Bästa (In-ear)hörluren till ipod classic <2000kr
19 svar till detta ämne
Postad 06 May 2009 - 11:09
ak3r
-
ak3r
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Hej!
Tror ni Ipod classic är en tillräckligt bra källa för att driva te.x sennheiser hd650 och känna att 650:in är värd pengar?
Har Koss porta pro nu.
Eller finns det några någorlunda likvärdiga lurar som är mer portabla och har någorlunda likvärdig kvalite som lurar i 2000kr klassen?
Både Headphones och In-ear och vanliga snäckor.
Jag tro personligen inte att det räcker så jag undrar, vad ska man ha för (hörlurs)förstärkare till som är portabel och någorlunda liten och billig (500-1000kr).
Eller är Ipoden en så dålig källa så med en (hörlurs)förstärkare så blir det ändå inte så bra ändå, även fast du köper lite dyrare lurar.
Musik jag lyssnar på är bl.a:
Otis Redding, Queen, The beatles, Dive, Supertramp, Elvis Presley, Nils Eriksson, Sting (The police), Peter Gabriel (Genesis), ELO (Electric light orchestra), Johnny Cash & Simple Minds är väll dem jag lyssnar mest på.
Musik Jag INTE lyssnar på( i princip aldrig):
Olika sorters Metal, Dagens mainstream, Techno, & hårdrock.
Om detta kan ha någon inverkan på val av hörlurar.
Blev lite luddigt, men är väldigt tacksam för svar=)
MVH
Redigerat av ak3r, 09 May 2009 - 19:57.
Postad 06 May 2009 - 17:04
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10550 inlägg
HD 650 och hörlurar i den prisklassen är lite slöseri på en IPOD helt klart.
Ultrasone gör lurar med låg impedans dock många av dem är långt ifrån lättdrivna. Du får volymen men du gör dem inte rättvisa riktigt speciellt PRO serien då. Men du ska lyssna på mycket låg kvalitativa mp 3 filer gissar jag från ipoden så då skulle jag skippa dem. Ultrasone HFI-780 månne? Helst ska du ju ha en amp till dem. PICO en portabel DAC/AMP combo är ganska populär finns flera.
Postad 06 May 2009 - 17:12
ak3r
-
ak3r
-
Amatör
-
-
65 inlägg
HD 650 och hörlurar i den prisklassen är lite slöseri på en IPOD helt klart.
Ultrasone gör lurar med låg impedans dock många av dem är långt ifrån lättdrivna. Du får volymen men du gör dem inte rättvisa riktigt speciellt PRO serien då. Men du ska lyssna på mycket låg kvalitativa mp 3 filer gissar jag från ipoden så då skulle jag skippa dem. Ultrasone HFI-780 månne? Helst ska du ju ha en amp till dem. PICO en portabel DAC/AMP combo är ganska populär finns flera.
ska kolla upp produkterna du snackar om=) (skulle du kunna länka till förstärkaren(arna)?) Jo har ganska mycket lågkvalitativt (runt 320kps) Men har ganska mycket flac(Apple losseles) I princip alla artister jag lyssnar på mest (dem jag skrev i mitt inlägg ovanför) har jag i Losseles format
Redigerat av ak3r, 06 May 2009 - 17:32.
Postad 06 May 2009 - 17:20
Unregistered5ee49fef
-
Unregistered5ee49fef
-
Användare
-
-
194 inlägg
Ingen mening att skaffa ett par Sennheiser HD650 till din ipod, jag har testat till min ipod touch och det går verkligen inte att fylla ut dem ordentligt med endast en ipod.
Inte äns direkt ut från datorn med mitt creative x-fi fatal1ty kort klarade att ge dem rättvisa heller, körs numera via harmony design ear 90 eller direkt från marantzen
Postad 06 May 2009 - 17:36
ak3r
-
ak3r
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Ingen mening att skaffa ett par Sennheiser HD650 till din ipod, jag har testat till min ipod touch och det går verkligen inte att fylla ut dem ordentligt med endast en ipod.
Inte äns direkt ut från datorn med mitt creative x-fi fatal1ty kort klarade att ge dem rättvisa heller, körs numera via harmony design ear 90 eller direkt från marantzen 
Okey vad skulle du rekommendera för hörlurar som ipoden (och en portabel förstärkare i 0-1000kr klassen) kan göra någorlunda till sin rätt? För som det är nu nå sitter jag och försöker höra skillnad på APL (1000kps) med 192kps(sämsta jag hade) med en ipod classic och Koss porta pro, och jag hör liiite skillnad(placebo?). Är det jag som inte är tillräckligt bra på att höra skillnad, eller är det min "Utrustning" som är för bristande eller är det inspelninge(rippad från skiva) som inte är en så bra källa? Låten som spelas är Suspicious minds med Elvis.(Hade den redan i båda formaten på datorn)
Redigerat av ak3r, 06 May 2009 - 19:21.
Postad 06 May 2009 - 18:45
ak3r
-
ak3r
-
Amatör
-
-
65 inlägg
2x post
Redigerat av ak3r, 06 May 2009 - 19:21.
Postad 06 May 2009 - 19:00
Unregistered5ee49fef
-
Unregistered5ee49fef
-
Användare
-
-
194 inlägg
Just nu annvänder jag mig bara av en in-ear lur som heter så mycket som Shure E210, fast har även jag gått i tankarna på ordentlig lur men ändå smidig, har små sneglat lite på AKG lurarna just för att dom även är ganska estetiskt tilltalande att ha på sig.
Det där med protabel förstärkare är lite av ett mysterium, har kikat på det med, men utbudet för det i sverige verkar vara rätt dåligt.
Så om du hittar något intressant på den fronten får du gärna skriva.
Postad 07 May 2009 - 17:42
mape00
-
mape00
-
Användare
-
-
202 inlägg
För som det är nu nå sitter jag och försöker höra skillnad på APL (1000kps) med 192kps(sämsta jag hade) med en ipod classic och Koss porta pro, och jag hör liiite skillnad(placebo?).
Om du inte vet om du hör skillnad så är det sannolikt placebo. Själva definitionen på att höra skillnad är ju att man faktiskt hör skillnad, och då brukar man kunna vara ganska så säker... Men testa blint om du vill vara säker. (T.ex. kan du koda om mp3:n till APL och be en kompis slumpa en sekvens med ettor och nollor, säg 1001100101000, och sedan så är fil 1 lossless, fil 2 mp3, fil 3 mp3, fil 4 lossless, fil 5 lossless osv.) Att 320 kbps är lågkvalitativt är bullshit. Det är, om man använt en vettig encoder, långt över tröskeln för transparens för i princip alla. Folk som påstår att enbart lossless duger är generellt sett tomtar som köper ormolja och inte vågar göra blindtest eftersom de gillar att inbilla sig saker. Jag rekommenderar in-ear-lurar. Bra priser, bra isolering, väldigt portabelt, och man slipper generellt sett använda förstärkare (eller man kommer iaf. undan utan en alltför kraftfull sådan, t.ex. en FiiO eller liknande). De två jag skulle titta på i ditt fall är Phonak Audéo och Etymotic hf5. Båda är väldigt prisvärda och neutrala (hf5 är samma som ER-4P fast i ny, fräsch förpackning och Audéo har fått fin kritik och ska ha ungefär samma ljudsignatur). Med tanke på den musik du lyssnar på så tror jag att du skulle uppskatta dessa lurars korrekta återgivning och inte sakna den överdrivna bas och obefintliga diskant som många andra märken kör med för att låta mer spännande när man lyssnar på hip-hop och dunka-dunka...
Postad 07 May 2009 - 19:31
ak3r
-
ak3r
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Om du inte vet om du hör skillnad så är det sannolikt placebo. Själva definitionen på att höra skillnad är ju att man faktiskt hör skillnad, och då brukar man kunna vara ganska så säker... Men testa blint om du vill vara säker. (T.ex. kan du koda om mp3:n till APL och be en kompis slumpa en sekvens med ettor och nollor, säg 1001100101000, och sedan så är fil 1 lossless, fil 2 mp3, fil 3 mp3, fil 4 lossless, fil 5 lossless osv.)
Att 320 kbps är lågkvalitativt är bullshit. Det är, om man använt en vettig encoder, långt över tröskeln för transparens för i princip alla. Folk som påstår att enbart lossless duger är generellt sett tomtar som köper ormolja och inte vågar göra blindtest eftersom de gillar att inbilla sig saker.
Jag rekommenderar in-ear-lurar. Bra priser, bra isolering, väldigt portabelt, och man slipper generellt sett använda förstärkare (eller man kommer iaf. undan utan en alltför kraftfull sådan, t.ex. en FiiO eller liknande). De två jag skulle titta på i ditt fall är Phonak Audéo och Etymotic hf5. Båda är väldigt prisvärda och neutrala (hf5 är samma som ER-4P fast i ny, fräsch förpackning och Audéo har fått fin kritik och ska ha ungefär samma ljudsignatur).
Med tanke på den musik du lyssnar på så tror jag att du skulle uppskatta dessa lurars korrekta återgivning och inte sakna den överdrivna bas och obefintliga diskant som många andra märken kör med för att låta mer spännande när man lyssnar på hip-hop och dunka-dunka...
Det är sådana här svar man vill ha Tackar!!=) Gjorde ett sådant test du snackar om i foobar 2000 (ABX two tracks heter det) och det var riktigt svårt att höra någon skillnad(gjorde inte det) Etymotic hf5 verka nice, men Phonak Audéo verkar vara svårt att få tag i, går bara att köpa från företaget direkt`? men det kanske är bättre iof. Men har kollat på ''UE Super.fi 5 Pro'' vad tycker du om dem är de lika prisvärda som det andra 2 du snackar om? Har smala örongångar om det har någon inverkan på val av hörlur..
Redigerat av ak3r, 08 May 2009 - 13:48.
Postad 08 May 2009 - 23:01
ak3r
-
ak3r
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Ingen mer som har något tips eller svar på mina frågor?=)
Postad 09 May 2009 - 00:33
mape00
-
mape00
-
Användare
-
-
202 inlägg
Men har kollat på ''UE Super.fi 5 Pro'' vad tycker du om dem är de lika prisvärda som det andra 2 du snackar om?
Har smala örongångar om det har någon inverkan på val av hörlur..
Ety-lurarna är rätt så smala. Gillar du foam tips så bör Shure-olives (small) eller Comply (också small) funka perfekt. Rekommenderar Shure olives då de håller i evigheter medan Comply måste bytas ut ofta. Annars så skickar de med silikon-tri-flange, "baby blues" (tror iofs de finns i "frost" nu också) som är små och nätta. Super.fi 5 Pro är det säkert inget direkt fel på, men räkna med klart mindre neutralt och mer basigt discoljud än från Ety och Audéo. Jag vet inte nåt specifikt om just den modellen, men Triple.fi 10 eller vad de heter har många klagat på passformen på. De ska tydligen vara bökiga och passa väldigt dåligt med just smala hörselgångar. Audéo köps direkt från företaget ja, det har jag också för mig. Det är väl egentligen inget problem, eller? De finns ju inom EU också så man slipper ev. tull också...
Postad 09 May 2009 - 12:11
ak3r
-
ak3r
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Ety-lurarna är rätt så smala. Gillar du foam tips så bör Shure-olives (small) eller Comply (också small) funka perfekt. Rekommenderar Shure olives då de håller i evigheter medan Comply måste bytas ut ofta. Annars så skickar de med silikon-tri-flange, "baby blues" (tror iofs de finns i "frost" nu också) som är små och nätta.
Super.fi 5 Pro är det säkert inget direkt fel på, men räkna med klart mindre neutralt och mer basigt discoljud än från Ety och Audéo. Jag vet inte nåt specifikt om just den modellen, men Triple.fi 10 eller vad de heter har många klagat på passformen på. De ska tydligen vara bökiga och passa väldigt dåligt med just smala hörselgångar.
Audéo köps direkt från företaget ja, det har jag också för mig. Det är väl egentligen inget problem, eller? De finns ju inom EU också så man slipper ev. tull också...
Okej, har kollat lite tester och sådant och Ety-lurarna verka ligga i topp jämt. Men hur är det med basen i dem, det är inte för lite bas? alltså om man skulle lyssna på en låt med tex Peter Gabriel så är det ganska tungt sound i vissa låtar som man vill ha lite bas i. Alltså det blir inte som att man lyssnar och tänker "Här saknas basen"? Varför jag inte är så sugen på att köpa utomlands är hur det blir med garanti och sådana frågor. Tack för att du tar dig tid och hjälpa! Men efter att ha läst lite mer tester om Audéo så blev jag sugen på dem, någon hade skrivit en recension att han tyckte dem var bättre är UE Super.fi. 5pro. Så här skrev han I've bought Audeo recently. And what can I say... They are just the best earphones I've ever heard. To compare with my UE super.fi 5Pro: Audeo has deeper bass, better controlled and better quality. They are more detailed, treble and mids are just amazing. Soundstage is also better. So in a word super.fi5pro lost competition at the begining. I've also compared them to Harman Kardon 730HD and the Phonak's are just the best. I've heard many of IEM's like UM1, ER6i, even LiveWires T1 - they're no competition for the Audeo PFE 112. In my opinion they sound best with D2. But iPod is also a good source. Audeo's are worth buying!
OBS: Vet du några affärer som är bra att beställa Audéo på?? Verkar inte fungera att beställa igenom dem direkt!(går bara att beställa om man bor i US eller Canada) Finns det någon "authorized retailer" som man kan köpa från inom EU som skickar till Sverige? -------- Inga andra som har några tips eller synpunkter på andra lurar??
Redigerat av ak3r, 09 May 2009 - 15:57.
Postad 09 May 2009 - 16:48
mape00
-
mape00
-
Användare
-
-
202 inlägg
Okej, har kollat lite tester och sådant och Ety-lurarna verka ligga i topp jämt. Men hur är det med basen i dem, det är inte för lite bas? alltså om man skulle lyssna på en låt med tex Peter Gabriel så är det ganska tungt sound i vissa låtar som man vill ha lite bas i. Alltså det blir inte som att man lyssnar och tänker "Här saknas basen"?
Nej om du jämför med studiomonitorer så har faktiskt etysarna (utom ER-4S och ER-4B vilka är designade för att låta ungefär lika platta som studiomonitorer) något överdriven bas. Grejen är bara den att folk i dag har rätt så skeva referenser. Om man lyssnat i flera år med Porta Pro så kommer man nautrligtvis vänja sig vid den onaturliga mängden bas och tycka att etysar låter som en klockradio. Ett annat "problem" som ofta ställer till det är att man måste få bra försegling ("seal") för att få bra bas och ljud överhuvudtaget. Köper man Shure Olives eller Comply-tips så brukar inte detta vara något problem. Eller om man trycker in silikon-tipsen tillräckligt djupt (typ en halv centimeter från hjärnan  ). Viss sorts musik är uppenbarligen producerad med tanke på att folk lyssnar med basiga lurar och högtalare. T.ex. hip-hop. I detta fall har jag en väldigt enkel lösning: jag aktiverar bass bost på min FiiO-förstärkare eller på mp3-spelaren. TATAAAA! Att göra tvärtom, att köpa en hörlur med "för mycket" bas och sedan EQ:a ner den för att få dem att låta mer neutrala går förståss till viss del också, men det är mycket, mycket svårare och känns bakvänt. Audéosarna är designade på ungefär samma sätt som etysarna, men de har fördelen att man kan byta filter på dem för att få lite extra bas. Det låter riktigt nice tycker jag... Varför jag inte är så sugen på att köpa utomlands är hur det blir med garanti och sådana frågor.
Det är inte officiellt, men etymotic har sukt bra customer service. Det är vardagsmat att de ersätter lurar som ligger utanför garantiperioden utan frågor och liknande grejer. De bryr sig verkligen om sina kunder. Pajar lurarna så måste de ändå på ett eller annat sätt skickas till reparatörerna i USA och då spelar det ingen större roll för väntetid om de är köpta i Sverige. Och även om lurarna inte omfattas av garantin så brukar "reparation" (de tar emot dina skadade lurar, kasserar dem och skickar dig ett par nya) mindre än ett par nya lurar. OBS: Vet du några affärer som är bra att beställa Audéo på?? Verkar inte fungera att beställa igenom dem direkt!(går bara att beställa om man bor i US eller Canada) Finns det någon "authorized retailer" som man kan köpa från inom EU som skickar till Sverige? http://www.pfe.audeo...m/store-locatorTesta att maila tyskarna och den europeiska distributören och fråga var de rekommenderar dig att köpa lurarna. De borde veta.
Redigerat av mape00, 09 May 2009 - 16:50.
Postad 09 May 2009 - 17:09
ak3r
-
ak3r
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Etymotic Hörlurar hf5 går ju att köpa på webhallen så de är ju lättare än att försöka köpa audéo ifrån annat EU land.
Men det två VS varandra, vilka skulle du ha valt då?
Vad man sett på bilder så verkar Etymotic Hörlurar hf5 stå ut ganska mycket.. Men du kanske har sett dem och har en annan uppfattning?
Postad 09 May 2009 - 20:37
mape00
-
mape00
-
Användare
-
-
202 inlägg
Men det två VS varandra, vilka skulle du ha valt då? Vad man sett på bilder så verkar Etymotic Hörlurar hf5 stå ut ganska mycket.. Men du kanske har sett dem och har en annan uppfattning?
hf5 ska ha ungefär samma formfaktor som ER-4 (de jag har) och visst, man kan få dem att sticka ut, men då har man garanterat inte tryckt in dem tillräckligt djupt. Såhär ska de sitta om man trycker in dem tillräckligt: http://the-gadgeteer...motic_hf5-7.jpgVilken jag hade valt, det är en svår fråga. Sannolikt Audéo eftersom de är over-the-ear (fattar inte varför inte etymotic hoppat på det än) och att de har två olika filter som ändrar ljudkaraktären något. (Iofs. kan man använda impedansadapter, 75 Ohm i serie, med dessa etys och få exakt samma ljud som "ER-4S".) Nackdelen med Audéo är att de vad jag vet inte har samma goda rykte som etymotic när det gäller reparationer och customer service och att det alltid finns barnsjukdomar med nya produkter. Nu är iofs. hf5 en ny produkt också, men man ska nog egentligen se dem som en vidareutvecklad, mer ipod-anpassad ER-4P (bl.a. är det ju inte vinklad kontakt längre, vilket jag iofs. tycker är sämre.)
Postad 09 May 2009 - 21:56
ak3r
-
ak3r
-
Amatör
-
-
65 inlägg
hf5 ska ha ungefär samma formfaktor som ER-4 (de jag har) och visst, man kan få dem att sticka ut, men då har man garanterat inte tryckt in dem tillräckligt djupt. Såhär ska de sitta om man trycker in dem tillräckligt: http://the-gadgeteer...motic_hf5-7.jpg
Vilken jag hade valt, det är en svår fråga. Sannolikt Audéo eftersom de är over-the-ear (fattar inte varför inte etymotic hoppat på det än) och att de har två olika filter som ändrar ljudkaraktären något. (Iofs. kan man använda impedansadapter, 75 Ohm i serie, med dessa etys och få exakt samma ljud som "ER-4S".) Nackdelen med Audéo är att de vad jag vet inte har samma goda rykte som etymotic när det gäller reparationer och customer service och att det alltid finns barnsjukdomar med nya produkter. Nu är iofs. hf5 en ny produkt också, men man ska nog egentligen se dem som en vidareutvecklad, mer ipod-anpassad ER-4P (bl.a. är det ju inte vinklad kontakt längre, vilket jag iofs. tycker är sämre.)
Okey, det var inte så utstickande som man kunde tro:P Audéo verkar nice, blir kanske att köpa dem från Ebay eller något liknande. Såg att en säljare som vad med på phonaks återförsäljar lista sålde där. Men hf5 verkar också nice och det går att köpa från webhallen. Svårt val:P Det ända jag är rädd för(har ingen erfarenhet av in-ear lurar i den här prisklassen) är att när ni(du) säger att det inte är så kraft i basen.. menar ni(du) att i vanliga låtar, inte hipphopp, techno och sådan när det kommer en bit där basen ska ge ett bra tryck(tänk typ afrikanska "bas"trummor), saknas?(blev lite flummigt, men hoppas du förstår någorlunda vad jag menar. Har du hört tex låten Man on the moon/wonderland med Nils lofgren? den blir inte burkig eller platt med dessa 2 lurar, utan mer färgat och varmt?(Dum fråga säkert, men inga frågor inga svar=)) Eller soul musik, den blir inte för neutralt eller vad man ska säga. MVH
Redigerat av ak3r, 09 May 2009 - 22:02.
Postad 09 May 2009 - 23:21
mape00
-
mape00
-
Användare
-
-
202 inlägg
Det ända jag är rädd för(har ingen erfarenhet av in-ear lurar i den här prisklassen) är att när ni(du) säger att det inte är så kraft i basen.. menar ni(du) att i vanliga låtar, inte hipphopp, techno och sådan när det kommer en bit där basen ska ge ett bra tryck(tänk typ afrikanska "bas"trummor), saknas?(blev lite flummigt, men hoppas du förstår någorlunda vad jag menar.
Kortfattat: Jag tycker absolut inte det. Min högst personliga åsikt är att folk som säger att etys "saknar bas" antingen misslyckats fullständigt med att få in dem i öronen eller har helt skeva referenser. Om man upplever att det "saknas bas" så har alla spelare och många förstärkare bass boost och det är inga problem att få fet bas om man vill. Dock kommer IEM:s aldrig att flytta samma volymer luft som större lurar och högtalare och ge samma "fysiska impact". Det kommer liksom inte att skaka i huvudet. Är sånt jätteviktigt så kanske det är bättre att titta på större lurar eller IEM:er med flera drivers, typ shure SE530 som har två små subwoofer-drivers i sig. De ligger å andra sidan utanför ditt prisintervall. Har du hört tex låten Man on the moon/wonderland med Nils lofgren? den blir inte burkig eller platt med dessa 2 lurar, utan mer färgat och varmt?(Dum fråga säkert, men inga frågor inga svar=)) Eller soul musik, den blir inte för neutralt eller vad man ska säga.
Nu använder du fyra rätt flummiga och extremt värdeladdade ord som jag inte vet hur jag ska tolka riktigt... Färgat och varmt är nog iaf. det sista epitetet någon skulle haka på etymotic. De är inga hokus-pokus-lurar som förvränger ljudet på perversa sätt så att det mera ska tilltala massorna, typ grado. Analytiska och oförlåtande är nog vad folk vanligen kallar etys. Oftast i negativ bemärkelse, som om dåliga lurar och dåliga inspelningar på nåt sätt skulle ta ut varandra. (En av de mest idiotiska hi-fi-myterna någonsin i mitt tycke.) Jag skulle säga att de helt enkelt är väldigt precisa och återger vad som finns utan krusiduller. Det är absolut inte snack om att basen saknas: den finns där, ända ner till 20 Hz och under, dippar aldrig någonsin under resten av frekvenserna, och i fallet hf5 och er-4p är den dessutom något överdriven. Om du med "platt" menar platt frekvensåtergivning så gör etymotic de plattaste lurarna du finner, möjligen undantaget elektrostater. Om du med platt menar burkigt och tråkigt så är etys rena motsatsen. Välproducerad musik som inte är söndermanglad i studion, t.ex. Nils Löfgrens som du tog upp, låter kort och gott fantastiskt. Lyssnade precis på de två låtarna du tog upp och jag tycker inte att de var speciellt bastunga. Jag skulle i varje fall aldrig få för mig att skruva upp basen för att få extra "omph" i just de där två låtarna. Å andra sidan gillar jag en del hip hop så min uppfattning om vad som är mycket bas kanske skiljer sig lite från din. Varmt vet jag inte om de låter heller. Det är rätt bra mängder diskant i den där gitarren. Jag vet inte riktigt, jag tycker i varje fall att det låter riktigt ###### bra. Det är en fråga om personliga preferenser i slutändan, och ofta gillar man vad man vänjer sig vid. Men man ska tänka på att Etymotic liksom Phonak har en vettig designfilosofi baserad på vetenskap. Så man får iaf. inte helt tokiga referenser om man vänjer sig vid detta naturliga sound. :-)
Postad 10 May 2009 - 10:47
ak3r
-
ak3r
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Kortfattat: Jag tycker absolut inte det. Min högst personliga åsikt är att folk som säger att etys "saknar bas" antingen misslyckats fullständigt med att få in dem i öronen eller har helt skeva referenser. Om man upplever att det "saknas bas" så har alla spelare och många förstärkare bass boost och det är inga problem att få fet bas om man vill. Dock kommer IEM:s aldrig att flytta samma volymer luft som större lurar och högtalare och ge samma "fysiska impact". Det kommer liksom inte att skaka i huvudet. Är sånt jätteviktigt så kanske det är bättre att titta på större lurar eller IEM:er med flera drivers, typ shure SE530 som har två små subwoofer-drivers i sig. De ligger å andra sidan utanför ditt prisintervall.
Nu använder du fyra rätt flummiga och extremt värdeladdade ord som jag inte vet hur jag ska tolka riktigt... Färgat och varmt är nog iaf. det sista epitetet någon skulle haka på etymotic. De är inga hokus-pokus-lurar som förvränger ljudet på perversa sätt så att det mera ska tilltala massorna, typ grado. Analytiska och oförlåtande är nog vad folk vanligen kallar etys. Oftast i negativ bemärkelse, som om dåliga lurar och dåliga inspelningar på nåt sätt skulle ta ut varandra. (En av de mest idiotiska hi-fi-myterna någonsin i mitt tycke.)
Jag skulle säga att de helt enkelt är väldigt precisa och återger vad som finns utan krusiduller. Det är absolut inte snack om att basen saknas: den finns där, ända ner till 20 Hz och under, dippar aldrig någonsin under resten av frekvenserna, och i fallet hf5 och er-4p är den dessutom något överdriven.
Om du med "platt" menar platt frekvensåtergivning så gör etymotic de plattaste lurarna du finner, möjligen undantaget elektrostater. Om du med platt menar burkigt och tråkigt så är etys rena motsatsen. Välproducerad musik som inte är söndermanglad i studion, t.ex. Nils Löfgrens som du tog upp, låter kort och gott fantastiskt.
Lyssnade precis på de två låtarna du tog upp och jag tycker inte att de var speciellt bastunga. Jag skulle i varje fall aldrig få för mig att skruva upp basen för att få extra "omph" i just de där två låtarna. Å andra sidan gillar jag en del hip hop så min uppfattning om vad som är mycket bas kanske skiljer sig lite från din. Varmt vet jag inte om de låter heller. Det är rätt bra mängder diskant i den där gitarren. Jag vet inte riktigt, jag tycker i varje fall att det låter riktigt ###### bra.
Det är en fråga om personliga preferenser i slutändan, och ofta gillar man vad man vänjer sig vid. Men man ska tänka på att Etymotic liksom Phonak har en vettig designfilosofi baserad på vetenskap. Så man får iaf. inte helt tokiga referenser om man vänjer sig vid detta naturliga sound. :-)
Tack som F*N för detta=)!! Var det jag precis ville ha svar på! Jo det 2 låtarna med nils lofgren är inte basiga, men det jag undrade var att det inte tog bort den basen som nils vill ska finnas i låten(och det svarade du på=)) Jag vill ha ett rent och klart ljud.. och det verkar dessa 2 lurar ge. Tack! MVH
Postad 11 June 2009 - 21:48
Boss_time
-
Boss_time
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Du kanske redan har bestämt dig och köpt lurar, annars vill jag bara pytsa in mina 2cent för phonak-lurarna. Köpte dem i våras, ägde tidigare ett par etymotic er-6 och det tog inte många dagar innan jag sålt mina etymotics, så stor var skillnaden. Jag köpte phonaksen från http://www.revear-shop.de/ och kan rekommendera dem. Jag pratar inte ett ord tyska och genomförde köpet lätt ändå, mycket trevlig personal och snabba på emailen (svarar på engelska alltså). Lite luriga betalningsinstruktioner först men det löste sig lätt med babelfish! De skickade dessutom med ett litet vykort där de försökt sig på svenska och önskade mig "lycka till och stor njutning med lurarna" eller något åt det hållet, lite töntigt men ändå roligt att få..
Postad 12 June 2009 - 07:21
mstrand
-
mstrand
-
Användare
-
-
119 inlägg
Kan du stäcka din budget lite? Jag fick mina Sennheiser IE8 häromdagen och det är väldigt bra. Hade ett par Ety ER-6 innan, och IE8:orna är ett stort lyft jämfört med dem. Köpte mina för 2300kr på Mediamarkt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Hörlurar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|