Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Reklamationsrätt på alla era inköpta varor

37 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 maj 2009 - 23:38

Valle_81
  • Valle_81
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Har kollat runt lite på de olika forumen, och det jag lagt märke till är att många inte vet vart de ska vända sig vid eventuella problem med deras inköpta prylar. Ofta händer det att butiken man köpt prylen ifrån gärna vill lägga över ansvaret till fabrikanten "ring till Sony, så kommer dom nog ordna det". Acceptera INTE detta! De spelar med att många konsumenter inte vet sina rättigheter.

OAVSETT vad som hänt din konsoll/tv/annan pryl så har du en reklamationsrätt på 3 år från inköpsdatumet, undantaget är handhavande fel som tex ifall du tappat maskinen. Får du en ny maskin FÖRNYAS reklamationsrätten, dvs 3 år från att du fått utbytesmaskinen. Var noga med att spara alla kvitton, även vid ev. utbyte eller reparation.

Sen finns det tre steg på hur det hela ska gå till efter en reklamation:
1. Avhjälpande av felet(reparation) Säljaren har rätt att göra detta 3 gånger, efter det har du rätt att häva köpet
2. Omleverans, dvs få en ny maskin (antingen likadan,eller om varan utgått=likvärdig)
3. Om ingen av de ovanstående blir aktuella, har du rätt att helt häva ditt köp, dvs få pengarna tillbaka
OBS! Det är upp till KUNDEN att bestämma ifall man vill godta en tillgodokvitto eller inte

http://www.konsument...ngArticleId=147

Nu har jag summerat lite kort hur det ligger till, men jag rekommenderar att alla kollar upp på konsumentverkets hemsida, och på så sätt får bra koll på våra rättigheter som konsumenter.

Det jag verkligen vill ha sagt med denna tråden är att ni ska ALDRIG acceptera när säljaren säger att ni ska vända er till fabrikanten. Under 3 år från köpdatumet är det säljaren som helt och hållet bär ansvaret för att din produkt skall hålla, och om reparation behövs är det åter igen säljarens ansvar. Inte Sony, inte Philips osv osv. Ja tror ni fattar ;)

request till moderatorer att göra detta till en sticky i de berörda forumen.

Redigerat av Valle_81, 04 maj 2009 - 09:56.

Postad 04 maj 2009 - 08:37

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0
Värt att tillägga är att du som kund dessutom har rätt att välja om du skall få en ny vara eller om den trasiga skall repareras. Det är alltså inte säljaren som kan bestämma detta, om det inte är så att ett alternativ skulle innebära orimiliga kostnader för säljaren (en omleverans på t.ex. ett kök skulle betyda att hela köket skulle behöva rivas och byggas upp på nytt).

Postad 04 maj 2009 - 09:50

Valle_81
  • Valle_81
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Värt att tillägga är att du som kund dessutom har rätt att välja om du skall få en ny vara eller om den trasiga skall repareras. Det är alltså inte säljaren som kan bestämma detta, om det inte är så att ett alternativ skulle innebära orimiliga kostnader för säljaren (en omleverans på t.ex. ett kök skulle betyda att hela köket skulle behöva rivas och byggas upp på nytt).

Är det verkligen så? Har för mig att säljaren själv får bestämma att ta steg "1" (tex reparera din ett år gamla ps3), eller steg "2" att ge dig en helt ny ifall de anser detta lönsammare/goodwill.
Men som du säger så finns de fall där omleverans inte kommer ifråga som tex köket.
Dom gångerna du direkt kan kräva att få en ny, är när du fortfarande har öppet köp.
Köper du en ps3 eller 360 som är helt död när du kopplat upp för första ggn,eller kanske har en repa som du stör dig på, är det bara att byta utan nåt tjafs.

Postad 04 maj 2009 - 09:56

turbotomi
  • turbotomi
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
Finns det någon gräns på hur länga man ska få väta på sin vara?
Jag skickade in min ps3 för 34 dagar sedan, och enligt service infon jag fått från siba så kan det dröja till v21 (ca: 14-21 dagar till) innan jag får tbx den. Är det rimligt?

Postad 04 maj 2009 - 10:31

Valle_81
  • Valle_81
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Jag skickade in min ps3 för 34 dagar sedan, och enligt service infon jag fått från siba så kan det dröja till v21 (ca: 14-21 dagar till) innan jag får tbx den. Är det rimligt?

Det jag läst i konsumentköplagen är att reparation och omleverans ska ske "inom skälig tid". Vad nu detta innebär specifikt vet jag inte, det kanske är beroende på vad man reklamerar och hurpass mkt det påverkar ditt vardagliga liv. I ditt fall med ps3 skulle jag nog tippa att gränsen där du kan påföra lagliga åtgärder kanske går vid 2 månader. men det är bara en gissning.

Redigerat av Valle_81, 04 maj 2009 - 10:33.

Postad 04 maj 2009 - 10:32

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Nej 2 veckor är praxis, sen får han plocka ner en ny PS3 från hyllan och ge dig, eller pengarna tillbaka+ränta.

Postad 04 maj 2009 - 10:35

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Definitionen "orimliga kostnader" för säljaren är väldigt svår. Här gäller mer bransch standard och inom elektronik kan du vara säker på att saker över 1000kr iaf kommer skickas på reparation utan att kunden kan begära ny. Man ska inte ta lagen ordagrant utan får titta på de normer som utvecklas som också är de som ARN följer. Har aldrig varit med om att ARN har sagt till en försäljare att de måste lämna ut en nya elektronik vara.

Har själv försökt det på en mobil, ny Nokia 5310, för några år sen. Den bara dog inom 1 månad från köpet. Försäljaren såg 1 liten repa i glaset och ville inte byta ut utan skicka in den. Blev arg och ringde ombudet i Göteborg som tyvärr inte ville driva det utan sa att på så dyra varor får man räkna med reparation.

"Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig. "

Taget från KV/KO hemsidan och de skriver knappast så om det skulle tolkas annorlunda i lagen.

Nej 2 veckor är praxis, sen får han plocka ner en ny PS3 från hyllan och ge dig, eller pengarna tillbaka+ränta.

Lycka till med det, det är inte praxis inom elektronik. Praxis på de varorna är utan problem 4 veckor vilket är också det svar du får mer eller mindre över allt när du skickar in saker även om den bara skulle ta 2 dagar.

Samma där, körde det också om Nokian om den skäliga tiden kunde vara kortare när mobilen var så ny. Svaret var nej och hon tyckte upp till 4 månader var rimligt för en sådan dyr vara.

"I övrigt beräknas skälig tid efter vad som är "normalt" för att åtgärda det specifika felet. Vad som är skälig tid påverkas också av förhållanden som operatören inte kan påverka (så kallat force-majeure). "

Alltså, skälig tid = vad som är normalt inom branschen.

Redigerat av PalmiNio, 04 maj 2009 - 10:41.

Postad 04 maj 2009 - 10:39

Valle_81
  • Valle_81
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Där ser man! Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med en konsumentrådgivare via email (finns om du söker inom din kommun) och förklarar vad som hänt. Om det visar sig att du har rätt att byta, skriv ut hela er mailkonversation och visa detta till Siba. Om de fortfarande vägrar är det bara att anmäla till ARN, det är värt mödan eftersom du får en sprillans nu ps3 i slutändan. Och oftast räcker det med att säljaren blir kontaktad av ARN för att de ska ge med sig om lagen helt klart är på din sida. Men de klart, dom försöker slingra sig undan så gott dom kan tills dess att du visar att du kan dina rättigheter och står på dig

Postad 04 maj 2009 - 10:46

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

I ditt fall är det i så fall långt över rimlig tid, oavsett om vi tittar på 2 eller 4 veckor. Ring KO i din kommun så får de kontakta SIBA.

Postad 04 maj 2009 - 11:02

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

1. Avhjälpande av felet(reparation) Säljaren har rätt att göra detta 3 gånger, efter det har du rätt att häva köpet

Det är faktiskt ännu bättre, säljaren har TVÅ försök på sig att försöka avhjälpa felet, sen är det utbyte eller hävande som gäller.

Den där länken till Konsumentverket är bra, jag och andra har postat den tidigare men bara bra att detta kommer upp igen. Längst ned på den sidan finns ytterligare två länkar, den första är bra för där får man lagen sammanfattad i broschyrform, som man med fördel kan printa ut och ta med och drämma i disken i butiken. Jag tror att kedjorna blåser oss av två skäl: 1) medvetet, eller 2) de har helt enkelt inte koll på vad som gäller utan går efter sina egna hemsnickrade regler. Tveka inte att kräva att få tala med chefen/reklamationsansvarig/motsvarande om du inte kommer någon vart med sälj-nissarna på golvet eller bruden i kassan.

Om konsumentvägledaren finns kvar i din kommun (nya regeringen la ner rätt många kontor) så kan du slå en pling dit, de kan kontakta butiken och trycka på, och då brukar det lösa sig. Dessa enskilda fall är ju egentligen inte några stora pengar för kedjorna (majoriteten av kunderna kommer fortsätta vara okunniga och lönsamma), det är mycket värre och dyrare att få badwill i pressen och hos konsumenträttsmyndigheterna.

Hehe konsumentvägledaren jag haft kontakt med säger att man ska vara saklig och tydlig och konstruktiv och ARTIG men jag är ibland den stingsliga och påstridiga typen som säger typ "jaha men det här är lagen och den måste rätta oss efter, annars slår du av kassaapparaten och går ut och låser entrédörren så kan ni sluta leka affär" ;) men såna fraser kan man ju spara till en bit in i samtalet och ge dem en chans. Men jag lovar, börjar man prata lite högljutt så att andra kunder runt omkring hör så brukar det komma nån halvchef springande för att tysta ner det hela ;)

Postad 04 maj 2009 - 11:13

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Köper du en ps3 eller 360 som är helt död när du kopplat upp för första ggn,eller kanske har en repa som du stör dig på, är det bara att byta utan nåt tjafs.

Detta är viktigt för alla kunder att ta till sig. Man ska inte ligga ute med tusentals kr för en vara som aldrig har funkat, eller som dör de första veckorna. Inte vänta veckor/månader medan prylen ligger och dammar i nån serviceverkstad. Det är utbytesvara från hyllan som gäller. Eller pengarna tillbaka. Lagen har skärpts upp ordentligt så att säljaren har ett stort ansvar de första 6 månaderna.

Jag vet inte hur gammal turbotomis PS3 var, fick i hasten för mig att den var ny men är den äldre så hamnar den nog i vanliga reparationssvängen tyvärr, säljaren har ju rätt att gå den vägen.

Postad 04 maj 2009 - 11:22

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

• 1 342 inlägg
  • 0
Bra tråd, kanske kan städas lite så man får bättre överblick på vad som faktiskt stämmer.

Postad 04 maj 2009 - 11:38

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Detta är viktigt för alla kunder att ta till sig. Man ska inte ligga ute med tusentals kr för en vara som aldrig har funkat, eller som dör de första veckorna. Inte vänta veckor/månader medan prylen ligger och dammar i nån serviceverkstad. Det är utbytesvara från hyllan som gäller. Eller pengarna tillbaka. Lagen har skärpts upp ordentligt så att säljaren har ett stort ansvar de första 6 månaderna.

Jag vet inte hur gammal turbotomis PS3 var, fick i hasten för mig att den var ny men är den äldre så hamnar den nog i vanliga reparationssvängen tyvärr, säljaren har ju rätt att gå den vägen.

Som sagt, man ska inte förvänta sig för mycket heller.

Skador som skett tidigt kan ändå bli tvungna att köras på reparation så där finns ingen lag som absolut säger att du har rätt till ny direkt utan alla fall inom 6 månader ska granskas lika då man utgår från att felet fanns där från början.

Så i lagens mening är det samma om din iPod dör 1 vecka efter köp eller 5 månader efter köp. Vill säljaren skicka på reparation så kan du nog inte göra mycket mer.

Vi har stark lagstiftning för konsumenten men nu ska vi inte övertolka lagen och tro för mycket då det är fortfarande normerna som avgör. ARN och KO utgår från vad som är normalt i produktens karaktär och i fallet av en PS3 / 360 så kan du räkna med att upp till 4 veckor är skälig tid och att om försäljaren vill avhjälpa felet även om du köpte den veckan innan så lär han få rätt till det.

Ska också sägas att kunder ibland tror för mycket också, speciellt om rätten till kompensation och rätten till lånevara.

Håller dock med om att många försäljare är dåligt påläst men dock så brukar huvudkontorets regler vara bra mot lagen men tyvärr utbildas sällan försäljare på detta utan jobbar mer "som vi alltid har gjort".

Det enda som är kristall klart i lagen är iaf rätten att reklammera mot den butik som du köpt varan. Försöker de hänvisa dig till tillverkaren så kan det vara i all väl mening men vill du lämna den där har du rätt till det. Till exempel är det bättre att själv ta kontakt med Microsoft än låta butiken fixa det.

Redigerat av PalmiNio, 04 maj 2009 - 11:41.

Postad 04 maj 2009 - 12:10

Unregisteredda254153
  • Unregisteredda254153
  • Veteran

• 2 268 inlägg
  • 0

OAVSETT vad som hänt din konsoll/tv/annan pryl så har du en reklamationsrätt på 3 år från inköpsdatumet, undantaget är handhavande fel som tex ifall du tappat maskinen. Får du en ny maskin FÖRNYAS reklamationsrätten, dvs 3 år från att du fått utbytesmaskinen. Var noga med att spara alla kvitton, även vid ev. utbyte eller reparation.

Vad händer efter 3 år då? Är det att man måste stå för reparationskostnaderna själv?

Postad 04 maj 2009 - 12:12

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Definitionen "orimliga kostnader" för säljaren är väldigt svår. Här gäller mer bransch standard och inom elektronik kan du vara säker på att saker över 1000kr iaf kommer skickas på reparation utan att kunden kan begära ny. Man ska inte ta lagen ordagrant utan får titta på de normer som utvecklas som också är de som ARN följer. Har aldrig varit med om att ARN har sagt till en försäljare att de måste lämna ut en nya elektronik vara.

I t.ex. detta ARN beslutet visar de hur de resonerar kring detta. De påpekar bl.a. att det är köparen som väljer och inte säljaren.

"Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig. "

Taget från KV/KO hemsidan och de skriver knappast så om det skulle tolkas annorlunda i lagen.

Det där är lite lösrykt. Det syftar på att om köparen kräver t.ex. hävning av köpet eller prisavdrag så är det ändå i första hand omleverans eller reparation som säljaren behöver erbjuda, det är bara om det inte går som annan påföljd kan krävas av köparen. Det står dock inte att säljaren har rätt att välja vilken av dem. Det här med vem som väljer påföljden ändrades 2002 p.g.a ett EU-direktiv. Innan dess valde säljaren vilket av åtgärderna han ville göra.

Postad 04 maj 2009 - 12:33

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

I t.ex. detta ARN beslutet visar de hur de resonerar kring detta. De påpekar bl.a. att det är köparen som väljer och inte säljaren.

Dock kan det inte appliceras på PS3 eller 360

Ett modem kan idag vara livsviktigt för en person, så som en mobil vilket gör att en lånevara kan vara helt rätt att kräva. Internet eller telefon idag är något av en livs nödvändighet. Men det snacket kan du inte få igenom på en TV-spels maskin.

Produkter som påverkar konsumentens vardag och som de verkligen lider brister på att vara utan är lättare att häva köp eller kräva lånevara.

Så modem är mer ett speciellt fall än norm för elektronik. Tror dock att även TV kan bli en fråga om lånevara.

Postad 04 maj 2009 - 15:55

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Som sagt, man ska inte förvänta sig för mycket heller.

...

Det viktiga är att som kund själv vara påläst, eftersom "prao-eleverna" i el-ladorna ofta inte kan lagen. Sen att de skulle stå där glada och dela ut extra sprillans konsoler till alla som lämnar in på rep förväntar jag mig inte heller. En eltandborste kan de väl göra utbyte på men inte en konsol för flera tusen kr. Efter 4 v skulle jag dock börja leva om en hel del, där känns det definitivt som att en gräns går, och definitivt om prylen bara funkat i typ 1 vecka.

Huvudpoängen menar jag är att man inte ska skämmas för att hävda sin rätt - det är DINA pengar som rullar, försäljaren har lagt beslag på dem och då följer det med ett ansvar. Gå aldrig på hemsnickrade regler eller bortförklaringar och slingranden. Viktigt att tala med rätt person, inte Nisse 18 år i kassan alltså.

Postad 04 maj 2009 - 19:16

FreeeRevo
  • FreeeRevo
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Sorry, första inlägget och det är nåt som är lite halvjobbigt...

Köpte en Laptop på Lidl för nästan 9000.-med bl.a 2-års hämtgaranti i okt 07, har funkat kanon till 2 februari.
Men nu så äre katastrof!

Den har varit ivägskickad på rep 3ggr, bytt moderkort varje gång. Sista gången funkade den inte ens när jag packade upp den ur kartongen!!! Alltså trasig för 4:e gången.
De sista 3 månaderna har vi väl haft en fungerande data ca 2 veckor.

Nu är det tvist om hur man går vidare, jag hävdar en ny data alternativt alla pengar tillbaka. Targa, det är en sådan, erbjuder reparation eller 50% av nypriset, efter lite "gruff" kunde de sträcka sig till 60%.
Idag har jag tagit kontakt med Lidl direkt och "damen" jag pratade med tyckte att 60% var ett bra deal, men hon skulle prata vidare med sin chef.

Nu hör det till saken att vi inte har någon Konsumentvägledare i Hallstahammars kommun, så jag ringde och gruffade lite med våra politiker när jag ändå var på G, till föga nytta. De hänvisar till att man får söka information själv...

Är det någon som har en aning om det är rimligt med en avskrivning på 50% efter 1 år och 3 månader.
Har sökt på KO's sidor men inte lyckats se något om en avskrivning.

Hjälp!?
//Ch

Postad 04 maj 2009 - 19:33

rson39
  • rson39
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Många i den här tråden skriver om vilka rättigheter man har mot försäljningsstället men hur står det till med rättigheter mot tillverkaren?

Jag skickade nyss in projektor på reparation och jag hade då enbart kontakt med tillverkaren och inte försäljningsstället. På hemsidan där jag köpte den så hänvisade de till tillverkaren och eftersom verksamheten bedrivs i Tyskland så är det ju mycket lättare för mig att utnyttja europagarantin och skicka den på reparation här i Sverige. Men vad kan jag kräva om det börjar att kärva? Det mest logiska är ju att jag har samma rättigheter men vad gör jag om tillverkaren börjar hänvisa till försäljningsstället i Tyskland t ex? Eller säger att de inte kan reparera produkten pga av att den är köpt i Tyskland trots att den finns att köpa i Sverige?

Försäljningsställe: Beamer Discount, http://www.beamer-discount.de/
Tillverkare: LG electronics, http://nordic.lge.com/sv/index.jhtml

Postad 04 maj 2009 - 19:45

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0

Det jag verkligen vill ha sagt med denna tråden är att ni ska ALDRIG acceptera när säljaren säger att ni ska vända er till fabrikanten. Under 3 år från köpdatumet är det säljaren som helt och hållet bär ansvaret för att din produkt skall hålla, och om reparation behövs är det åter igen säljarens ansvar. Inte Sony, inte Philips osv osv. Ja tror ni fattar :)

request till moderatorer att göra detta till en sticky i de berörda forumen.

Du har som konsumt 3 års reklamationsrätt men det innebär inte att säljaren måste åtgärda saker utan kostnad för dig som konsument under dessa 3 år (vilket man kan förledas att tro av din text). Efter de första 6 mån är det du som konsument som måste bevisa att felet har funnits där från början. De flesta tillverkare har dock mer generösa regler med t ex 1 års eller 2 års garanti.

Postad 04 maj 2009 - 20:31

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0
Rep verkar ju inte vara något reellt erbjudande, de har ju prövat 3 ggr! Gå alltså inte på det igen.
60% av 9000 är 5400, du kanske får en hyfsad ny laptop för de pengarna. Men jag gissar att du inte vill handla samma märke eller hos samma butik igen :P Godta alltså INTE tillgodokvitto eller inbyte utan det är reda pengar som gäller.
Sen om det enligt lagen ska vara avskrivning eller inte är svårt att säga, det styrs nog av villkoren i den där försäkringen/hämtgarantin som du pratar om.
40 % avdrag efter 1,5 år är kanske lite mycket? :) Annan elektronik är det väl typ 30% avdrag efter 2 år men det kanske är snabbare prisfall/prestandautveckling på laptoppar.

Postad 05 maj 2009 - 09:28

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Många i den här tråden skriver om vilka rättigheter man har mot försäljningsstället men hur står det till med rättigheter mot tillverkaren?

Du har inga rättigheter alls mot tillverkaren, bara mot den som sålt den till dig.

Postad 05 maj 2009 - 09:35

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Du har som konsumt 3 års reklamationsrätt men det innebär inte att säljaren måste åtgärda saker utan kostnad för dig som konsument under dessa 3 år (vilket man kan förledas att tro av din text). Efter de första 6 mån är det du som konsument som måste bevisa att felet har funnits där från början. De flesta tillverkare har dock mer generösa regler med t ex 1 års eller 2 års garanti.

Å andra sidan har konsumentverket (tror jag det var) sagt att bevisbördan på dig som konsument är relativt låg. Det skall i princip räcka att det är någon intern komponent som fallerat som du som användare i normalfallet inte kommer åt så skall det räknas som ett ursprungligt fel (om du inte öppnat och rotat i maskinen).

Postad 05 maj 2009 - 12:16

Valle_81
  • Valle_81
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Vad händer efter 3 år då? Är det att man måste stå för reparationskostnaderna själv?

jo det är nog ganska precis så

Postad 05 maj 2009 - 12:40

Valle_81
  • Valle_81
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Sorry, första inlägget och det är nåt som är lite halvjobbigt...

Köpte en Laptop på Lidl för nästan 9000.-med bl.a 2-års hämtgaranti i okt 07, har funkat kanon till 2 februari.
Men nu så äre katastrof!

Den har varit ivägskickad på rep 3ggr, bytt moderkort varje gång. Sista gången funkade den inte ens när jag packade upp den ur kartongen!!! Alltså trasig för 4:e gången.
De sista 3 månaderna har vi väl haft en fungerande data ca 2 veckor.

Nu är det tvist om hur man går vidare, jag hävdar en ny data alternativt alla pengar tillbaka. Targa, det är en sådan, erbjuder reparation eller 50% av nypriset, efter lite "gruff" kunde de sträcka sig till 60%.
Idag har jag tagit kontakt med Lidl direkt och "damen" jag pratade med tyckte att 60% var ett bra deal, men hon skulle prata vidare med sin chef.

Nu hör det till saken att vi inte har någon Konsumentvägledare i Hallstahammars kommun, så jag ringde och gruffade lite med våra politiker när jag ändå var på G, till föga nytta. De hänvisar till att man får söka information själv...

Är det någon som har en aning om det är rimligt med en avskrivning på 50% efter 1 år och 3 månader.
Har sökt på KO's sidor men inte lyckats se något om en avskrivning.

Hjälp!?
//Ch

här har du min mail konvo med konsumentrådgivare där vi tar upp s.k "nyttoavdrag":

Ditt_ärende: Hej!
> För drygt ett år sedan köpte jag en lcd tv från Netonnets lagerbutik för 10590kr.
> Ganska snart upptäckte jag fel på tvn,och fick den utbytt mot en annan. För lite över en vecka sedan upptäckte jag fel även hos denna tvn och fick lämna in den hos deras servicepartner här i Uppsala.
>
> Man konstaterade att felet inte gick att avhjälpa och de skickade ut en ny tv som skall vara framme på mån-tis. Problemet är att dom inte kan erbjuda mig en likadan tv, pga att den utgått ur deras sortiment. Den nya tvn som dom på eget bevåg skickat,faller mig inte alls i smaken design-mässigt. Detta var den avgörande faktorn till att jag köpte deras tv till att börja med,och nu vill de tvinga på mig en annan som inte alls tilltalar mig på samma sätt.
>
> Som jag förstått har säljaren rätt till avhjälpning eller omleverans minst två gånger, men i detta fallet har de valt omleverans i form av en annan modell.
> När jag åkte med tvn till butiken i stockholm, vägrade de låta mig häva köpet.De ville inte heller motivera varför. Deras chef ska ringa mig på måndag den 23 mars, för att ge mig svar på varför jag inte kan häva köpet.
> Men hur ligger det till egentligen?
> Vad är mina rättigheter i det här fallet?
>
> Och om dom nu går med på att häva köpet, kan jag tänka mig att de kommer att vilja betala tillbaks med sk. nyttoavdrag. Har jag då rätt att jämka detta genom att åberopa min rätt till ränta på beloppet dom har haft inne i över ett år? Och dessutom kommer jag att bli tvungen att köra dit igen, dvs två gånger med min bil. Tacksam för svar. Mvh/ Valle

Svar:
Hej
> Som du mycket riktigt skriver har företaget rätt till repareration alternativt omleverans för samma fel två till tre gånger. Vid omleverans ska produkten vara likvärdig dvs ungefär samma ålder, alla funktioner ska finnas mm. När det gäller design får man se från fall till fall. Vissa mindre skillnader i design får man nog som konsument acceptera.
>
> Vid en hävning av köpet har företaget rätt att göra ett nyttoavdrag för den nytta du haft av produkten. Du kan dock kräva skadestånd för de extra kostnader du haft på grund av felet, till exempel extra kostnader till och från butiken. Det ska i princip var kostnader som du kan styrka med kvitto. Du ska även i möjligaste mån försöka begränsa dina kostnader.
>
> Du har även rätt att kräva avkastningsränta på köpeskillingen från den dag du betalade till den dag du får pengarna åter. Avkastningsräntan är referensräntan + 2 %. Referensräntan är för närvarande 2 %.
>
> Med vänlig hälsning
> Konsument Uppsala
> Maria Hillver
> Konsumentrådgivare

Mitt Svar:
Hej,
Tack för svaret. Nu undrar jag dock hur mycket som är rimligt för dom att göra s.k nyttoavdrag?
Mvh/ Valle

Svar:
Hej

Om vi utgår från att TV:n ska hålla i 8 till 10 år är det rimligt att nyttoavdraget är cirka 1000 – 1400 kr per år ( inköpspriset delat med 10 respektive 8 )

Med vänlig hälsning

Konsument Uppsala

Maria Hillver

konsumentrådgivare

Personligen kan jag tänka mig att en välskött laptop (OBS! ej AMD processor) ska hålla en 5-9 år beroende på märke och kvalite. En Asus ska nog hålla ganska länge.
Så i ditt fall kan man kanske räkna nånstans mitt emellan. dvs 7 år. 9000/7= 1285kr nyttoavdrag
Du ska med andra ord ha MINST 7700kr, och då har jag inte ens räknat med dina bensinkostnader till och från butiken, och räntan på beloppet som du har rätt till. STÅ PÅ DIG!

Redigerat av Valle_81, 05 maj 2009 - 12:50.

Postad 05 maj 2009 - 12:44

Valle_81
  • Valle_81
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Ett gott råd: köp inte en LAPTOP ifrån Lidl :)

Postad 05 maj 2009 - 13:05

Valle_81
  • Valle_81
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Jo det är precis vad det innebär, du ska inte behöva stå för några utgifter whatsoever under de 3 åren. Visst bevisbördan ligger hos köparen efter 6mån, men i de flesta fall kan man utesluta handhavande fel (dvs har du tappat ps3 så kan du vara så säker på att det kommer att synas),och då finns bara ett alternativ kvar: nämligen ursprungligt fel och fel som uppstått trots "normal" användning. Och då faller ansvaret för produkten åter i säljarens knän.

Kort och gott: 1.du ska inte så för några utgifter såvida du inte själv orsakat felet, 2. har du inte tappat din ps3 från balkongen eller matat in den med digestive kex, så är det säljaren som står för kalaset

Redigerat av Valle_81, 05 maj 2009 - 13:06.

Postad 05 maj 2009 - 13:35

FreeeRevo
  • FreeeRevo
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tack Valle_81.

Känns skönt med lite stöd i svåra stunder...

Din brevväxling med Konsumentrådgivningen känns ganska nyttig! Nu har jag iaf en susning om vad jag skall strida för, och kunna räkna ut vad jag skall "bråka" om.

TACK än en gång!!

Postad 05 maj 2009 - 14:12

Valle_81
  • Valle_81
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Tack Valle_81.

Känns skönt med lite stöd i svåra stunder...

Din brevväxling med Konsumentrådgivningen känns ganska nyttig! Nu har jag iaf en susning om vad jag skall strida för, och kunna räkna ut vad jag skall "bråka" om.

TACK än en gång!!

de nada :) Lycka till!

Redigerat av Valle_81, 05 maj 2009 - 14:13.

Postad 06 maj 2009 - 10:00

daffy951
  • daffy951
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hur gör man om företaget man köpt något från gått i konkurs?

Postad 06 maj 2009 - 10:27

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Hur gör man om företaget man köpt något från gått i konkurs?

Det utses en konkursförvaltare och till denna vänder man sig som kund med sina fordringar.

Postad 21 maj 2009 - 21:00

turbotomi
  • turbotomi
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
i tisdags hade det gått över 50 dagar sedan jag skickade in min YLOD PS3 på service, igår fick jag nog.
Så jag skrev ett mail till siba och sa att jag var trött på att bara vänta på att servicetiden skulle bli uppskjuten ytterligare en gång. I mailet skrev jag också att jag tänker lämna över detta ärende till min lokala konsumentombudsman och låta dom sköta allt.... Och gissa vem som ringer till mig idag vid 12 tiden...
jo en pjäs från siba som säger att jag kan komma till butiken och plocka ut en ny 80gigare, en ny handkotroll, och två spel..... (tyvärr hade dom inte cod4)

men jag är glad, ;)

Postad 21 maj 2009 - 21:52

erik_90
  • erik_90
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Detta låter intressant!

Jag har ett nätaggregat som gick sönder efter 1,5 år. Försäljarens garantitid var på ett år.

Har jag fortfarande rätt till att få den reparerad?

För när jag läser på KO så låter det som om detta endast gäller när varan var felaktig från början.

Och hur ska jag bevisa detta för försäljaren på ett bra sätt, för jag tror det kan bli ganska svårt.

Tycker det låter lite för bra för att vara sant.

Postad 21 maj 2009 - 22:03

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0
Å andra sidan: Hur lång tid bör ett nätaggregat fungera? Om det går sönder efter 1,5 år tycker jag nästan att det är ett konstruktionsfel. Kolla med KO (nu kanske inte just den delen är så dyr att ersätta, så frågan är om det är värt att bråka om?).

Postad 21 maj 2009 - 22:27

erik_90
  • erik_90
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Å andra sidan: Hur lång tid bör ett nätaggregat fungera? Om det går sönder efter 1,5 år tycker jag nästan att det är ett konstruktionsfel. Kolla med KO (nu kanske inte just den delen är så dyr att ersätta, så frågan är om det är värt att bråka om?).

Så det är en tolkningsfråga? För då har man nog inte så stor chans.

nätagget kostade ju inte så mycket men det skulle vara bra att veta.

Postad 23 maj 2009 - 09:34

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Så det är en tolkningsfråga? För då har man nog inte så stor chans.

nätagget kostade ju inte så mycket men det skulle vara bra att veta.

Ett nätagg är ju en typisk sån pryl som inte går att göra handhavandefel på. Man kan ju liksom inte misshandla den, man kan bara antingen ha den ipluggad eller inte ipluggad. Så felet borde vara ursprungligt. Låter som otroligt kort livslängd med 1,5 år.

Postad 23 maj 2009 - 09:38

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0
Så tänkte jag också, Sir Duke. Enda sättet att göra handhavandefel skulle kanske vara om man har otroligt dammigt hemma?

Postad 23 maj 2009 - 15:07

erik_90
  • erik_90
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Men grejen är väl att det står på KO att lagen infattar brar sånt som det var fel på från början. Men det var ju inte "fel"
på den från början utan möjligtvis dålig kvalitet på komponenterna. Eller är det också inräknat som "fel"?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.