Hur bygga gigabitnätverk i lgh
15 svar till detta ämne
Postad 24 May 2009 - 22:59
Peter33
-
Peter33
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Vill installera ett nätverk i min lägenhet med fasta nätverksuttag i alla rum. Tanken är att ha en bredbandsuppoppling, filserver, multimedia server med film, musik etc som ska vara åtkomlig från hela lägenheten. Vill ha det hyfsat framtidssäkert och att det klarar att streama HDTV etc. Kunde ju också vara praktiskt att kunna använda nätverket även för vanlig telefoni.
Är inte så hemma på detta med nätverk så jag hoppas på lite hjälp.
Tänkte mig ett gigabit nätverk med cat 6 kablar, det borde väl räcka till?
Vilken hårdvara behövs? Kablar, uttag, patchpanel?, gigabitswitch, router etc?
Vad används en sk patchpanel till? Hur skiljer den sig från en switch? Behöver man båda två?
Hur drar man kablarna? Jag gissar att man drar en kabel från patchpanelen till varje uttag eller kan man seriekoppla på något vis?
Nästan alla väggar i lägenheten är betong så det är svårt med kabeldragning. Hade tänkt skaffa någon form av kabelkanal istället för en vanlig golvlist och dra kablarna där. Ska man ha en separat kabel till varje uttag så blir det ju rätt mycket kablar (ska också kunna dra antenn kablar, HDMI, ljud etc i kabelkanalerna) så då blir det väl rätt stora kabelkanaler.
Hur kopplar man ihop allting?
Postad 25 May 2009 - 05:50
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Patchpanel innehåller ingen egen hårdvara utan kopplar bara ihop sladdar på ett bra och enkelt sätt. Uttag är ju alltid snyggt att sätta upp på väggen istället för att ha kablar liggande precis överallt.
Du skall satsa på en router om du inte har lika många eller mindre datorer än vad routern har portar, eller router + switch om du har fler.
Jag kör switch + router för jag orkade inte köpa en Gigabitrouter så jag kör gigabitswitch som sedan sitter mot routern.
Kolla på kabellister som du kan byta ut dina befintliga golvlister mot, och sen är det bara att ta fram stora borrmaskinen.
Postad 25 May 2009 - 12:18
tyve
-
tyve
-
Veteran
-
-
1618 inlägg
Bauhaus har snygga lister som det går att gömma kablar bakom.
Postad 25 May 2009 - 14:24
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Finns en hel del matnyttigt i Nätverksskolan på byggahus.se samt tillhörande kommentarstråd.Mycket i ovanstående trådar gäller av förklarliga skäl mest för nyproduktion, men där finns även mycket allmängiltig information om att bygga nät hemma.
Postad 25 May 2009 - 18:39
Peter33
-
Peter33
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Patchpanel innehåller ingen egen hårdvara utan kopplar bara ihop sladdar på ett bra och enkelt sätt. Uttag är ju alltid snyggt att sätta upp på väggen istället för att ha kablar liggande precis överallt.
Du skall satsa på en router om du inte har lika många eller mindre datorer än vad routern har portar, eller router + switch om du har fler.
Jag kör switch + router för jag orkade inte köpa en Gigabitrouter så jag kör gigabitswitch som sedan sitter mot routern.
Kolla på kabellister som du kan byta ut dina befintliga golvlister mot, och sen är det bara att ta fram stora borrmaskinen.
Tackar för infon. Jag förstår fortfarande inte riktigt syftet med en patchpanel, skulle man inte lika gärna bara kunna ha en switch som kopplar ihop de olika delarna? Förmodligen kommer jag att köra på både router och switch, fasta vägguttag samt ngn form av kabelkanaler. Frågan är om man också ska ha en patchpanel och hur jag ska dra kablarna (en från varje uttag till en patchpanel eller switch eller?)? Och hur man kopplar ihop allt på bästa sätt. tyve: Ja jag har kollat lite på kabelkanalerna i plast på Bauhaus, de är rätt snygga och de större rymmer ju mycket. En nackdel är att de är rätt tjocka/djupa så det kan ställa till problem om man planerar att ha bokhyllor eller andra möbler direkt mot väggen. Har även tittat på kanallistens lister i trä som är intressanta, men det är tveksamt om det finns tillräckligt utrymme för alla kablar  , samt att det blir rätt dyrt. alfista: tack för tipset, var in och kollade fanns en del bra info där.
Postad 25 May 2009 - 19:30
pki
-
pki
-
Användare
-
-
102 inlägg
Har inte mycket att tillföra egentligen. Men kom ihåg då jag bodde hemma. Då hade vi denna produkt hemma. Kanske är vad du söker, kan alltid ge idéer iallafall http://www.schneider...r...0&BrandID=3
Postad 25 May 2009 - 19:35
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Tackar för infon. Jag förstår fortfarande inte riktigt syftet med en patchpanel, skulle man inte lika gärna bara kunna ha en switch som kopplar ihop de olika delarna?
Förmodligen kommer jag att köra på både router och switch, fasta vägguttag samt ngn form av kabelkanaler. Frågan är om man också ska ha en patchpanel och hur jag ska dra kablarna (en från varje uttag till en patchpanel eller switch eller?)? Och hur man kopplar ihop allt på bästa sätt.
tyve: Ja jag har kollat lite på kabelkanalerna i plast på Bauhaus, de är rätt snygga och de större rymmer ju mycket. En nackdel är att de är rätt tjocka/djupa så det kan ställa till problem om man planerar att ha bokhyllor eller andra möbler direkt mot väggen. Har även tittat på kanallistens lister i trä som är intressanta, men det är tveksamt om det finns tillräckligt utrymme för alla kablar , samt att det blir rätt dyrt.
alfista: tack för tipset, var in och kollade fanns en del bra info där.
En patchpanel fungerar bara som en förlängning av portarna i switchen, jag tycker att du skippar det och bara kopplar direkt i switchen, du lär ändå inte ha så många portar att hålla reda på. Fasta vägguttag känns jäkligt onödigt när du inte ska dra genom väggarna, jag har kabelkanaler som går fram till datorn/apparaten som behöver kopplas in i nätverket, betydligt enklare att flytta om du bestämmer dig för att möblera om. Jag har kopplat: Internet -> Router -> Switch - Server/HTPC/PS3/Arbetsdator/Speldator. Har en bra Gbit-router men jag använder bara en port som går till switchen och låter den koppla ihop alla enheter.
Postad 25 May 2009 - 20:55
allstars
-
allstars
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
I min nya lägenhet (som byggs nu) tänkte jag ha en patchpanel för att särskilja olika användningsområden av nätverkskablar, då en skall användas för digital-tv och det är rätt bra, anser jag, att märka upp vilket koppling som går vart (kök, sovrum, skrivbord, digital-tv, mediacenter1, mediacenter2, ip-telefon)
Postad 26 May 2009 - 05:36
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Det är väl snarare så att man på ett smidigt sätt kan få välja vilken tjänst du vill ha i vilket jack...
Postad 26 May 2009 - 08:47
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
En patchpanel fungerar bara som en förlängning av portarna i switchen, jag tycker att du skippar det och bara kopplar direkt i switchen, du lär ändå inte ha så många portar att hålla reda på.
Nej, så används patchpaneler sällan, i hemmanätverk vill jag säga att man i praktiskt taget aldrig använder patchpaneler på det viset. Till patchpanelen ansluter man installationskablar från de olika uttagen i bostaden. Därifrån drar man patchkablar till switch el dyl. Fasta vägguttag känns jäkligt onödigt när du inte ska dra genom väggarna, jag har kabelkanaler som går fram till datorn/apparaten som behöver kopplas in i nätverket, betydligt enklare att flytta om du bestämmer dig för att möblera om.
Att köpa färdigkontakterade kablar och dra från switch till de platser där de behövs kan i vissa fall vara ett smidigt sätt att bygga. Inget strul med kabelskalning, kroneverktyg eller specialtänger. För att slippa problem med glapp skall man dock se upp med att vara för påhittig med att blanda byggsätt. För fasta uttag (på vägg eller i patchpanel) används en typ av kabel, för lösa sladdar skall man ha en annan typ. Börjar man mixa så ökar risken för problem.
Postad 26 May 2009 - 13:17
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Nej, så används patchpaneler sällan, i hemmanätverk vill jag säga att man i praktiskt taget aldrig använder patchpaneler på det viset. Till patchpanelen ansluter man installationskablar från de olika uttagen i bostaden. Därifrån drar man patchkablar till switch el dyl.
Ja men det är väl ändå en förlängning? Om man använder installationskablar så måste du han en patchpanel men eftersom att TS inte ska dra genom vägg så är det rätt osannolikt att han använder sån kabel. Det blir grymt osmidigt om kabelkanalen svänger tvärt vid ett hörn. Att köpa färdigkontakterade kablar och dra från switch till de platser där de behövs kan i vissa fall vara ett smidigt sätt att bygga. Inget strul med kabelskalning, kroneverktyg eller specialtänger.
Ja det går men jag tycker att det blir bättre om han köper patchkabel på rulle och klämmer egna kablar, billigare och lättare att få rätt längd. För att slippa problem med glapp skall man dock se upp med att vara för påhittig med att blanda byggsätt. För fasta uttag (på vägg eller i patchpanel) används en typ av kabel, för lösa sladdar skall man ha en annan typ. Börjar man mixa så ökar risken för problem.
Jo det känns onödigt om han ska dra patchkabel (antar jag) fram till enheten och sen dra in den i en dosa för att sedan fortsätta med en patchkabel ut från den, ser inte riktigt hur det blir snyggare eller smidigare.  EDIT: Ja som flera har sagt kan det vara bra för att förtydliga var kablarna går men det känns som att det krävs rätt många för att det ska kännas nödvändigt, jag använder 8-portar och har inte kännt behov av en sån än.
Redigerat av AdrianTepes, 26 May 2009 - 13:21.
Postad 26 May 2009 - 14:10
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Ja men det är väl ändå en förlängning? Om man använder installationskablar så måste du han en patchpanel men eftersom att TS inte ska dra genom vägg så är det rätt osannolikt att han använder sån kabel. Det blir grymt osmidigt om kabelkanalen svänger tvärt vid ett hörn.
Med det resonemanget är ju allt utanför switchen en förlängning? Vilken kabel som kommer att användas kan vi ju bara spekulera i, det kan ju finnas andra kriterier som kan fälla det avgörandet. Men det du säger om skarpa hörn tål att tänkas på av ett annat skäl, signalmässigt är skarpa veck ingen hit oavsett kabeltyp. Ja det går men jag tycker att det blir bättre om han köper patchkabel på rulle och klämmer egna kablar, billigare och lättare att få rätt längd.
Samtidigt så är det oftast just i kontakteringen man strular till det och försämrar funktion eller prestanda. Handlar det om ett fåtal kablar och det inte blir stora slack att hantera så kan det vara ett vettigt alternativ. Enda gången jag hittills valt att göra så hade jag kollat upp så det blev ungefär 1,5 m över på en 10m kabel och det slacket hamnade i en skrubb. En snabb raid mot Clas Ohlson (eller liknande butik) för att köpa en kabel och sen var installationen gjord på nolltid. Skillnaden i kronor blev försumbar, men framförallt var tillgängligheten på prylarna viktig i detta fall. Jag skulle ju aldrig dra en hel villa på det viset. Jo det känns onödigt om han ska dra patchkabel (antar jag) fram till enheten och sen dra in den i en dosa för att sedan fortsätta med en patchkabel ut från den, ser inte riktigt hur det blir snyggare eller smidigare. :)
Om man tänker sig att dra för framtida behov så är det ju snyggare med ett oanvänt uttag på väggen än en hoprullad kabelstump. Att kontaktera patchkabel med uttag var dock en sån lösning jag avråder ifrån. EDIT: Ja som flera har sagt kan det vara bra för att förtydliga var kablarna går men det känns som att det krävs rätt många för att det ska kännas nödvändigt, jag använder 8-portar och har inte kännt behov av en sån än.
Vid nybygge av villor idag installeras ofta 1-2 dubbeluttag i varje rum, jag installerade ett tiotal dubbeluttag i brorsans hus och det är nog en relativt liten installation med dagens mått mätt. Där är patchpanelen klart smidig kan jag säga. Handlar det om ett fåtal uttag och jag drar installationskabel till en skrubb eller liknande dolt utrymme så är jag inte struktufascist, då skippar jag patchpanelen och klämmer bara dit kontaktdonen, märker upp dem på lämpligt sätt och låter dem hänga fritt.
Postad 26 May 2009 - 16:17
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Med det resonemanget är ju allt utanför switchen en förlängning? Vilken kabel som kommer att användas kan vi ju bara spekulera i, det kan ju finnas andra kriterier som kan fälla det avgörandet. Men det du säger om skarpa hörn tål att tänkas på av ett annat skäl, signalmässigt är skarpa veck ingen hit oavsett kabeltyp.
Haha ja det är ju sant att allt är en förlängning, kabeltypen måste nästan vara patchkabel när det ska dras längs en kabellist som ersätter listerna, skarpa hörn blir det och då det är betydligt smidigare än installationskabel. Inne i listen blir det inte direkt 90graders svängar även om det är så på utsidan. Samtidigt så är det oftast just i kontakteringen man strular till det och försämrar funktion eller prestanda. Handlar det om ett fåtal kablar och det inte blir stora slack att hantera så kan det vara ett vettigt alternativ. Enda gången jag hittills valt att göra så hade jag kollat upp så det blev ungefär 1,5 m över på en 10m kabel och det slacket hamnade i en skrubb. En snabb raid mot Clas Ohlson (eller liknande butik) för att köpa en kabel och sen var installationen gjord på nolltid. Skillnaden i kronor blev försumbar, men framförallt var tillgängligheten på prylarna viktig i detta fall. Jag skulle ju aldrig dra en hel villa på det viset.
Ser inte riktigt svårigheten i att få till en bra kontaktering, tar inte många sekunder att lära sig och det är riktigt smidigt att kunna göra ett par kablar om han skulle räkna fel på längden eller behöver nya lite senare. Tillgängligheten är väl bäst om du har en rulle hemma och inte behöver fara till Classe? Sen är det en lägenhet han ska dra i och inte en hel villa. Om man tänker sig att dra för framtida behov så är det ju snyggare med ett oanvänt uttag på väggen än en hoprullad kabelstump. Att kontaktera patchkabel med uttag var dock en sån lösning jag avråder ifrån.
Ja det är sant men det är inte speciellt svårt att bara ta bort hela kabeln om han har tänkt att inte använda det uttaget. Frågan vi måste få reda på är vilken kabel som kommer att användas för det styr en hel del. Vid nybygge av villor idag installeras ofta 1-2 dubbeluttag i varje rum, jag installerade ett tiotal dubbeluttag i brorsans hus och det är nog en relativt liten installation med dagens mått mätt. Där är patchpanelen klart smidig kan jag säga. Handlar det om ett fåtal uttag och jag drar installationskabel till en skrubb eller liknande dolt utrymme så är jag inte struktufascist, då skippar jag patchpanelen och klämmer bara dit kontaktdonen, märker upp dem på lämpligt sätt och låter dem hänga fritt.
Håller med men det är en lägenhet som det ska dras i och inte en stor villa.
Postad 26 May 2009 - 17:22
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Haha ja det är ju sant att allt är en förlängning, kabeltypen måste nästan vara patchkabel när det ska dras längs en kabellist som ersätter listerna, skarpa hörn blir det och då det är betydligt smidigare än installationskabel. Inne i listen blir det inte direkt 90graders svängar även om det är så på utsidan.
Grejen är ju att skälet till att ha en patchpanel är inte att man har en switch, man behöver inte ens ha en switch, därmed anser jag att det blir lite missvisande att beskriva det som en förlängning av switchens uttag. Man pratar inte om vinkel, den blir ju alltid 90 grader, däremot om böjradie och den bör om jag minns rätt vara några centimeter för att inte sabba signalprestanda, gäller för både installationskabel och patchkabel även om den nog behöver vara större för installationskabel. Ser inte riktigt svårigheten i att få till en bra kontaktering, tar inte många sekunder att lära sig och det är riktigt smidigt att kunna göra ett par kablar om han skulle räkna fel på längden eller behöver nya lite senare.Tillgängligheten är väl bäst om du har en rulle hemma och inte behöver fara till Classe? Sen är det en lägenhet han ska dra i och inte en hel villa.
Som jag ursprungligen påpekade kan det vara en vettig lösning med färdiga kablar, jag sa inte att det generellt är det eller ens att det skulle vara det i detta fall, bara tipsade om möjligheten och vad som var fördelen med den. Upp till var och en att välja vad som de tycker passar bäst för situationen. Hade jag haft en rulle patchkabel hemma vid tillfället hade det naturligtvis varit mest tillgängligt, men det är en kabeltyp jag aldrig haft någon användning för så varför jag skulle köpa hem något som bara står och samlar damm vet jag inte. Återigen, upp till situationen och jag har alltså aldrig varit i en sådan situation. Ja det är sant men det är inte speciellt svårt att bara ta bort hela kabeln om han har tänkt att inte använda det uttaget. Frågan vi måste få reda på är vilken kabel som kommer att användas för det styr en hel del.
För mig börjar det inte med kabeltyp, det ger sig utifrån vilka andra önskemål man har. Vill man ha fasta uttag på väggen så blir det installationskabel t ex, vilket som sagt inte nödvändigt innebär att man har en patchpanel. Håller med men det är en lägenhet som det ska dras i och inte en stor villa.
Självklart, det var bara ett generellt resonemang om att det även i hemmiljö ofta finns fog för att använda patchpaneler, och även en installation i en lägenhet kan bli rätt stor. Vad som gäller i det specifika fallet vet vi väl inte, men jag skulle gissa att det inte finns någon vits att lägga pengar på en panel. Återigen, situationen får avgöra.
Postad 28 May 2009 - 01:38
Peter33
-
Peter33
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Tackar för alla svar.
Ok det verkar som det finns förespråkare både för och emot patchpanel. Tolkar det som om man kan koppla in direkt in i switchen och skippa patchpanlen men att patchpanelen kan vara bra för att få god ordning och överblick över nätverket samt att patchpanel är mest intressant om man ska ha fasta nätverksuttag i väggen.
Hade tanken på att ha fasta nätverksuttag, men klart att bara dra lösa kablar i kabelkanalerna skulle väl också kunna funka. Dock hade det varit praktiskt med uttag i väggen där man lätt kan koppla in t ex en bärbar dator tillfälligt när man vill sitta just på den platsen och jobba. Sen kan det som sagt bli lite fult med att ha upprullad kabel lite här och var i lgh i beredskap för ev inkoppling av dator.
Min lägenhet är en 3:a på 85 m2. Jag planerar för 1 dubbeluttag i köket, 1-2 dubbeluttag i de två mindre rummen (Sovrum och kontor) samt 4 dubbeluttag i vardagsrummet. Det ger 7-9 dubbeluttag totalt. Det kan även mycket väl bli ytterliggare ngt uttag i framtiden. Funderar på att ha ev patchpanel, switch, server etc i städgarderob i hallen.
Hänger inte med i diskussionen angående kabeltyp, vad är skillnaden mellan patchkabel och installationskabel  ? Vad är det jag bör använda i mitt fall? Ok har inte tänkt på ev. problem med skarpa böjar av kabeln i hörnen, hur löser man det? Hur skarpa böjar kan man ha? Kör man på en större kabelkanal finns det kanske lite flexutrymme så att böjarna ej behöver vara så skarpa, men hade ju varit skönt och inte behöva ha den allra fläskigaste kabelkanalen som man normalt har på kontor.
Förutom nätverk hade jag tänkt överföra kabel-tv (analog och digital) marksänd digital-tv och satellit sändningar mellan rummen i lgh. Kan man göra detta i själva datanätverket eller ska man dra separata antennkablar i kabelkanalerna?
Postad 28 May 2009 - 09:01
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Skillnaden mellan patchkabel och installationskabel är ledarnas utformning (en solid ledare eller flera kardeler). Problemet med att böja kabel är som jag ser det inte främst mekanisk, med lite vilja går det att böja snävt nog, men för snäva böjar kan som sagt påverka kabelns prestanda. Hur mycket det påverkar är svårt att säga. Helst bör man nog inte ha en böjradie på mindre än 5 cm.
Du vill ha fasta uttag (med de planer du har känns det vettigt) och då är de gjorda för installationskabel. Den skall dock inte kontakteras och kopplas direkt till switchen utan man sätter något slags uttag i andra änden av kabeln också (i skrubben), detta uttag kan sitta i en patchpanel om man vill ha en snygg och strukturerad installation, är man inte så petig så skippar man panelen och klämmer bara dit lösa kontaktdon. Mellan dessa uttag och switchen kopplar man sedan en vanlig nätverkskabel av lämplig längd.
Grejen är att man kan knåpa ihop olika kreativa lösningar, men man skall veta vad de får för konsekvenser. Gör man inte det så är det alltid minst strul att använda prylar som de är tänkta att användas, vilket ovanstående lösning gör. Fortsätter man med det tankesättet så är det antennkabel som gäller för TVn, även om det i viss mån går att köra över nätverkskablar. Fast jag tror att du skall starta en ny tråd om just TV-distribution i lämplig forumsdel, det finns en uppsjö med olika möjligheter, var och en med olika för och nackdelar.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|