fram när de tog ut båda modellerna.
876:an är redan är ett spjuver i effekt mätt, och kan driva det mesta. Du lär nog inte sukta efter ett aningen renare ljud eller mer effekt. Däremot kanske du lär glädja dig åt att du har många sköna tusenlappar kvar i fickan.

Hade de dragit med en bättre fjärr eller t.om 2 fjärrar till 906:an hade det känns mer exklusivt, nu har du samma manual till båda enheterna med några sidor extra för 906:an pga av nätverksmöjligheten. Nja....

Postad 06 January 2009 - 23:17

pelleplutten
  • pelleplutten
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Helt rätt Chuck Spin, håller helt och fullt med dig. Det är nog ingen större skillnad i ljudkvalitet. Förresten är väl inte hörseln vad den var förr. Efter många konserter och mycket filmtittande så har den nog försämrats en hel del är jag rädd. Men vad gör det huvudsaken att man får njuta av bra musik och ljud.

Det skiljer ju en del på priset, jag köper stärkaren i paket med en Sony BDP-S550. Då skiljer det faktiskt 4500:- med en 876 istället för en 906 och det är det inte värt tycker i alla fall jag.

Så det blir nog en 876:a när allt kommer omkring.
Får tacka för hjälpen. :lol:

Postad 07 January 2009 - 11:35

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Kommer bli schyst pelleplutten. :lol:

Postad 07 January 2009 - 14:50

Unregistered84d23afa
  • Unregistered84d23afa
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej på er!
Jag har slängt ut min gamla HK för att kunna köra via hdmi. Efter ha sneglat först på AVR 255 så insåg jag att de verkar ha en mängd trassel med och jag blev helt plötsligt inställd på en Marantz 6003 i och med att den har 2 hdmi ut men det slutade ju då inte där utan jag halkade in på en 876. Ganska mycket mera pengar men jag har ett krav och det är att bild/ljud-växlingen ska funka perfekt med matning till både projje och en ny tv.
Inputgrejjer:
Panasonic BD30 (HDMI)
Acer 5730 bärbar(HDMI)
Com hems Samsung digitalbox och då via scart-RGB omvandlat till komponent.
Kanske en PS3 också...blev lite sugen..

Ut:
Sanyo Z2 (Jag vet att den e gammal men fick nytt liv med 720p)
Någon ny LCD-TV (All datorkörning hemma ska gå på den)
Canton LE 5.1

Nu till min fråga.
Nu är jag ganska lost när det gäller ljudformat/bildprocessing relaterat till HDMI men kan det vara något problem
men det jag tänkt mig?

Postad 07 January 2009 - 19:31

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Hej på er!
Jag har slängt ut min gamla HK för att kunna köra via hdmi. Efter ha sneglat först på AVR 255 så insåg jag att de verkar ha en mängd trassel med och jag blev helt plötsligt inställd på en Marantz 6003 i och med att den har 2 hdmi ut men det slutade ju då inte där utan jag halkade in på en 876. Ganska mycket mera pengar men jag har ett krav och det är att bild/ljud-växlingen ska funka perfekt med matning till både projje och en ny tv.
Inputgrejjer:
Panasonic BD30 (HDMI)
Acer 5730 bärbar(HDMI)
Com hems Samsung digitalbox och då via scart-RGB omvandlat till komponent.
Kanske en PS3 också...blev lite sugen..

Ut:
Sanyo Z2 (Jag vet att den e gammal men fick nytt liv med 720p)
Någon ny LCD-TV (All datorkörning hemma ska gå på den)
Canton LE 5.1

Nu till min fråga.
Nu är jag ganska lost när det gäller ljudformat/bildprocessing relaterat till HDMI men kan det vara något problem
men det jag tänkt mig?

Nej, det kommer att funka bra tror jag. Strul som jag har läst från andra medlemmar är om du tex kört med HTPC, dvi-hdmi, m.m. Samsungs box menar du PVR850z? Den boxen kan skicka kompoonent ut via scarten, de andra vet jag ej.

EN nackdel kan vara att du måste ha receivern på rätt långa stunder om dagarna då den agerar kontinuerlig bildväxlare. Den blir riktigt varm och drar rätt många watt i timmen så det kommer att slå på din elräkning förr eller senare.

Via onkyon blir det toppen ljud och bild på allt du ser i alla fall, alltid nått :)

Redigerat av Unregistered76636631, 07 January 2009 - 19:33.

Postad 07 January 2009 - 21:05

Unregistered84d23afa
  • Unregistered84d23afa
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Nej, det kommer att funka bra tror jag. Strul som jag har läst från andra medlemmar är om du tex kört med HTPC, dvi-hdmi, m.m. Samsungs box menar du PVR850z? Den boxen kan skicka kompoonent ut via scarten, de andra vet jag ej.

EN nackdel kan vara att du måste ha receivern på rätt långa stunder om dagarna då den agerar kontinuerlig bildväxlare. Den blir riktigt varm och drar rätt många watt i timmen så det kommer att slå på din elräkning förr eller senare.

Via onkyon blir det toppen ljud och bild på allt du ser i alla fall, alltid nått :)

Hej igen, ber om ursäkt för att jag kör detta i den här tråden, såg inte att det fanns en tråd för 876.
Samsungboxen är en DCB-B270Z. Den ger RGB via scarten och så har jag en konverter för att få ut
komponentsignal. Har använt den länge, även med Sagembox som jag hade tidigare.
Tror inte Com Hem har någon box(Ej HD) som har något annat än kompositvideo och RGB via scart. Känns som lite
dåligt faktiskt.

Postad 08 January 2009 - 07:31

Unregisteredbf911da4
  • Unregisteredbf911da4
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Här ser du skillnaden:
http://www.faqware.c...rison_2008.html

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.