Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken kamera i proffsinstegsklass, canon 1ds, 5d eller nikon d300?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 February 2009 - 21:32

Unregistered96238735
  • Unregistered96238735
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0
Då jag använder kameran en del i mitt jobb har jag på sistone känt mig mer och mer begränsad av min kompaktkamera (ingen överraskning direkt)
Men när jag började kika på kameror insåg jag att jag kanske har en viss yrkesmöjlighet här.

Därför har jag tänkt mig att hoppa över ett steg och gå direkt på "proffsklassen", men då instegsmodeller.
Min budget är 10000 för huset.

Vad ska jag köpa? utomhusfotografering kommer vara en marginell företeelse så vädertätat är inte viktigt (även om det säkert kan komma till användning nån gång)

Däremot kommer med jag stor sannolikhet att åka på produktfotografering, så fullformat känns viktigt.
En del porträtt kan det nog också tänkas bli.

Det är ju en djungel, så vad tycker ni? En god vän till mig som fotar inredning har en 5d (inte mark II) och den verkar uppfylla en hel del av mina syften, och har dessutom fallit en hel del i pris.
Men jag är öppen för alla förslag och har ingen som helst märkestrohet (än)

Postad 25 February 2009 - 06:31

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
+ för1d mk1 - robustare och 100% täckning i sökaren men kameran lanserades ändå i slutet av 2002/början 2003 kontra 2005 för 5d. 1d är ju som sagt en kamera som riktade sig mot proffssegmentet när den kom.

Jag är märkestrogen och kör Canon då jag av någon anledning inte gillar "känslan" i nikon (och tro mig, jag har velat ha nikon, men aldrig känt mig hemma) så jag kan inte uttala mig om d300 då jag aldrig provat den.

Postad 25 February 2009 - 07:00

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
EOS 5D är marknadens mest prisvärda fullformatare i mitt tycke. Bildkvaliteten står sig stark än idag, och levererar bland de skarpaste bilder som går att få ur en fullformatare (även jämfört med dagens modeller). Den är dessutom smidigare än en kamera med inbyggt vertikalgrepp, och jag har hellre ett externt vertikalgrepp som jag kan använda när jag vill istället för att alltid behöva släpa på det.

1Ds har ett hus som är byggt för proffs, men det är väl ungefär där fördelarna stannar. Bildkvalitet, automatik och bildhantering är sådant som hinner utveckla sig en del på 3 år, och på samtliga de punkterna tror jag att 5D är bättre.

D300 är dock vassare på många sätt, och i stort en alldeles utmärkt kamera. Min upplevelse är att 5D är snäppet vassare när det kommer till bildkvaliteten, men det är inte allt för stora marginaler. Du får fråga dig om du kommer att använda teleobjektiv mer än vidvinkel, eftersom att det kan vara enklare/billigare att skaffa vidvinklar till en fullformatare och vice versa när det gäller telen. Det är också värt en del om man har möjlighet att låna objektiv av sin bekantskapskrets.

Postad 25 February 2009 - 09:01

Unregistered96238735
  • Unregistered96238735
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0

Det är också värt en del om man har möjlighet att låna objektiv av sin bekantskapskrets.

Du gjorde just saken klar för mig. Naturligtvis är det en enorm fördel och jag har ju som sagt en god vän som redan har en 5d.

Jag lutade ändå mest åt den, men där tror jag var det slutgiltiga argumentet. (nu kommer det naturligtvis komma ett fantastiskt erbjudande på nikon bara för att förvirra mig, haha)

tack!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.