Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur fånga basen från subwoofern och reglera stående vågor?

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 June 2009 - 10:36

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Hej!

Jag vet att det finns många trådar om absorbenter men jag tar mig friheten att starta en egen tråd, som blir specifik för mitt rum. :)

Dedikerat rum i källare för ljud och bild, betongväggar. Bilder finns i mitt galleri.
Nästan kvadratiskt rum med måtten 4,0 x 4,5m och med takhöjd på bara 2m.

Rummet har hårda väggar där ytskikt är trä (parkettgolv med luftspalt mot betongväggarna). Befintlig akustikreglering finns i golv (heltäckningsmatta) och tak (70 mm markskiva, luftspalt och 20 mm akustiktak från Ecophon).

Som glad ljudamatör tycker jag ljudet är OK och jag har inga problem med eko. MEN, jag måste fånga upp ljudet från subwoofern som härjar fritt i rummet vid våldsammare filmsekvenser när basen tag i möblerna och skapar vibrationer och framkallar oljud. Här behöver jag hjälp att akustikreglera i mitt rum.

Stående vågor?

Vet att hörnen är viktiga och vid bakre hörn har jag placerat skåp som nästan går från tak till golv, snedställda som rymmer elektronik och filmer. Alltså, finns inte plats för absorbenter vid bakre hörn. Bakre vägg (bakom soffan) kommer att täckas av tjockt tyg när sambon sätter sig bakom symaskinen ;) På ena sidoväggen hänger också några matchtröjor som dämpar ljudet lite.

Funderar på om lösningen är att bygga några bredbandsabsorbenter enligt följande metod:

1. Ramverk: 40mm x 75mm reglar. Eller ska man eftersträva tunnare ramverk?
2. Isolering: Paroc Markskiva 1200x600x70 mm.
3. Vadd runt ramverk och tyg:
Högtalartyg från Biltema, kan det vara något?
http://www.biltema.s...p?iItemId=78673
4. Baksidan av absorbenterna: ska det vara stängd (typ träskiva) eller öppen (tyg) baksida?
5. Distans till vägg: 5 cm?

Placeringsmöjligheterna är lite begränsade och jag vill inte gå så långt att jag bygger en studio med absorbenter överallt.

Behöver i första hand tips och råd hur jag ska fånga upp basen på bästa sätt och hur jag blir av med stående vågor.

Bifogad fil  ritning.jpg   156.19K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av dangra, 21 June 2009 - 16:58.

Postad 17 June 2009 - 10:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Mellan hyllornas baksida och själva hörnen så borde du ju kunna få in ett par rörabsorbenter, kvart-våg avstämda till att ta bort värsta området mellan 35-70Hz som nästan alltid är det som e jobbigast.

Sedan så dämpa mellan fronthögtalarna med ca 10cm tjockt dämp, och slutligen så in med en biffig matta på golvet, så tjock det bara går och så stor det bara går :)

Då har du kommit en bit på vägen helt klart, gära även ett oar absorbenter (10cm tjocka) på sidoväggarna precis där första reflexerna kommer...

Postad 17 June 2009 - 14:49

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

...och slutligen så in med en biffig matta på golvet, så tjock det bara går och så stor det bara går :)

Tack för tipsen. Har en heltäckningsmatta som täcker 100 % av golvet, vill definitivt inte lägga in en matta på heltäckningsmattan ;)

Har tyvärr inget utrymme bakom bakre skåp att göra någon åtgärd, har tagit del av utrymmet för att bygga in paneler för dold kablage

Postad 17 June 2009 - 20:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ok, men har du heltäckningsmatta så -är det ju bättre ! :D

så då kan du skippa mattan !

ok, men finns det någonstans där du skulle kunna få plats med basabsorbent ?!

Postad 18 June 2009 - 09:35

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Enkla ritningar. Absorbenter = gråa elementen.

På främre väggen har jag plats för 2st absorbenter med måtten 30cm x 150cm (7cm markskivor) och plats för 50cmx200cm på sidorna av frontarna.

På främre vägg kan jag inte ha absorbenterna ner till golv då jag har uttag för el och högtalarkablage.

Skulle de göra någon nytta?

Bifogad fil(er)

Redigerat av dangra, 18 June 2009 - 13:54.

Postad 18 June 2009 - 10:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Vad är det rutiga ?!

Postad 18 June 2009 - 10:19

-danjel-
  • -danjel-
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Vad är det rutiga ?!

Här har jag plats för 2st absorbenter med måtten 30cm x 150cm (7cm markskivor). På ritning = gråa elementen.
(7cm markskivor)

dangara har du möjlighet att ställa upp såna här rör i rummet? https://www.minhembio.com/micke%20n/78622#145920
[img]http://web.archive.org/web/20000823041814/http://www.headphone.com/EditorialHeadroom/ToiletTubeImages/room010.gif[/img]
Den bilden visar vart de ska stå för bäst verkan. De bakom soffan är för första "puckeln" och de på sidan är för den andra. Vill du så kan du lägga ett eller 2 rör bakom soffan så syns de inte heller! :D
De första rören ska vara hälften så långa som rummet är långt och de 2 andra ska vara hälften så långa som rummet är brett.

Redigerat av -danjel-, 18 June 2009 - 10:28.

Postad 18 June 2009 - 10:21

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Vad är det rutiga ?!

Ignore :D

skärmdump från Visio så rutorna är bara rutmönstret när man ritar

Postad 18 June 2009 - 10:30

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Flytta fram soffan så att du sitter med huvudet drygt 1 meter från bakre väggen. Då bör de stående vågor du troligtvis har vid ca 40 och 75 Hz att avta en del.

/Heron

Postad 18 June 2009 - 11:19

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Flytta fram soffan så att du sitter med huvudet drygt 1 meter från bakre väggen. Då bör de stående vågor du troligtvis har vid ca 40 och 75 Hz att avta en del.

Tack för inlägget. Ska testa att flytta fram soffan lite men då rummet "bara" är 4,5m och jag har 104" duk så blir det väldigt nära om jag flyttar fram så mycket som 1m, ska testa mig fram.

Postad 18 June 2009 - 11:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Flytta fram soffan så mycket det bara går att göra utan att förstöra på något annat sätt...
Sedan så är det inte fel att sätta upp någån typ av diffusion på bakväggen, brukar vara en ritkigt bra investering :P (kan dock byggas själv, mycket simpelt och billigt!)
Dämpa mellan fronthögtalarna och duken, där kan du som sagt sätta upp dämpmaterial som du nämde och dessa ska hälst vara hela vägen från gilv till tak, men även på sido väggarna vore det prima att få upp dämp och då även här hälst från golv till tak.
Det som du ska dämpa är dom tidiga reflexerna bara och inget annat, rummet är så pass dämpat redan så du vill inte dämpa för mycket... :D
taket såg jaf att du hade dämpat (eller har jag fel) om du inte har det så kan du hänga upp draperier på sidoväggarna, för att få ner efterklangen.
Annars så sätt inte upp draperier, väta med det i sådant fall och se hur det blir först :P

Postad 18 June 2009 - 11:45

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Tack för inlägget. Ska testa att flytta fram soffan lite men då rummet "bara" är 4,5m och jag har 104" duk så blir det väldigt nära om jag flyttar fram så mycket som 1m, ska testa mig fram.

Testa också att placera suben mot bakre väggens mittpunkt i samband med ovanstående flytt och dela frontarna vid 80 Hz.
Blir inget av detta bra så ändra tillbaka och dela frontarna vid 80 Hz och köp en parametrisk eq till subben.

2 eller 4 identiska subbar placerade längs med främre väggen skall också jämna ut stående vågor.

Som sagt tidigare, börja labba så mycket det går med din nuvarande anläggning och blir det inte tillräckligt bra så måste man lätta på plånboken.

Postad 18 June 2009 - 12:09

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Testa också att placera suben mot bakre väggens mittpunkt i samband med ovanstående flytt och dela frontarna vid 80 Hz.

Menar du att jag ska testa att ha suben bakom soffan?
Placeringen av sub verkar vara en vetenskap, vissa säger att placeringen inte spelar någon roll och vissa säger att man aldrig ska ha suben bakom soffan... :D

Postad 18 June 2009 - 15:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
du skulle egentligen haft minst 2st subbar... :D

Postad 18 June 2009 - 18:24

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

du skulle egentligen haft minst 2st subbar... :unsure:

Intressant... varför duger det inte med en subwoofer i mitt "lilla" rum?

Postad 18 June 2009 - 22:07

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
har inte med kapaciteten att göra...
man får mycket bättre rums koppling och otroligt mycket bättre ljud som följd....

hellre 2st billiga i stället för 1 dyr subbas, 2st billiga (5000kr eller mer) blir alltid bättre !
ju fler ju bättre, om man placerar dom rätt.

1st subb är helt värdelöst ur min mening, kan inte bli bra ljud med en subb, och har aldrig hört något system med en subb (oavsett pris) som låtit bra i basområdet...
Dessutom så är det ofta så att man vet inte vad man saknar för en man testar.... ;)

finns gott om trådar i "subbforumet" där du kan läsa mer om 2 eller fler subbar och varför det är att rekommendera alltid

Kan vara kul att läsa på lite om det, och göra en riktigt stor uppgradering av ljudet hemma :unsure:

Redigerat av DVD-ai, 18 June 2009 - 22:10.

Postad 19 June 2009 - 05:32

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Har få gånger hört en anläggning med sub som låtit riktigt bra. Har aldrig lyssnat på en anläggning med två. Men jag skulle börja prova att koppla bort suben. Frontarna kanske räcker mer än väl just med din förstärkare och rum. Det är till och med möjligt att den riktiga lågbasen finns där i viss mån.

Bygger du absorbenter är det föreslagna tyget säkerligen mycket bra. Öppen baksida. Desto längre från väggen desto mera dämpning av basområdet. Man kan också hänga dem snett i hörnet för att på detta sätt få djup bakom absorbenten. Gjort så själv. Tycker att det förbättrat ljudet.

Postad 19 June 2009 - 15:10

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Tyg tar inte bort bas. Om du inte har abnorma mängder förstås. Han måste ta till rejäla doningar. Eller börja kalkylera på Helmholtz resonanslådor.

Ska man ta bort bas under 100Hz för man kämpa. Jag vet inte hur bra rörfällor är egentligen, men de är billiga i alla fall. Testa med ett gäng sådana. Byggandet får han stå för.

Postad 19 June 2009 - 18:13

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Fler basar ! :unsure:

Postad 20 June 2009 - 17:41

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Tack för alla tips.
Blev en stor förbättring genom att flytta fram soffan och placera subwoofern bakom soffan (i mitten). Som dag och natt med basoljudet.

Postad 20 June 2009 - 20:10

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Tack för alla tips.
Blev en stor förbättring genom att flytta fram soffan och placera subwoofern bakom soffan (i mitten). Som dag och natt med basoljudet.

Dessutom puttar det på lite bättre i ryggen nu va ? En del gillar det, en del inte.. Jag gör det ! :D

Postad 20 June 2009 - 20:12

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0
Nåra mjäkiga tavelabsorbenter kommer inte hjälpa mot basresonanserna nämnvärt. Bygg rör- eller helmholzabsorbenter.

Postad 21 June 2009 - 16:44

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Testar nu med subwoofern mot bakre väggens mittpunkt. Från manualerna på mina högtalare så står följande:
Fronthögtalare = e : X L - 2 6
"Frequency response: 37 - 20KHz (+/-3dB)"

Bakre högtalare = e : X L - R
"Frequency response: 80 - 20KHz (+/-3dB)"

Centerhögtalare = e : X L - C
"Frequency response: 60 - 20KHz (+/-3dB)"

Innebär det inte att jag ska dela högtalarna på 40/80/60? Känner mig lite vilse här... :)
I min förstärkare HK 255 så kan jag ställa in "crossover-frekvenser". Jag kan välja mellan 40/60/80/100/120/150/200. Subwoofern väljer jag tumstorlek.

Postad 22 June 2009 - 12:24

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
För att komma igång med akustikregleringen tänkte jag börja med att bygga ett ramverk runt några marksivor som har måtten 1200x600x70 mm. Och testa att flytta runt dem i rummet. Har tjockleken på ramen någon betydelse?

Har planerat bygga en ram av råplan 45x70 mm som passar bra till markskivan. Är det en bra lösning eller ska jag eftersträva en tunnare ram typ hyvlat list som "bara" är 20mm tjock?

Postad 22 June 2009 - 12:28

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

För att komma igång med akustikregleringen tänkte jag börja med att bygga ett ramverk runt några marksivor som har måtten 1200x600x70 mm. Och testa att flytta runt dem i rummet. Har tjockleken på ramen någon betydelse?

Har planerat bygga en ram av råplan 45x70 mm som passar bra till markskivan. Är det en bra lösning eller ska jag eftersträva en tunnare ram typ hyvlat list som "bara" är 20mm tjock?

Bara så du vet kommer dessa markskivor knappt göra ett skit åt basproblem. För det behöver du kvartvågsrör eller Helmholtzabsorbenter.

Jag kör 45*45mm reglar till mina tavelabsorbenter.

Postad 22 June 2009 - 12:36

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Bara så du vet kommer dessa markskivor knappt göra ett skit åt basproblem. För det behöver du kvartvågsrör eller Helmholtzabsorbenter.

Har börjat förstå det av ditt och andras inlägg (tackar för all hjälp), måste kanske börja kolla åt det hållet. Dock är det enkelt och billigt för mig att tillverka några absorbenter då jag redan har markskivorna :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.