Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Takfäste?

35 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 April 2009 - 17:27

Droopfy
  • Droopfy
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Helt grymt missnöjd med takfästet till projektorn jag köpte på Kjell och kompani. såg gediget och vettigt ut sålänge det låg i kartongen. tydligen var det inte meningen att det skulle användas. i mitt fall använder jag 1 st 30cm förlängning. hur det skulle bli om man använde alla tre vågar jag knappt tänka på.

http://www.kjell.com...00000,677000000

Nu börjar jakten på nytt takfäste. skulle vilja ha tips på vettigt fäste man kan köpa. Något vettigt och funktionellt till vettiga pengar är tanken.

Projektor: sanyo PLV-Z700

avstånd från taket till projektor: 45-50 cm. Vägg finns rakt bakom projektorn, så även ett fäste av den typen skulle kunna funka.

Hur rangliga är dom egentligen? det jag har nu ändrar ju sig såfort jag sätter i en HDMI kabel. dessutom är jag lite orolig att jag rätt vad det är får projektorn i huvudet. och då är det inte huvet jag oroar mig mest för.

Tacksam för lite hjälp.

//Droopfy

Postad 07 April 2009 - 18:03

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

• 554 inlägg
  • 0
Har du spänt skruven mitt i fästet? Jag har ett sådant, och det var väldigt rangligt innan jag kom på det. Nu sitter min Z2000 som en smäck sedan flera månader.

Postad 07 April 2009 - 18:25

Droopfy
  • Droopfy
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
hmm... detta kanske kan vara en lösning... jag får klättra upp och kolla det.

tack för tipset
//Droopfy

Postad 08 April 2009 - 16:18

Droopfy
  • Droopfy
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Nu har jag skruvat åt allt så de svartnar för ögonen på mig. trots detta är det inte vidare stadigt. det glappar och har sig i skarvarna mellan rören.

blir till att skaffa en annan modell nu.

//Droopfy

Postad 08 April 2009 - 20:05

Unregisteredff8970c5
  • Unregisteredff8970c5
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har detta fäste till min PLV-Z700: http://webbshoppen.s...spx?q=p:1094902

Funkar mycket bra med tanke på priset.

Postad 09 April 2009 - 07:53

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0

Nu har jag skruvat åt allt så de svartnar för ögonen på mig. trots detta är det inte vidare stadigt. det glappar och har sig i skarvarna mellan rören.

//Droopfy

Kanske du fick ett måndas ex? jag har precis samma och min sitter riktigt stabilt.. jag använder dock den kortaste längden. har den tunga panasonic ax200.
denna kanske skulle passa?:
http://www.onoff.com...markID=10-25-25

tycker dock att dom blir så jäkla dyra.

Postad 09 April 2009 - 08:04

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Nu hade jag min på väggen, nästa gång blir det en hylla på väggen.
Under Mina bilder har du lite bilder och ritningar som inspiration. Fann själv inga tak- eller väggfästen som passade mig då.

Postad 09 April 2009 - 13:23

Droopfy
  • Droopfy
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Nu hade jag min på väggen, nästa gång blir det en hylla på väggen.
Under Mina bilder har du lite bilder och ritningar som inspiration. Fann själv inga tak- eller väggfästen som passade mig då.

Bra idé. jag får ta och rota igenom lådan med bosch-skena på jobbet och se om jag kan bygga något bra utav det. smäckte ihop ett takfäste till tv´n för ett tag sedan. ska slänga upp bilder på det så småningom.

tack//droopfy

Postad 09 April 2009 - 16:19

Unregistereda7f4213c
  • Unregistereda7f4213c
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Har detta väggfäste till min Z-700, Väggfäste . Tycker det funkar klockrent och är dessutom ganska så snyggt. Kika in på mitt galleri..........

Redigerat av Unregistereda7f4213c, 09 April 2009 - 16:19.

Postad 09 April 2009 - 16:24

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

• 554 inlägg
  • 0

//Droopfy

Okej, då är det nog att du har flera rör som ställer till det, har själv bara ett. Osis!

Postad 10 April 2009 - 01:07

Droopfy
  • Droopfy
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Jag ska göra ett försök till med mitt takfäste imorgon. kommer förankra det i aluminiumskena i taket och se om det sitter stabilare. jag kan nog lura mig ganska mycket på att panelen i taket flexar en aning.

tack för tipset Benno. snyggt fäste. ska hålla det i minnet.

//droopfy

Postad 10 April 2009 - 10:48

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0
Ähhh, kommer aldrig att bli riktigt bra utan ett bra och stabilt fäste. SMS eller chief är ju de som rekomenderas av handlare beroende av hur tung projjen är - ingen slump.
Är det dessutom långt till taket ska man nog ha chief. Även SMS med långt rör blir rangligt. Spring runt hos butikerna rör vid projjarna så inser man vad som inte ruckar.

Själv lutar det åt Chief KITPD003 för 1695kr hos hbb. Ett fäste som man har kvar "hela livet". Se det som investering.

Postad 12 April 2009 - 06:46

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Jag hade ett SMS som var rena skräpet, helt omöjligt att finjustera med kontroll. Det som funkat bäst för mig är ett enkelt hyllplan att ställa projektorn på så man kan justera in den med dess egna fötter.

Postad 17 April 2009 - 06:04

sct124nsky
  • sct124nsky
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Har själv ett sms cl f75 som inte heller är nöjd med. Finns det inget fäste som har skruvar till alla lederna? så att det inte går att rubba det om man skulle råka stöta till det. Hade varit mycket lättare om det fanns en skruv till varje riktning upp/ner, höger/vänster och rotera. Man får kan försöka bygga ett eget.

Postad 17 April 2009 - 06:42

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Kolla in RPA och RPM serien från Chief.

Båda dessa har individuella justeringar av roll, pitch & yaw, och RPM - som är vårt flaggskepp bland projektorfästena - har lite mer.

Testa också denna med, för att få lite mer uppfattning om RPM modellens alla "osynliga" funktioner.

Sedan har vi två kit baserade på RPA och RPM med. De heter KITPD003 och och KITQD003, och finns i både svart vitt och silver.

Förutom en RPA resp. RPM, så medföljer även en CMS115 takplatta och CMS003 förlängning.

Bildexempel på var ett vitt KITPD003 använts ihop med en JVC, finner du här.

För mer information, kontakta din lokala butik!

Broschyr.

Fredrik
ISF certifierad
CHIEF

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 17 April 2009 - 08:04.

Postad 19 April 2009 - 11:14

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
När vi ändå har dig på tråden Fredrik.
Jag har ett Chief-fäste. Ett Chief CMA-395 som sitter i taket.
Sedan är det ett rör (Chief CMS009) och sedan fästet i själva projjen (Chief RPA-U). Tror jag gav 2700kr för allt totalt. Min fråga är bara. Finns det inga möjligheter att slippa röret och fästa direkt i taket? Som det är nu slår taket lite, och det resulterar i att röret ser mycket snett ut när man tittar på det. Projektorn är dock helt i lod då det går att ställa i på chief-fästet i själva projektorn (RPA-U).
Så det är inget som berör bilden. Men det ser som sagt tok-snett ut. Och det är inget snyggt.

Eller ska jag bara köpa ett kortare rör? Behöver din expertis Fredrik. =) Ledsen om jag bumpar tråden, men det känns dumt att göra en helt ny tråd. Tror svaret kan intressera även trådskaparen. :)

Edit: Uppdatering.
Funderar på att skaffa Chief CMS003 istället. Några förslag på bra återförsäljare Fredrik. :( Hittade röret för 125kr på klintons.se. Kan passa på att liksom Fredrik (som dock är partisk :( att slå ett slag för Chief-fästen. Kostar lite mer, men jag har en Panasonic PT-AE3000 som hänger i mitt fäste. Inga problem. Bilden är helt stilla. Hade först ett billigt fäste där bilden "gled ner" hela tiden. Detta beroende på att fästet inte klarade tyngden riktigt. Skruvarna på sidan (där man fäster själva inställningsmöjligheterna) verkade hela tiden gå upp. Fick skruva in dessa med jämna mellanrum. Sån slipper jag nu. Bara röret som pga taket ser sjukt snett ut. ;) Kan tilläggas att Chief CMA-395 klarar enligt egna specifikationer klarar över 100kg. Jag har testat hänga hela min vikt i ett och det gick kanon. Så en projektor klarar den galant. Tror dock inte röret och fästet på själva projektorn klarar samma tyngd. Men vem har projektorer som väger 100-tals kilo. ;)

Redigerat av twebbas, 19 April 2009 - 11:44.

Postad 19 April 2009 - 15:38

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Du kan köpa ett kortare rör för att minska den visuella effekten, men risken är stor att det ändå syns.
Rör finns ner till 76 mm (CMS003) som kortast som passar dit nuvarande kit.

Går det annars inte att sätta CMA395:an i ditt tak på sådant vis att vinklingskompensationen du gör undertrycker det visuella intrycket av ditt slående tak?

Annars kan du också montera RPA:n direkt i taket (se bild).

Jo, vi har egna UL processer internt för att säkerställa att våra produkter klarar det vi uppger - med marginal! :)

Fredrik
ISF certifierad
CHIEF

Bifogad fil(er)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 19 April 2009 - 15:39.

Postad 19 April 2009 - 16:16

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Tack för svaret Fredrik.
Underbart fint att vi får ta del utav din expertis här på forumet.
Och då menar jag även inom området projektorer och inte bara fästen till dessa. :)

Tror minsann jag ska se om jag kan montera fästet rakt upp i taket. Utan rör och utan 395an. =)
Tack igen.

Postad 19 April 2009 - 20:50

sct124nsky
  • sct124nsky
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Ser ut att vara ett kanon fäste, men hur justerar man vinklarna? skruvar man fram vinkeln med skruv eller låser man fast vinkeln med skruven, hoppas ni fattar vad jag menar.

Postad 20 April 2009 - 08:05

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Tre individuella skruvmoment löser detta på RPAU.

Se sid. 9 i bruxen.

Fredrik
ISF certifierad
CHIEF

Bifogad fil(er)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 20 April 2009 - 08:05.

Postad 20 April 2009 - 21:39

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Jag har nu satt upp RPAN rätt upp i taket. Blev kanonbra. Syns knappt heller. Vilken skillnad.
Nu ska jag bara dölja alla fula kablar. Sen så. =)

Postad 21 April 2009 - 08:34

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Har faktiskt sett få bilder av detta fäste direktmonterat. Kan du ta en bild? :)

Fredrik
ISF certifierad
CHIEF

Postad 21 April 2009 - 10:25

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Absolut. Jag har redan tagit några bilder. Lägger upp dessa ikväll när jag slutat jobba.

Redigerat av twebbas, 22 April 2009 - 07:47.

Postad 22 April 2009 - 17:25

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Jaha.. :)

Fredrik
ISF certifierad
CHIEF

Postad 22 April 2009 - 20:22

sct124nsky
  • sct124nsky
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Ja han jobbar visst rätt länge...

Postad 23 April 2009 - 10:55

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Hehe. Ber om ursäkt. Hann inte igår. Men har tagit bilder.
Så de kommer upp ikväll efter 20. :)

Postad 23 April 2009 - 12:30

sommeee
  • sommeee
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Köppte en billig hylla från ikea och målade själv. Har bild på hur det blev men är helt nöjd med resultatet. Tror det blev 100kr för hyllan

Redigerat av sommeee, 23 April 2009 - 12:31.

Postad 23 April 2009 - 13:26

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

Köppte en billig hylla från ikea och målade själv. Har bild på hur det blev men är helt nöjd med resultatet. Tror det blev 100kr för hyllan

Ser underbart snyggt ut. Men det gör ju alltsammans oxå. Grym projektor förresten. =)

Postad 23 April 2009 - 17:06

sommeee
  • sommeee
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Ser underbart snyggt ut. Men det gör ju alltsammans oxå. Grym projektor förresten. =)

Tackar!

Postad 23 April 2009 - 22:38

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Jag har nu slängt upp några bilder på hur det blev. Och jag vet jag vet. Kablarna ska dras snyggt. Jag lovar. :) Har införskaffat en vit list nu, så man slipper se eländet.

Postad 24 April 2009 - 06:22

sommeee
  • sommeee
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Jag har nu slängt upp några bilder på hur det blev. Och jag vet jag vet. Kablarna ska dras snyggt. Jag lovar. :) Har införskaffat en vit list nu, så man slipper se eländet.

Nice!! ladda upp en bild när du har listen uppe med.. du kanske skulle skaffa dig en B-Tech BT8412 Universal Plasma väggfäste till tv

http://www.komplett....aspx?sku=307971

Postad 25 April 2009 - 20:06

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

Nice!! ladda upp en bild när du har listen uppe med.. du kanske skulle skaffa dig en B-Tech BT8412 Universal Plasma väggfäste till tv

http://www.komplett....aspx?sku=307971

Så då var kablarna borta.. eller iaf dolda. =) Har lagt upp bild på det.

Fint fäste. Dock så ser det lite annorlunda ut där jag har tvn. Har en hörna. Men blev otroligt sugen på att köpa ett sånt fäste nu när jag såg hur du har det. =) Hur lång är armen på fästet förresten? Tänkte på att min i så fall kommer vara på ena väggen i ett hörn.

Redigerat av twebbas, 25 April 2009 - 20:36.

Postad 25 April 2009 - 20:50

sommeee
  • sommeee
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
BT8412
UNIVERSAL FLAT PANEL WALL MOUNT with DUAL ARTICULATED ARM

This mount is designed for Flat Panel Screens up to 50" and a weight up to 70Kg. The BT8412 articulated arm mount offers full flexibility by having three pivot points - one at the wall for 180º, one in the middle of 270º and one at the screen of 240º . The arms can either be folded flat against the wall to save space, or extended up to 800mm from the wall. This, together with the five wall mounting positions (50mm left/right of centre), makes it possible to mount your screen in the most inconvenient of locations such as in corners or in recessed cupboards. Pitch adjustment also allows adjustment of the horizontal positioning of the screen to suit your needs. The simple tilt function allows the screen to tilt 15 degrees up or down. All these features make this mount very flexible.

Unique security screws together with long hex key are provided as standard to lock the screen to the bracket and help prevent theft. This bracket can be mounted on 16" stud walls or concrete / brick walls (mounting to metal studs requires special metal stud fasteners which are not supplied).

• Universal mount designed for plasma and LCD screens with VESA® and non-VESA standard mounting patterns
• Max weight of screen 70Kg ( 150lbs )
• Easy Adjustable tilt +/-15º
• 3 pivot points for maximum swivel
• Designed for concrete and brick walls and 16" stud walls
• 5 Wall plate mounting positions : 50mm (2") left/ right of centre
Maximum extension : 830mm - Minimum extension : 170mm
• Can be folded flat to the wall
• Universal VESA® Plate included
• Interface Bracket suitable for Plasma and Non-VESA standard screens
• 'Anti-Theft' locking security screws included
• Horizontal level and adjustment
• Coverplate included to hide wall fixings
• Available in Silver and Black

Postad bild

Redigerat av sommeee, 25 April 2009 - 20:51.

Postad 25 April 2009 - 22:59

sct124nsky
  • sct124nsky
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Så man skruvar inte fram sin inställning utan man
1. lossar skruvarna
2. ställer in vinkeln på projektorn
3. spänner skruvarna igen

finns det inget fäste där man skruvar fram vinklarna? borde vara lättare att ställa in då.

Redigerat av sct124nsky, 25 April 2009 - 23:00.

Postad 26 April 2009 - 07:58

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Om du frågar på Chief fästena, så justeras både yaw, pitch och roll individuellt på både RPA och RPM, men på RPM har du dessutom finjusterbar skruvmöjlighet av dessa tre lägen genom vår Microzone™ teknik. Se denna animation.

Fredrik
ISF certifierad
CHIEF

Postad 26 April 2009 - 10:16

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

Så man skruvar inte fram sin inställning utan man
1. lossar skruvarna
2. ställer in vinkeln på projektorn
3. spänner skruvarna igen

finns det inget fäste där man skruvar fram vinklarna? borde vara lättare att ställa in då.

Mycket riktigt gör man så. Tycker dock det är väldigt enkelt.

1. Dra igång din projektor.
2. Zooma ut bilden så den täcker nästan hela duken.
3. Se vilket håll det ev tiltar.
4. Lossa ena sidan och ställ in.
5. Spänn skruvarna.
6. Klart.

Men håller med dig. Borde finnas bättre sätt att just fininställa. :)

Redigerat av twebbas, 27 April 2009 - 21:48.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.