Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kanalsökning på Samsung

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 June 2009 - 04:11

simonbertilsson
  • simonbertilsson
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej
Jag har köpt den (i stort) trevliga tv'n Samsung LE40A866 och håller på att göra en kanalsökning. De analoga kanalerna och DVB-T (boxer)-kanalerna är inga problem, däremot har jag problem med de digitala kabelkanalerna (DVB-C). TV'n låter mig endast söka i en frekvens åt gången, och när jag försöker söka på nästa så raderas de kanalerna jag hittade på förra frekvensen bort. Jag vet inte hur det fungerar med de stora leverantörerna som Com-Hem, men min operatör har iaf kanalerna utspridda på flera frekvenser.
Jag vill ju givetvis kunna lägga in alla mina kanaler i en lista, men som det ser ut just nu så går det inte. Är det någon som kan hjälpa mig, eller någon som haft samma problem?

Ett annat problem som stör mig är att jag inte kan sortera i kanallistorna. Att dra bort överflödiga kanaler (ex kanaler jag inte har betalat för) är inga problem, men jag kan som sagt inte sortera och ge kanalerna de nummer jag vill. Undantaget är de analoga kanalerna.

De här två felen, speciellt det första är enormt retliga och helt meningslösa. Dåligt Samsung!

Redigerat av simonbertilsson, 15 June 2009 - 04:17.

Postad 15 June 2009 - 07:17

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0
För DVB-C (Comhem) måste du ange nätnummer, frekvens, ibland modulation och symbolhastighet också.

Du kan inte ha både DVB-T (Boxer) och DVB-C (Comhem) kanaler samtidigt, utan du måste välja endera.

/LbL!

Postad 15 June 2009 - 21:11

simonbertilsson
  • simonbertilsson
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

För DVB-C (Comhem) måste du ange nätnummer, frekvens, ibland modulation och symbolhastighet också.

Du kan inte ha både DVB-T (Boxer) och DVB-C (Comhem) kanaler samtidigt, utan du måste välja endera.

/LbL!

Jo, det vet jag. Problemet är att min kabeloperatör sänder ut kanalerna på flera frekvenser. Detta medför att jag inte kan söka in alla kanalerna som tillhandahålls. Jag kan exempelvis ha SVT's utbud, men om jag vill ha TV4-kanalerna så får jag göra en ny kanalsökning och då försvinner SVT.
Alltså: För kabel kan jag bara söka på en enda frekvens åt gången. En helt meningslös begränsning.

Postad 16 June 2009 - 06:59

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0

Problemet är att min kabeloperatör sänder ut kanalerna på flera frekvenser.

Verkar ju sanslöst klantigt av din operatör, som är vem då ??

Hos Comhem är frekvensen alltid 362000, medans nätnumret varierar med orten.

/LbL!

Redigerat av lbl, 16 June 2009 - 07:00.

Postad 17 June 2009 - 15:22

simonbertilsson
  • simonbertilsson
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Verkar ju sanslöst klantigt av din operatör, som är vem då ??

Hos Comhem är frekvensen alltid 362000, medans nätnumret varierar med orten.

/LbL!

Må hända, men det är ju fortfarande en helt meningslös begränsning Samsung lagt in i sin tv. Utöver detta kan jag inte organisera om i mina kanallistor och ge kanalerna egna nummer, utan det är den listan jag får när jag gör kanalsökning som gäller. Undantaget är de analoga kanalerna. De går att ordna om.

Det är Hörby kabel-tv som står för mitt kabelabonnemang. Det kan ju förresten nämnas att de även sänder ut sitt utbud som analogt, men det går knappt att se på. Kvaliteten är skrämmande... http://www.horbykabel.net/kabeltv/

Redigerat av simonbertilsson, 17 June 2009 - 15:23.

Postad 17 June 2009 - 15:28

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det fungerar likadant som på A656 generationen. Där hjälpte det att ställa in Land Finland för alla andra kabeloperatörer förutom Comhem. Samsung tror det finns bara en kabeloperatör i Sverige
Du kan iaf pröva

Postad 17 June 2009 - 17:52

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0

Må hända, men det är ju fortfarande en helt meningslös begränsning Samsung lagt in i sin tv.

Har du hämtat senaste uppdatering av dess Mjukvara, den kanske löser en del, du får väl läsa instruktionerna och testa!

http://www.samsung.c...d...e=D&vType=R

Utöver detta kan jag inte organisera om i mina kanallistor och ge kanalerna egna nummer, utan det är den listan jag får när jag gör kanalsökning som gäller. Undantaget är de analoga kanalerna. De går att ordna om.

Benkke kanske hade nån idé när han skriver om Finland, för se här vad det står i manualen till din Tv:

Auto Store
Digital & Analogue / Digital
The update procedures differ depending on the selected “Country”. Update the channel list by selecting an appropriate option.
When the “Country” was set to “Finland”
Press the ▲ or ▼ button to select “Cable” or “Air”. Press the ENTERE button. Press the ENTERE button to select “Start”.
Cable: Scans cable channels.
Air: Scans aerial channels.
This product cannot scan both cable and aerial channels at the same time.
When it has finished, the number of scanned services will be displayed.
The existing favourite channel list will not be deleted when the channel list is updated.

When the “Country” was set to “Sweden”, or “Denmark”
Press the ▲ or ▼ button to select “Cable” or “Air”. Press the ENTERE button.
When selecting “Cable”
Network ID: Displays the network identification code.
Frequency: Displays the frequency for the channel. (Differs in each country)
Modulation: Displays available modulation values.
Symbol Rate: Displays available symbol rates.
Press the red button to start the scan for digital services. When it has finished, channels are updated in the channel list.
When selecting “Air”
Press the ENTERE button to select “Start”

======

Manual Store
Scans for a channel manually and stores it in the TV’s memory.
If a channel is locked using the “Child Lock” function, the PIN input window appears.
Digital Channel
Manual store for digital channels. The update procedures differ depending on the selected “Country”. Update the channel list by selecting the appropriate option.

When the “Country” was set to “Finland”
Press the ▲ or ▼ button to select “Cable” or “Air”, then press the ENTERE button.
When selecting “Cable”
Frequency: Displays the frequency for the channel. (Differs in each country)
Modulation: Displays available modulation values.
Symbol Rate: Displays available symbol rates.
Press the ENTERE button to start the scan for digital services.
When it has finished, channels are updated in the channel list.

When selecting “Air”
Channel: Channel “1”to “9”in sequence are displayed (depending on the country)
Frequency: The frequency available in the Channel group is displayed.
Bandwidth: The available bandwidths are 8 MHz.
Press the ENTERE button to start the scan for digital services. When it has finished, channels are updated in the channel list.

When the “Country” was set to “Sweden”, “Denmark”, or “Norway”
Channel: Channel “21” to “69” in sequence are displayed (depending on the country)
Frequency: The frequency available in the Channel group is displayed.
Bandwidth: The available bandwidths are 8 MHz.
Press the ENTERE button to start the scan for digital services.
When it has finished, channels are updated in the channel list.

Dvs det skiljer skapligt mycket mellan Sverige och Finland, så prova Finland, EFTER att du uppdaterat mjukvaran enl. instruktionerna på samma sida på Samsungs hemsida!

Ang. sortering står det ju så här:

"Using the Colour buttons with the Channel List
Red (Channel Type): Toggle between your “TV”, “Radio”, “Data / Other” and “All”.
Green (Zoom): Enlarges or shrinks a channel number.
Yellow (Select): Selects multiple channel lists.
TOOLS (Option): Displays the “Delete” (or “Add”), “Add to Favourite” (or “Delete from Favourite”), “Lock” (or “Unlock”), “Timer Viewing”, “Edit Channel Name”, “Sort”, “Edit Channel Number”, “Select All”, “Deselect All” or “Auto Store” menu. (The Options menus may differ depending on the situation.)"

Dvs använd färgknapparna.

Det är Hörby kabel-tv som står för mitt kabelabonnemang. Det kan ju förresten nämnas att de även sänder ut sitt utbud som analogt, men det går knappt att se på. Kvaliteten är skrämmande...

Du kanske ska slå av ALLA Bildförbättrande inställningar - de brukar ALLTID ställa till en hel del, mest på analoga, men även på digitala kanaler, så man får allt som oftast betydligt bättre bild UTAN alla fabrikanters påhitt med Bildförbättringar!

Analoga sändningar ser f.ö. ALLTID sämre ut på en Platt-Tv än på en gammal Tjockis!

/LbL!

P.S. Hittade en tråd där det talas om det här med Finland istället för Sverige:

https://www.minhembi...s...30&start=30

Läs sida 2 i den tråden, inläggen högst upp tycks vara lösningen.

D.S.

P.P.S. "För att få in alla kanaler digitalt väljer du, i "Plug & Play", Svenska som språk och sedan Finland som land. Tv:n sökte därefter upp kanalerna automatiskt.
Väljer man Sverige som land kan man som sagt bara få in kanalerna från en frekvens pga att den då ställer in sig för ComHem."

https://www.minhembi...s...t&p=2231641

Redigerat av lbl, 17 June 2009 - 20:04.

Postad 17 June 2009 - 19:40

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Ang. sortering står det ju så här: Dvs använd färgknapparna.

Jag har en Samsung B535 och har inte valet "Sort" när jag klickar på Tools i Channel List läget. Det går helt enkelt inte att sortera de digitala kanalerna efter eget huvud. Blir dock gärna överbevisad om att jag har fel... :D

//P

Postad 17 June 2009 - 19:51

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0

Jag har en Samsung B535 och har inte valet "Sort" när jag klickar på Tools i Channel List läget.

Har du inställt på Finland då ??
Har du uppdaterat din mjukvara då ??

Men jag har alltså ingen aning - jag bara läste innantill ur manualen på Samsungs websajt. :D

Kolla även länken i mitt P.S. ovan, det kanske står nåt matnyttigt där ang. sorteringen ?!

/LbL!

Postad 17 June 2009 - 20:02

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Har du inställt på Finland då ??
Har du uppdaterat din mjukvara då ??

Men jag har alltså ingen aning - jag bara läste innantill ur manualen på Samsungs websajt. :D

Kolla även länken i mitt P.S. ovan, det kanske står nåt matnyttigt där ang. sorteringen ?!

/LbL!

Nej, jag har inte inställt på Finland. Fanns inget i ditt inlägg ovan som antydde att det skulle gå att sortera digitala kanaler om man valde Finland som land.

Har inte heller uppdaterat programvaran, men tänker testa det. Dock tror jag inte det kommer göra nån skillnad.

Vad gäller läsa manual så har jag också gjort det och där framgår att det inte går att sortera digitala kanaler, enbart analoga.

Återkommer när jag uppdaterat programvaran.

//P

Postad 17 June 2009 - 20:20

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0
Nu har jag lagt på senaste firmware på min teve och det går fortfarande inte att sortera de digitala kanalerna. Ser ingen som helst skillnad i menyerna på teven så vad den nya programvaran gör vet jag inte...

//P

Edit: kollade precis Samsungs site och hittade följande:

Fråga: Går det att sortera kanaler i favoriter och kanallistan?

Svar: Det går inte att sortera kanalerna. Ni får en enkel översikt med knappen ”Ch list” som visar kanallistan

Redigerat av peppelito, 17 June 2009 - 20:32.

Postad 28 July 2009 - 22:30

chester11
  • chester11
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Har en
och kör med boxerkort via ca-modul. Kan ej heller sortera dessa digitala kanaler. Hur kan man bygga en tv där det inte går att sortera kanalerna? TV8 på plats 50 typ, riktigt riktigt dåligt. Nån som kan bevisa motsatsen får gärna berätta hur de gjorde. Tack på förhand!

Redigerat av chester11, 28 July 2009 - 22:32.

Postad 29 July 2009 - 14:25

Tompaz
  • Tompaz
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Har en

och kör med boxerkort via ca-modul. Kan ej heller sortera dessa digitala kanaler. Hur kan man bygga en tv där det inte går att sortera kanalerna? TV8 på plats 50 typ, riktigt riktigt dåligt. Nån som kan bevisa motsatsen får gärna berätta hur de gjorde. Tack på förhand!

Enda samsung av 2009-års modell som jag sett att det går att sortera kanaler på är en 32B655:a med en programversion som heter t-chl7deuc-1008.0 men enligt samsung så ska det inte gå att sortera kanalerna digitalt på denna modell, vet inte om de är programversionen som är "fel" eller vad det beror på, det låter jag vara osagt, om någon skulle kunna leta reda på denna programversion så skulle man ju kunna testa om det funkar om man kör in den istället, samsung själva verkar ju inte ha eller vilja dela med sig av den om de skulle ha den, helt sanslöst hur ett så stort företag kan ha såna idioter på supporten...

Postad 29 July 2009 - 14:30

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Skicka tillbaka apparaterna som oanvändbara. Helt otroligt!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.