450D + kit objektiv 3000kr på blocket någon?
81 svar till detta ämne
Postad 21 January 2009 - 20:01
overhard
-
overhard
-
Über-Guru
-
-
12974 inlägg
Hej
Var det någon som såg annonsen på blocket med en 450D + kitobjektiv för 3000 kr? Det var nämligen en som annonserade ut en sån och jag mailade och frågade om det var sant. Dagen efter var annonsen borta. Nu 2 dagar efter, ringde hon upp mig och sa att kameran fanns kvar och att den fanns i alingsås om jag ville kika.
Den var knappt använd och köpt i november. Men hon ville inte använda internetgirot för då skulle hon inte få pengarna förrän i mitten av nästa vecka utan hon ville att jag skulle sätta in 3100 på hennes konto för kamera + frakt.
Men jag känner mig skeptisk. Numret hon använde finns inte på hitta.se, hon sa att det var skyddat men det syntes i min telefon när hon ringde.
Hon ville inte mejla kontouppgifter (rädd om mailadressen?) utan ville ta det över telefon.
Jag har inte hennes fullständiga namn utan det stod Victoria eller Veronika.L på blocket.
Jag började känna mej lite osäker så jag stoppade överföringen och nu undrar jag om det är nån mer som vet något, kanske till och med har betalat in till henne och väntar på kamera?
MVH,
Johan
Postad 21 January 2009 - 20:16
Unregistereda4d76d4e
-
Unregistereda4d76d4e
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Låter livsfarligt. Vill man inte lämna hemnummer eller liknande så skulle inte jag våga chansa.
Postad 21 January 2009 - 20:23
Tec
-
Tec
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Det är bättre ätt betala 2000 mer för en ny än att bli lurad på 3000 :-).
Postad 21 January 2009 - 20:25
Unregistered764a9dd3
-
Unregistered764a9dd3
-
Användare
-
-
112 inlägg
Du kunde ju få titta på den i Alingsås, åk dit och vill du ha den betala då. Eller det kanske är för långt att åka för dig
Postad 21 January 2009 - 20:29
overhard
-
overhard
-
Über-Guru
-
-
12974 inlägg
Du kunde ju få titta på den i Alingsås, åk dit och vill du ha den betala då. Eller det kanske är för långt att åka för dig
50 mil enkel resa är för långt så det sket sig.
Postad 22 January 2009 - 08:19
Unregisteredff20a4e9
-
Unregisteredff20a4e9
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
LÅter som ett klassiskt försök att blåsa dig. Det bedragarna inte tänker på är att det går på fem röda att ta reda på vem kontot tillhör...
Å andra sidan kan tjejen vara missbrukare och då spelar det ju ingen roll om hon spåras, pengarna är redan snortade sedan länge då hon återfinns.
Postad 22 January 2009 - 08:26
overhard
-
overhard
-
Über-Guru
-
-
12974 inlägg
LÅter som ett klassiskt försök att blåsa dig. Det bedragarna inte tänker på är att det går på fem röda att ta reda på vem kontot tillhör...
Å andra sidan kan tjejen vara missbrukare och då spelar det ju ingen roll om hon spåras, pengarna är redan snortade sedan länge då hon återfinns.
Vad jag vet går det inte att söka reda på vem kontot tillhör, bankerna brukar inte lämna ut såna uppgifter. Kan du specificera hur jag gör detta på fem röda?
Postad 22 January 2009 - 09:48
(SiC)
-
(SiC)
-
Beroende
-
-
1025 inlägg
Vad jag vet går det inte att söka reda på vem kontot tillhör, bankerna brukar inte lämna ut såna uppgifter. Kan du specificera hur jag gör detta på fem röda? 
Nej precis, sån info lämnas bara över till polisen efter du har polisanmält har jag för mig.
Postad 22 January 2009 - 09:59
overhard
-
overhard
-
Über-Guru
-
-
12974 inlägg
Iallafall så bad jag henne skicka en bild på leg men då ringde hon upp och sa att hon skulle sälja den till nån annan, så bedragare eller ej, jag har iaf mina slantar kvar...
Postad 22 January 2009 - 16:27
Unregisteredff20a4e9
-
Unregisteredff20a4e9
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
...och det ska du vara glad för.
Självklart anmäler man ju till polisen när man blir bedragen på några tusen kronor (de undersöker ägaren till kontot)och just internetbedrägerier tror jag har ganska hög prio just nu vilket gör att det säkert går på fem röda. Dagar.
Postad 22 January 2009 - 17:48
swebarb
-
swebarb
-
Forumräv
-
-
585 inlägg
Man ska alltid veta vem man gör affärer med, vill man inte lämna ut information om sig själv var man bor etc som är korrekt och stämmer då är det nåt som är fel. Bättre å vara klok nu och inte efteråt.
Postad 22 January 2009 - 17:53
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Alingsås torde väl någon härifrån kunna gasa till och hjälpa dig kolla om det finns en kamera samt hämta den.. GBG är ju endast ett stenkast ifrån Alingsås...
Postad 22 January 2009 - 18:11
overhard
-
overhard
-
Über-Guru
-
-
12974 inlägg
Känns skitjobbigt att jag kan ha gått miste om en grym affär, men samtidigt skönt att jag inte blivit blåst...
Samt vill egentligen byta min nuvarande canon mot en Pentax K20D! Så vi får se efter den där mässan i vår, om de kanske dumpar priserna lite om det kommer en massa nyheter!
Ha det gott alla vänner, ni har verkligen varit grymt mycket till hjälp! Tack som fan!
Redigerat av overhard, 22 January 2009 - 18:11.
Postad 22 January 2009 - 21:43
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Jag skall till Alingsås och kan göra affären åt dig. Men den verkar vara borta från blocket nu?
Postad 22 January 2009 - 21:45
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Själv bor jag i Alingsås!
Är det ngn som behöver hjälp så bistår jag gärna.
Skicka ett PM så kan jag ange mitt telefonr så tar vi ett snack om vad som gäller.
Mvh
G
Postad 23 January 2009 - 11:02
overhard
-
overhard
-
Über-Guru
-
-
12974 inlägg
Hon sa tyvärr att det var en som skulle komma å köpa den igår. Men tack endå alla hjälpsamma människor! Ni kanske vet nån med ett Pentax K20D kit till salu för en 3-4 tusen istället ?
Skämt å sido, får spara ihop å köpa från nåt seriösare istället...
Tack igen!
Postad 23 January 2009 - 12:43
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Såg nyss en D300 på blocket för ett mycket billigt pris!
Ni får leta upp annonsen själv!
Postad 23 January 2009 - 18:12
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Såg oturligt nog i en annons på fotosidan att en kille har blivit lurad på 3000kr när han skulle köpa en 450D ifrån Blocket.se
Postad 23 January 2009 - 19:34
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Vem blev blåst? Och va det av samma som här snackas om ??
Sedan kanske man skall vara försiktig att förmedla sådan annonser där priser är billiga just för man kan delta i att sprida bluffar extra mycket via sin "hjälp".. Hjälpen" kan slå bakåt som sagt...
Postad 23 January 2009 - 20:06
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Vet inte om jag "får" länka annonsen till fotosidan, säg till så tar jag bort den genast! Länk FotosidanExakt samma pris som det var på blocket, samma modell med, men det kan ju vara olika!
Redigerat av Joakim, 23 January 2009 - 22:18.
Joakim kommenterar: Det är helt OK att länka till Fotosidan (de är trots allt en av våra samarbetspartners).
Postad 24 January 2009 - 00:15
overhard
-
overhard
-
Über-Guru
-
-
12974 inlägg
Säkert samma, fy f*n isåfall. Då va hon ju en riktig skitstövel rent ut sagt!
EDIT: Det var samma brud som jag höll på att bli lurad av...
Redigerat av overhard, 24 January 2009 - 07:38.
Postad 27 January 2009 - 22:28
ipon
-
ipon
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej alla
Jag hittade er därför att jag är redan blåst. Satt och surrfade och sökte på adressen Brunnsgatan 5 Alingsås. är det någon som vet hur man hanterar något sånthär.
Ipon
Postad 27 January 2009 - 22:31
overhard
-
overhard
-
Über-Guru
-
-
12974 inlägg
Hej alla Jag hittade er därför att jag är redan blåst. Satt och surrfade och sökte på adressen Brunnsgatan 5 Alingsås. är det någon som vet hur man hanterar något sånthär.
Ipon
Hej Skicka ett mail till killen i annonsen ovan. Han har polisanmält och vill gärna ha in fler uppgifter. F*n va tråkigt med bedragare, de förstör ju hela begagnatmarknaden, snart vågar man j u knappt lita på nån! //Johan
Postad 29 January 2009 - 09:14
d96angl
-
d96angl
-
Användare
-
-
114 inlägg
Mitt råd när det gäller att handla begagngat på nätet.
Betalar man i förskott till ett konto så betala aldrig mer än du skulle kunna tänka dig att bli av med.Alltid en risk att bli blåst speciellt när priset verkar orimligt bra.
Kostar varan mer än den gräns jag har satt för mig själv så gör jag bara affären öga mot öga eller via någon kompis som kan göra det öga mot öga med försäljaren.
Kan va så att man missar ett och annat klipp men samtidigt blir man sällan blåst.
Länge leve begagnatmarknaden men rensa bort rötäggen.
Bor för övrigt i Götet så är det någon som behöver hjälp och vågar lita på mig så hjälper jag gärna till.
Mvh
Andreas
Postad 02 February 2009 - 13:06
Unregistered697c4342
-
Unregistered697c4342
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Kan säga att jag också ringde på den här annonsen. Jag skulle hämta upp kameran i Alingsås en kväll, satt i bilen med kontanter och var halvvägs till Alingsås från Göteborg innan jag tänkte "Äh, skit i det här", eftersom hon inte svarade i telefon, trots att vi gjort upp att jag skulle komma vid 20.00-snåret.
Jävligt tur var väl det då...
Redigerat av Unregistered697c4342, 02 February 2009 - 13:06.
Postad 25 February 2009 - 13:04
blanka08
-
blanka08
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har nog också blivit drabba av samma person
Jag är riktigt arg på mig själv att jag gick på hennes snack, tyckte hon lät trovärdig, med barn i bakgrunden och allt.
För uppgifterna jag fick av henne verkade inte stämma till 100% men gick jag på det.
Postad 27 February 2009 - 13:16
fastson
-
fastson
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Jävligt tråkigt.
Jag hoppas att alla polisanmäler.
Postad 05 March 2009 - 17:05
sweede2
-
sweede2
-
Rookie
-
1 inlägg
Samma annons ligger ute igen, denna gång med höjt pris till 3900. Samma bilder som förra gången. http://www.blocket.s...188.htm?ca=15_sJag har anmält den till Blocket. Dock inget namn eller telefonnummer upplagt den här gången. Ni som drabbades förra gången kan ju se om ni känner igen bilderna.
Redigerat av sweede2, 05 March 2009 - 17:07.
Postad 07 March 2009 - 17:01
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Borta igen, hoppas ingen gick på det. Har sett annonsen diskuteras både på dykarna, sweclockers och fotosidan.
Postad 03 April 2009 - 18:47
rob88
-
rob88
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Finns många idioter rent ut sagt, gäller att vara kritisk. Nånting som låter för bra för att vara sant är ofta just det. Vet själv för några år sedan när SE W800i var ny och jag hittade en på blocket för halva nypriset. Snacka om att man kände sig dum efter när man fattat att man blivit blåst.
Gick till polisen o gjorde en anmälan, hade hans bankkontornr, hemadress, telefonnummer och personnummer. Samt ca. 30 utskrivna mail.
Efter ca. 2 år ringde polisen och frågade mig om de ville att dem la ner fallet. ^^
Så det gäller att ta det lungt, brukar aldrig betala i förväg på blocket nu för tiden. Bara postförskott eller kontant som gäller. Därimot tycker jag att tradera är ganska säkert då man kan läsa andra folks omdömen.
MVH
Postad 04 April 2009 - 14:46
Unregistereddc087bf6
-
Unregistereddc087bf6
-
Veteran
-
-
1710 inlägg
Har själv blivit blåst på blocket också. Men måste nog ge polisen eloge då de nu återigen tar upp det inträffade i rätten. Så nu i slutet av April, drygt 4,5 år sedan det inträffade skedde så kommer jag sitta och hålla tummarna att hon som blåste mig och flertalet andra åker dit.
Dock lär jag väl aldrig få mina pengar tillbaka men stör mig inte alltför mycket.
Nu mera när jag handlar via blocket, om det inte är lokalt, så använder jag internetgirot. Nog att de kostar en slant men det är det värt.
Postad 04 April 2009 - 15:23
Tec
-
Tec
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Fast jag tror jag leder ... jag har lyckats gjort det två gånger ... dum som man var i sin "ungdom".
Att det tar 4.5 år är ju otroligt dåligt. När jag pratade med polisen för 2 månader sedan sa de innan sommare, då har det "endast" gått 2 år sedan jag gjorde anmälan. Men man lär sig, aldrig köp på blocket om jag inte kan betala kontant till personen i fråga...
Postad 04 April 2009 - 17:55
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Jag har gått så långt att jag bara gör affärer på blocket om personen kan tänka sig att träffas på neutral plats. Synd att det skall vara så, men tyvärr är det inte så mycket man kan göra åt saken.
Postad 05 April 2009 - 13:54
Hamsteren
-
Hamsteren
-
Veteran
-
-
1697 inlägg
Bruger altid internetgiro hvis jeg skal købe noget fra blocket.
Postad 22 April 2009 - 08:15
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Är det verkligen någon som går på denna? http://www.blocket.s...012.htm?ca=18_s
Postad 22 April 2009 - 08:25
overhard
-
overhard
-
Über-Guru
-
-
12974 inlägg
Vad är det som är konstigt med den då? En D300 som ser ut som en D3 till halva begagnatpriset säljes av en som inte finns med på hitta.se. Varför är alla så misstänksamma mot varandra, klart hon är ärlig!
Postad 22 April 2009 - 08:44
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Postad 22 April 2009 - 08:50
overhard
-
overhard
-
Über-Guru
-
-
12974 inlägg
Jag förstod inte den smileyn. Är det en kvinnlig bakdel, två kokosnötter, kaninöron, Mc Donalds M eller är det bara ett Y inom parantes?
Redigerat av overhard, 22 April 2009 - 08:51.
Postad 22 April 2009 - 09:03
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Haha, syftar på en smiley som finns i MSN!
(Y) = Tummen upp
(N) = Tummen ner
Postad 22 April 2009 - 09:07
overhard
-
overhard
-
Über-Guru
-
-
12974 inlägg
Tack för förklaringen! Åter till ämnet nu...
Postad 23 April 2009 - 15:26
Johanpixels
-
Johanpixels
-
Forumräv
-
-
760 inlägg
Hej
Var det någon som såg annonsen på blocket med en 450D + kitobjektiv för 3000 kr? Det var nämligen en som annonserade ut en sån och jag mailade och frågade om det var sant. Dagen efter var annonsen borta. Nu 2 dagar efter, ringde hon upp mig och sa att kameran fanns kvar och att den fanns i alingsås om jag ville kika.
Den var knappt använd och köpt i november. Men hon ville inte använda internetgirot för då skulle hon inte få pengarna förrän i mitten av nästa vecka utan hon ville att jag skulle sätta in 3100 på hennes konto för kamera + frakt.
Men jag känner mig skeptisk. Numret hon använde finns inte på hitta.se, hon sa att det var skyddat men det syntes i min telefon när hon ringde.
Hon ville inte mejla kontouppgifter (rädd om mailadressen?) utan ville ta det över telefon.
Jag har inte hennes fullständiga namn utan det stod Victoria eller Veronika.L på blocket.
Jag började känna mej lite osäker så jag stoppade överföringen och nu undrar jag om det är nån mer som vet något, kanske till och med har betalat in till henne och väntar på kamera? MVH, Johan ]
Lol den är uppe igen men nu är det LINDA L som säljer i kronoberg!!!! http://www.blocket.s...379.htm?ca=15_s
Redigerat av Johanpixels, 23 April 2009 - 15:28.
Postad 23 April 2009 - 15:30
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Hoppas ingen blir lurad. Det känns dock som att risken finns...
Postad 23 April 2009 - 15:40
Johanpixels
-
Johanpixels
-
Forumräv
-
-
760 inlägg
Hoppas ingen blir lurad. Det känns dock som att risken finns...
De kommer alltid finnas folk som kommer bli lurade tyvärr tänker inte folk vad tänker hon på när hon heter samma efternamn och samma pris varje gång? sitter hon på lillhagen i göteborg?
Redigerat av Johanpixels, 23 April 2009 - 15:41.
Postad 23 April 2009 - 16:57
Unregisteredaeedf1bf
-
Unregisteredaeedf1bf
-
Användare
-
-
143 inlägg
Jag ringde precis på annonsen, inget svar. Sedan kom jag att tänka på den här tråden. Nu hade jag iofs köravstånd till henne, jag hade aldrig nånsin satt in pengar i förhand så där.
Postad 24 April 2009 - 10:18
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Fattar inte att polisen inte kan ta en sådan person då det är återkommande igen och igen... Skillnad vore om det var en gång..
Med den spaning polisen har resurser till torde denna/dessa bedragare inte vara så svår att få tag på.. Det fixar dom med några samtal så vet dom vem personen är... Men icke sam nicke..
Detsamma med Blocket .. Dom torde kunna lösa något system så dom fångade upp dessa bedragare. Annonserna kostar ju pengar väl... Och någonstans debiteras ju stålarna ifrån.... Men icke sa nicke igen... Bedragaren/na återkommer och återkommer...och återkommer...........
trist.. Men det är den värld vi lever i.. Inte minst finnanskrisen nu påvisar ju att bedragare klarar sig rätt gott oftast...
Postad 26 April 2009 - 13:37
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Har inte denna bilden använts innan i en annons? http://www.blocket.s...451.htm?ca=18_sKänner igen den iallafall....
Postad 26 April 2009 - 14:17
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Har i princip lagt ner blocket helt för försöker inte folk blåsa dig på pengarna är prylarna satta i nyprisklass eller prylar som slutade säljas för 5 år sedan har stämpeln "lägsta pris på pricerunner 17000" osv. När man mailar med ett bra bud (en snubbe skulle ha 17 lök för en EF 50/1.2 bästa pris på prisjakt 2009-04-26 13633) och erbjöd honom 11500 cash i handen idag fick jag svaret "Du kan dra åt h-vete med dina underpriser, jag vet minsann vad gluggen är värd"
Tack och hej typ.
Postad 28 April 2009 - 07:49
Johanpixels
-
Johanpixels
-
Forumräv
-
-
760 inlägg
Har i princip lagt ner blocket helt för försöker inte folk blåsa dig på pengarna är prylarna satta i nyprisklass eller prylar som slutade säljas för 5 år sedan har stämpeln "lägsta pris på pricerunner 17000" osv. När man mailar med ett bra bud (en snubbe skulle ha 17 lök för en EF 50/1.2 bästa pris på prisjakt 2009-04-26 13633) och erbjöd honom 11500 cash i handen idag fick jag svaret "Du kan dra åt h-vete med dina underpriser, jag vet minsann vad gluggen är värd"
Tack och hej typ.
Hehe folk har humor =)
Postad 02 May 2009 - 23:15
arda_kilavuz
-
arda_kilavuz
-
Rookie
-
8 inlägg
Shit Shit Shit.. Jag blev också lurad av samma kvinna LINDA L. Jag har varit så naiv  har polisanmält henne och har en skärmdump till annonsen.
Picture_1.png 137.12K
0 Antal nerladdningar
Postad 03 May 2009 - 18:48
Fjant
-
Fjant
-
Lärjunge
-
-
409 inlägg
Nu får jag säkert på nöten...
Men ärligt talat så är jag så trött på alla som blir lurade titt som tätt när de tror att de ska göra värsta klippen.
Folk verkar vara så ###### kåta när det gäller att köpa grejer som är "för bra för att vara sant", och i samma ögonblick som "superklippet" uppenbarar sig så verkar allt vett försvinna och man skickar gladeligen iväg pengar kors och tvärs till okända personer utan några garantier för motprestation.
Vet inte vad som är värst egentligen:
Den som är så snål så att han/hon skickar iväg pengar till en skuttfirma som har lägsta priset på en vara på prisjakt och samtidigt endast tar förskottsbetalning. Och gör detta för att tjäna några hundra spänn istället för att köpa från en väletablerad ÅF som kan skicka mot postförskott eller faktura.
Eller han/hon som ska göra "superklippet" på blocket och tror att man kan få en ny vara till nästan halva priset mot vad den egentligen borde kosta.
I båda fallen blir det som Bosse bildoktorn brukar säga: DYRT, DYRT, DYRT!!! ...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|