Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalartips

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 May 2009 - 08:22

Alkonaut
  • Alkonaut
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej,

Tänkte bygga lite nytt ljud och letar ett par små frånthögtalare.

Förutsättningarna är som följer:
- rummet är relativt litet, men man kan ju flytta till nåt större snart
- jag vill inte ha stora golvhögtalare
- de ska användas mestadels till film/tv, men jag vill kunna lyssna på musik också.
- Helst vill jag ha vägghängda högtalare, men annars normala bokhyllehögtalare.
- budgeten är c.a. 5-6000 för ett par, kan tänka mig att sträcka mig lite längre för nåt riktigt passande...
- de ska köras med nån form av ny a/v receiver, t.ex. onkyo 607, el liknande.

Mitt resonemang såhär långt är såhär:
- För att det ska vara skalbart till ett större rum och/eller högre kvalitet så vill jag att det ska finnas större högtalare i samma serie. T.ex. att man flyttar de jag köper nu till bakhögtalare, och köper nya frontar av större modell. Alltså, gärna nåt större märke med en större serie högtalare. Det ska alltså bli ett 5.1 i framtiden, men tänkte först köpa ett 2.0 (alt. 2.1).
- Då man ska lyssna på musik så vill man helst undvika att använda sub, dvs. de jag vill ha nu måste ha hyfsat bra omfång, t.ex. från 50Hz, -3dB (eller? vad duger?)

Har kollat lite på Dali, kef, klipsch, B&W, och det finns ju helt klart alternativ i bokhylleklassen som verkar uppfylla ljudkraven. Däremot har de oftast rätt tråkig och ljupt format, så att de nästan bara verkar passa på stativ (och då har man inte vunnit nåt jmf. med golvare...). Har kollat lite på "platt-tv-högtalare", men har svårt att hitta nåt som har ambition att funka som stereohögtare för musik (det är ett svårt problem att lösa inser jag ju). Dali har en center som kan klara det https://www.prisjakt...p?e_id=62152132
Men det känns lite som att det är "mindre för pengarna" än man får om man köper nåt traditionellt, som t.ex. ett par vanliga bokhyllehögtalare i samma kategori?

Tacksam för tips

Postad 14 May 2009 - 09:21

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Danska System Audio gör snygga kvalitetshögtalare till överkomliga priser. Nedan länkas till en stativare, som säljs för 4490 paret, normalpris 6000. Går att använda som front, center och surround (enda skillnaden när man beställer den som center är att grillens SA-logga är liggande). Hur cleana som helst i vit satin-utförande! System Audio brukar demas tillsammans med elektronik från Primare och detta låter fantastiskt bra!

https://www.prisjakt...ukt.php?p=29654

Postad 14 May 2009 - 10:20

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Xtz 99.25/26 är ett bra alternativ :P Finns även golvaren 99.36 i serien. Mycket omtyckta högtalare minst sagt

Postad 14 May 2009 - 11:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
dem gånger jag hört system audio så har det låtit hårt och disstat utan någon öppenhet och kännsla... :P
så dem e jag väldigt skeptisk mot...

Postad 14 May 2009 - 11:33

Wenner69
  • Wenner69
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Dali Ikon onWall är bra högtalare med möjlighet att hänga direkt på väggen. Efter det kan du bygga på med nya frontare och flytta bak dem vid behov. Kolla in mitt galleri får du se hur jag har dem fästa

Postad 14 May 2009 - 13:28

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

dem gånger jag hört system audio så har det låtit hårt och disstat utan någon öppenhet och kännsla... :P
så dem e jag väldigt skeptisk mot...

Tyckte de lät mycket bra på Sheraton-mässan. Någon hårhet eller hörbar dist kunde inte förnimmas. Däremot är de snarare slanka och neutrala än fylliga och varma.

Postad 14 May 2009 - 13:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Tyckte de lät mycket bra på Sheraton-mässan. Någon hårhet eller hörbar dist kunde inte förnimmas. Däremot är de snarare slanka och neutrala än fylliga och varma.

Jag tyckte det lät skit på den mässan, det jag hörde av dem.... :D

Bara att åter igen konstatera våran otroligt skilda smak, Bensnake :P

Postad 14 May 2009 - 14:35

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag tyckte det lät skit på den mässan, det jag hörde av dem.... :D

Bara att åter igen konstatera våran otroligt skilda smak, Bensnake :P

De låter ju inte som AV med rör, men bra ljud för att levereras från transistorstärkare, tyckte jag. Otroligt skilda smak? Fanken, då kanske jag inte gillar Ino... :wub:

Postad 14 May 2009 - 14:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

De låter ju inte som AV med rör, men bra ljud för att levereras från transistorstärkare, tyckte jag. Otroligt skilda smak? Fanken, då kanske jag inte gillar Ino... :wub:

haha, du och dina rör.... :D
du tyckte dem lät bra på mässan och det va med transistorer, men jag tyckte det lät jätte dåligt (kanske jag som är oventande rör frälst... :P och har slutat gilla Transistorer)

Ino gillar alla och alla gillar Ino !

Jag gillar dem, grannen gillar dem, Hunden gillar dem, Ja till och med Gud! gillar dem så bra är dom! :D

Redigerat av DVD-ai, 14 May 2009 - 14:50.

Postad 15 May 2009 - 15:50

Alkonaut
  • Alkonaut
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tack för tipsen

vad tror ni om dali lektor W2 vs. canton chrono 501? de är ju liknande i design, men canton går hitta snorbilligt i tyskland...

Postad 16 May 2009 - 10:13

Unregistered1441
  • Unregistered1441
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
du har inte lust att köpa mina 685or i svart utförande (kolla galleriet) för 4500:- är endast 6 månader gamla och utan minsta skavank!

Postad 17 May 2009 - 11:30

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Jag var nyss på mediamarkt i ett annat ärende och råkade springa på ett par riktigt slanka och snygga högtalare, anledningen till att jag ens noterade dom var att dom var så nätta och att jag var - helt - säker på att det inte var just dom som spelade, vart var subben? - Det fanns ingen.
Snacka om bredspridande, öppet ljud och en bra bas som jag aldrig hört i såpass små högtalare, eller inte ens alla markant större utan sub.
Ett nytt märke från Danmark tror jag det var, "Soundstrike" eller nåt i den stilen, 6000,- paret och då i röd blank lack med svarta detaljer. Grymt snygga, fanns vita också.
Det var verkligen ingenting som skvallrade om det fantastiska ljudet och prislappens få nollor i relation.
Fantastiska högtalare.
Dessutom fanns en riktigt bra sub och surroundare till serien, jag testade med subben i ett annat rum, fantastisk ljudbild. Vem som helst skulle lätt kunna leva med ett sånt 2.1 (eller 2.0!) system på alla plan!
Vågar jag nästan påstå...

EDIT: Scansonic - S - serien är det som jag menar, 6 lock på mediamarkt, 7 på andra ställen, otroligt stort "tummen upp" av Robert - 5 smurfar plus 1 (av 5) för omöjligheten i prestationen.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 03 November 2009 - 02:27.

Postad 19 May 2009 - 12:58

bbking
  • bbking
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej,
Har du kollat QLN eller DLS. Bra ljud billig penning.
Annars låter SA kanon och som sagt kör de ju lite driver just nu.
XTZ 99.26 White är ju sjukt snygga och mycket bra till priset
bb

Postad 03 November 2009 - 09:26

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0
Wharfedale Diamond 10 har fått kanonkritik av What HiFi. Skulle definitivt kolla upp dom. Riktigt snygga också.

Postad 03 November 2009 - 10:43

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0

Wharfedale Diamond 10 har fått kanonkritik av What HiFi. Skulle definitivt kolla upp dom. Riktigt snygga också.

Trådskaparens senaste inlägg är postat den: May 15 2009, 15:50 hehe ;) Hoppas att han hittat högtalare vid de här laget!

Postad 03 November 2009 - 10:45

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Trådskaparens senaste inlägg är postat den: May 15 2009, 15:50 hehe ;) Hoppas att han hittat högtalare vid de här laget!

Argh, suck. Skulle uppmärksammat det. Fattar inte varför personen över mig drog upp gammal tråd..

Postad 03 November 2009 - 10:53

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Necrothreadofil? ;)

Postad 03 November 2009 - 15:46

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0

Hej,
Har du kollat QLN eller DLS. Bra ljud billig penning.
Annars låter SA kanon och som sagt kör de ju lite driver just nu.
XTZ 99.26 White är ju sjukt snygga och mycket bra till priset
bb

Argh, suck. Skulle uppmärksammat det. Fattar inte varför personen över mig drog upp gammal tråd..

Haha skyll på de du :) Fortfarande "may 19 2009"

Redigerat av nixlaz, 03 November 2009 - 15:48.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.