Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Plasma som datorskärm?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 June 2009 - 23:49

Yalouque
  • Yalouque
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Kommer använda min TV som datorskärm, och då kom jag att tänka på inbränning. Med tanke på alla ikoner och startfältet kan inte plasma vara att föredra om man ska använda den som datorskärm, va?

Är det någon som vet om det finns möjlighet att bara använda en del av skärmen, så att ytterkanterna blir svarta helt enkelt? Hur ordnar man detta? Sitter man länge vid skärmen blir nog storleken en aning påfrestande.

Postad 05 June 2009 - 06:12

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1347 inlägg
  • 0
Ska man använda den som en ren dataskärm så är ju inte plasma att rekomendera. Många plasmor idag tål väldigt mkt innan de ska bli nån form av inbränning. Man kan ju vara försiktig om man kör mkt dator som t.e.x. Kort tid innan skärmsläckaren går igång, flytta på ikoner nån gång ibland och byta skrivbordsbilden m.m.

Vet inte vad du har för grafikkort men kör du med Ati så finns det underscan vilket minskar bildytan så du får en svart kant runt, men bara till en viss gräns. Undrar om det inte finns en zoomfunktion också.

Postad 05 June 2009 - 11:11

Yalouque
  • Yalouque
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Jag har ett Nvidia Geforce 7800GTX, finns någon liknande funktion på det tros?

Redigerat av jonsod76, 05 June 2009 - 11:29.
Citat av hela föregående inlägg - Dubbelpost

Postad 05 June 2009 - 12:03

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Ska man använda den som en ren dataskärm så är ju inte plasma att rekomendera. Många plasmor idag tål väldigt mkt innan de ska bli nån form av inbränning. ...

Tycker du inte att du säger emot dig själv där...?

Man får väl fundera över om det är en tv eller dataskärm man behöver, dvs ska den vara optimerad för rörliga bilder eller för stillbilder. Är det 80% tv och 20% Windows eller tvärt om.

Jag har somnat ifrån min tv många nätter och vaknat med en statisk meny men inte ett uns av ett spår av en restbild. Det är en Pioneer från 2007. Och det där ordet "inbränning"... Det hör till 1900-talet. Då kunde det vara att bilden bokstavligt talat brändes in i panelen dvs fosforn förändrades permanent. Så fungerar inte moderna plasmapaneler.

Man kan ju tänkas sig en tv på 40-50 tum för tv/film/spel och en datorskärm på 24 tum för word/excel osv. Blir bättre ergonomi att sitta vid skrivbord och jobba med datorn än att sitta i soffan och luta sig fram till soffbordet.

Postad 05 June 2009 - 14:37

Yalouque
  • Yalouque
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Såg ett test somj publicerades för någon månadesen, där just LG.s plasmor iaf var VÄLDIGT känsliga för inbränning, men andra inte så farligt.

Jag kommer använda skärmen väldigt blandat, till TV, film och att surfa på. Storleken är inget problem, däremot krävs full-HD för att man inte ska tröttna om man sitter nära.

Redigerat av jonsod76, 05 June 2009 - 21:01.
Citat av hela föregående inlägg - Dubbelpost

Postad 05 June 2009 - 15:44

Lucius
  • Lucius
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Låt plasmaälskarna ha sina plasmor, om du inte gillar white-wash och orolighet för inbränning - kör med LCD om du mestadels kör med datorn/statiska bilder...

Postad 05 June 2009 - 17:38

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1347 inlägg
  • 0

Tycker du inte att du säger emot dig själv där...?

Haha jo de blev lite otydligt :D

tanken var väl att plasmorna har blivit bättre när det gäller inbränning.(dock inte alla) så jag tycker inte han ska solla bort dom helt. :)

Redigerat av oliven, 05 June 2009 - 17:39.

Postad 05 June 2009 - 19:31

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Jag skulle ta LCD ifall surfning är viktigt. Inte på grund av inbränningar utan för att en plasma tröttar ut ögonen mer vid sådan användning än LCD gör. Även en 100hz-plasma flimrar något till skillnad från LCD som är stabila och därmed behagliga för ögonen. Jag skulle aldrig vilja sitta i word t.ex. framför en plasma. För tv, film och tv-spel (har inte alls samma små detaljer som text osv) är plasma dock att föredra tycker jag.

Postad 05 June 2009 - 20:37

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Plasma lämpar sig bäst för rörliga bilder, inget snack. LCD för stillbilder. Det blir alltid en kompromiss om man ska låta samma apparat sköta båda användningsområdena. Man måste alltså välja vilket användningsområde man prioriterar/lägger mest tid på.
Är man inte filmintresserad och det inte är så supernoga med svärta, färger och rörelsehantering så finns säkert nån LCD som gör ett okej jobb. Jag skulle dock akta mig för de billigare apparaterna.
LG skulle jag akta mig för av alla möjliga skäl.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.