Jag har ett slutsteg o bas som jag vill koppla in till min hembio...
vad ska man ha för grejer för att koppla om me nå sorts adapter... vart finns de.. ?
tack på förhand...
/daniel
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
12V slutsteg till hemmet...?
Startad av
Unregistered89d94d73
, Nov 26 2002 19:49
13 svar till detta ämne
Postad 26 November 2002 - 19:49
Tja!
Jag har ett slutsteg o bas som jag vill koppla in till min hembio... vad ska man ha för grejer för att koppla om me nå sorts adapter... vart finns de.. ? tack på förhand... /daniel Postad 26 November 2002 - 21:18
(Vart finns de? Däråt ->. [
Hej daniel, Detta diskuterades senast bara för några veckor sedan. Det är fullt möjligt att spänningsmata ett bilslutsteg med 12 V även i hemmet, men det blir både dyrt och komplicerat. Antingen får du använda bilbatterier och laddare eller bygga/köpa en nätdel bestående av transformator+likriktare+kondensatorer. Det är både bättre, billigare och enklare att köpa ett 230 V-steg istället. Anledningen är att du måste ha en strömförsörjning som kan leverera flera hundra watt till bilslutsteget och detta låter sig inte göras med ett Mascot-aggregat i vägguttaget. Postad 29 November 2002 - 10:54
quote:Originally posted by Isidor
(Vart finns de? Däråt ->. [ Hehe, just det Isidor, är det riktning eller ej...[ Postad 17 December 2002 - 13:02
jag har själv funtat på att bygga en subbas med bilslutsteg i hemmet, ok det jag läste här var ju inte så goda nyheter, vad skulle det kosta att köpa allt som behövs för att ha ett bilsteg hemma,
Postad 19 December 2002 - 11:24
Delarna till en nätdel av hyfsad klass kostar kanske 1000-2000 kr beroende på förstärkarens uteffekt och nätdelens kvalitet. Till detta kommer att man måste veta vad man gör också, annars kan man lätt få känna på hur 230 V verkligen känns eller hur bränd elektronik luktar. [
Postad 21 December 2002 - 23:59
Bara så att ni vet så behöver man mycket mer än 1,5A till en 12V slutsteg, tex mitt steg ligger på 200W och då behöver jag en transformator som klarar av 28A....
hålelr med dom i början om att det blir alldeles för dyrt, en transformator som klarar över 20A kostar 2000:- ? (tyvärr=( ) Postad 28 December 2002 - 22:15
Iof så har jag kört min sub + steg (från bilen) hemma med en transformator för bärbar dator, minns ej Ampere styrkan men det funkade iaf, men eftersom jag bara hade det tillfälligt så har jag numera stoppat in de i bilen igen, håller på att planera bygget till en aktiv bas för ändanmålet. (hemmabio)
Postad 28 December 2002 - 22:34
alltså det hålelr ett tag men sen om amn drar upp volymen så att steget drar mer amp än vad transformatorn akn ge så brinenr det upp....
quote:Originally posted by sledge Iof så har jag kört min sub + steg (från bilen) hemma med en transformator för bärbar dator, minns ej Ampere styrkan men det funkade iaf, men eftersom jag bara hade det tillfälligt så har jag numera stoppat in de i bilen igen, håller på att planera bygget till en aktiv bas för ändanmålet. (hemmabio) Postad 28 December 2002 - 22:48
Hade själv ”teori och praktik” på detta ämne för flera år sedan. Vad hände?...Ja, jag förstörde ett (2x100w) bilslutsteg, när jag mixtrade med precis samma idéer som du har nu.[:I]
Har alltid varit en som ska prova de mesta praktiskt, och med facit i handen så håller jag med Isidor fullständigt. Nää, köp ett färdigt substeg som fungerar direkt. Dessutom blir det billigare! Postad 28 December 2002 - 23:05
Akta dej för detta!! lyssna på vad grabbarna säger, det fins bara ännu en neg.faktor som inte nämts ifall du fortfarande tänker bygga ett strömaggregat till bilsteget. Det ska inte bara ge massor med ström, det ska även ge REN ström. När vi pratar stora transformatorer mm så kommer även en massa skit i strömmen som gör att ditt bilsteg inte bara låter från filmen utan även brumm, knäpp, sus och andra mindre önskvärda ljud [xx(]
Postad 28 December 2002 - 23:11
"ni" som liksom jag mixtrar med det mesta, är det ingen som stött på ett pc-program (stort eller litet) som vänder bilden uppochner? Behöver denna finess när jag monterar min projektor i taket o således också vänder den uppochner. Har tyvärr ingen keystonejustering så projjen kan bara "skjuta" snett uppåt, vilket blir snett nedåt när man vänder den[8)]
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |