Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DIY bioduk....är det MDF som gäller eller?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 June 2009 - 12:57

jimmyhoffa24
  • jimmyhoffa24
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Mitt biorum tar sig så sakteliga och duken jag har, kingpin typ 90 tum, följde med från lägenheten men nu stör det självklart att jag skulle kunna ha lite större....

Suttit och läst en äldre tråd, startades här runt 2004, om att bygga i MDF, verkar billigt och funktionell och eftersom väggarna är i betong är det inga pix att klara tyngden.

Ni som gjort dukar har ni kört med MDF och reglat????
Har ni målat, flera lager och spätt färgen lite varje gång???
Har ni slipat mellan vändorna???
har ni målat med grundfärg???

Min kingpinduk kostade typ 2000 för 1-2 år sedan. Kommer jag, om jag lyckas bra, att få BÅDE en större duk och BÄTTRE eller kommer jag att i bästa fall få en lika bra......

Det här med kulörerna finns massa info i den gamla tråden och eftersom mitt rum är totalt svart utan fönster så tänkte jag köra med s1000 tror jag den hette...

MVH Jimmy

Postad 19 June 2009 - 21:08

jimmyhoffa24
  • jimmyhoffa24
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Precis därför jag frågar. Om inte förbättringen vid grundligt utförande och det har ju en förmåga att ramla iväg då, är vesäntlig så kan jag nog kanske lika gärna använda min kingpin duk tills den gjort sitt (läs:blivit för skrynklig.)

Mina, högst lekmannamässiga, uppskattningar av byggkostnad hamnar kring 700-1000 Kr.

MVH jimmy

Postad 19 June 2009 - 21:57

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
Kan man limma fast äkta filmduksmatrial på tex en slät mdf skiva tro,med 3M spraylim alltså eller tål inte dukmatrialet lim tro?

Postad 21 June 2009 - 16:51

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Duken jag köpte var väldigt elastisk och inget lim jag provade funkade. Slutade med att jag klammade fast den på baksidan av mdf:en.Ska du limma, så måste du testa innan så du vet att det fäster.

Postad 21 June 2009 - 17:10

Unregisteredf4b29741
  • Unregisteredf4b29741
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Jag har precis gjort klart mitt biorum i mitt nybyggda hus och pga kostnader på annat dragit iväg och jag fick mindre än jag tänkt för mitt gamla hus har jag försökt hålla nere materialkostnaderna genom att utnyttja annat byggmaterial jag har över.

Duk har jag gjort med två spånskivor (eftersom den är 250 x 150, med bildyta på 108"), sedan spacklade jag skarven + skruvhål, därefter satte jag upp slät väv (målarfilt/minerit) som jag hade över, sedan grundade jag, slipade lätt, och målade klart med matt takfärg (glans tre tror jag det är). Jag måste säga att bilden är kanon, kör med en Optoma HD700x, Tidigare hade jag en Euroscreen Acoustic GDS och en Optoma H30, klart bättre bild nu (går förstås inte jämföra en ny projektor med en fem år gammal).

Tak gjorde jag med asfaboard som jag hade över, tänkte att eftersom den är lite porös borde den ha någorlunda aukustiska egenskaper. Golvet är heltäck. Väldigt nöjd med ljudet också, gick tidigare i uppgraderingstankar men mina Sib & Cub och min HK 230 får hänga kvar många år till.

Postad 21 June 2009 - 17:45

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Ni som gjort dukar har ni kört med MDF och reglat????
Har ni målat, flera lager och spätt färgen lite varje gång???
Har ni slipat mellan vändorna???
har ni målat med grundfärg???

Tjena Jimmy

Jag byggde en MDF duk för ca 2 år sedan, fick iden av en här på forumet med reglingen på baksidan blev över förväntan. Jag målade med grundfärg först körde allt målande med en skummgummi roller. Har för mig att jag målade 5-7 lager innan det blev 100.
Jag spädde inte ut färgen och tror inte det behövs heller

Finns bilder i mitt galleri på upphänging och dylikt

Redigerat av Unregistered8cacec98, 21 June 2009 - 17:50.

Postad 22 June 2009 - 12:04

jimmyhoffa24
  • jimmyhoffa24
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar, kul att se hur det funkade för dig.
Justa kappa....... riktigt fina. provade ett par sånna för ngt år sedan men det travade iväg med slutsteg för de va ju inte precis de lättdrivna högtalarna :-)
Så det blev annat istället

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.