Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Borra hål i betongtak

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 March 2009 - 19:29

Thomassouth
  • Thomassouth
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Har precis flyttat hemifrån och håller på och fixar allt i nya lägenheten (Bilder kommer så småningom). Nu ska jag sätta upp en lampa ovanför köksbordet, och jag behöver borra hål i taket för en krok. Hur ska jag bära mig åt? Det är ju betongtak, hur borrar jag utan att hålet blir upp till grannen och två meter i diameter?

Postad 10 March 2009 - 19:38

buffel
  • buffel
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Sitter kontakten i taket någorlunda nära? Jag uppfattar det som att du vill förskjuta lampan en liten bit så den hamnar över bordet, korrekt? Isåfall tycker jag att du ska göra som jag: Köp en s.k. Långe Jan, en anordning som man fäster i den befintliga kroken som har en "arm" ut där lampan kan hänga ner. Eftersom armen är justerbar kan man få lampan exakt var man vill utan att borra nytt hål. Så länge det är en hängande taklampa och inte någon plafond eller liknande såklart.

En Långe Jan brukar finnas på de flesta belysningsbutiker. Min kostade ca 300 kr. Var lite krånglig att sätta upp dock. Men det var helt klart värt det, blev skitsnyggt!

Postad 10 March 2009 - 23:12

Thomassouth
  • Thomassouth
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Sitter kontakten i taket någorlunda nära? Jag uppfattar det som att du vill förskjuta lampan en liten bit så den hamnar över bordet, korrekt? Isåfall tycker jag att du ska göra som jag: Köp en s.k. Långe Jan, en anordning som man fäster i den befintliga kroken som har en "arm" ut där lampan kan hänga ner. Eftersom armen är justerbar kan man få lampan exakt var man vill utan att borra nytt hål. Så länge det är en hängande taklampa och inte någon plafond eller liknande såklart.

En Långe Jan brukar finnas på de flesta belysningsbutiker. Min kostade ca 300 kr. Var lite krånglig att sätta upp dock. Men det var helt klart värt det, blev skitsnyggt!

Nej jag kan tyvärr inte använda en sådan, kontakten sitter inte i höjd med bordet utan behöver dra den först rätt ut och sen 1 dec åt vänster. Sitter inget alls i taket som det är nu. Lampan som ska upp är den här:

Postad bild

Postad 11 March 2009 - 06:23

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0
Låna/hyr en ordentlig slagborr så är det inga problem. Hållet behöver ju inte vara 15-20 cm djupt så du behöver inte oroa dig för grannen. När jag själv gjorde hål för lampan borrade jag ett hål på kanske 4-5 cm och satte en liten krok, sitter som berget!

Postad 11 March 2009 - 13:09

_sway
  • _sway
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Slagborren fram. och plugg och skruv i hålen. Tänk bara på att markera ut så lampan hamnar precis där du vill ha den... min hamna en cm snett tycker jag. Ingen mer än jag som ser det, men jag stör mig, blir att borra nya hål igen..

Postad 11 March 2009 - 15:51

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Slagborren fram. och plugg och skruv i hålen. Tänk bara på att markera ut så lampan hamnar precis där du vill ha den... min hamna en cm snett tycker jag. Ingen mer än jag som ser det, men jag stör mig, blir att borra nya hål igen..

Slagborr, plugg och skruv/skruvkrok är den bästa lösningen för din lampa (byggde en likadan själv för några år sedan.) Tänk på att din lampa inte väger särskilt mkt varför du med fördel kan välja hyfsat små plugg och skruv, vilket förmodligen är snyggare än att ha stora, iögonfallande krokar. Vidare, om / när du bestämmer dig för byta lampa så kan små hål ibland repareras utan att du behöver måla om hela taket..

Postad 11 March 2009 - 21:02

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Köp en billig borrhammare på Jula (eller Rusta ed) för omkring 200:-. Köp till en bra borr med Hiltifattning. Tejpa runt borren så du vet hur djupt du borrar.
Visst - kostar en slant, men du kommer att få använding av detta många ggr.

Postad 17 March 2009 - 12:57

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
Och låt bli att borra i elledningen... :)

Postad 18 March 2009 - 07:29

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag skulle nog skita i att köpa från rusta utan hyra en ordentlig hilti istället. Går bra mycket snabbare :) Borrade hål tvärs genom taket mellan två våningar i veckan med ett enmeters borr, gick som tåget med min hilti.

Postad 18 March 2009 - 09:25

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
ja fy för sunkiga "slag" borrar

Postad 18 March 2009 - 09:31

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Jag skulle nog skita i att köpa från rusta utan hyra en ordentlig hilti istället. Går bra mycket snabbare :) Borrade hål tvärs genom taket mellan två våningar i veckan med ett enmeters borr, gick som tåget med min hilti.

Jag köper normal bara kvalitetsverktyg, men just borrhammare har jag köpt från biltema för att slippa vara rädd om den över huvud taget. Faktum är att den fungerar hur bra som helst.

Skilj på borrhammare och slagborrmaskin, slagborrmaskiner är inget att ha i betong.

Postad 18 March 2009 - 09:38

Unregistered50d3de4b
  • Unregistered50d3de4b
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
En bra borrhammare behöver inte kosta mer än 400 kr. Den här är från Jula och kostar mindre än så.

Postad bild

Postad 18 March 2009 - 09:50

Bonoman
  • Bonoman
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
1:a advent -05 borrade jag hål i ett vattenrör i vårt hyreshus!
Det låg ca 3 cm in i taket. Det tog ca 2 sek för min borrhammare att ordna det :)
Vi fick 14 lägenheters vatten i vårt vardagsrum den söndagkvällen!
Jul och nyår tillbringade vi med torkfläktar och utan golv! Jättekul med 2 småbarn!
Sedan dess anänder jag ALLTID en detektor!
Varför jag inte använde det denna gång berodde på att fastighetsvärden sa att i
det taket fanns endast betong! Säkert!
Men nu skrattar man åt det. Tur är väl det!

Redigerat av Bonoman, 18 March 2009 - 11:45.

Postad 18 March 2009 - 11:20

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

slagborrmaskiner är inget att ha i betong.

beror på vad det är för betong..

Postad 18 March 2009 - 12:25

Unregistered887d791d
  • Unregistered887d791d
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
När vi ändå är inne på det.
Någon som har erfarenheter av Biltemas borrhammare?
Funderar på http://www.biltema.s.....\17-076_l.jpg
Känns lite ovärt att köpa en Hilti då jag andvänder det så sällan, men känns samtidigt trist att behöva låna en ordentlig jävel så fort man ska sätta upp något.

"Max. borrkapacitet betong: Ø 28 mm, stål: Ø 13 mm, trä: Ø 40 mm."

Postad 18 March 2009 - 13:07

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Brorsan har filosofin att inte köpa för dyra grejer då han använder dem ganska tufft och på så sätt inte vill riskera att han förstör en dyr maskin. Han har köpt olika verktyg på Biltema som han varit grymt nöjd med (dock ingen borrhammare.) Jag tror att 80/20-regeln gäller. Med en biltema-maskin bör du nog kunna klara av majoriteten av de jobb du vill få gjorda hemma och skulle det vara så att maskinen går sönder ska du nog ändå ha två års garanti..

Postad 19 March 2009 - 20:11

efterfest
  • efterfest
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
finns inget värre än när grannarna ska borra upp nånting med en sliten borrmaskin med tokrisig slagfunktion som de tar 5 minuter för att borra ett hål med. Om du har nån polare som är hantverkare så är de ju bara låna o säkert få plugg på köpet

Postad 20 March 2009 - 19:47

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Måste varit helt usel otur för mig när jag köpte en billig. Det hände inte ett skit fastän jag köpte "märkesborr". Ruttnade när jag skulle ha upp akustiktaket och köpte en hilti.

Postad 20 March 2009 - 19:56

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0
antar du menade "tröttnade", och inte ruttnade....

Hahaha ;)

Redigerat av Unregistered6332cbbb, 20 March 2009 - 19:57.

Postad 20 March 2009 - 22:26

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
För mig så ruttnar man när man tröttnar på något, vet inte om det är ett dialektalt uttryck? ;)

Postad 21 March 2009 - 21:45

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Själv kör jag med billig slagborr men enbart med DeWalts borr..
Och oj.. Bytet av borr har gjort mer än byte av maskin..

När jag renoverade min gamla lägenhet så borrade jag djupa hål i taket snabbare än farsan gjorde i en liten träregel.. ;)
Sedan dess kör jag enbart med DeWalts borr.. Funkar alltid kanon.. Nästan oavsett hur dålig maskinen är.. ;)

Redigerat av Darth Tojayz, 21 March 2009 - 21:56.

Postad 21 March 2009 - 21:52

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Köpte en AEG slagborrmaskin för 6 år sedan för 2000 kr den funkar klockrent.

Postad 21 March 2009 - 21:57

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Kan tillägga att jag köpte min på Netto.. Och den har funkat kanon.. ;)
Men som sagt.. Bra borr har behövts.. ;)

Postad 23 March 2009 - 12:57

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Nu känner jag mig hel-lurad som la dyra pengar på min Hilti... men å andra sidan ser man proffsigare ut med dyra verktyg :)

Drog 2 nya hål i taket idag för dragning av sekundär cat5 kabel till x10 styrningen och det blev riktigt bra.

Postad 23 March 2009 - 16:56

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

men å andra sidan ser man proffsigare ut med dyra verktyg :)

Fast står man i mjukisbyxor med badtofflor och jobbar kvittar det vilka verktyg man har, man ser ut som en amatör ändå :)

Såg att det gick att köpa riktiga slagborrmaskiner på jula osv, för ganska billig peng nu med.. Ordentliga borr bara så :)

Redigerat av Nomad, 23 March 2009 - 17:11.
Stavar ju så illa...

Postad 19 February 2011 - 10:45

bananbåt
  • bananbåt
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Brorsan tänker lite fel va!
Inte ofta man hör en hantverkare säga, "bäst och inte lägga så mycket pengar på en kvalitetsmaskin eftersom jag använder den hårt och mycket"

Postad 19 February 2011 - 10:51

monkie79
  • monkie79
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Brorsan tänker lite fel va!
Inte ofta man hör en hantverkare säga, "bäst och inte lägga så mycket pengar på en kvalitetsmaskin eftersom jag använder den hårt och mycket"

+1 på den. Finns en anledning till att man köper kvalité, det håller längre...

Postad 19 February 2011 - 22:56

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Vilken Bump! =P

För det mesta köper jag kvalitetsverktyg, men just borrhammare betalade jag 299kr för hos harald nyborg, det finns en modell som man hittar lite överallt med olika färg på ena kåpan (Julas billiga (s)Meec är en variant, tror BestTools har en med).
Verkar som att tillverkaren har hittat en bra design som håller.

Postad 20 February 2011 - 19:36

Unregistered24ff7f2e
  • Unregistered24ff7f2e
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
köpte min hilti te-5 för en tusenlapp med ett gäng borr också ;) klart bästa köpet jag nånsin gjort tror jag nog.

Blir också galen på grannar som använder maskiner som låter som bålgetingar när dom ska sätta upp något i hård betong, sist kilade jag över och borrade klart alla deras hål på några minuter och bad dom komma förbi nästa gång dom ska borra i betongen. Ska fasen inte ta flera minuter att göra ett enda hål..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.