Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

kolla på film med 3d-glasögon

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 May 2009 - 20:30

lejonkung
  • lejonkung
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag skulle igårkväll kolla på skräckfilmen "my bloody valentine" från i år och upptäckte att det var en 3d-version. Tråkigt nog hade jag inga 3d-glasögon hemma så jag orkade inte kolla på filmen då den var grön-röd i färgen.

Hur tror ni att 3d-effekten blir med 3d-glasögon på en vanlig 40-tums lcd-tv? någon som har testat att kolla på en 3d-film hemma i soffan?

Redigerat av lejonkung, 25 May 2009 - 20:31.

Postad 26 May 2009 - 00:02

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Sitter man tillräckligt nära så blir det nog okej. Fast är det inte en tillverkare som lyckats med 3D utan glasögon? Har för mig att jag tittade på en sådan apparat på nätet för ett tag sedan.

Här har du förresten en kille som gör äkta fullfärgshologram:
Ultimate

HoloVizio heter monitortillverkaren som gör 3d:
Youtube

Rätt ballt.. :D

Postad 26 May 2009 - 10:00

Unregisteredee312c77
  • Unregisteredee312c77
  • Veteran

• 1828 inlägg
  • 0
Tycker bara det är jobbigt med 3D. Ögonen "hänger inte med" & man blir lätt lite yr i bollen. Tyvärr blir inte bilden klar, utan det uppstår nått slags "spökskimmer" runt karaktärer & objekt. Men tekniken utvecklas ju & det har kommit en rad 3D-filmer på sistone som verkar uppskattas mer. Camerons kommande "Avatar" ska tydligen sparka rejält med rumpa - i 3D.

Postad 27 May 2009 - 17:36

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Bloody Valentine om man köper den på dvd eller blu-ray visst finns det både 3d och normala versionen att välja mellan ?
3d är bara tragiskt, har lagt ner det totalt i väntan på bättre gejer.

Postad 02 June 2009 - 16:10

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Jag har kollat efter 3d glasögon och har fått några olika bud. Bla:
- Dessaglasögonärspeciellt framtagna för Journey to the center of theearthdå denfilmenvisar tvärtom rött på höger öga och grönt påvänsteröga.Färgerna är liteannorlunda i denna film så om man ska hauteffektenfullt så är dessaglasögon ett måste. När man vänder"vanliga"3Dglasögon så förlorar manbildkvalité då det inte är riktigtsammafärgi glasögonen

Och på ett annat forum läser jag:
- Det är polaroid som gäller. Glöm de gamla grön/röda från Tv-Piraterna
- Man ska ha Real D 3D glasögon

Vilka ska man köpa för att få effekt på tex Bloody Valentine?

Postad 02 June 2009 - 16:19

yeah-sus
  • yeah-sus
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
om man håller sig till officiella kanaler som vi diskuterar på det här forumet så ingår det glasögon framtagna för varje specifik film.
Jag har journey to..BDn och 3D effekterna är det inga fel på men tyvärr blir ju inte bildkvaliten bättre än en gammal ntsc video när man sitter med brillorna

Postad 05 June 2009 - 21:04

-Wize-
  • -Wize-
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Blir inte så ofta att jag kollar på filmer med 3D-förstärkning, det är skadligt för ögonen, man kan få sämre syn.

Såg bara senast My Bloody Vallentine utan 3D-glasögon.

Postad 05 June 2009 - 21:35

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0

Blir inte så ofta att jag kollar på filmer med 3D-förstärkning, det är skadligt för ögonen, man kan få sämre syn.

Såg bara senast My Bloody Vallentine utan 3D-glasögon.

Skojar du eller?
Varför är det skadligt för ögonen?

Postad 05 June 2009 - 23:23

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Jag tror faktiskt inte att SF Bio skulle visa det (och ta mer betalt för det dessutom) om det fanns vetenskapliga bevis på att det var skadligt.

Visst man blev lite trött i ögonen efteråt men skadligt? Troligtvis inte.

Postad 06 June 2009 - 08:26

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Har också svårt att se varför 3d-film skulle skada ögonen?

Postad 06 June 2009 - 08:36

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0

Jag tror faktiskt inte att SF Bio skulle visa det (och ta mer betalt för det dessutom) om det fanns vetenskapliga bevis på att det var skadligt.

Visst man blev lite trött i ögonen efteråt men skadligt? Troligtvis inte.

Jag tror också att det är bullshit, men att lita på SF eller andra kan vara farligt. Tobaksbolagen skulle väl inte sälja tobak om det var farligt eller svenska staten alkohol om det var skadligt :)

Postad 06 June 2009 - 09:31

-Wize-
  • -Wize-
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Skojar du eller?
Varför är det skadligt för ögonen?

Det är stark strålning och därför är det skadligt.

Postad 06 June 2009 - 12:01

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Skulle det vara starkare strålning än andra filmer? Låter inte alls troligt.

Postad 06 June 2009 - 12:15

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Jag tror också att det är bullshit, men att lita på SF eller andra kan vara farligt. Tobaksbolagen skulle väl inte sälja tobak om det var farligt eller svenska staten alkohol om det var skadligt :)

Hehe där har du en poäng, men man börjar inte sälja något skadligt år 2009 eller om det var 2008 3D bio kom, man vet bättre än så nu lyckligtvis. Alkohol och tobak är ju bara lagligt eftersom att det har varit accepterat så länge, det skulle verkligen verkligen ALDRIG tillåtas om det lanserades idag.

Och vadå strålning? Vad för typ av strålning pratar du om? Det är ju absolut ingen skillnad mot en vanlig film, det är helt vanliga projektorer.

Postad 06 June 2009 - 12:17

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
gå inte ut -- ljus är skadligt

Postad 06 June 2009 - 20:47

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Jag har kollat efter 3d glasögon och har fått några olika bud. Bla:
- Dessaglasögonärspeciellt framtagna för Journey to the center of theearthdå denfilmenvisar tvärtom rött på höger öga och grönt påvänsteröga.Färgerna är liteannorlunda i denna film så om man ska hauteffektenfullt så är dessaglasögon ett måste. När man vänder"vanliga"3Dglasögon så förlorar manbildkvalité då det inte är riktigtsammafärgi glasögonen

Och på ett annat forum läser jag:
- Det är polaroid som gäller. Glöm de gamla grön/röda från Tv-Piraterna
- Man ska ha Real D 3D glasögon

Vilka ska man köpa för att få effekt på tex Bloody Valentine?

Troligtvis är det den gamla varianten med rödgröna plastbitar du skall köpa. Jag kan inte tänka mig att den filmen helt plötsligt kräver helt ny 3D-teknik.

Det är stark strålning och därför är det skadligt.

Förklara gärna.

Postad 06 June 2009 - 21:02

Samuelsson93
  • Samuelsson93
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

gå inte ut -- ljus är skadligt

haha xD

men vem vet, det kanske är skadligt, jag har dock ingen aning men om någon vet får de gärna förklara varför!

MvH//Samuelsson93

Redigerat av Samuelsson93, 06 June 2009 - 21:02.

Postad 06 June 2009 - 21:17

monkeydoodle
  • monkeydoodle
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

haha xD

men vem vet, det kanske är skadligt, jag har dock ingen aning men om någon vet får de gärna förklara varför!

MvH//Samuelsson93

fotoner som slår! in i ögonen med 300.000km i sekunden kan ju inte vara bra..
själv slog jag knät när jag var liten och under tjugo år svullnade hela kroppen upp,, vuxen tror jag det kallas.. inte bra.. finns det nått botemedel?

Postad 08 June 2009 - 07:06

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Öhm, delade de inte ut glasögon på biografen? på sergel har de hittills alltid haft en låda med glajjor att använda och ta hem om man vill, och det är Real D's egna modeller med polariserade glas eftersom det är så moderna 3d-projektorer funkar.

Och att 3D-bio skulle vara skadligt är nog det dummaste jag hört i år, säkert samma tomtar som säger att det är skadligt att läsa i dåligt ljus eller att TV:n för ögonen att bli fyrkantiga.

Den enda "strålning" som man utsätts för på bio är ljus.

Postad 08 June 2009 - 15:13

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Nu är det ju skillnad på att kolla på 3D på bio gentimot hemma. Så på bio gäller ett par glasögon och hemma en annan sort? Dom gamla röd/gröna duger alltså hemma?

Postad 08 June 2009 - 16:11

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
De polariserade Real D glasögonen fungerar inte hemma nej, jag har testat med My Bloody Valentine 3D och det är röd/gröna brillor man ska ha. Dock har jag inte hittat någonstans att köpa dessa ännu.

Postad 08 June 2009 - 19:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

De polariserade Real D glasögonen fungerar inte hemma nej, jag har testat med My Bloody Valentine 3D och det är röd/gröna brillor man ska ha. Dock har jag inte hittat någonstans att köpa dessa ännu.

Borde funka med filter som man använder till lampor i en teater. Dock är jag osäker på vilken ton färgerna behöver vara i.

Postad 09 June 2009 - 14:04

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0

Ok, röd/gröna. Men på vilket öga ska färgerna sitta? Finns olika att köpa på tex tradera.

Postad 09 June 2009 - 16:29

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Efter vad jag har lyckats läsa mig till så är det Röd på höger öga som gäller för My Bloody Valentine samt The Journey to The Center of The Earth. Det är dem enda filmerna som är släppta i det formatet verkar det som.

Postad 09 June 2009 - 19:49

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Jag skulle igårkväll kolla på skräckfilmen "my bloody valentine" från i år och upptäckte att det var en 3d-version. Tråkigt nog hade jag inga 3d-glasögon hemma så jag orkade inte kolla på filmen då den var grön-röd i färgen.

Hur tror ni att 3d-effekten blir med 3d-glasögon på en vanlig 40-tums lcd-tv? någon som har testat att kolla på en 3d-film hemma i soffan?

Betala och gå se filmen på bio? Problemet löst

Postad 12 July 2010 - 17:00

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Röd - Vänster öga, Cyan - öger öga.
- Journey to the center of the earth 3D
- Polarexpressen 3D
- Monster vs aliens B.o.b.s big brake 3D
- Final destination 4 3D
- Coraline 3D
- Fredag den trettonde part 3 3D
- My bloody valentine 3D
mm

Postad 09 September 2010 - 17:49

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Oops hade nog fel angående My bloody valentine 3D, testade med röd/cyan men det blev inte riktigt bra. Hade även ett par rosa/gröna som jag testade som det blev bättre med.
Nån som vet vad man ska ha till den filmen?

Postad 09 September 2010 - 17:58

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Jag skulle kalla det röd/grön, rött är lite mera rött än på bilden

Bifogad fil  rg.jpg   22.66K   0 Antal nerladdningar

Jag pallade bara 5 minuter sen blev det den vanliga versionen

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.