Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Erfarenheter av Behringer feedback destroyer FBQ2496?

103 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 March 2009 - 10:24

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Vet inte om den här tråden hör direkt hemma i subwoofer forumet men den rör ändå mina subbar så sätter den här.

Har funderingar på att eventuellt införskaffa en Behringer Feedback Destroyer (FBK2496).

Ni som har eller har haft en vad har ni för erfarenheter?
Rent generellt får den bra omdömen men kan vara intressant att få några ytterligare synpunkter.

Har tänkt köra den till mina två SVS PB13-Ultra. Jag har i dagsläget följande frekvensrespons i basen (har tveakat med subbarnas inbyggda enbands eq så gott det går)

Bifogad fil  bassvep.jpg   60.56K   0 Antal nerladdningar

Förhoppningen är att jag skulle kunna jämna ut kurvan ytterligare mha feedback destroyern. Dyr är den inte men ska jag skaffa ännu en pryl vill jag förståss att den ska ge nån förbättring också.

Synpunkter på detta?

Redigerat av cbjorkman, 31 March 2009 - 10:27.

Postad 31 March 2009 - 11:50

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Hej.

Jag tycker du verkar ha åtgärdat dina resonanser rätt bra med subbens eq. Din frekvenskurva kan inte ha varit så stökig. Givetvis kan du få en rakare frekvenskurva med FBQ2496 än vad du har just nu men jag tror inte den hörbara skillnaden i ditt fall blir så stor.
Jag har en riktigt stor topp vid 30 Hz. Utan FBQ2496 låter det för djävligt utan justering. Jag har även en topp vid 60 Hz men den har jag dämpat akustiskt genom att placera mina fåtöljer just där utsläckningen på 60 Hz sker.

/Heron

Postad 31 March 2009 - 13:37

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Nja, det såg väl rätt hemskt ut från början (och lät hemskt också för den delen, mycket bas men noll attack). Däremot hade jag inte så många peakar som jag behövde jobba med. Ursprunget såg ut såhär:

Bifogad fil  bassvep_innaneq.jpg   63.66K   0 Antal nerladdningar

Men du är iaf nöjd med din FBD?

Redigerat av cbjorkman, 31 March 2009 - 13:40.

Postad 31 March 2009 - 14:43

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Jag är mycket nöjd men min FBQ2496. Man kan ställa in väldigt exakt tack vare nästan helt steglöst frekvensval, q-värde och nivå. Det är lite bökigt att ställa in manuellt och svepa om vart annat men tillslut blir det bra. Konsten är att träffa perfekt med inställningen så att de blir så få inställningar som möjligt. Minsta felinställning och kurvan kan bli en riktig topp och dal i stället för en slät linje.
Jag har bara 1 inställning och får en nästan spikrak kurva upp till 70 Hz. Sedan följer några utsläckningar pga vertikala och tvärgående ljudvågor och det brukar inte bli bra resultat om man förstärker utsläckningar så de får vara som de är.

/Heron

Postad 01 April 2009 - 09:39

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Lite lustigt att jag startade en tråd om just denna igår :)

Skall vi fortsätta i den här då kanske iom att det verkar vara mera fart i din, så kan min andra tråd gå i graven.
Jag ställer mina frågor ang den här istället, gör ett urklipp ifrån den tråden.

Jag är på G att inskaffa en FBQ 2496 för att kunna justera in min sub bättre.
Jag funderar på vilka kablar jag skall koppla in detta med, ni får säga om jag har tänkt rätt innan jag köper på mig onödiga saker.

LFE ut ifrån min förstärkare(rca) vidare till Behringer med xlr, ifrån behringer vidare till mitt slutsteg (rca)

Har jag tänkt i rätt banor då?

Eller skall jag köra xlr ifrån behringer till mitt slutsteg med kanske, för visst är "Balanced" detsamma?

Postad 01 April 2009 - 10:54

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Fungerar mycket bra hos mig. Ni kan själva se förändringen i mitt galleri.
Dock har jag efter uppmaningar minskat höjningen runt 32hz.
Men det är mycket jämnare och trevligare bas idag. Plus att man lätt kan justera in det till i princip perfekt för sitt rum och sina önskemål.

Postad 01 April 2009 - 14:01

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
THXcht är jag rätt ute i mina tankar om hur det skall kopplas, du som har vet ju hur det skall kopplas menar jag

Redigerat av Evil Homer, 01 April 2009 - 14:02.

Postad 01 April 2009 - 14:27

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Koppla rca (lågnivå) ut ur stärkaren och omkoppling till 3,5mm tele in i behringern, sen ut med omkopplaren teleplug till rca (lågnivå) in till subben. XLR behöver du inte då det ändå bara handlar om lågnivå och det ska omkopplas.

Postad 01 April 2009 - 17:55

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Koppla rca (lågnivå) ut ur stärkaren och omkoppling till 3,5mm tele in i behringern, sen ut med omkopplaren teleplug till rca (lågnivå) in till subben. XLR behöver du inte då det ändå bara handlar om lågnivå och det ska omkopplas.

Sa du inte galet nu, för det står 6,3mm tele i bruksanvisningen. men då är jag med på själva kopplandet.
Kan du rekommendera någon bra kabel till detta?

Hittade dessa kablar, billigt men dom ser rejäla ut på bild iaf. blir det rätt med dom?

http://www.musikbors...d...116583&fm=1

Redigerat av Evil Homer, 01 April 2009 - 18:18.

Postad 01 April 2009 - 19:42

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Ja, ursäkta 6,3mm menade jag.
De som du tittar på funkar säkert aldeles utmärkt.

Redigerat av THXcht, 01 April 2009 - 19:42.

Postad 01 April 2009 - 19:47

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
okej, har hittat behringern på musikbörsen med dom kablarna för 1749kr så blir antagligen att åka dit imorgon och köpa på mig nya leksaker :)

Tack för snabba svar

vad använder ni för program och micar när ni mäter upp subarna?

Redigerat av Evil Homer, 01 April 2009 - 20:07.

Postad 01 April 2009 - 20:47

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Room EQ Wizard.
Jag har använt mig av både mätmicen som medföljer stärkaren och en db-mätare.

Postad 02 April 2009 - 04:36

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

okej, har hittat behringern på musikbörsen med dom kablarna för 1749kr så blir antagligen att åka dit imorgon och köpa på mig nya leksaker :)

Tack för snabba svar

vad använder ni för program och micar när ni mäter upp subarna?

andvänd en db mätare som har ljud utgång

Postad 02 April 2009 - 06:47

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 1

andvänd en db mätare som har ljud utgång

Du får gärna vara lite mera specifik, radio***** någonting ringer i skallen iaf. men jag har funderingar på att skaffa XTZ Room Analyzer för att mäta upp rummet sen, man vill ju inte köpa kaka på kaka

Har just lagt en beställning nu, så alla tips ang denna välkommnas varmt :)

Redigerat av Evil Homer, 02 April 2009 - 19:08.

Postad 05 April 2009 - 10:44

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Jag mäter med dessa prylar...klipper in samma text som vanligt eftersom den här frågan kommer ofta...

""
Du behöver en mixer för att kunna mata micken med spänning. Jag köpte en sån här: http://www.thomann.d...r_xenyx_802.htm

Sen en Behringer ECM8000 mätmicrofon:
http://www.thomann.d...er_ecm_8000.htm

Och så en mickabel på det:
http://www.thomann.d..._mikrokabel.htm

Sen är det bara att ladda hem Room EQ Wizard som är gratis:

http://www.hometheat...ack.com/roomeq/

Du måste registrera dig för att kunna ladda hem det. Ladda även hem kompensationsfil för ECM-8000 micken som du sedan laddar in i REW.
"""

Hursom tack för synpunkterna på 2496:an. Ska lägga in en beställning så får jag testa om den kommer att göra nån förbättring. Den är så billig så jag kan inte motstå att prova.

Postad 06 April 2009 - 14:39

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Tyckte det lät lite dyrt, när man får xtz variant för liknade pengar.
Fick hem min idag, och har hunnit leka lite med den. inget vidare snällt ljud man får i basen när man stänger av den. så ett tips ifrån mig är ju att stänga av suben innan ni stänger av behringern.

Har kommit underfund med att jag nog började i fel ända, skulle skaffat mätutrustning innan jag skaffade denna. det är ju jäkligt svårt att tweaka med bara hörseln.

Eller är det någon som har en bra idé hur jag skall gå vidare just nu, finns det tex något ställe där jag kan hitta test-toner. skulle ju vara guld med spår 1=1Hz osv till spår hundra där det motsvarar spår 100=100Hz

Hittade ett spår ifrån LTS, men det va tyvärr -20 Db på det testspåret

Redigerat av Evil Homer, 06 April 2009 - 14:58.

Postad 06 April 2009 - 16:07

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Ett problem har inträffat, när jag kör en test ton och trycker på paus då behringern är inkopplad så "hänger" basen kvar, den gungar säkert några sek efter det skall vara helt tyst :)

Postad 06 April 2009 - 16:36

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Ok, jag har ingen erfarenhet av XTZ:s mätprogram men det funkar väl kanske lika bra det också. Huvudsaken du kan få ut frekvensgång och impulssvar. Nån här som använder sig av det kanske kan uttala sig?

Jag hade tänkt koppla in feedback destroyern så att den får ström från förstärkarens egna strömutgång. Hoppas det löser av och på smällarna (som jag antar att det är?).

Jag har i alla fall beställt en igår men det var en veckas leveranstid ungefär så jag får sjå mig lite grann. Ingen egentlig panik heller för det är mycket annat som stjäl min tid ändå just nu.

Postad 06 April 2009 - 17:13

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Jag har haft min FBQ2496 ett bra tag nu och det sitter i ryggmärgen sedan länge att subben skall vara avstängd när man slår på eller stänger av FBQ'n. Annars blir det en otrevligt spik som får subben att dundra till.

Gällande justering av ljudet så är det värdelöst om du frågar mig att spela upp testtoner i olika frekvenser och läsa av ljudnivån på respektive frekvens med en dB-mätare. Jag gjorde det en gång i tiden och för det första så tar det lång tid och sedan ser man inte totalresultatet på samma sätt efter en justering. Skaffa en dB-mätare/mic som går att koppla in till datorn. Ladda hen t.ex Tombstone som är ett gratisprogram. Koppla ljudet från datorn till ljudanläggningen, rigga upp micen i sweet spot och kör Tombstone. Detta program kör ett sinussvep i valfritt frekvensområde och ritar samtidigt upp impulssvaret. Sedan är det bara att labba med frekvensen, q-värdet och gainen tills den angivna frekvenstoppen är helt borta. Med lite tålamod så kan man få en spikrak frekvensgång med endast ett fåtal justeringar.

PS, jag har f.n. bara en justering vid 31 Hz på min FBQ2496. Stående vågen vid 63 Hz försvann genom att placera fåtöljerna till ca 3/4 av rummets längd från främre kortsidan. Just där sker nämligen en av utsläckningarna på 63 Hz.

/Heron

Postad 06 April 2009 - 17:17

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Ett problem har inträffat, när jag kör en test ton och trycker på paus då behringern är inkopplad så "hänger" basen kvar, den gungar säkert några sek efter det skall vara helt tyst :)

Du kanske har aktiverat "feedbacken", för det du nämner har jag aldrig varit med om.
Endast den parametriska eq'n skall användas så länge du inte själv står för sången. ;)

/Heron

Postad 06 April 2009 - 17:18

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
om man kör med eq wizard så skall det gå att med en rs252 kabel mellan datorn och 24/96 så skall det gå att skicka inställningar från datorn till feedbacken som har justerat till .

Postad 06 April 2009 - 17:20

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0

Ok, jag har ingen erfarenhet av XTZ:s mätprogram men det funkar väl kanske lika bra det också. Huvudsaken du kan få ut frekvensgång och impulssvar. Nån här som använder sig av det kanske kan uttala sig?

Jag hade tänkt koppla in feedback destroyern så att den får ström från förstärkarens egna strömutgång. Hoppas det löser av och på smällarna (som jag antar att det är?).

Jag har i alla fall beställt en igår men det var en veckas leveranstid ungefär så jag får sjå mig lite grann. Ingen egentlig panik heller för det är mycket annat som stjäl min tid ändå just nu.

Tyvärr så löses inte smällarna av att koppla via stärkaren (har provat). Jag låter min alltid vara på, lär ju inte dra speciellt mycket ström.

Postad 06 April 2009 - 17:23

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

om man kör med eq wizard så skall det gå att med en rs252 kabel mellan datorn och 24/96 så skall det gå att skicka inställningar från datorn till feedbacken som har justerat till .

Hur menar du?
FBQ har endast analoga in- och utgångar samt midi.

/Heron

Postad 06 April 2009 - 17:27

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Du kanske har aktiverat "feedbacken", för det du nämner har jag aldrig varit med om.
Endast den parametriska eq'n skall användas så länge du inte själv står för sången. :)

/Heron

Det är bara PEQ och left knappen som lyser, då skall den väl inte vara på? Antagligen jag som stressar fram i vanlig ordning.

Postad 06 April 2009 - 17:30

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Hur menar du?
FBQ har endast analoga in- och utgångar samt midi.

/Heron

man skall tydligen andvända midi in gången på 24/96 det finns mera info i eq wizard om det

Postad 06 April 2009 - 17:32

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Jag har haft min FBQ2496 ett bra tag nu och det sitter i ryggmärgen sedan länge att subben skall vara avstängd när man slår på eller stänger av FBQ'n. Annars blir det en otrevligt spik som får subben att dundra till.

Gällande justering av ljudet så är det värdelöst om du frågar mig att spela upp testtoner i olika frekvenser och läsa av ljudnivån på respektive frekvens med en dB-mätare. Jag gjorde det en gång i tiden och för det första så tar det lång tid och sedan ser man inte totalresultatet på samma sätt efter en justering. Skaffa en dB-mätare/mic som går att koppla in till datorn. Ladda hen t.ex Tombstone som är ett gratisprogram. Koppla ljudet från datorn till ljudanläggningen, rigga upp micen i sweet spot och kör Tombstone. Detta program kör ett sinussvep i valfritt frekvensområde och ritar samtidigt upp impulssvaret. Sedan är det bara att labba med frekvensen, q-värdet och gainen tills den angivna frekvenstoppen är helt borta. Med lite tålamod så kan man få en spikrak frekvensgång med endast ett fåtal justeringar.

PS, jag har f.n. bara en justering vid 31 Hz på min FBQ2496. Stående vågen vid 63 Hz försvann genom att placera fåtöljerna till ca 3/4 av rummets längd från främre kortsidan. Just där sker nämligen en av utsläckningarna på 63 Hz.

/Heron

Okej men då får den stå på, för det va rejält otrevligt med det ljudet. får väl snällt vänta med att justera in den tills jag har fått tag på mätprylar då ;)

Jag testade mest för skojs skull att göra en höjning på 31.2 hz, det blev ju tryckskillnad i rummet. nu vet jag varför man skall ha rejäla subbar :) även om jag önskar mer än min "lilla"

Postad 06 April 2009 - 17:38

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Det är bara PEQ och left knappen som lyser, då skall den väl inte vara på? Antagligen jag som stressar fram i vanlig ordning.

Lyser det "run" också på displayen?

Postad 06 April 2009 - 17:39

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Beställde du ifrån ljudia? isf är det jag som är den skyldiga till att du får vänta lite extra, jag snodde visst sista exemplaret ifrån dom

Postad 06 April 2009 - 17:39

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

man skall tydligen andvända midi in gången på 24/96 det finns mera info i eq wizard om det

Låter intressant men jag får se om jag orkar grotta i detta.

Postad 06 April 2009 - 17:40

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Lyser det "run" också på displayen?

Nope, det gör det inte. skall det göra det?

Postad 06 April 2009 - 17:48

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Nope, det gör det inte. skall det göra det?

Yepp, så länge du inte är mitt i en justering. Tryck en gång på peq-knappen och se om "run" tänds.

Postad 06 April 2009 - 18:00

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Beställde du ifrån ljudia? isf är det jag som är den skyldiga till att du får vänta lite extra, jag snodde visst sista exemplaret ifrån dom

Gissade nästan det eftersom dom hade den i lager i förra veckan :)

Låter intressant men jag får se om jag orkar grotta i detta.

Stod lite grann här iaf http://www.hometheat...dcomms.html#top ... och sen finns det mer info på REW forumet. Det ska tydligen gå att ladda över filter från REW som skapas baserat på mätningar om jag tolkat allt rätt. Kommer att mecka med detta när jag fått min "destroyer".

Postad 06 April 2009 - 18:07

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Gissade nästan det eftersom dom hade den i lager i förra veckan :)

Stod lite grann här iaf http://www.hometheat...dcomms.html#top ... och sen finns det mer info på REW forumet. Det ska tydligen gå att ladda över filter från REW som skapas baserat på mätningar om jag tolkat allt rätt. Kommer att mecka med detta när jag fått min "destroyer".

Då kanske man kan få lite "feedback" på ditt meckande när du är klar, latmask som man är... ;)

Postad 06 April 2009 - 18:14

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Då kanske man kan få lite "feedback" på ditt meckande när du är klar, latmask som man är... :)

Det kan du säkert få...bara jag får tid att labba med grejerna så. Ska bli intressant att se hur det funkar iaf. La ner rätt mycket tid då jag eq:ade subbarna manuellt så det går säkert att tweaka till det ännu bättre nu när förutsättningarna förbättras.

Postad 06 April 2009 - 18:15

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Yepp, så länge du inte är mitt i en justering. Tryck en gång på peq-knappen och se om "run" tänds.

Jodå "run" tänds, men problemet kvarstår, trycker jag på bypass så försvinner det, basen stannar på stört. men trycker jag bort bypassen så ligger den kvar. kika noga på ditt egna baselement om ditt gör likadant.håller jag ett finger på elementet så känner jag det tydligt.

Verkar som om jag har fått samma problem som en har gett omdömme på produkten. jag citerar han här

"Jag använder den som en parametrisk equalizer till min subwoofer och funkar väl okey till det, så länge man bara drar ner topparna på vissa frekvenser.
Men höjer man någon frekvens så får man "eko/rundgång" i ljudet, ljudet hänger kvar på nåt konstigt sätt, svårt att förklara. "

Redigerat av Evil Homer, 06 April 2009 - 18:51.

Postad 06 April 2009 - 19:28

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Jodå "run" tänds, men problemet kvarstår, trycker jag på bypass så försvinner det, basen stannar på stört. men trycker jag bort bypassen så ligger den kvar. kika noga på ditt egna baselement om ditt gör likadant.håller jag ett finger på elementet så känner jag det tydligt.

Verkar som om jag har fått samma problem som en har gett omdömme på produkten. jag citerar han här

"Jag använder den som en parametrisk equalizer till min subwoofer och funkar väl okey till det, så länge man bara drar ner topparna på vissa frekvenser.
Men höjer man någon frekvens så får man "eko/rundgång" i ljudet, ljudet hänger kvar på nåt konstigt sätt, svårt att förklara. "

Att höja signalnivån är nog en absolut no-no i de flesta sammanhang och så även på denna antar jag. Dra ner på de frekvenser där du har peakar så brukar dalarna lyftas också.

Postad 06 April 2009 - 20:07

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Exakt, dra ner topparna till en slät frekvenskurva och höj sedan volymen på sub/recievern till rätt nivå.

/Heron

Postad 06 April 2009 - 20:12

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
står den på -10db på baksidan om inte stäl den på det

Postad 06 April 2009 - 20:40

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Kör jag den helt Flat, utan att höja eller sänka så blir det inget fel. jag testade att ta bort den höjningen jag gjort och sänkte istället 5db, då blir det precis likdant. det ligger kvar ett gung i högtalaren som sakta dalar ut.

Men kör jag utan höjning eller sänkning så blir det likadant som att köra den flat, alltså basen stannar direkt när jag stannar testtonen

står den på -10db på baksidan om inte stäl den på det

Jag testade även detta, hjälpte inte ett jota. fan då!
Är det verkligen bara jag och den andra som skrivit omdömme som har detta problemet? ni andra som har den måste kolla/känna på era basar om inte ni med har det. kikar ni av det så kan jag nämna det i returen till ljudia.

Postad 07 April 2009 - 14:17

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Snackade just med ljudia, inga problem alls att byta den och få en ny, men han sa att dom har sålt något hundratal av dessa. och aldrig hört att någon av dom har krånglat, så han trodde att det antagligen berodde på något annat.

Kan inte ni som har en 2496 se om eran beter sig likdant som min, det känns ju inte som om den skall göra såhär menar jag.

Lägger ni fingret på elementet så känner ni det tydligt, sen tryck in bypass så vet ni hur den är utan behringerns inblandning

Postad 07 April 2009 - 20:27

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Det kan hända att du har fått jordbrum. Testa att anslut all elekronik ojordat och/eller dra ur antennkabeln.
Jag fick ett vibrerande ljud när jag kopplade in min FBQ första gången. Ljudet kändes mer än vad det lät och när jag kände på basen så vibrerade den konstant. När jag anslöt all elektronik ojordat så försvann brummet.

/Heron

Postad 07 April 2009 - 20:36

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Det kan hända att du har fått jordbrum. Testa att anslut all elekronik ojordat och/eller dra ur antennkabeln.
Jag fick ett vibrerande ljud när jag kopplade in min FBQ första gången. Ljudet kändes mer än vad det lät och när jag kände på basen så vibrerade den konstant. När jag anslöt all elektronik ojordat så försvann brummet.

/Heron

Något jordbrum är jag väldigt skeptiskt till att det kan vara, iom att det försvinner när jag trycker på bypass knappen, alternativt inte höjer/sänker något.
Plus att det är inget konstant brummande, utan det är när jag stoppar låten som basen fortfarande står och gungar/svänger en liten stund.

Redigerat av Evil Homer, 07 April 2009 - 20:49.

Postad 07 April 2009 - 22:44

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Okey, jag trodde basen vibrerade konstant.

Postad 08 April 2009 - 11:28

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...iklas F/239276/

Jag har just laddat upp ett par klipp så ni själva får se hur den beter sig.

Postad 08 April 2009 - 12:12

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Nu har jag testat på min FBQ också precis som du gjorde i dina videoklipp. Jag har inte det problemet du beskriver. Mycket märkligt problem som jag inte har något tips på hur du ska fixa det heller tyvärr. Jag kör iaf balanserat på mina subbar.

Postad 08 April 2009 - 12:29

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Nu har jag testat på min FBQ också precis som du gjorde i dina videoklipp. Jag har inte det problemet du beskriver. Mycket märkligt problem som jag inte har något tips på hur du ska fixa det heller tyvärr. Jag kör iaf balanserat på mina subbar.

Jag fick rådet att köra på tele till rca, iom att jag inte har balancerat ut ifrån lfe utgången, kan det vara det som spökar tror du?

Postad 08 April 2009 - 13:15

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Problemet är borta, när jag maxar bandwidth så stannar basen direkt, är det meningen att man ska ha den på max kanske?

Postad 08 April 2009 - 13:43

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
1. Jag har tele/RCA kopplat och det funkar utmärkt.
2. Gain, frekvens och q-värdet skall kunna ställas in helt valfritt utan att få problem med att "ljudet inte stannar". Annars är något fel.

Postad 08 April 2009 - 13:48

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

1. Jag har tele/RCA kopplat och det funkar utmärkt.
2. Gain, frekvens och q-värdet skall kunna ställas in helt valfritt utan att få problem med att "ljudet inte stannar". Annars är något fel.

Q värdet är alltså bandwidth?

Va tycker ni skall jag skicka tillbaka behringern och be om en ny istället, eller skall jag skicka tillbaka den helt och börja med ett mätprogram exempelvis xtz room analyzer, så jag ser vad jag skall jobba på ifrån första början.

Postad 08 April 2009 - 14:15

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Jag tror såhär. Om du skaffar dig mätutrustning och program så kommer du förmodligen att hitta resonanser som du vill göra något åt. Så mitt tips är att du behåller Feedback destroyern och kompletterar med mätgrejer. Det är hur roligt (och nördigt) som helst att mäta och tweaka. Sen så ger det oftast bra resultat också om man orkar lägga ner tiden ;)

Som grädde på moset kommer du förmodligen lära dig en hel del om ljud och akustik också i processen och det är inte så dumt.

Redigerat av cbjorkman, 08 April 2009 - 14:16.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.