Flimrar alla plasma apparater?
93 svar till detta ämne
Postad 01 mars 2009 - 22:18
Unregisteredc0594e51
-
Unregisteredc0594e51
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Hej!
Står i valet och kvalet mellan en W4500 och någon av Panasonics kommande modeller. Var hos en TV handlare i förra veckan och gillade den bild som panasonicen presterade (minns ej modell beteckningen), men stördes av flimret som liknade det hos en klassisk 50Hz CRT.
Är detta något man får leva med eller finns det plasma TV's som inte lider av detta fenomen?
Mvh
Magnus
Postad 01 mars 2009 - 22:31
ja.jo
-
ja.jo
-
Användare
-
-
192 inlägg
Hej! Står i valet och kvalet mellan en W4500 och någon av Panasonics kommande modeller. Var hos en TV handlare i förra veckan och gillade den bild som panasonicen presterade (minns ej modell beteckningen), men stördes av flimret som liknade det hos en klassisk 50Hz CRT. Är detta något man får leva med eller finns det plasma TV's som inte lider av detta fenomen?
Mvh Magnus
Jag har sett samma sak. Det har uteslutande handlat om billigare plasma-skärmar. TIttar du på en Kuro från Pioneer flimrar det inte alls. På vissa modeller verkar det bli flimmer om man aktiverar lågenergi-läge. Om du är allergisk mot flimmer, titta på en W4500 med backlight lågt ställd i ett mörkt rum. Den har ganska kraftig regnbågseffekt. Om du inte är så känslig för flimmer kommer du inte se detta. Mvh, Jacob
Postad 01 mars 2009 - 23:10
Izak80
-
Izak80
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Hej! Står i valet och kvalet mellan en W4500 och någon av Panasonics kommande modeller. Var hos en TV handlare i förra veckan och gillade den bild som panasonicen presterade (minns ej modell beteckningen), men stördes av flimret som liknade det hos en klassisk 50Hz CRT. Är detta något man får leva med eller finns det plasma TV's som inte lider av detta fenomen?
Mvh Magnus
Har också stört mig på det här och undrar precis som du vad det kan bero på? Mvh Isak
Postad 01 mars 2009 - 23:14
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
Tja, eftersom min panasonic tjock tv ifrån 2003 inte flimrar det minsta så har jag svårt att tro att dagens 2008 samt kommande 2009 modeller från panasonic flimmrar. Dessa folk som sett detta måste kollat på måndags exemplar eller som sagt: i butiker där signalen till teven inte må vara vidare bra om dem visar tex discovery channel.
Min panasonic är 50hz!
Flyter bra vid panoreringar samt inget flimmer.
Vill bara påpeka detta så du kan ju kika vidare och se om du fortfarande ser det i en annan butik?
konstigt om det stämmer =/
Postad 01 mars 2009 - 23:23
Izak80
-
Izak80
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Tja, eftersom min panasonic tjock tv ifrån 2003 inte flimrar det minsta så har jag svårt att tro att dagens 2008 samt kommande 2009 modeller från panasonic flimmrar. Dessa folk som sett detta måste kollat på måndags exemplar eller som sagt: i butiker där signalen till teven inte må vara vidare bra om dem visar tex discovery channel.
Min panasonic är 50hz! Flyter bra vid panoreringar samt inget flimmer. Vill bara påpeka detta så du kan ju kika vidare och se om du fortfarande ser det i en annan butik? konstigt om det stämmer =/
Jag upplever inget flimmer på min tjocktv heller men har dock sett detta fenomen, precis som trådskaparen, på Panasonics plasmor i flera butiker och undrar vad det beror på. Kan man få det att försvinna eller måste man helt enkelt acceptera det om man köper en plasma från Panasonic? Mvh Isak
Redigerat av Izak80, 01 mars 2009 - 23:24.
Postad 02 mars 2009 - 09:28
Wiizard
-
Wiizard
-
Användare
-
-
240 inlägg
Postad 02 mars 2009 - 10:02
Unregistered92c38b94
-
Unregistered92c38b94
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Upplevde också detta.
Tittade på många plasmor, 100Hz etc etc...men tyckte fortfarande att LCD hade en mycket lugnare bild.
Hade självklart valt en plasma då jag tittar mest på film....men LCD bilden var som silke för mina ögon.
Postad 02 mars 2009 - 10:14
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Jag har inte upplevt något flimmer på min Pioneer 508XD.
Postad 02 mars 2009 - 10:48
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Jag har inte upplevt något flimmer på min Pioneer 508XD.
Samma med min 508. Flimmer hör antagligen ihop med vissa modeller och kanske framför allt vissa inställningar.
Postad 02 mars 2009 - 11:29
MagnumOne
-
MagnumOne
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag har också sett detta flimmer, till och med på en Pioneer LX5090 hemma hos en kompis när jag spelade Wipeout på en PS3 och senast nu i helgen på en Panasonic-plasma på väggen ute i butik.
Vad det beror på vet jag inte. Strömmatningen kanske? Störningar i växelströmmen kan ställa till med allt möjligt bus.
Men vi är alla olika på så sätt att vissa ser flimmer väldigt lätt medan andra inte ens ser att deras 50Hz TjockTV-apparater flimmrar så mycket att jag själv får huvudvärk.
Postad 02 mars 2009 - 11:36
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
@Magnus L
Den enda lösningen är att du köper någon plasma TV som har 100 Hz-teknik. Då slipper du flimmer!
Det är väl smaksak LCD eller plasma. Men, jag antar att Panasonic plasma är självklara valet för dig.
Min plasma från 2007, Panasonic 42px70 flimmrar inte alls. Den har jag ställt in på 100 Hz direkt från början och bilden är helt flimmerfri! De nya Panasonic plasmorna som kommer ut i Mars har utvecklats rejält jämfört med plasmor från 2007. Bildprocessor är betydligt bättre på de nya, färgdjupet, kontrasten etc
Mvh Brando
Postad 02 mars 2009 - 11:50
MagnumOne
-
MagnumOne
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Den enda lösningen är att du köper någon plasma TV som har 100 Hz-teknik. Då slipper du flimmer! Det är väl smaksak LCD eller plasma. Men, jag antar att Panasonic plasma är självklara valet för dig. Min plasma från 2007, Panasonic 42px70 flimmrar inte alls. Den har jag ställt in på 100 Hz direkt från början och bilden är helt flimmerfri! De nya Panasonic plasmorna som kommer ut i Mars har utvecklats rejält jämfört med plasmor från 2007. Bildprocessor är betydligt bättre på de nya, färgdjupet, kontrasten etc
Mvh Brando
Vad då slå på 100Hz? Plasma uppdaterar sina bildpunkter tusentals gånger per sekund. 100Hz har bara med bildbehandlingen att göra så att det flyter bättre med TV-bilden exempelvis. Dvs källmaterialet bildbehandlas. Det har inget med flimmer på panelen att göra.
Postad 02 mars 2009 - 12:17
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Vad då slå på 100Hz? Plasma uppdaterar sina bildpunkter tusentals gånger per sekund. 100Hz har bara med bildbehandlingen att göra så att det flyter bättre med TV-bilden exempelvis. Dvs källmaterialet bildbehandlas. Det har inget med flimmer på panelen att göra.
Tusentals gånger? Är du säker?
Postad 02 mars 2009 - 12:57
ja.jo
-
ja.jo
-
Användare
-
-
192 inlägg
50Hz på en px70 går inte att titta på helt enkelt... flimmrar till förbannelse, så därför ställer man en sån tv i 100Hz.
Vad menar du med flimmer? Att en helt vit bild "blinkar" som en 50hz CRT-TV eller att det blir rörelseflimmer (dåligt flyt)? En LCD flmmrar iaf inte när den visar 50hz. Skulle förvåna mig om Plasma gör det. / Jacob
Redigerat av ja.jo, 02 mars 2009 - 12:58.
Postad 02 mars 2009 - 13:56
Izak80
-
Izak80
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Vad menar du med flimmer? Att en helt vit bild "blinkar" som en 50hz CRT-TV eller att det blir rörelseflimmer (dåligt flyt)?
En LCD flmmrar iaf inte när den visar 50hz. Skulle förvåna mig om Plasma gör det.
/ Jacob
"Flimmer" kanske inte är ett så bra ordval vid närmare eftertanke. Jag upplever det som att vitt, när det förekommer, blinkar snabbt som om det blir ömson mörkare ömsom ljusare. Detta kan iofs ha att göra med hur de har tv-apparaterna inställda i butik, har främst lagt märke till detta på Panasonics plasmor och det är väldigt jobbigt att titta på i längden. Mvh Isak
Redigerat av Izak80, 02 mars 2009 - 13:57.
Postad 02 mars 2009 - 14:43
Izak80
-
Izak80
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Nä inte rörelseflimmer-dåligt flyt.... räcker att man pausar en bild och växlar mellan 50/100hz så märker man "störningen". 100hz upplevs som ett foto men 50hz är störande nåt fruktansvärt, det upplevs som flimmer (ala crt) men den tekniska termen är kanske nåt helt annat.
M
Så du tror att detta löser sig om man ställer in bildfrekvensen till "100HZ"?
Postad 02 mars 2009 - 14:46
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Är flimmer samma sak som brus?
Postad 02 mars 2009 - 14:48
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
Så du tror att detta löser sig om man ställer in bildfrekvensen till "100HZ"?
Enklast är väl att prova.
Postad 02 mars 2009 - 14:52
Izak80
-
Izak80
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Enklast är väl att prova.
Jag har inte köpt tvn än och vill få mer kött på benen om detta problem innan köp Mvh Isak
Postad 02 mars 2009 - 14:55
2000
-
2000
-
Användare
-
-
164 inlägg
Tror att panna plasmor levereras med 100Hz läget inställt från början.
De flimmrar nått fruktansvärt i 50 hz läge.
Ps detta är inte samma sak som det som kallas 100Hz i bildbehandling.( framräknade extra bilder typ pixel plus eller natural motion etc)
Postad 02 mars 2009 - 14:55
Unregisteredc0594e51
-
Unregisteredc0594e51
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Tack för alla svar.
Det kanske bara är så att man upplever det mer störande hos en TV handlare som har LCD och Plasma sida vid sida.
Det som också talar för en kommande panasonic är den näst intill okrossbara glasskivan, när barnen härjar som värst går det vilt till.
Det vore dock intressant med en mer teknisk förklaring på (som jag ser det) problemet. Vår gamla 100 Hz philips TV var stabil som tusan och det känns tokigt att byta ner sig.
Om fosfor lagret reagerade långsammare borde bilden få ett mer konstant ljus, men förmodligen blir det mer eftersläpningar vid snabba panoreringar eller rörelser.
Antar att Panasonic kan det här bättre än jag men det är ju alltid intressant med era åsikter.
/Magnus
Postad 02 mars 2009 - 15:03
ja.jo
-
ja.jo
-
Användare
-
-
192 inlägg
Nä inte rörelseflimmer-dåligt flyt.... räcker att man pausar en bild och växlar mellan 50/100hz så märker man "störningen". 100hz upplevs som ett foto men 50hz är störande nåt fruktansvärt, det upplevs som flimmer (ala crt) men den tekniska termen är kanske nåt helt annat.
M
Anledningen till att en CRT flimrar är att elektronkanonen sveper 50 gånger per sekund och mellan svepen är det mörkt. Vore intressant om nån som är kunnig på Plasma-tekniken kan förklara hur det är möjligt att samma flimmer uppkommer på Plasma, om gasfickorna "tänds" 480 eller 600 gånger per sekund oavsett frekvensen på bildsignalen. / Jacob
Postad 02 mars 2009 - 23:01
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
 Har inte märkt något på min pz85 utan tycker bilden är kanon. Men kan ju inte svara för alla pannor.
mvh/Örnvik
Postad 03 mars 2009 - 09:06
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Man må se till att diskutera äpplen och äpplen. Flimmer från CRT och plasma TV kommer sig av att de har en kort "effektiv duty cycle" eller "genomsnittlig duty cycle", dvs att bilden är "på" endast en kort tid av en uppvisad bildruta på panelen.
Förenklat kan man säga att:
LCD TV har 100% duty cycle - fördel, inget flimmer; nackdel, mycket rörelseoskärpa
plasma TV har 25% duty cycle - fördel, lite röresleoskärpa; nackdel, flimmer uppfattas hos känsliga personer
CRT TV har 10% duty cycle - fördel, minst rörelseoskärpa; nackdel, mest uttalat flimmer
Redigerat av Wolfy, 03 mars 2009 - 09:08.
Postad 03 mars 2009 - 09:12
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
"Flimmer" kanske inte är ett så bra ordval vid närmare eftertanke. Jag upplever det som att vitt, när det förekommer, blinkar snabbt som om det blir ömson mörkare ömsom ljusare. Detta kan iofs ha att göra med hur de har tv-apparaterna inställda i butik, har främst lagt märke till detta på Panasonics plasmor och det är väldigt jobbigt att titta på i längden.
Mvh Isak
Ah..troligtvis menar du att svärtan på apparaterna autojusteras? Gör korstecknet framför sådana apparater där det inte går att stänga av denna funktion. Min Panasonic PV60 har detta. Driver mig till vansinne att detta är en "funktion". En riktig blunder av Panasonic.
Postad 03 mars 2009 - 14:02
Izak80
-
Izak80
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Ah..troligtvis menar du att svärtan på apparaterna autojusteras? Gör korstecknet framför sådana apparater där det inte går att stänga av denna funktion. Min Panasonic PV60 har detta. Driver mig till vansinne att detta är en "funktion". En riktig blunder av Panasonic.
Men detta bore väl gå att stänga av, aoutojusteringen alltså, på PX80? Mvh Isak
Redigerat av Izak80, 03 mars 2009 - 14:02.
Postad 03 mars 2009 - 18:14
spleendid
-
spleendid
-
Användare
-
-
210 inlägg
På tal om flimmer, så gick jag idag in på expert och försökte göra en första bedömning. Måste hålla med alla som sagt att LCD ser bättre ut i butiken, för det gjorde de verkligen. Varenda LCD hade skarpare bild än både Panasonics och Pioneers plasmor. Möjligtvis lite blekare färger på somliga modeller men skärpan var mycket bättre. Alla plasmor, inklusive Pioneers hade ett väldigt irriterande flimmer när jag kollade närmare. Men vågar ändå inte dra några slutsatser av denna första runda då jag dessutom inte hade tid att börja mixtra med inställningarna. Av butiksinställningarna att döma tycker jag dock att Samsungs LCDer med Crystal Design hade trevligast färger och skärpa, och såvida jag inte får chansen att göra en rättvis bedömning i hemmiljö kommer jag nog att förlita mig på expertrecensionerna.
Edit: Måste bara tillägga hur glatt överraskad jag blev av storlekarna. Visst går det att mäta upp yta redan hemma, men ana min förvåning när jag ser att det står 42" på den första skärmen jag ser. Jag tog nästan för givet att det var 50". Snacka om att 42" kommer att räcka gott!
Redigerat av spleendid, 03 mars 2009 - 18:19.
Postad 03 mars 2009 - 19:25
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1 105 inlägg
Alla plasmor, inklusive Pioneers hade ett väldigt irriterande flimmer när jag kollade närmare.
Alla plasmor har ett "flimmer" som man ser när man är (för) nära tv:n. Detta är helt normalt och bidrar bl.a. till att rörlig bild upplevs som mjukare och mer naturlig. Kravet är naturligtvis att man inte är så nära att detta "flimmer" syns. Ett tips är att när man granskar och bedömmer en tv så skall detta göras på ungefär samma avstånd som du tänker sitta från den hemma.
Redigerat av jonsod76, 03 mars 2009 - 22:57.
Postad 03 mars 2009 - 19:39
spleendid
-
spleendid
-
Användare
-
-
210 inlägg
Är medveten om den naturliga rörelsen man får av plasmakristallerna, men blev ändå väldigt attraherad av Samsungs LCD. Kan verkligen förstå att många väljer LCD efter vad de ser i butiken. Dessutom kan jag nästan tänka mig 37", och kan man få en LCD med ruggig prestanda i samma prisklass som en av pannas nya plasmor, så försvårades verkligen mitt val. Suck, jag som hoppades på övertygelse av plasman, men stördes rejält av oskärpan idag. Ja, om någon kan tipsa om mindre butiker i Stockholm, som eventuellt går att släcka ner en stund, så vore det guld...
Postad 03 mars 2009 - 20:10
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Halvtoningstekniken hos plasma TV har inget som helst att göra med flimmer. Som sagt, man bör diskutera äpplen och äpplen annars rinner det bara ut i förvirring och en disskusion om något helt annat. @ spleendid: Ta en tripp till Hemmabiocenter, Lidingö. Där kan du få demo av kunnig personal.
Postad 03 mars 2009 - 22:28
Izak80
-
Izak80
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Halvtoningstekniken hos plasma TV har inget som helst att göra med flimmer. Som sagt, man bör diskutera äpplen och äpplen annars rinner det bara ut i förvirring och en disskusion om något helt annat.
[b
Men jag återkommer till min fråga kring vad flimmret beror på och om man kan få vort det medhjälp av ngn inställning i PX80n's meny, !00HZ på el. energisparfuntion av...vad vet jag? Mvh Isak
Postad 04 mars 2009 - 07:05
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Men jag återkommer till min fråga kring vad flimmret beror på och om man kan få vort det medhjälp av ngn inställning i PX80n's meny, !00HZ på el. energisparfuntion av...vad vet jag?
Mvh Isak
Det är kanske så att du är känslig för flimmer? Jag är det men är inte störd av det. Jag upptäcker lätt flimmer på lysrör genom att titta lite åt sidan när jag ser på ljuskällan. Kallas förresten perifert seende *virvel och cymbalcrash* Sedan brukar ju butikerna ha kontrasten på full styrka vilket naturligtvis gör flimret ännu tydligare. Använd fjärren och dra ner kontrasten på de apparater som flimrar. Kanske det minskar lite då.
Postad 04 mars 2009 - 07:07
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
jag som hoppades på övertygelse av plasman, men stördes rejält av oskärpan idag.
Du ska självfallet köpa det du tycker ger bäst bild men jag har svårt att förstå hur du kan tycka att skärpan är dålig på en högklassig plasma typ pio? Vad har du sett för material? Har det inte haft att göra med mycket pålagd skärpa på vissa LCD:s? När jag ser på Blu-ray eller en bra DVD på min 5090H så är skärpan i absolut toppklass, kan inte se att jag på något sätt skulle önska mig mer. Däremot så kan skärpan vara riktigt sunkig vid normala sändningar från min digitalbox men det är ju som det är... Ang. flimmer så är jag tydligen totalt okänslig för det men om man har problem med det så får man ju skippa plasman.
Postad 04 mars 2009 - 11:30
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Men jag återkommer till min fråga kring vad flimmret beror på och om man kan få vort det medhjälp av ngn inställning i PX80n's meny, !00HZ på el. energisparfuntion av...vad vet jag?
Mvh Isak
Det var det jag försökte förklara i mitt första inlägg. Låt mig försöka illustrera det i bild istället:
panel_duty_cycle.jpg 21,05K
4 Antal nerladdningarden röda streckade linjen visar den effektiva arbetscykeln (duty cycle), dvs den tid som all bildinformation visas på panelen för en enstaka bildruta. Däremellan är bilden svart eller nära svart, vilket är vad som uppfattas som flimmer av känsliga tittare. Har man inte märkt det hos en CRT TV så är man ute och cyklar om man påstår sig se det på en plasma TV.  Det har inget med ditering (halvtoning), dvs det brus man ser när man går nära en plasma TV att göra och det har inte heller med sub field frekvensen att göra. Nu är ovan förenklat, det är lite mer komplicerat då det finns olika sätt att driva en plasmapanel och LCD TV har introducerat flimmer för att motverka den dåliga rörelseskärpan, men det blir alldeles för mycket att gå in på allt, den som är intresserad för söka vidare själv. Om någon inställning hjälper låter jag andra avgöra.  Eftersom det nämnts, nedan följer en bild som inte är min vilken visar ungefär hur en plasma ritar upp en bildruta med sk sub fields:
plasma_sub_field.png 151,03K
6 Antal nerladdningar
Redigerat av Wolfy, 04 mars 2009 - 11:32.
Postad 04 mars 2009 - 12:56
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1 105 inlägg
Wolfy, dina inlägg reder inte bara ut frågetecken utan är en ren fröjd för den vetgirige. Jag bugar och bockar!
Postad 04 mars 2009 - 20:44
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Tack för era vänliga ord, jag har haft mycket att lära från era och andras inlägg också, det är alltid trevligt att lära sig något.
Postad 04 mars 2009 - 20:56
Unregisteredc0594e51
-
Unregisteredc0594e51
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Tack för den värdefulla informationen Wolfy, det börjar klarna!
I vä'ntan på att Panasonics nya G10 kommer är vi nu tvungna att titta på en 21 tums 50 Herz TV, och banne mig, det är nästan så att man har vant sig till och med med detta flimmer.
Har beslutat mig för att det blir en Plasma, får helt enkelt vänja mig (vilket uppenbarligen kommer att gå relativt snabbt).
Tack!
/Magnus
Postad 04 mars 2009 - 21:26
spleendid
-
spleendid
-
Användare
-
-
210 inlägg
Du ska självfallet köpa det du tycker ger bäst bild men jag har svårt att förstå hur du kan tycka att skärpan är dålig på en högklassig plasma typ pio? Vad har du sett för material? Har det inte haft att göra med mycket pålagd skärpa på vissa LCD:s?
Det var Bee Movie som stod och surrade i TV-hörnan, så jag förmodar att källan var samma för alla apparater, vilket den väl iofs alltid är i butiken. Ja, fråga mig inte, men antingen utsatte jag mig själv för en bedömningsbias och verkligen gick in för att hitta fel på Pion, eller så var den så knasigt inställd att halvtoningstekniken (vad det nu är...) blev rejält synlig. För brusa, det vill jag lova att TVn gjorde, ungefär precis som en CRT brusar när man kollar lite för nära. Hursomhelst var det A656an som attraherade mig mest, för i havet av LCD-paneler hade den klart bäst svärta och färgåtergivning, och att den stod just i ett hav av LCD-apparater förenklade denna bedömning. Pion i sin tur hade förvisso extremt trevliga färger (i samma klass som Samen), men jag fick känslan av att bruset reducerade detaljskärpan. Ett brus som dessutom blev ännu mer framträdande från sidan, på tal om betraktningsvinkel, där jag inte alls tyckte att LCD-tekniken uppvisade några brister. Att betraktningsvinkeln hos LCD försämras i ett mörkare rum har väl en naturlig förklaring, men i affären var det omöjligt att lägga märke till. Men det var som sagt en lekmans första intryck, och miljön var inte den rätta. Wolfy - Kan du förstora den sista bilden månne?
Postad 04 mars 2009 - 21:50
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1 849 inlägg
Hursomhelst var det A656an som attraherade mig mest, för i havet av LCD-paneler hade den klart bäst svärta och färgåtergivning, och att den stod just i ett hav av LCD-apparater förenklade denna bedömning.
Låter som på något typiskt "siba", "elgiganten" etc. Stormarknaderna är ju inte dom bästa ställerna att jämföra på ändå. Modeller som dom VILL sälja mer av tunar dom in inställningarna på (dock inte riktigt kalibrerar) sen kan ju bildinställningarna vara helt sönderlekta av klåfingriga klåpare också. Någon seriösare hembiobutik där dom kan dema olika apparater är nog att föredra om man vill få rättvis bild.
Postad 05 mars 2009 - 09:27
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Wolfy - Kan du förstora den sista bilden månne?
Tyvärr inte, det är bara en bild jag hittade på ett forum, avsforum.com skulle jag gissa.
Postad 05 mars 2009 - 14:23
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Hittade en bild till som också beskriver subfield, i detta fall LG som visar övergång från 8 till 10 subfields (samma som panna) Och Pio skall alltid vara värst, de kör väl med 14 subfield om jag minst rätt.
M
Stämmer bra det, men då använder Pio och Panna (har inte koll på övriga) olika sätt att använda sig av dessa subfields och hur de ritar upp bilden (Panna gör liknande ovan, dvs binär drivning och då med, enligt ovan, 2^8 = 256 gråskalor eller med 10 subfields, 2^10 = 1024 verkliga gråskalor - Pio använder kontinuerlig drivning och bara 14 verkliga gråskalor som blir massor av "virtuella gråskalor" via avancerade algoritmer). Så även om PIo har flest subfields, därmed högst subfieldfrekvens och på det sättet flest "virtuella gråskalor" som bl a medför mindre banding eller dynamic false contouring (man får välja själv vilket man tycker bättre beskriver fenomenet  ) så medför det också att mer avancerade algoritmer för halvtoning (dithering, error diffusion) måste användas som i sin tur medför mer brus i bilden, varför en del föredrar Pannas sätt, i alla fall vad gäller deras pro-monitorer.
Postad 06 mars 2009 - 10:50
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Låter som på något typiskt "siba", "elgiganten" etc. Stormarknaderna är ju inte dom bästa ställerna att jämföra på ändå. Modeller som dom VILL sälja mer av tunar dom in inställningarna på
Är mkt tveksam till att dom "tunar" inställningarna för att favorisera apparaterna men jag kan ju ha fel. Mina erfarenheter är att apparaterna i butikerna står i leveransläge vilket i de flesta fall innebär en extremt aggressiv kontrastinställning, dock inte på pio som har en ngt lugnare inställning där. Därför så är det kanske inte så konstigt att man upplever pion "dassig" hos typ elgiganten jämfört med många andra apparater, det upplever jag ofta i alla fall. Kan jämföra leveransinställningarna på min LGPG6000 & min Pio 5090H där det skiljer EXTREMT mkt i kontrastinställningen. LG:n var oanvändbar med sina standardinställningar i en hemmiljö medan pion såg riktigt bra ut. I en butiksmiljö med spots så är det självklart en helt annan sak, där ser pion ofta rent dassig ut jämfört med mycket & man upplever ofta då svärtan som djupare på en annan apparat med högre kontrastinställning då man ser på en scen med mkt svart i samt kontrastrika detaljer.
Postad 06 mars 2009 - 18:03
spleendid
-
spleendid
-
Användare
-
-
210 inlägg
Tack för info Z.
Var inne på expert idag för att verifiera några saker jag noterade under mitt besök häromdagen. För det första känns allt över 37" alldeles för påträngande, både kletigt och klumpigt, när jag står på förväntat tittavstånd (2-2.5m), och för att tjäna de sista slantarna kommer jag helt sonika att köpa en 32". Då samtliga Samsungs LCD-modeller saknar 100 Hz i den storleken känns det som att en Philips 7403D är sista utvägen. När jag idag tog mig tid att ratta lite på inställningarna (främst kontrast och dyl.) blev åtminstone min slutsats att den ytterst marginellt tar stryk av A656an beträffande svärta (som många förstås påstår enbart kan bedömas i ett kolsvart rum). Inbördes tyckte jag mig ändå kunna se vissa skillnader redan i butiken. Rattade lite på Pion för skojs skull men stördes fortfarande av oskärpan. Jag missar kanske någon funktion men kontrasten förändrade inte mitt intryck. Svärtan blev varken bättre eller sämre, men framhävde hela tiden färgerna på bästa möjliga sätt. Hursomhelst verkar det inte bli en plasma för min del. De finns till att börja med inte i rätt storlek. Dessutom känner jag mig lite för studentsnål just nu för att det ska vara värt en utflykt till med största sannolikhet kompetenta hemmabiocenter i Lidingö, som någon föreslog. Det får bli av när det gäller på riktigt istället, d.v.s. nästa gång.
Postad 07 mars 2009 - 10:14
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1 849 inlägg
Är mkt tveksam till att dom "tunar" inställningarna för att favorisera apparaterna men jag kan ju ha fel.
Vet inte om det är en skröna, men det "ryktet" har man hört iaf att det förekommer (jag jobbar inte själv i den branchen). Så innan ni vart och kollat/skruvat själva så ta första intrycken med några nypor salt. Ofta om man sätter sig in i vilka modeller som är vettiga för ens plånbok genom att söka info här på forumet så får man ju en skaplig hum om hur vissa modeller står sig mot varandra även om det inte är något att lita blint på, men iaf säkrare info än vad man får från en säljare på stormarknaden (oftast).
Redigerat av HenkeEdge, 07 mars 2009 - 10:19.
Postad 07 mars 2009 - 15:18
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Vet inte om det är en skröna, men det "ryktet" har man hört iaf att det förekommer (jag jobbar inte själv i den branchen). Så innan ni vart och kollat/skruvat själva så ta första intrycken med några nypor salt.
Det har säkert förekommit men de saker som imponerar på gemene man är ju tryck i bilden & maffiga färger så därför så är de flesta apparaterna ur kartong inställda för att ge det i en butiksmiljö med spots.
Postad 08 mars 2009 - 01:05
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
37" alldeles för påträngande, både kletigt och klumpigt
37'' för stort och klumpigt? Känns som att du har missat vad detta är för någon sida  32'' är sovrumstv och ingenting man vill ha till något annat än att kanske kolla lite snabbt på nyheterna.
Redigerat av belzebubb, 08 mars 2009 - 01:09.
Postad 08 mars 2009 - 03:15
ja.jo
-
ja.jo
-
Användare
-
-
192 inlägg
Stämmer bra det, men då använder Pio och Panna (har inte koll på övriga) olika sätt att använda sig av dessa subfields och hur de ritar upp bilden (Panna gör liknande ovan, dvs binär drivning och då med, enligt ovan, 2^8 = 256 gråskalor eller med 10 subfields, 2^10 = 1024 verkliga gråskalor - Pio använder kontinuerlig drivning och bara 14 verkliga gråskalor som blir massor av "virtuella gråskalor" via avancerade algoritmer).
Så även om PIo har flest subfields, därmed högst subfieldfrekvens och på det sättet flest "virtuella gråskalor" som bl a medför mindre banding eller dynamic false contouring (man får välja själv vilket man tycker bättre beskriver fenomenet ) så medför det också att mer avancerade algoritmer för halvtoning (dithering, error diffusion) måste användas som i sin tur medför mer brus i bilden, varför en del föredrar Pannas sätt, i alla fall vad gäller deras pro-monitorer.
Du som verkar ha stenkoll på plasma-tekniken, vet du om 600hz subfields reducerar problemet med "phosphor trails"? Jag hör till den olyckliga skaran som väldigt lätt ser sånt på Plasma (även Kuro). / Jacob
Postad 08 mars 2009 - 06:14
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Du som verkar ha stenkoll på plasma-tekniken, vet du om 600hz subfields reducerar problemet med "phosphor trails"? Jag hör till den olyckliga skaran som väldigt lätt ser sånt på Plasma (även Kuro).
/ Jacob
Stenkoll har jag verkligen inte, men gör så gott jag kan.  Nej, subfieldsfrekvensen har ingen betydelse för det utan det enda som betyder något för det fenomenet är skillnaden i stig/falltid från det att de olika fosformaterialen exiteras tills dess att de visar full ljusstyrka respektive slocknar (blå snabbast, grön långsammast). Dock finns det i alla fall ryktesvägen anledning till förväntan att de nya Panasonic ska bli bättre än tidigare plasma TV. Det ryktas nämligen om att de använder nya fosformaterial som just reducerar skillnaderna ovan, vilket skulle reducera effekten av att RGB separeras. Har bara läst rykten så vi får väl se vad utfallet blir.
Postad 08 mars 2009 - 12:38
Izak80
-
Izak80
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Hej
Har nu fått hem en PX80 (TH-42PXEA) och jag upplever att den flimmrar en del när det är mycket starka vita färger (100HZ läget är naturligtvis valt samt energisparläge: av) i bildsändningen, tittar man lite snett från tv utan att fokusera på bilden så ser man ett väldigt tydligt flimmer i ögonvrån något jag inte känneer igen från min Sony Trinitron 29", vilket var tvn jag bytte upp mig ifrån. Tv-inställningarna jag har är enligt Hdtvtests rekomendationer ( http://www.hdtvtest....2PX80/Settings/) men jag har även provat egna inställningar med låg kontrast och ljus men det verkar inte försvinna. Är detta något jag måste stå ut med eller för något fel på tvn tror jag inte det är då den fraktades till mig enligt konstens alla regler.
Mvh
Isak
Postad 08 mars 2009 - 15:39
ja.jo
-
ja.jo
-
Användare
-
-
192 inlägg
Hej
Har nu fått hem en PX80 (TH-42PXEA) och jag upplever att den flimmrar en del när det är mycket starka vita färger (100HZ läget är naturligtvis valt samt energisparläge: av) i bildsändningen, tittar man lite snett från tv utan att fokusera på bilden så ser man ett väldigt tydligt flimmer i ögonvrån något jag inte känneer igen från min Sony Trinitron 29", vilket var tvn jag bytte upp mig ifrån. Tv-inställningarna jag har är enligt Hdtvtests rekomendationer (http://www.hdtvtest....2PX80/Settings/) men jag har även provat egna inställningar med låg kontrast och ljus men det verkar inte försvinna. Är detta något jag måste stå ut med eller för något fel på tvn tror jag inte det är då den fraktades till mig enligt konstens alla regler.
Mvh Isak
Du är säkert som jag, lite överkänslig för sånt här. Jag ser absolut ett flimmer på alla Plasma-tv när det är mycket ljusa färger. Tycker dock inte att det är ett så stort problem. Jag har svårare för gröna skuggor/phosphor trails. Jag tror att flimret är relativt lätt att vänja bort bara man slutar tänka på det. En 50Hz CRT flimmrar ju ännu värre, för att inte tala om de flesta biografer som kör 24hz och det har ju inte varit nåt stort problem. Om du är överkänslig för flimmer är det LCD som gäller, vilket är tråkigt eftersom plasma oftast ger bättre svärta och betrakningsvinkel för pengarna. Jag kör 7-serien från Samsung som har superb svärta men framförallt mycket lugn/flimmer/regnbågsfri bild. Men den når absolut inte upp till Kuro på andra parametrar. / Jacob
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|