Earthquake Cinenova Grande 300W
58 svar till detta ämne
Postad 30 March 2009 - 07:57
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Är det någon som har lyssnat på det här steget? Är det ett rått steg med mycket kraft till film eller lämpar det sig lika bra för musik också? Jag har läst i tester och där skriver någon att steget är "a bit laid back in the high frequencies." Det vore kul om någon som har lyssnat på det ville utveckla det lite!  Är det så pass mycket att man kommer sakna en del av ljudet eller är det bara lite färgat av steget? Alla kommentarer rörande steget är bra kommentarer! Jag är ny i det här pris-segmentet så hjälp uppskattas! =) Tanken är att jag ska använda mig av B&W ´s 803D HTM2D DS8SASW855
Redigerat av -danjel-, 29 May 2009 - 20:44.
Postad 30 March 2009 - 18:17
mattek
-
mattek
-
Veteran
-
-
1627 inlägg
http://www.hifimagas...?annonsID=11229vet inte om det är det där steget du funderat på eller om det är ett nytt har inte hört steget själv men vad jag läst ska det vara riktigt bra
Postad 30 March 2009 - 21:59
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jäklar vilket steg det kommer kunna driva dina härliga högtalare.
Postad 01 April 2009 - 12:36
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Ja precis, det är steget jag har kikat på! Först tänkte jag välja NAD M25, men det här va ju samma pengar för dubbla effekten... Jag tvivlar inte att steget kommer orka driva högtalarna, frågan är vilket som låter bäst om man ställer M25 mot Cinenova! Utan provlyssning lutar det mot Cinenova då det kommer bli lite mer hemmabio än musik hemma hos mig. Tyvärr är det ju 120 mil tur och retur för en provlyssning...
Redigerat av -danjel-, 01 April 2009 - 12:38.
Postad 01 April 2009 - 15:39
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Jag tror INTE att du kommer ångra dig om du väljer Cinenova. Om du mot förmodan skulle göra det så kan du ge det till mig och köpa NAD istället.
Postad 02 April 2009 - 19:17
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Jag tycker att "ge" är ett väldigt hårt ord... Vi byter ut det mot "sälja dyrt" istället!
Fortfarande ingen som har lyssnat på steget som har hittat hit?
Postad 02 April 2009 - 19:41
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Fasiken! Jag som trodde du skulle gå med på det.
Postad 05 May 2009 - 15:36
Earthquake Sound Sweden
-
Earthquake Sound Sweden
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag tycker att "ge" är ett väldigt hårt ord... Vi byter ut det mot "sälja dyrt" istället! ;)
Fortfarande ingen som har lyssnat på steget som har hittat hit?
Man kan säga att jag lyssnat på Cinenova... Det var lyssningen på Cinenova Grande som gjorde att vi bestämde oss för att importera Earthquake Sound till Sverige. Den låter underbart! Just idag kom Hemmabiotidningen nr 5 2009 ut - med ett stort test av Cinenova Grande 7. De skriver om dess lugn och dynamik, och att ljudet är så ofärgat att det går att klangmatcha med nästan vad som helst. Och mätningarna - 333W i 8 ohm, 588W i 4 ohm, 920W i 2 ohm, 1223W i 1 ohm. Kontinuerligt! "Detta är ett av de allra bästa mätresultat som någonsin presterats här på HemmaBio! Helt igenom exemplariskt, du kan garanterat driva vilka högtalare som helst och sannolikt också svetsa lite om andan faller på."Deras slutsats: "Slutsteget för dig som söker kraft och kontroll oavsett last eller volym"Gå och köp tidningen, den kom ut idag.
Postad 06 May 2009 - 05:39
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Man kan säga att jag lyssnat på Cinenova... Det var lyssningen på Cinenova Grande som gjorde att vi bestämde oss för att importera Earthquake Sound till Sverige. Den låter underbart! Just idag kom Hemmabiotidningen nr 5 2009 ut - med ett stort test av Cinenova Grande 7. De skriver om dess lugn och dynamik, och att ljudet är så ofärgat att det går att klangmatcha med nästan vad som helst. Och mätningarna - 333W i 8 ohm, 588W i 4 ohm, 920W i 2 ohm, 1223W i 1 ohm. Kontinuerligt! "Detta är ett av de allra bästa mätresultat som någonsin presterats här på HemmaBio! Helt igenom exemplariskt, du kan garanterat driva vilka högtalare som helst och sannolikt också svetsa lite om andan faller på." Deras slutsats: "Slutsteget för dig som söker kraft och kontroll oavsett last eller volym" Gå och köp tidningen, den kom ut idag.
Jag vet inte om du är rätt person att fråga med tanke på att du säljer produkten... Men vill du kommentera mina funderingar från första inlägget? (: Är det ett rått steg med mycket kraft till film eller lämpar det sig lika bra för musik också? Jag har läst i tester och där skriver någon att steget är "a bit laid back in the high frequencies." Det vore kul om någon som har lyssnat på det ville utveckla det lite!  Är det så pass mycket att man kommer sakna en del av ljudet eller är det bara lite färgat av steget? Citat ur testet: Like the five-channel version that we reviewed in 2004, the seven-channel version in 2006 sounds a bit laid back in the high frequencies. This is a very good thing in my opinion, because as a massive power amplifier, this product will likely be installed for consumers who like their music and sound tracks loud.
Redigerat av -danjel-, 06 May 2009 - 05:44.
Postad 12 May 2009 - 13:32
Earthquake Sound Sweden
-
Earthquake Sound Sweden
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Ljudet är inte färgat, det är det som är hela grejen. När andra förstärkare inte orkar med i basen får de ett vassare ljud och högre volym i mellanregister och diskanten. Jämför man då med Cinenova Grande som inte behöver anstränga sig alls där andra storknar får Cinenovan ett lugn och en fasthet i ljudet som andra saknar. En annan sak som skiljer Cinenova Grande från andra steg är dämpfaktorn. (Läs mer här: http://sv.wikipedia....wiki/Dämpfaktor ) Då Cinenova Grande har över 1600 i dämpfaktor i 8 ohm håller den högtalarna i ett järngrepp. De tillåts inte sladdra det minsta, när det ska vara tyst är det verkligen tyst. Den är med andra ord lika bra på att stoppa högtalarkonen som på att sätta fart på den. Sammantaget kan man säga att den inte överdriver några frekvenser. Den signal man matar den med, den rörelsen får man från högtalarmembranen. Men ta inte mitt ord på det! Åk och provlyssna! Ifall du inte har någon vettig handlare i närheten så får du låna ett steg av oss i minst en vecka. Maila till [email protected] om du vill låna ett steg.
Postad 12 May 2009 - 15:36
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Helt klart spännande steg, men detta handlar alltså om ett 2 kanal steg eller ett hembiosteg med hur många kanaler ?!
jag tvivlar på att den klarar 1200w@1ohm med alla kanaler drivna om det är 5 eller fler (eller att säkringarna hemma klarar det heller för den delen..  )
Men kan inte tänka mig att inte Earthquake skulle göra bra grejer, allt jag tittat/lyssnat på från dem hittills har givit mig bra vibbar så detta steg är säkert prima !
Postad 12 May 2009 - 16:21
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Det är ett 5 kanal på 5x300 watt och ett 7 kanal på 7x300 watt.
Postad 12 May 2009 - 16:27
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Perfekt om man skulle vilja köra hembio i framtiden alltså
ska jag minnas detta, kan man spana in denna lite mer noga, jag som gillar effekt...
Postad 12 May 2009 - 16:38
Unregistered0dfdee08
-
Unregistered0dfdee08
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej!
Vi har en som demo just nu på hemmabiocenter.se som ligger på Lidingö.
Är någon intresserad av att få info så ring 087654440 och prata med Peter som utvärderat den.
MVH/Björn/HBC
Postad 13 May 2009 - 11:16
Earthquake Sound Sweden
-
Earthquake Sound Sweden
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Helt klart spännande steg, men detta handlar alltså om ett 2 kanal steg eller ett hembiosteg med hur många kanaler ?!
jag tvivlar på att den klarar 1200w@1ohm med alla kanaler drivna om det är 5 eller fler (eller att säkringarna hemma klarar det heller för den delen.. ) Men kan inte tänka mig att inte Earthquake skulle göra bra grejer, allt jag tittat/lyssnat på från dem hittills har givit mig bra vibbar så detta steg är säkert prima ! 
I verkligheten går gränsen vid sammanlagt 4000W kontinuerligt, det är vad ringkärnetransformatorn är gjord för. Men då måste du ha 16A säkring förstås. Du bör inte ha automatsäkringar, 10A smältsäkring går ibland, särskilt vid på-slag. Läs testet i Hemmabiotidningen, jag bifogar en pdf.
HB09_05_earthquake_low.pdf 722.54K
97 Antal nerladdningarÅk sen till Lidingö och provlyssna! Edit: Lägger till en länk till testet, man måste visst vara inloggad för att hämta det. http://earthquakesou...thquake_low.pdf
Redigerat av Earthquake Sound Sweden, 13 May 2009 - 14:05.
Postad 13 May 2009 - 13:51
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jo, exakt, lämnar inte 7x1200w alltSÅ, bara 4kw...
jo men det e säkert ett bra steg
Postad 14 May 2009 - 22:25
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Ljudet är inte färgat, det är det som är hela grejen. När andra förstärkare inte orkar med i basen får de ett vassare ljud och högre volym i mellanregister och diskanten. Jämför man då med Cinenova Grande som inte behöver anstränga sig alls där andra storknar får Cinenovan ett lugn och en fasthet i ljudet som andra saknar. En annan sak som skiljer Cinenova Grande från andra steg är dämpfaktorn. (Läs mer här: http://sv.wikipedia....wiki/Dämpfaktor ) Då Cinenova Grande har över 1600 i dämpfaktor i 8 ohm håller den högtalarna i ett järngrepp. De tillåts inte sladdra det minsta, när det ska vara tyst är det verkligen tyst. Den är med andra ord lika bra på att stoppa högtalarkonen som på att sätta fart på den. Sammantaget kan man säga att den inte överdriver några frekvenser. Den signal man matar den med, den rörelsen får man från högtalarmembranen.
Men ta inte mitt ord på det! Åk och provlyssna! Ifall du inte har någon vettig handlare i närheten så får du låna ett steg av oss i minst en vecka. Maila till [email protected] om du vill låna ett steg.
Tack för svaren! Skulle vara kul att få provlyssna steget, jag får hem högtalarna i slutet av månaden och har inget riktigt försteg än så det blir inte än på ett tag men jag hör av mig när det är dags!
Postad 26 May 2009 - 03:04
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Nu står ett CineNova Grande 5, tillsammans med lite högtalare från B&W, här hemma och myser! Jag köpte det (5månader begagnat) utan att höra det tillsammans med mina högtalare så jag hoppas att de passar ihop! =) Tyvärr saknar jag både försteg och kablage så jag får nöja mig med att titta ett par dagar.... Men jag återkommer när jag har lyssnat på det!
Postad 26 May 2009 - 09:30
eeman
-
eeman
-
Användare
-
-
126 inlägg
Nu står ett CineNova Grande 5, tillsammans med lite högtalare från B&W, här hemma och myser! Jag köpte det (5månader begagnat) utan att höra det tillsammans med mina högtalare så jag hoppas att de passar ihop! =) Tyvärr saknar jag både försteg och kablage så jag får nöja mig med att titta ett par dagar.... Men jag återkommer när jag har lyssnat på det!
Hemskt gärna med lite bilder också
Postad 26 May 2009 - 12:19
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Härligt du måste verkligen lägga upp bilder sedan,är grymt nyfiken på din setup.
Postad 26 May 2009 - 13:10
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Fy så irriterande.... det hade kliat något ofantligt i fingrarna
Postad 26 May 2009 - 16:05
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Fy så irriterande.... det hade kliat något ofantligt i fingrarna 
Om du bara visste! =) Tyvärr kom det 4 st vetenskapsmän och hämtade min plånbok, för att studera det svarta hålet i den, igår. Så ett riktigt försteg och ordentliga kablar ser inte ut att hitta hit den närmsta månaden... Men då kanske dollarn och elektronikpriserna hinner gå ner lite! Och då kanske NAD hinner ut med HD-versionen av T175! Fram tills dess blir det att leta reda på den billigaste recievern med preout jag kan hitta, bara så jag har ljud över huvud taget! Det tidigare systemet hade jag till ALLT, så jag har varken datorhögtalare eller en liten skräpradio... Bilderna kommer givetvis!
Postad 29 May 2009 - 15:29
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
STORT beröm till supporten på Earthquake Sound!Jag hade lite frågor angående vad man behöver för säkring hemma, eftersom min 10A automatsäkring tydligen inte räckte till. Trots att han har semester på Mallorca nu så har han tagit sig tid att svara på mina frågor! DET är support! =)
Redigerat av -danjel-, 29 May 2009 - 17:46.
Postad 29 May 2009 - 16:13
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Byt till en C10 istället för B10, C är trögare och klarare dom tillfälliga toppar som blir precis när man startar steget. Hade samma problem med mitt Krell-steg med.
Postad 29 May 2009 - 16:25
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Det är en C10... =( Men tack ändå!
Han tipsade om att 13A funkar på 1.5kabel! I värsta fall blir det att dra en 2.5kabel och sätta in en 16A... Får se på måndag när jag har pratat med elektrikern!
Postad 29 May 2009 - 17:05
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Det är en C10... =( Men tack ändå! Han tipsade om att 13A funkar på 1.5kabel! I värsta fall blir det att dra en 2.5kabel och sätta in en 16A... Får se på måndag när jag har pratat med elektrikern!
Ok, det var märkligt att C10 inte räckte. 13A är lagligt på 1,5 kabel.
Postad 30 May 2009 - 23:25
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jepp, kör 13A hemma, men vill ha 16A och 2,5mm !
bara för att det "känns bra"
Postad 31 May 2009 - 02:22
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Har samma problem här när jag slår på TV'n och Rotel-steget samtidigt, då märkte jag att säkringen andra gången jag körde. Då hade jag precis fått elsystemet bytt till jordag i samband med stambyte och 3 fas till köket. Men då fick de säkra om med 13A automatsäkring för vardagsrummet.
Postad 31 May 2009 - 02:31
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Vilka problem vi har!
Jag har i alla fall fått bekräftat att 13A räcker för att starta steget! Skönat att slippa dra en ny kabel till vardagsrummet! Någon som vet om man kan sätta i smältsäkring i en elcentral för automatsäkringar? Jag har fått för mig att dom är lite trögare än automatsäkringar...
Postad 31 May 2009 - 16:48
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Vilka problem vi har! Jag har i alla fall fått bekräftat att 13A räcker för att starta steget! Skönat att slippa dra en ny kabel till vardagsrummet! Någon som vet om man kan sätta i smältsäkring i en elcentral för automatsäkringar? Jag har fått för mig att dom är lite trögare än automatsäkringar...
dem har helt andra funktioner, automatsäkringar är inte alls bra ur många avsenden... "smältsäkringar" är klart bättre... Men mindre praktiska.... man får så vitt jag vet inte blanda i samma central, men kan ha fel
Postad 13 June 2009 - 16:49
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Nu har jag lite bilder på Cinenovan och resten i galleriet!
Jag bytte till C13 och det hjälpte! =) Jag har startat det ca 15 gånger totalt och säkringen har bara slagit ifrån en gång. Jag vet inte varför den gjorde det då, allt annat på säkringsgruppen var avslaget den gången. Det har gått bra att starta den med både dator och tv igång annars... Får se hur ofta den slår ifrån i framtiden!
Postad 13 June 2009 - 18:21
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Dålig soft-start på det steget verkar det som...
Postad 15 June 2009 - 07:23
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
13 A Smältsäkring och 1,5 mm2 i inte alltför långa längder fungerar - ta hjälp av elektriker.
........
Automatsäkringar:
D karakteristik ( = Extra Trög) finns också och är trögare än C (=Trög)
ta hjälp av elektriker.
Postad 15 June 2009 - 08:24
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jo, men vafan... inet ska steget dra närmare 3kw i start...
då är ju något allvarligt fel med konstruktionen anser jag, då har man misslyckats helt klart...
Postad 15 June 2009 - 21:28
JONTRE
-
JONTRE
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
10A smältsäkring klarar 13A innan den löser. 13A smältsäkring klarar 14A så inte så stor skillnad ifall man kör smältsäkring. 16A smältsäkring löser vid 18A kontinuerlig drift. Dvärgbrytare bryter alltid vid angivet ampere antal, 10A löser vid 10A, 13A vid 13A osv. Dock så klarar de så klart en kort stunds överström, så jag håller med att det är konstigt att löser vid uppstart.
Postad 16 June 2009 - 07:15
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
10A smältsäkring klarar 13A innan den löser. 13A smältsäkring klarar 14A så inte så stor skillnad ifall man kör smältsäkring. 16A smältsäkring löser vid 18A kontinuerlig drift. Dvärgbrytare bryter alltid vid angivet ampere antal, 10A löser vid 10A, 13A vid 13A osv. Dock så klarar de så klart en kort stunds överström, så jag håller med att det är konstigt att löser vid uppstart.
Det tycker inte jag är konstigt för dom är konstruerade och tillverkade att fungera just på det viset . . . . . Fler skillnader finns även i beteendet om man jämför "Smältproppar" med Dvärgbrytare ( Automatsäkringar) Sedan kan man väl ha åsikter om det, men det är en annan femma. För mer info läs exempelvis på: www.hager.se
Postad 16 June 2009 - 07:21
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Dvärgbrytare är inget som jag personligen gillar...
Dom har lite tråkiga "hyss" för sig i form av o-linjär brytningsström beroende på vad för stänning man matar med och dessutom pikar m.m. kan dom få "spatt" av.
Resultetat är en mindre stabil drift och säkringar som vid ett stänningsfall (från 230 till 220) kanske inte klarar av 10A längre utan får för sig att 6A "räcker"...
Jag har för mig att deras bryt-ström mindskar linjärt med spänningen och att den grafen finns att tillgå i produkt bladet.
Man kan se detta på grafer som beskriver deras brytningsbetenden, så jag föredras smälltsäkringar, gamla herdliga och jätte bra !
och som sagt, att steget ska vara uppe och dra 3kw vid start, det ser jag som totalt vansinnigt...
Redigerat av DVD-ai, 16 June 2009 - 10:15.
Postad 16 June 2009 - 07:44
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Som sagt börjar man lusläsa fakta så finns
många skillnader . . . .
Postad 16 June 2009 - 10:16
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jepp, därför jag själv håller hårt i mina "föråldrade" smältsäkringar...
Postad 17 June 2009 - 00:06
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
jo, men vafan... inet ska steget dra närmare 3kw i start... då är ju något allvarligt fel med konstruktionen anser jag, då har man misslyckats helt klart...
Misslyckats med vad? Misslyckats med att bygga ett steg som Svensson kan ställa in i vardagsrummet hur som helst? Ja, men det är tveksamt att det var deras målsättning... Ringkärnetransformatorn är på 4-4.5KVa dvs 4000W klarar steget kontinuerligt. Varje kanal har 2st 10A säkringar i sig och slutsteget har en 20A flippsäkring på baksidan! Tror du att verkligen att det är byggt för ett vardagsrum med 10A säkring? Deras målsättning var nog snarare att bygga ett välljudande slutsteg med hög effekt. Har de misslyckats med det? Inte en chans, det kan jag intyga att de inte har!
Redigerat av -danjel-, 17 June 2009 - 01:36.
Postad 17 June 2009 - 10:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
dom har misslyckats med det mest fundamentala = start strömmen
Sedan att den när man maxar den, drar mycket ström har jag inget imot alls, tvärt om, det visar bara på att det e kraftiga grejer som förhoppningsvis är stabila också... Men den ska inte dra över 3kw i start ström... finns liksom ingen anledning till det... när det går att åtgärna! så, jag anser fortfarande att dom har misslyckats med konstruktionen som helhet, hur bra den nu än räkar vara gällande ljudkvalitet och effekt kapacitet... drar den sådär mycket ström i start, helt utan anledning så är det helt enkelt dåligt genomtängt från deras sida.
Postad 17 June 2009 - 11:10
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Jag förstår inte hur du tänker när du påstår att startströmmen är det mest fundamentala i ett slutsteg... Men men, du har ju rätt till din åsikt!
Dom kanske har valt bort funktioner som softstart just för att steget inte är tänkt att användas med svaga säkringar. Sitter man med en 10A säkring så kan man ju bara utnyttja hälften av slutstegets kapacitet, då kan man ju lika gärna köpa ett mindre och billigare steg!
Nu vet jag inte exakt hur softstart fungerar men jag kan tänka mig att det försämrar prestandan något! Sen finns det säkert softstart som inte försämrar så mycket, men då är de dyra att sätta i istället. Så varför sätta i det i en produkt som inte behöver det?
Jag tror inte att det är "dåligt genomtänkt". Softstart var nog knappast ett okänt begrepp för de som konstruerade steget! Det var nog snarare så att de tänkte till lite när de valde bort det.
"Behövs det? Nej. Då skippar vi det!"
Redigerat av -danjel-, 17 June 2009 - 11:11.
Postad 17 June 2009 - 11:31
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Det finns väl ingen anledning alls att dra mer ström från vägguttaget än vad som används?
Just vid uppstart lär det i 99% av fallen inte finnas någon insignal, och då ser jag ingen som helst anledning till att det ska behöva smälla en säkring.... när det däremot behövs kraft och man spelar högt, det är en helt annan sak
Svårt att se hur det skulle behövas en ström överstigande 10A för att producera bara tystnad... och om den drar så mycket ström och det inte omvandlas till ljud av det så måste det bli något annat av det. Troligtvis värme.
Postad 17 June 2009 - 11:37
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
När man sätter på det så ska kondensatorerna laddas upp. 24 000µF per steg dvs 120 000µF för den "lilla" modellen!
Postad 17 June 2009 - 11:39
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag förstår inte hur du tänker när du påstår att startströmmen är det mest fundamentala i ett slutsteg... Men men, du har ju rätt till din åsikt!
Dom kanske har valt bort funktioner som softstart just för att steget inte är tänkt att användas med svaga säkringar. Sitter man med en 10A säkring så kan man ju bara utnyttja hälften av slutstegets kapacitet, då kan man ju lika gärna köpa ett mindre och billigare steg!
Nu vet jag inte exakt hur softstart fungerar men jag kan tänka mig att det försämrar prestandan något! Sen finns det säkert softstart som inte försämrar så mycket, men då är de dyra att sätta i istället. Så varför sätta i det i en produkt som inte behöver det? Jag tror inte att det är "dåligt genomtänkt". Softstart var nog knappast ett okänt begrepp för de som konstruerade steget! Det var nog snarare så att de tänkte till lite när de valde bort det. "Behövs det? Nej. Då skippar vi det!"
jo, det har jag, och jag tackar för ditt öppna sätt att se på saken Jo, det e ju så att soft-start drar inte ner prestandan, inte alls och är bara något som har fördelar (om man gör rätt..) och därför så anser jag att dom kunde ha tängt på det redan från början så att man slipper bränna säkringar, den e ju gjort för att användas, och inte för att dra 30kw just i starten för att sedan gå ner igen. det e där som man har soft start för att dra ner start strömmen så att inte den där piken slår ut säkringarna.... Det finns väl ingen anledning alls att dra mer ström från vägguttaget än vad som används? Just vid uppstart lär det i 99% av fallen inte finnas någon insignal, och då ser jag ingen som helst anledning till att det ska behöva smälla en säkring.... när det däremot behövs kraft och man spelar högt, det är en helt annan sak
Svårt att se hur det skulle behövas en ström överstigande 10A för att producera bara tystnad... och om den drar så mycket ström och det inte omvandlas till ljud av det så måste det bli något annat av det. Troligtvis värme.
exakt min åsikt, sedan är det säkert ett fin fint steg i övrigt, det betvivlar jag inte en sekunde på!
Postad 17 June 2009 - 11:51
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
När man sätter på det så ska kondensatorerna laddas upp. 24 000µF per steg dvs 120 000µF för den "lilla" modellen! 
Se där ja, då har man lärt sig något nytt  Jag har inte riktigt koll på min el-lära, men 120 000 mikrofarad låter inte som något som kräver en jätteström för att laddas upp, såvida man inte måste göra det momentant. Och då antar jag att det som softstart gör är att just tillåta det att ta lite längre tid att ladda upp kondensatorbanken vid uppstart? Ett par sekunder borde väl räcka för att strömmarna ska bli hanterbara? Precis som dvd-ai skriver, jag kan inte se hur det skulle påverka kvalitén något alls, eller någon anledning förutom slarv till att man tillverkar steget så att det beter sig på det här sättet vid uppstart.
Postad 17 June 2009 - 13:30
Unregistered969
-
Unregistered969
-
Användare
-
-
147 inlägg
Misslyckats med vad? Misslyckats med att bygga ett steg som Svensson kan ställa in i vardagsrummet hur som helst? Ja, men det är tveksamt att det var deras målsättning... Ringkärnetransformatorn är på 4-4.5KVa dvs 4000W klarar steget kontinuerligt. Varje kanal har 2st 10A säkringar i sig och slutsteget har en 20A flippsäkring på baksidan! Tror du att verkligen att det är byggt för ett vardagsrum med 10A säkring? Deras målsättning var nog snarare att bygga ett välljudande slutsteg med hög effekt. Har de misslyckats med det? Inte en chans, det kan jag intyga att de inte har! 
Skulle steget dra 4000W kontinuerligt så måste den gå i Klass A eller vara kasst konstruerat. Om inte annat är det jäkla dyrt i drift. Bladelius Grendels nätdel är på 8500W och jag blåste då inga säkringar när jag ägde den. Det är dock en switchad nädel. Fanns även ett dedikerat kondenstatorkort till den. //rillo
Postad 17 June 2009 - 19:10
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Skulle steget dra 4000W kontinuerligt så måste den gå i Klass A eller vara kasst konstruerat. Om inte annat är det jäkla dyrt i drift. Bladelius Grendels nätdel är på 8500W och jag blåste då inga säkringar när jag ägde den. Det är dock en switchad nädel. Fanns även ett dedikerat kondenstatorkort till den.
//rillo
Han skrev ju att trafon i steget kan leverera för ca 4000w, inte att steget drar så mycket kontinuerligt.
Postad 18 June 2009 - 09:35
Unregistered969
-
Unregistered969
-
Användare
-
-
147 inlägg
Han skrev ju att trafon i steget kan leverera för ca 4000w, inte att steget drar så mycket kontinuerligt.
Jag måste nog ha rökt på innan jag skrev. hehe
Postad 10 August 2009 - 22:34
Unregisteredbe00fd54
-
Unregisteredbe00fd54
-
Rookie
-
7 inlägg
Själv kör Jag Cinenova Grande 7 till mina B&W804S, HTM3S och ett par M1:or bak. Låter underbart, Måste bara inhandla det sista högtalarparet tillde två sista kanalerna på steget.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|