Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Placering av akustikplattor

18 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 06 March 2009 - 22:05

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • ForumrĂ€v

• 831 inlĂ€gg
  • 0
Har inhandlat sex stycken Single Minimizer ifrÄn Akustikmiljö och jag behöver rÄd hur jag jag bÀst skall placera ut alla (kanske inte ens behöver alla?) Rummet Àr pÄ 12kvm och jag har skissat en bild i Paint för att visa hur det ser ut:

Fyra stycken Single Minimizer 120x60cm 5 cm dÀmpning (fyra stÄr bakom och vid sidan om högtalarna)

TvÄ stycken Single Minimizer 120x120 5 cm dÀmpning (en stÄr bakom lyssningspositionen)

Gult= SĂ€ng
BlÄtt = Lyssningsposition
Svart= Hyllor
Rött= Akustikplattor (fem pÄ bilden)
Orange/Sand= Högtalarna
Lila = Rack
GrÄtt = Skrivbord
Grönt = Matta

Vad tror ni? Ska jag ta bort akustikplattan som sitter bakom lyssningspositionen? Ska jag flytta pÄ nÄgot annat? Se gÀrna https://www.minhembio.com/Robs/224751/ för hur rummet ser ut.

Bifogad fil  akustik.JPG   13.37K   6 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistereda73534df, 07 March 2009 - 12:01.

Postad 07 March 2009 - 12:48

Erik_a80
  • Erik_a80
  • ForumrĂ€v

• 838 inlĂ€gg
  • 0
Jag skulle testa att flytta 120x120 absorbentet till bakom racket samt flytta ut absorbenterna som Àr i hörnen pÄ högtalarvÀggen lite mot mitten av vÀggen (sÄ att de Àr centrerade pÄ en tÀnkt spegelbild av högtalaren i högtalarvÀggen). Sen skulle jag flytta en hylla (om den Àr fylld av grejer och utan dörrar) till dÀr 120x120 absorbentet stÄr nu (för att den ska fÄ agera diffusor).

Postad 07 March 2009 - 13:10

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • ForumrĂ€v

• 831 inlĂ€gg
  • 0

Jag skulle testa att flytta 120x120 absorbentet till bakom racket samt flytta ut absorbenterna som Àr i hörnen pÄ högtalarvÀggen lite mot mitten av vÀggen (sÄ att de Àr centrerade pÄ en tÀnkt spegelbild av högtalaren i högtalarvÀggen). Sen skulle jag flytta en hylla (om den Àr fylld av grejer och utan dörrar) till dÀr 120x120 absorbentet stÄr nu (för att den ska fÄ agera diffusor).

Kan tyvÀrr inte flytta hyllorna dÄ det inte Àr en vanliga hyllor utan vÀgghyllor dÀr det hÀnger och ligger en massa klÀder pÄ (min garderob, tar ingen plats). Menar du att jag skall flytta in sid-absorbenterna mer in till högtalarvÀggen? (det mörkröda pÄ bilden). Tror tyvÀrr inte att absorbenten bakom racket kommer att fungera i framtiden dÄ jag snart ska upp med en tv pÄ den vÀggen.

Bifogad fil  akustik_efter.JPG   13.08K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistereda73534df, 07 March 2009 - 13:21.

Postad 07 March 2009 - 13:21

Erik_a80
  • Erik_a80
  • ForumrĂ€v

• 838 inlĂ€gg
  • 0
Njae, behÄll dem pÄ sidovÀggarna (fast bÀst Àr nog att ha dem sÄ lÄngt fram det gÄr pÄ vÀggsnuttarna med bibehÄllen symmetri mellan dem). Sen sÀtter du in resterande absorbenter pÄ högtalarvÀggen pÄ nÄt sÀtt, viktigast Àr att du tÀcker högtalarnas spegelbild i den vÀggen sett frÄn lyssningsposition, men mer dÀmpning skadar verkligen inte.

Postad 07 March 2009 - 13:32

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • ForumrĂ€v

• 831 inlĂ€gg
  • 0

Njae, behÄll dem pÄ sidovÀggarna (fast bÀst Àr nog att ha dem sÄ lÄngt fram det gÄr pÄ vÀggsnuttarna med bibehÄllen symmetri mellan dem). Sen sÀtter du in resterande absorbenter pÄ högtalarvÀggen pÄ nÄt sÀtt, viktigast Àr att du tÀcker högtalarnas spegelbild i den vÀggen sett frÄn lyssningsposition, men mer dÀmpning skadar verkligen inte.

Ah dÄ förstÄr jag. Det ska ju gÀrna se behagligt ut och man vill ju inte ha hela rummet fyllt med en massa absorbenter ;) En tv kommer att komma upp pÄ vÀggen inom en snar framtid sÄ fÄr ser hur man gör dÄ. Mer dÀmpning skadar inte sÀger du? Finns det inte nÄgon chans att man överdÀmpa och förstör "drivet" i ljudet? Att det blir platt och trÄkigt?

Redigerat av Unregistereda73534df, 07 March 2009 - 13:33.

Postad 07 March 2009 - 13:51

Erik_a80
  • Erik_a80
  • ForumrĂ€v

• 838 inlĂ€gg
  • 0

Ah dÄ förstÄr jag. Det ska ju gÀrna se behagligt ut och man vill ju inte ha hela rummet fyllt med en massa absorbenter ;) En tv kommer att komma upp pÄ vÀggen inom en snar framtid sÄ fÄr ser hur man gör dÄ. Mer dÀmpning skadar inte sÀger du? Finns det inte nÄgon chans att man överdÀmpa och förstör "drivet" i ljudet? Att det blir platt och trÄkigt?

Javisst, den risken Àr större om man dÀmpar bakom sig eller i taket. Golvet och högtalarvÀggen Àr i stort sett fritt fram inom rimlighetens grÀns.

Postad 07 March 2009 - 16:59

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlĂ€gg
  • 0
hur mkt gör det med akustik plattor bakom-vid sidan om högtalarna?
Àr det verkligen vÀrt det......

har ett par rc-l i ca 20kvm och de stÄr ca 50cm ifrÄn bakvÀggen och ca 35cm ifrÄn sidovÀggarna vinklade mot lyssning positionen.....gÄr dock inte ha dom pÄ annat sett dÄ rummet Àr avlÄngt.....

Postad 07 March 2009 - 18:01

Erik_a80
  • Erik_a80
  • ForumrĂ€v

• 838 inlĂ€gg
  • 0

hur mkt gör det med akustik plattor bakom-vid sidan om högtalarna?
Àr det verkligen vÀrt det......

har ett par rc-l i ca 20kvm och de stÄr ca 50cm ifrÄn bakvÀggen och ca 35cm ifrÄn sidovÀggarna vinklade mot lyssning positionen.....gÄr dock inte ha dom pÄ annat sett dÄ rummet Àr avlÄngt.....

Det varierar en hel del om det Àr "vÀrt det". Oftast sÄ Àr det bÀttre att dÀmpa pÄ sidan av ju nÀrmare sidovÀggarna högtalarna stÄr. StÄr de lÄngt ifrÄn Àr det bÀttre att inte behandla alls eller att diffusera lÀtt.

Postad 07 March 2009 - 20:39

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • ForumrĂ€v

• 831 inlĂ€gg
  • 0
Tack för hjÀlpen Erik. KÀnner att jag bara behöver de fyra absorbenterna som stÄr runt om högtalarna och de tvÄ 120x120cm absorbenterna Àr nu ute för försÀljning.

Postad 07 March 2009 - 22:13

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlĂ€gg
  • 0
DÀmpa vid första reflexen pÄ vÀgg och tak. Diffusera mellan högtalarna.
Jag har vÀldigt dÄlig erfarenhet att diffusera bakom högtalarna. Fick vÀldigt konstiga fenomen dÀr basen lÀt som den lÄg framför typ.

Postad 08 March 2009 - 19:15

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • ForumrĂ€v

• 831 inlĂ€gg
  • 0
Har tagit lite bilder pÄ hur jag har stÀllt upp allt. Blir tvungen att kapa absorbenten vid dörren sÄ man skall kunna stÀnga den. Vad tror ni? De ska ju sjÀlvklart klÀs med tyg och sÀttas upp med pÄ vÀggen med en luftspalt mellan vÀgg och absorbent.

Bifogad fil  SPA53097.JPG   457.99K   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  SPA53096.JPG   2.2MB   6 Antal nerladdningar

Bifogad fil  SPA53100.JPG   469.02K   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  SPA53098.JPG   410.74K   5 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistereda73534df, 08 March 2009 - 21:34.

Postad 08 March 2009 - 21:22

Erik_a80
  • Erik_a80
  • ForumrĂ€v

• 838 inlĂ€gg
  • 0
Hmm, syftet med absorbenten Àr ju i prioritetsordning:

1. DÀmpa förstareflexen.

2. Ta ner efterklangen.

Nummer 2 kommer den alltid funka för. För att nummer 1 ska bli uppfyllt ska den stÄ sÄ att den tÀcker en tÀnkt spegelbild av högtalaren i vÀggen. testa med spegel. Ser ut som att dina absorbenter pÄ högtalarvÀggen bör flyttas in en bit mot mitten.

Postad 08 March 2009 - 21:28

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • ForumrĂ€v

• 831 inlĂ€gg
  • 0

Hmm, syftet med absorbenten Àr ju i prioritetsordning:

1. DÀmpa förstareflexen.

2. Ta ner efterklangen.

Nummer 2 kommer den alltid funka för. För att nummer 1 ska bli uppfyllt ska den stÄ sÄ att den tÀcker en tÀnkt spegelbild av högtalaren i vÀggen. testa med spegel. Ser ut som att dina absorbenter pÄ högtalarvÀggen bör flyttas in en bit mot mitten.

Ska testa med en spegel nÀr jag kommer hem ifrÄn lumpen. Bara att sÀtta spegeln vid lyssningspositionen och kolla var man ska sÀtta dem dÀrefter? Man vill ju gÀrna ha det likadant pÄ bÄda sidorna sÄ det inte ser "avit" ut. Sidabsorbenterna kan man inte flytta speciellt mycket i sidled i vilket fall. Förresten, hur lÄngt upp tycker ni att man skall sÀtta absorbenterna för bÀst effekt?

Redigerat av Unregistereda73534df, 08 March 2009 - 21:52.

Postad 08 March 2009 - 22:04

Erik_a80
  • Erik_a80
  • ForumrĂ€v

• 838 inlĂ€gg
  • 0
Spegelmetoden gÄr ut pÄ:

SÀtt en spegel pÄ vÀggen/golvet sÄ att du nÀr du sitter vid lyssningsposition ser diskantelementet (eller baksidan pÄ högtalaren motsvarande dÀr diskantelementet sitter pÄ framsidan). DÀr spegeln hamnar ska du centrera din absorbent för att den ska absorbera förstareflexen.

De mest intressanta förstareflexena att dÀmpa Àr vanligen golv och högtalarvÀgg (de hamnar i ett olyckligt tids- och vinkel-intervall). HögtalarvÀggen tar man dÄ hand om med absorbenter som du gör :) och golvreflexen med matta och soffbord.

Redigerat av Erik_a80, 08 March 2009 - 22:04.

Postad 08 March 2009 - 22:17

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlĂ€gg
  • 0
Upp med dom precis ovanför listen,behövs inte högre. :)

Postad 08 March 2009 - 23:09

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlĂ€gg
  • 0
Sett till bilderna har du nog den ena första reflexen i fönstet. Antingen sÄ skaffar man tjocka gardiner att dra för eller sÄ flyttar man ut högtalarna om det Àr möjlgigt.

Postad 09 March 2009 - 12:05

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • ForumrĂ€v

• 831 inlĂ€gg
  • 0

Spegelmetoden gÄr ut pÄ:

SÀtt en spegel pÄ vÀggen/golvet sÄ att du nÀr du sitter vid lyssningsposition ser diskantelementet (eller baksidan pÄ högtalaren motsvarande dÀr diskantelementet sitter pÄ framsidan). DÀr spegeln hamnar ska du centrera din absorbent för att den ska absorbera förstareflexen.

De mest intressanta förstareflexena att dÀmpa Àr vanligen golv och högtalarvÀgg (de hamnar i ett olyckligt tids- och vinkel-intervall). HögtalarvÀggen tar man dÄ hand om med absorbenter som du gör :) och golvreflexen med matta och soffbord.

SÄ det blir alltsÄ att flytta in absobenterna lite mot mitten och hoppas pÄ det bÀsta. Jag har ju faktiskt inte sÄ mÄnga alternativ i rummet men jag tÀnkte att det var vÀrt 500 kr för att fixa till akustiken. Har ju en rejÀl matta och ett soffbord kommer inom kort.

Upp med dom precis ovanför listen,behövs inte högre. ;)

Ok dÄ kör vi pÄ det. Nu ska man bara bygga fyra trÀramar och hitta ett snyggt tyg :blush: Fungerar det att köpa tjockare trÀskivor sÄ man fÄr en luftspalt mellan materialet och vÀggen? AlltsÄ köper man t.e.x en 10 cm tjock trÀskiva till ramen istÀllet för en som Àr 5 cm.

Sett till bilderna har du nog den ena första reflexen i fönstet. Antingen sÄ skaffar man tjocka gardiner att dra för eller sÄ flyttar man ut högtalarna om det Àr möjlgigt.

Man vill ju gÀrna att det inte ska ut som en bunker inne i rummet. FÄr se hur jag gör med gardinerna och tyvÀrr har jag flyttat ut högtalarna sÄ gott det gÄr. Hifi och att bo hemma Àr ingen bra ide ;)

Redigerat av Unregistereda73534df, 09 March 2009 - 12:07.

Postad 13 March 2009 - 13:31

JeppeN
  • JeppeN
  • LĂ€rjunge

• 300 inlĂ€gg
  • 0

Javisst, den risken Àr större om man dÀmpar bakom sig eller i taket. Golvet och högtalarvÀggen Àr i stort sett fritt fram inom rimlighetens grÀns.

Är lite nyfiken pĂ„ skillnaden mellan reflexer frĂ„n golv/vĂ€gg och frĂ„n tak. Varför Ă€r reflexer frĂ„n taket bĂ€ttre?

SjÀlv har jag tÀnkt tanken att taket borde vara nÀstan viktigast att dÀmpa eftersom det ofta Àr den mest kala ytan. PÄ vÀggar och golv kan man ju rÄka ha mattor, bord, tavlor och hyllor i vÀgen, men i taket Àr det fritt fram för onda reflexer. :)

Postad 13 March 2009 - 14:11

Erik_a80
  • Erik_a80
  • ForumrĂ€v

• 838 inlĂ€gg
  • 0

Är lite nyfiken pĂ„ skillnaden mellan reflexer frĂ„n golv/vĂ€gg och frĂ„n tak. Varför Ă€r reflexer frĂ„n taket bĂ€ttre?

SjÀlv har jag tÀnkt tanken att taket borde vara nÀstan viktigast att dÀmpa eftersom det ofta Àr den mest kala ytan. PÄ vÀggar och golv kan man ju rÄka ha mattor, bord, tavlor och hyllor i vÀgen, men i taket Àr det fritt fram för onda reflexer. :)

Jag vet inte, men det Àr sÄ (att takreflexer inte Àr skadliga pÄ samma sÀtt som golv och framvÀgg) enligt folk som kan vÀldigt mycket om detta... Det har med riktningsegenskaper hos den mÀnskliga hörseln att göra iaf. Idiotiskt svar jag vet men jag kan personligen inte ge nÄgot bÀttre.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Använda filter
    johan b-lund
    2026-09-02 18:54:35
  • LFE reference och Center ch
    johan b-lund
    2026-09-02 18:43:15
  • Resultat
    johan b-lund
    2026-08-29 19:05:31
  • johan b-lund
    2026-08-29 18:55:18
  • More is Always Better
    johan b-lund
    2026-08-29 18:47:07
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.