Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Funderar på en projektor

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 June 2009 - 16:21

DrewOne
  • DrewOne
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej! Jag fundera på att köpa en HD projektor nu efter sommaren. Jag har ingen aning om vad man ska titta på för att få en projektor som man är nöjd med. Det jag kan säga är att jag spelar en den ps3 och har en HDbox som jag tittar på tv med. Priset får inte ligga allt för högt. Så min fråga, är det någon som har något tips på vad man ska kolla på när man köper en projektor eller till och med kan föreslå någon? Jag vill helst ha minst 2 HDMI ingångar.

/Tackar

Postad 04 July 2009 - 23:23

CalleJohansson92
  • CalleJohansson92
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Hej! Jag fundera på att köpa en HD projektor nu efter sommaren. Jag har ingen aning om vad man ska titta på för att få en projektor som man är nöjd med. Det jag kan säga är att jag spelar en den ps3 och har en HDbox som jag tittar på tv med. Priset får inte ligga allt för högt. Så min fråga, är det någon som har något tips på vad man ska kolla på när man köper en projektor eller till och med kan föreslå någon? Jag vill helst ha minst 2 HDMI ingångar.

/Tackar

Hej, jag själv jobbar som en myra nu i sommar för att sedan gå och spendera pengarna på min första projektor.
Det är hur kul som helst att kolla runt här på minhembio, och se hur allas hemmabiorum ser ut.

Jag har siktat in mig på en Sanyo z700. Den verkar riktigt bra, och jag har sett den live hos en kompis.
Kan tillägga att den har två HDMI ingångar.

Redigerat av CalleJohansson92, 04 July 2009 - 23:23.

Postad 11 July 2009 - 13:58

Unregistered1ccaae3e
  • Unregistered1ccaae3e
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Nu sitter jag på en Infocus IN76 som jag köpte för 4-5 år sedan och har väl sedan dess försökt att inte hänga med så mycket i nya projektormodeller (detta för att inte bli missnöjd med vad jag har..=). Vad jag däremot kan bidra med är lite generella tips gällande projektorköp.

För det första så skulle jag ha tänkt efter ifall jag inom en någorlunda snar framtid skall flytta. Som student har jag flyttat 4 ggr på lika många år. Detta är väl visserligen ganska extremt, men i två av lägenheterna var avståndet mellan väggarna endast 3,5 m vilket gjorde att jag inte kunde nyttja hela bredden på min projektorduk. En typisk sådan sak jag aldrig tänkte på innan, men som man stör ihjäl sig på...

För det andra så skulle jag vilja tipsa om Kjell & Company's takmonterade projektorfästen. De är mycket prisvärda!

För det tredje, tillse att projektorn har keystone. Jag och kompisen köpte projektor ungefär samtidigt min har keystone, det har inte hans. Detta har gjort honom otroligt mycket mer begränsad gällande placeringen av projektorn.

För det fjärde, tänk på att du antagligen kommer vilja få in alla dina kablar i en kabellist från projektorn. För många kablar gör att listen kommer bli stor och ful, men 2 hdmi utgångar låter ändå helt ok. Då blir det totalt tre kablar.

Hoppas detta har hjälpt något, återkommer ifall jag kommer på fler tips...

Postad 11 July 2009 - 14:12

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

För det tredje, tillse att projektorn har keystone. Jag och kompisen köpte projektor ungefär samtidigt min har keystone, det har inte hans. Detta har gjort honom otroligt mycket mer begränsad gällande placeringen av projektorn.

I all välmening så är det där ett "inte så bra" tips. Keystone skall du undvika som pesten. Du skär digitalt bort pixlar. Det medför också att projektorn måste skala om bilden.

Bättre då att se till att projektorn har lens shift (flytta bilden med hjälp av linsen i höjd- och sidled). Alla moderna LCD och DILA-maskiner har det, dock är det sämre ställ på DLP-prjektornerna (som generellt sätt är mer svårplacerade, det krävs i alla fall mer planering inför ett sådan placering). Ha det i beaktande när du skall köpa projektor.

Ett tips från mig är att verkligen åka till en bra butik och få produkter som intresserar dig demat. Fråga 100 personer här inne och du får garanterat minst 70 olika svar. Visst är det en bra hjälp och vägledning, men alla har vi olika smak och tycker samt preferenser, så lita på vad DU tycker om och vill ha!

Postad 12 July 2009 - 01:38

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
För det första ska du självklart ha en Full HD-proj (men det kanske du menade när du skrev HD?) eftersom jag antar att du ska spela upp Blu-Ray på din PS3?

Nästa fråga är väl om du föredrar LCD eller DLP. Svårt att ge vägledning när det gäller de två teknikerna. Vissa ser, och hatar, regnbågseffekten (pga det snurrande färghjulet) på DLP. Andra inte. Du måste åtminstone kolla detta hos en handlare och bilda dig en uppfattning.

Om du spelar spel dagtid och har problem med mörkläggning är en proj med hög ljusstyrka att föredra, men det är svårt att rekommendera något utefter den premissen. Alla projar presterar bäst vid full mörkläggning.

Om vi struntar i pengar utan att gå over the top skulle jag rekommendera Panasonic PT-AE3000 som det dyraste alternativet och Sanyo PLV-Z3000 som det billigare. Jag är inne på min andra Sanyo och tycker dom är väldigt flexibla samt presterar bra bild. Käpphästen är svärtan. Den är inte hundra.

Tror även att du skulle kunna leva med en Epson EMP-TW980. Har en Epson på jobbet (primärt som presentationsproj i halvmörkt rum) och den funkar riktigt bra.

Keystone är en nödlösning för en illa placerad projektor. Lenshift likaså, men båda dessa features är ju såklart användbart. Tänk bara på att du tappar skärpa ju mer "off center" du placerar projektorn. Avståndet mellan vägg/projektor påverkar ljusstyrkan men det påverkar inte nämvärt om du har ett någorlunda normalt vardagsrum.

En sak jag personligen har svårt för är om projektorn låter så mycket att man hör den under tysta filmpartier. Här gäller det att kolla vad projen har för dB-värde. Håller det sig mellan 19-21 dB är det mycket bra så länge den inte är placerad ovanför ditt huvud. Även här tycker folk väldigt olika. Ut och lyssna! :)

Hoppas det inte blev för flummigt. Försök komma ut till butik och bilda dig en egen uppfattning. Be att få pilla med inställningarna på egen hand och ta med dig några refererensskivor som du vet håller bildmässigt hög klass.

/GB

Redigerat av Glen Benton, 12 July 2009 - 02:00.

Postad 12 July 2009 - 06:15

DrewOne
  • DrewOne
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tack så mycket. Bra tips från alla. Låt det bara droppa in.

Jag har varit ute och kollat. Men hittar ingen som säljer projektorer längre :)

Var inne på media markt i jönköping, men dom hade inget inne. Sen har jag kollat i siba och såna affärer.

Postad 12 July 2009 - 07:59

PERSSA
  • PERSSA
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Ett litet tips från mig är at kolla på lamgarantin , min höll bara ca 8 månader (ca 100h) , garantin var endast på 6 mån,andra kan vara upp till 3 år.

Postad 12 July 2009 - 10:14

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0
Har du lensshift behöver du INTE keystone. Om du inte av någon anledning väljer att inte placera din projektor absolut rakt. Och varför skulle du det? Har du inte lensshift så se till att placera din projektor så du slipper använda keystone. Enligt min mening är keystone bara användbart där du använder din proj för presentation. Då och endast då. Det går att unvika om man planerar noga.

Ni som uttalar er så självsäkert om keystone borde verkligen ta reda på vad det är och hur det fungerar innan ni ger tvärsäkra råd, det blir ju bara missvisande. Jag kan bara inte förstå hur man kan gå ut med så sjäkvlara rekommendationer när det är så helt uppåt väggarna.

I övrigt: lycka till med ditt sökande!

Postad 12 July 2009 - 11:20

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0

Har du lensshift behöver du INTE keystone.

Jo, det kan man visst behöva. Dom kompenserar för olika saker.

/GB

Postad 12 July 2009 - 13:36

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Jo, det kan man visst behöva. Dom kompenserar för olika saker.

Det skall inte bli ngn pajkastning. Men du får allt bygga upp dina argument mer än så. Så ge ett exempel på när du behöver keystone om du har lens shift (och givetvis placerat projektorn 100% horisontellt)

Men såklart. Har du en fetisch för att placera din proj lite sådär på sniskan för att det är så rimligt och snyggt, då behöver du keystone. Men å andra sidan behöver du genomgå en stor sinnesundersökning också :).

Keystone förvränger bilden. Punkt. Det skall aldrig vara ett alternativ. Punkt. Så det finns två alternativ:
Lens shift eller bra placering (bra planering).

Sluta att rekommendera ngt som förstör bilden. Tack!

Postad 12 July 2009 - 14:29

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Du kan kasta hur mycket paj du vill. I mitt längre inlägg rekommenderade jag aldrig vare sig lens shift eller keystone. Citerar mig själv: "Keystone är en nödlösning för en illa placerad projektor. Lenshift likaså, men båda dessa features är ju såklart användbart."

Ett exempel på när du kan behöva keystone och lens shift samtidigt: Projektorn står på en hylla off center och skjuter mot en sned vägg (som inte ligger i linje med bakväggen). Extremt. Visst. Men ändå. Enda jag påstod var att det finns fall när det kan behövas.

/GB

Postad 17 July 2009 - 00:01

Unregistered887d791d
  • Unregistered887d791d
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
En sak som jag har gått och grubblat på nu.
Jag har en Panasonic pt-ax100, och jag har funderat lite på att byta till full hd projektor.
MEN känns det värt att lägga ca 15-16 000:- på någon av de som finns på prisjakt idag?
Eller ska man avvakta och fortsätta med min "gammla" projektor tills lampan är slut?
Den har ju bara gått ca 200-300timmar så känns lite som att kasta pengarna i sjön.
För jag ser som så att om jag kör ett tag till med min projektor så finns det säkert bättre projektorer för 15-16?

Postad 17 July 2009 - 08:50

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
I ditt fall hade min första fundering varit hur mycket av det som du tittar på som är 1080p-material. Om det är en övervägande del får du ett lyft med en FullHD-projektor, annars är jag tveksam till om det är läge att byta.
720 och lägre upplöst material blir det ingen speciell skillnad på för att projektorn klarar 1080, då handlar det om bra optik och annat som gör att bilden blir så bra som möjligt.

Med bara 200 till 300 timmar på lampan antar jag att du inte tittar så där värst mycket på din projektor? Eller alternativt har haft den en kort tid?

Som alltid i elektronik och datorvärlden gäller det att du får bättre prylar billigare om du väntar... men då kan man vänta ihjäl sig. I ditt fall hade jag väntat på LED som är på ingång nu och som kanske har kommit till rimliga prisnivåer om ett par-tre år. Jag tror att det blir nästa stora revolution nu när FullHD börjar bli standard.

Postad 17 July 2009 - 09:13

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

I ditt fall hade min första fundering varit hur mycket av det som du tittar på som är 1080p-material. Om det är en övervägande del får du ett lyft med en FullHD-projektor, annars är jag tveksam till om det är läge att byta.
720 och lägre upplöst material blir det ingen speciell skillnad på för att projektorn klarar 1080, då handlar det om bra optik och annat som gör att bilden blir så bra som möjligt.

Med bara 200 till 300 timmar på lampan antar jag att du inte tittar så där värst mycket på din projektor? Eller alternativt har haft den en kort tid?

Som alltid i elektronik och datorvärlden gäller det att du får bättre prylar billigare om du väntar... men då kan man vänta ihjäl sig. I ditt fall hade jag väntat på LED som är på ingång nu och som kanske har kommit till rimliga prisnivåer om ett par-tre år. Jag tror att det blir nästa stora revolution nu när FullHD börjar bli standard.

öööööööh...

Så ditt råd är att han ska vänta i 2-3år med att köpa en projj?

Om vi utgår från att snubben ifråga inte tänker spendera en eller två årslöner på sin nya projje så låter ju
detta råd ganska konstigt?

Antar att vi snackar projje för 10000-25000kr.
Finns i princip inga "dåliga" 1080P projjar på marknaden idag, och du kommer säkert bli nöjd med vilken som.

Själv gillar jag DLP då de oftast har bättre tryck och skärpa än LCD, men LCD är oftast mer flexibel när det gäller montering.

Sen vad gäller den löjliga diskussionen om lensshift och Keystone, så är det självklart att det är det förstnämnda som är av intresse, finns det NÅN som använder keystone idag? Tror dessutom att killen som sa att hans polares projje saknade Keystone igentligen menade Lenshift.
Typ ALLA projjar har den värdelösa keystonefunktionen idag, annat var det för 10 år sen, men jag antar att det inte var så länge sedan han menade.

Infocus IN80
Infocus X-10
BenQ W5000

De senaste årens modeller från Sanyo har ju inte blivit särskilt hyllade, iaf. inte av folk som vet vad dom snackar om, finns som sagt bättre alternativ.

Vad har du för mått i rummet?

Postad 17 July 2009 - 09:22

Unregistered887d791d
  • Unregistered887d791d
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Grejjen är att i början så kollade jag inte så mycket genom projen.
Nu var det ett par månadersedan p.g.a flytt och väntan på min duk som är beställd.
Idagsläget har jag ingen blu-ray spelare men det skall givetvis införskaffas inom en snarframtid.

Max två år skulle jag nog hålla ut om nu lampan hänger med såpass länge.
Var väl mest fundersam om vi ser till våren nästa år, då kanske det har släppts nya projektorer i denna prisklass?

Postad 17 July 2009 - 09:27

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

öööööööh...

Så ditt råd är att han ska vänta i 2-3år med att köpa en projj?

Om vi utgår från att snubben ifråga inte tänker spendera en eller två årslöner på sin nya projje så låter ju
detta råd ganska konstigt?

Eftersom han har en bra 720p-projektor redan idag så ja, det är mitt råd. Jag tycker inte att mervärdet upp till en 1080p i instegsklassen är värt investeringen, speciellt inte när han bara har ett par hundra timmar på lampan.

Jag vet inte riktigt vad årslönerna har med det att göra, pengarna till en ny projektor antar jag finns tillgängliga redan nu om det skulle bli beslutet. Jag hade valt att lägga dem på annat istället däremot.

Redigerat av Sigma78, 17 July 2009 - 09:29.

Postad 17 July 2009 - 09:50

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Vart står det att trådskaparen har en projje redan?

Det där med årslönerna menade jag att om det är en STOR investering så ska man planera nogare, och ev. vänta.

Postad 17 July 2009 - 09:59

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Mitt svar var avsett till Whak. Jag beklagar om det inte var tydligt.

Postad 17 July 2009 - 10:04

Unregistered887d791d
  • Unregistered887d791d
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Eftersom han har en bra 720p-projektor redan idag så ja, det är mitt råd. Jag tycker inte att mervärdet upp till en 1080p i instegsklassen är värt investeringen, speciellt inte när han bara har ett par hundra timmar på lampan.

Jag vet inte riktigt vad årslönerna har med det att göra, pengarna till en ny projektor antar jag finns tillgängliga redan nu om det skulle bli beslutet. Jag hade valt att lägga dem på annat istället däremot.

Jo jag börjar också tvivla på att köpa 1080p projektor nu.
Blir det under detta årsskifte så blir det väl eventuellt ppå någon rea.

Postad 17 July 2009 - 10:18

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0
När det gäller projektorer så kan du ALDRIG någonsin göra en bra affär. Du halverar värdet på nolltid.

Mitt råd är att bestämma dig. Det kommer alltid att finnas en bättre projektor runt hörnet. Bestäm dig för när du vill ha en projektor. Se till att du kan få några olika varianter demat för dig av en seriös butik. Köp och var glad. Skulle du vänta tills nästa år ser situationen likadan ut, tro mig <_<.

Det man också kan ha i beaktande är att du får väldigt bra kvalitet för dina pengar idag. Kan du dessutom tänka dig att lägga några tusenlappar till så kommer du få en projektor som passar dina förhållande och din smak som du kommer vara nöjd med väldigt länge.

Jag t ex kommer köpa ny proj nu och jag kommer välja mellan Epson TW5000 och JVC HD750 (iofs i en helt annan prisklass) men sedan tänker jag sitta llugnt i båten tills LED-projektorerna är nere på mänsklig nivå och är bra innan jag byter nästa gång.

Hoppas att du finner det du söker!

Postad 18 July 2009 - 09:32

farland
  • farland
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag lånar tråden lite :)

Har en Sanyo plv-Z2 och min indikator börjar lysa för lampbyte, typiskt när man har införskaffat sig en massa nya xbox-spel ;)
Så min fråga är följande: Håller projektorn idag så det är lönt att köpa ny lampa till den eller bör jag köpa ny? Har ingen stor budget idag för ett nyköp, utan det blir isf en begagnad projektor.

Ska jag behålla den har jag några frågor till ;) : Sen en liten tid tillbaka har jag fått ett nästan 10 cm brett blått fält som syns på hela vänstra sidan, utmed kanten. Vad beror detta på? Ska jag köpa en ny lampa, så undrar jag om jag ska beställa en lampa utan hållare, som är lite billigare och då räknar jag med att jag kan anv den som redan sitter i projektorn eller måste jag köpa en ny lampa med tillhörande hållare?

/Mvh Larson

Postad 20 July 2009 - 17:47

MrLLENUHT92
  • MrLLENUHT92
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har en Epson Tw700 och jag är kanon nöjd. Dock har den ju endast en HDMI-ingång men om du fixar en bra switch så ordnar det sig. Jag tycker även den har en vettig prislapp. Kolla på den iaf ; )

Postad 22 July 2009 - 23:30

roboflex
  • roboflex
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Vilka pengar snackar vi om här? Omöjligt att rekommendera något om man inte vet prislappen. :)

Postad 23 July 2009 - 00:20

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Prislappen borde ju inte vara så svår att lista ut om man befinner sig på prisjakt? :) Det är just vad prisjakt.se går ut på...att visa priser. Sök i toppen av sidan.

Postad 23 July 2009 - 07:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Prislappen borde ju inte vara så svår att lista ut om man befinner sig på prisjakt? :) Det är just vad prisjakt.se går ut på...att visa priser. Sök i toppen av sidan.

Jag har sökt på toppen av sidan, jag hittar fortfarande inte vilken prisklass trådskaparen tänkt sig handla i. Vad gör jag för fel? :D

(ja jag kan iofs hålla med om att man kan formulera sig bättre än vad roboflex gjorde men jag tror jag förstod vad han mena ändå :o)

farland>> Säger det rakt ut. Sanyo Z2 är en riktigt bedrövlig projektor så kan du byta så lär du inte ångra dig. Så kan vi säga. :P

Postad 23 July 2009 - 10:12

PsYteAk
  • PsYteAk
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Det jag har märkt när jag letat efter en fullhd projja är att dom oftast har dålig ljusstyrka. 1200 ansulumen verkar vara max vilket jag tycker är för klent. Har idag en projja som har 2000 och 1600 i eco mode, vilket jag kör mot en greyline duk, för att få bra svärta. Klockrent om man inte vill mörlägga en fin sommarkväll.
Någon som vet en bra FullHD projektor med 1500+ i ljusstyrka?

Postad 23 July 2009 - 10:25

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

farland>> Säger det rakt ut. Sanyo Z2 är en riktigt bedrövlig projektor så kan du byta så lär du inte ångra dig. Så kan vi säga. :)

farland, kan bara hålla med pacman angående Z2an. Jag hade för 2-3 år sen en Sanyo Z3 som på sin tid var såvitt jag minns ett rejält kliv bättre än Z2an redan då.

Jämför jag då idag min gamla Z3a med min nuvarande Panasonic PT AX200 (som redan har 1.5 på på nacken) så är den milsvid bättre på alla punkter än Z3an.

Så vad jag vill säga är att jämfört min min nuvarande ej full-hd budgetproj så var tom Z3an bedrövlig. Det kanske säger dig lite om hur gammal och "bedrövlig" en Z2a ter sig idag.

Dvs, finns ingen anledning att lägga ut pengar på en sån gammal trött sak för lampbyte, köp nytt om du kan!

Redigerat av masse70, 23 July 2009 - 10:28.

Postad 23 July 2009 - 20:25

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Det jag har märkt när jag letat efter en fullhd projja är att dom oftast har dålig ljusstyrka. 1200 ansulumen verkar vara max vilket jag tycker är för klent. Har idag en projja som har 2000 och 1600 i eco mode, vilket jag kör mot en greyline duk, för att få bra svärta. Klockrent om man inte vill mörlägga en fin sommarkväll.
Någon som vet en bra FullHD projektor med 1500+ i ljusstyrka?

Epson TW-3000?

Det finns massvis med bra FullHD-projektorer, men som någon sa tidigare, det är omöjligt att ge bra råd om du inte berättar vilken prisklass du rör dig i.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.